کد خبر: ۶۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
گروه استان‌ها ــ صنعت گردشگری به‌عنوان گنجی رها شده در استان ایلام مطرح است و توسعه‌ آن به حمایت مسئولان گره خورده؛ این در حالی است که مسئولان نیز کمبود اعتبار را مانع جدی بر توسعه این صنعت در استان عنوان می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری آرانیوز

از ایلام، صنعت گردشگری به علت اینکه تاثیر بسزایی در زمینه ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی، اجتماعی دارد؛ به‌عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در سطح کشور شناخته شده است.

استان ایلام نیز با توجه به شرایط آب و هوایی مطبوع، مناظر چشم نواز، جاذبه‌های غنی تاریخی و همچنین نزدیکی به مرز بین المللی مهران و ....ظرفیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری در کشور را داراست که متاسفانه به علت بی‌توجهی مسئولان، نه تنها جایگاه شایسته‌ای از لحاظ گردشگری و جذب گردشگر ندارد، بلکه به عنوان یکی از استان‌های محروم در سطح کشور نیز شناخته شده است.

مزایای توسعه‌ صنعت گردشگری

در همین رابطه رضا نوریان، از فعالان گردشگری ایلام در گفت‌وگو با آرانیوز اظهار داشت: صنعت گردشگری، یکی از منابع مهم اقتصادی در جوامع انسانی محسوب می‌شود که علاوه بر افزایش درآمد و ایجاد کارآفرینی، موجب نزدیک‌تر شدن اقوام و فرهنگ‌ها به یکدیگر می‌شود.

این فعال گردشگری افزود: خیلی از مناطق تاریخی استان همچون کوه اهواران که در 83 کیلومتری استان ایلام واقع شده علی رغم جادبه‌های گردشگری بی‌شمار حتی برای مردم خود استان نیز ناشناخته است.

طبیعت بکر و زیبا

مالک کریمی از شهروندان آبدانانی هم به خبرنگار آرانیوزدر ایلام گفت: شهرستان آبدانان به دلیل طبیعت بکر و زیبا و داشتن آثار تاریخی، فرهنگی همچون قلعه تاریخی هزار در، دریاچه سیاه گاو، شهر تاریخی جولیان، دریاچه‌ی دوقلو و...از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه مشکلات موجود در این شهرستان همچون عدم برخورداری از راه ارتباطی استاندارد و...همواره مشکلاتی را برای بازدید از این شهرستان پدید آورده است.

از دیگر مزایای توسعه‌ صنعت گردشگری می‌توان به رونق صنایع‌دستی اشاره کرد؛ زیرا علاوه بر اینکه می‌تواند زمینه‌ اشتغال بانوان را فراهم کند، منبع درآمد مناسبی برای موزه‌ها و اماکن تاریخی به‌‌شمار می‌رود که در ادامه  حفظ بهتر این اماکن را در پی دارد.

موانع توسعه  صنعت گردشگری در ایلام

منصوری از کارشناسان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار آرانیوزدر ایلام اظهار داشت: امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، گردشگری به عنوان صنعتی مهم، جایگاه ارزشمندی در اقتصاد کشورها دارد، به طوری که برخی از کشورها از این طریق نه تنها سرمایه‌های زیادی را جذب می‌کنند بلکه می‌توانند زمینه کار و اشتغال را در کشورهای خود به شکل فزاینده‌ای، افزایش دهند.

وی با بیان اینکه کشور ما و به تبع آن استان ایلام علی‌رغم طبیعت بی‌بدیلش پیشرفت چندانی در زمینه‌ توسعه‌گردشگری نداشته است افزود: اولین مانع توسعه صنعت گردشگری در ایلام، مبحثی به عنوان راه است که  شامل راه‌های ورودی به استان، جاده های ناهموار بین شهرستان‌ها، کم عرض بودن و...است و می‌بایست با تلاش‌های راه‌ و شهرسازی این معضل به حداقل برسد.

صنعت گردشگری به عنوان متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع درجهان و همچنین مهمترین منبع درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی اقشار جامعه به شمار می‌رود که نیازمند توجه از سوی دستگاه‌های مختلف است.

کمبود اعتبار و عدم الزام سایر دستگاه‌ها مانعی جدی بر توسعه‌ گردشگری

عبدالمالک شنبه زاد در گفت وگو با خبرنگارآرانیوز در ایلام اظهار داشت: استان ایلام علاوه بر اینکه ظرفیت‌های گردشگری بالایی دارد، نزدیک به 800 آثار ثبت شده در سطح ملی را نیز به خود اختصاص داده و به همین علت نیاز به توجه، مرمت و بازسازی دارد که متاسفانه کمبود اعتبار مشکلاتی را در این زمینه پدید آورده است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی استان ایلام با بیان اینکه از طریق فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی تلاش‌هایی جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری استان صورت گرفته است افزود: از سوی دیگر نیز اقداماتی در زمینه‌ ساماندهی مسیرتنگه‌بهرام چوبین، بازسازی مسیرتنگه‌ کافرین، برق کشی چشمه آب گرم دهلران و چشمه‌ی دوقلوی آبدانان و همچنین ایجاد چندین کمپ برای اقامت گردشگران تا‌کنون صورت گرفته است.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه‌ احداث هتل مشکلاتی وجود دارد بیان کرد: از اساسی‌ترین موانع جهت توسعه‌ی گردشگری در استان می‌توان عدم الزام قانونی سایر دستگاه‌ها اشاره کرد، زیرا گردشگری کماکان نیازمند حمایت سایر دستگاه‌هایی همچون راه‌ و شهرسازی، منابع طبیعی، آب و فاضلاب و ... است که امید می‌رود با حمایت نهادهای مختلف بتوان در آینده شاهد توسعه‌ صنعت گردشگری در استان باشیم.

نیاز صنعت گردشگری به حمایت مسئولان

به گزارش آرانیوز؛ کشورهای مختلف جهان در سایه برخورداری از امکانات گوناگون و جاذبه‌های متنوع، در پی جذب  جهان‌گردان هستند، زیرا صنعت توریسم علاوه بر اینکه موجبات آشنایی ملل با دیگر فرهنگ‌ها، نژادها، اقوام، سرزمین‌ها، گویش‌ها و...را فراهم می‌کند، از نظر اقتصادی نیز به عنوان یک منبع تأمین درآمد و ارز محسوب می‌شود و از همین رو با توجه به جاذبه‌های‌‌ گردشگری استان، لازم است مسئولان استانی اقدامات لازم جهت حفظ آثار تاریخی و توسعه‌ صنعت صنعت گردشگری در استان انجام دهند.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار