کد خبر: ۶۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
گروه استان‌ها- نیشابور شهر ادب و فرهنگ است اما زیرساخت‌های فرهنگی مناسبی ندارد و رسیدگی خوبی به جمعیت کتابخوان این شهر صورت نمی‌گیرد.

 

جمعیت کتابخوان نیشابور از کمبود زیرساخت‌های فرهنگی گلایه دارد

 

 

به گزارش خبرگزاریآرانیوز از نیشابور، نیشابور از دیرباز به عنوان شهر فرهنگی و زادگاه بسیاری از هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب شناخته شده است و افتخار داشته از محل این میزبانی افتخارات متعددی را نیز رقم بزند.

اینک نیشابور میزبان مقبره دو شاعر و حکیم بزرگ نه ایرانی بلکه جهانی یعنی خیام و عطار نیشابوری است که آوازه آنان زبانزد خاص و عام و جهانی است و مصداق آن نیز ترجمه شدن اشعار این دو شاعر شهیر جهانی به زبان‌های زنده و روز دنیا است.

از سوی دیگر آمار و ارقام سال‌های اخیر نشان می‌دهد که در میزان امانت کتاب نیشابور همواره جزو طرازهای برتر کشوری بوده و این مهم نیز سند دیگری در مسیر اعتلای فرهنگی و جایگاه خطیر نیشابور در حوزه فرهنگ ایران است.

اما ضعف زیرساخت‌های فرهنگی معضلی است که در نیشابور به وفور به چشم می‌خورد؛ در واقع می‌توان عنوان کرد که زیرساخت‌های فرهنگی نیشابور تناسبی با جایگاه آن ندارد و در سال‌های اخیر نیز تلاش‌های متعدد در این مسیر بی نتیجه باقی مانده است.

برای مثال کتابخانه مرکزی شهرستان نیشابور به عنوان یک پروژه فرهنگی و عمرانی سال‌ها است که خاک می‌خورد و روی زمین مانده است و تلاشی برای تکمیل آن صورت نگرفته است. این در حالی است که چند سال قبل نیشابور به عنوان پایخت کتاب نیز انتخاب شد و البته تا امروز از محل این پایتختی  چیزی عاید شهرستان نیشابور نشد.

حمید گرمابی؛ نماینده وقت شهرستان نیشابور در این زمینه و عایدی نیشابور از عنوان پایتختی کتاب به تسنیم گفته بود: مهمترین امتیاز زیرساختی این انتخاب همین بودجه دو میلیاردی ساخت و تجهیز کتابخانه بزرگ نیشابور بوده که با وجود پیگیری‌ها در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

 

وی ادامه می‌دهد: البته ما پیگیری‌های خود را از وزیر ارشاد نیز انجام داده‌ایم. با توجه به محقق‌شدن این موضوع برای دیگر شهرهای برگزیده به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال های گذشته،  خواسته ما این است این موضوع برای نیشابور نیز لحاظ شود.

اما اینک با گذشت مدتی از تمام وعده‌ها و مصاحبه‌هایی که انجام شد همچنان وعده کتابخانه مرکزی شهرستان نیشابور روی زمین مانده است.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه بهآرانیوز می‌گوید: یکی از مهمترین ضعف‌های زیرساختی در نیشابور فقدان همین کتابخانه مرکزی و یا کتابخانه‌ای مجهز و مشابه است که اصلا با جمعیت کتابخوان نیشابور که زبانزد هستند تناسب ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر تنها کتابخانه‌ای که تا حدودی می‌تواند نیاز جمعیت کتابخوان نیشابور را پاسخ دهد کتابخانه دکتر شریعتی است که مشکلات متعدد آن سبب شده اقبال عمومی به آن کمتر باشد.

چنارانی تصریح کرد: از سال 96 پیگیر پروژه کتابخانه مرکزی نیشابور هستیم اما تمامی وعده‌ها صرفا روی کاغذ آمده و کتابخانه هم صرفا کلنگ زنی شده و اقدام عملی برای ساخت آن صورت نگرفته است.

وی بیان کرد: محل اعتبارات این پروژه از سوی بنیاد وابسته به بانک ملت و استانداری خراسان رضوی بوده اما هیچکدام تاکنون اعتباری در این زمینه اختصاص نداده‌اند. باید این مشکل از سوی وزیر ارشاد به صورت مشخص پیگیری شود و تنها در این صورت است که می‌توانیم امید به حل مشکل داشته باشیم.

البته باید عنوان کرد که مشکل نیشابور در این زمینه صرفا به کتابخانه مرکزی بازنمی‌گردد و فقدان کتابفروشی نیز در نیشابور کاملاً مشهود است و بسیاری از اهالی کتابخوان نیشابور بعضا مجبور به مراجعه به مشهد برای تهیه کتاب هستند.

خبرگزاری آرانیوزخراسان رضوی تاکنون چندین گزارش در زمینه کمبود این زیرساخت‌ها مانند دکه‌های مطبوعاتی و کتابفروشی در نیشابور روی خط خبری خود برده و پاسخ مسئولان را نیز در این زمینه درج کرده اما عملا تحرکی در این حوزه مشاهده نمی‌شود.

انتهای پیام/281/ی

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار