کد خبر: ۶۷۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
گروه استان‌ها-شهرداری خوی در اقدامی عجیب و برای چندمین سال پیاپی امکانات رفاهی ترمینال خوی را قطع و یا سهمیه‌بندی کرده و برق دفتر انجمن رانندگان را هم به‌دلیل دفاع از حقوق شهروندان خاموش کرده است.

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از ارومیه، با گذشت 12 سال از احداث پایانه مسافربری شهید حنیف درستی در خوی، مشکلات آن همچنان حل نشده است در حالی که زیباترین و بزرگترین پایانه در آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود اما متأسفانه هرگز به شیوه صحیح و مناسب اداره نشده است.

شهر خوی باوجود این‌که دومین شهر پرجمعیت آذربایجان‌غربی به شمار می‌آید اما به‌دلیل گسترده نبودن رسانه‌ها در آن، بسیاری از مسائل و مشکلات آن دیده نمی‌شود برای مثال مشکلاتی که گزارش ششم مرداد سال 97 خبرگزاری آرانیوز از پایانه خوی به آن پرداخته شده بود، همچنان وجود دارد و در این مدت چون شورای شهر، شهردار و مدیریت پایانه ثابت بوده‌اند باید از آن‌ها سوال کرد که چرا مشکلات را حل نکرده‌اند؟

شهرداری خوی برای رفاه شهروندان شیر آب و کولر را هم سهمیه‌ای کرده است

متأسفانه عملکرد شهرداری خوی بسیار مورد انتقاد بوده است برای مثال، شهرداری خوی جزو چند شهرداری کشور بود که اقدام به سوءاستفاده از واکسن کرونای پاکبانان کرد که برخلاف شهر آبادان که بصورت گسترده رسانه‌ای شد، اقدام مشابه شهرداری خوی آن‌چنان رسانه‌ای نشد و با ورود استاندار آذربایجان‌غربی و اخراج فرد خاطی، قضیه به‌نوعی خاتمه یافت.

همچنین یکی از مشکلات عمده در پایانه شهید درستی خوی شیر آب و یا کولر و بخاری است که هم‌چنان حل نشده و مسئولان شهر پاسخگو نبوده اند.

انجمن رانندگان مسافربری خوی که عملا بسیاری از امورات رانندگان در شمال استان را انجام می‌دهد، از بسیاری از کارهای شهرداری خوی به‌ستوه آمده و آن‌ها را دخیل در امور خود می‌‌داند که این خود نیز به ضرر رانندگان و مسافران منتهی شده است.

مدارک مورد نیاز رانندگان شمال استان در خوی صادر می‌شود

رئیس انجمن رانندگان مسافربری در گفت‌وگو با خبرنگار آرانیوز با تأکید بر وجود انجمن رانندگان گفت: مهمترین کارهای انجمن صنفی مسافربری شهرستان خوی اقدام به اخذ مجوزهای لازم از قبیل تمدید و صدور کارت هوشمند رانندگان، معرفی‌نامه تست مرفین، صدور حواله لاستیک و اقدامات صنفی همچون تهیه و توزیع چهار تن شکر بین اعضاء است در حالی‌که در گذشته رانندگان شمال استان جهت بهره‌مندی و اخذ مدارک لازم برای فعالیت صنفی، باید با هزینه‌های سرسام‌آور و روبرو شدن با خطرات سفر به خصوص کرونا به مرکز استان سفر می کردند.

 

عباس مرندی اظهار داشت: در اوایل آغاز فعالیت انجمن، بی‌مهری‌های فراوانی شد و انجمن در دفتر استیجاری اسکان یافت در حالی‌ که براساس مصوبات و پروتکل‌های امضا شده توسط مسئولان حمل و نقل مسافر شهرداری‌ها، باید انجمن صنفی رانندگان مسافربری بدون هیچگونه پرداختی بابت اجاره بهاء، آب، برق و گاز برای تعامل و همکاری اسکان یابند، همچنان که در سایر ترمینال ها این طور عمل می‌شود.

وی با انتقاد شدید از عملکرد شهرداری و سازمان حمل و نقل خوی افزود: با دستور شهرداری و بدون اعتنا به دستورالعمل‌ها بیش از سه ماه با وجود پرداخت هزینه‌ها،  آب، برق و گاز مجموعه اشاره شده قطع و عملاً فعالیت روزمره تعطیل شده است، در حالی که شواهد عینی دال بر خالی بودن 17 باب دفتر در ترمینال خوی است.

شهرداری خوی عوارض غیر قانونی می‌گیرد

نائب رئیس انجمن رانندگان مسافربری خوی هم با انتقاد از دریافت عوارض غیرقانونی شهرداری خوی تصریح کرد: با توجه به درآمدهای ترمینال همچون دریافت عوارض قانونی و اضافه دریافتی عوارض همچون حق سکو، چرا اقدام به قطع آب شرب شیرهای برداشت کرده است در حالی که رانندگان هنگام حرکت برای پر کردن ظروف باید دنبال آب بگردند؟

مصطفی جنگی بیان کرد: باتوجه به انگیزه ساختاری ترمینال یعنی فراهم کردن رفاه و آسایش مسافر و دست اندرکاران و نیز با توجه به حجم درآمدها،  چرا دستگاههای سرمایش در تابستان و گرمایش در زمستان همچنان خاموش بوده و اعتنایی به اعتراضات نکنند؟ آیا برای رفاه و آسایش شهروندان  و مسافران، سهمی در درآمدها منظور نشده است؟

دفاتر ترمینال خوی خالی هستند

مصطفی فتحعلی‌لو عضو دیگر انجمن گفت: مصوبات طرفین موضوع یعنی شهرداری‌ها و وزارت راه و ترابری برای هر دو فصل الخطاب است و مفاد آن باید اجرا شود اما متأسفانه مدیریت ترمینال خوی علاوه بر اخذ پنج درصد عوارض مسافر هنگام صدور صورت‌حساب اتوبوس، اقدام به اخذ عوارضی‌های اضافی زمان خروج اتوبوس از ترمینال و حق سکو و سایر دریافتی‌ها می‌کند که خلاف قانون است.

وی اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار خالی بودن دفاتر موجود در ترمینال و نظر به تعامل و همکاری فی مابین آیا انجمن شایستگی استفاده از غرفه را ندارد؟

هزینه‌های پایانه مسافربری خوی بسیار بالا است

رئیس شورای شهر خوی که فعلا تنها فرد پاسخگو در شهرداری و شورای شهر خوی است در گفت‌وگو با خبرنگار آرانیوز تصریح کرد: براساس مصوبه شورای شهر، دریافت حق سکو قانونی است که به نیت همکاری، در سال 98 با پیشنهاد بنده از رانندگان اخذ نشد اما از سال 99 اقدام به دریافت آن می‌شود.

رضا ایماندار با یادآوری هزینه‌های بالای پایانه مسافربری شهید درستی خوی بیان کرد: درآمدهای پایانه خوی کفاف هزینه‌های آن را نمی‌دهد و برای همین روشن کردن کولر هم زمان مخصوص خود را دارد به‌علاوه نمی‌توان در هر کجا شیر آب نصب کرد!

وی درباره جدال‌های دفتر انجمن گفت: انجمن رانندگان مسافربری خوی در پایانه یک مستأجر است و طبیعتاً اگر هر مستأجری هزینه اجاره خود را پرداخت نشود بیرون می‌شود و آن‌ها هم باید حق اجاره خود را پرداخت کنند.

به گزارش آرانیوز ،در پایان باید منتظر ماند و دید که آیا پس از انتخاب شورای جدید و به طبع آن، مسئولان اجرایی شهری جدید در خوی، آیا مشکل پایانه مسافربری خوی حل می‌شود یا نه؟ مشکلاتی که حل آن‌ها باتوجه به درآمدهای بالای شهرداری خوی، آنچنان تدبیری لازم ندارد.

 اگر واقعاً هزینه‌های پایانه مسافربری به حدی زیاد است که نمی‌تواند یک شیر آب نصب کند و یا برای رفاه شهروندان کولر و یا بخاری روشن کند، می‌تواند نیروهای انسانی خود را به بخش دیگر منتقل کرده و چابک‌سازی کند، هرچند که درآمدهای پایانه بالا به نظر می‌رسد و شاید فقط هزینه‌های یک روز ورودی خودروی ترمینال، کفاف هزینه‌های یک‌ماه کولر و بخاری و آب و اجاره بهاء و امثال آن را بدهد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار