کد خبر: ۶۷۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
گروه استان‌ها- در یک سال گذشته سازمان تامین اجتماعی حاضر به بیمه کارگران فصلی ساختمانی نبوده و مسئولیت را به عهده شهرداری می‌اندازد و پاسکاری اداری که ظاهرا تمام ناشدنی است.

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از شیراز، کارگران قشر زحمت‌کش و به عنوان ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه و نیروی محرکه چرخه عظیم اقتصاد و حیات یک‏‎ ‎‏ملت به شمار می‌رود.

با حمایت از این قشر چرخ سازندگی و بالندگی با دست‌های پر توان آنان که به عنوان نیروی کار خلاق و به تعبیر رهبر معظم انقلاب سربازان اقتصاد مقاومتی هستند، محقق می‌شود و در این بین نقش کارگر به‌عنوان محرک و راهبر تولید در تحقق جهش تولید کلیدی است.

اما در این وضعیت شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های پی‌درپی و رکود یا تعطیلی بسیاری از مشاغل، این قشر هم اغلب بیکار شده و گاهی با داشتن خانواده وضعیت بسیار بدی را می‌گذرانند و از کمترین حقوق اجتماعی هم بهره‌مند نیستند، به عنوان مثال در یک سال گذشته سازمان تامین اجتماعی حاضر به بیمه این قشر ضعیف و زحمت‌کش نبوده و مسئولیت را به عهده شهرداری می‌اندازد و پاسکاری اداری که ظاهرا تمام ناشدنی است.

در این میان کارگران فصلی ساختمانی با مشکلات دوچندانی روبه‌رو هستند چرا که این افراد تنها در فصول خاصی از سال دارای درآمد هستند و در تقریبا نیمی از سال به دلیل تعطیلی ساخت‌ و سازها به دلیل شرایط جوی درآمدی ندارند.

سید محمد فرشیدیان رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: آمار کارگران و استادکاران ساختمانی و فصلی در استان فارس بیش از 250 هزار خانوار است.

وی ادامه داد: تاکنون 550 انجمن صنفی برای این قشر در کشور تشکیل شده که در استان فارس نیز 45 انجمن داریم که تحت یک کانون هر سه سال یک بار با رای‌گیری، یک هیئت مدیره تشکیل می‌شود.

 

به گفته رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس  تصویب قانونی در ارتباط با بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و فصلی در مجلس شورای اسلامی با همکاری نمایندگان شیراز در دهه 80 یکی از خدمات این اتحادیه صنفی است.

فرشیدیان ادامه داد: در سال 92 ماده 18 قانون کسب و کار است که به همت این اتحادیه و از استان فارس به مجلس پیشنهاد و تصویب شد و در حال نوشتن آیین‌نامه اجرایی این قانون هستیم.

رئیس اتحادیه کارگران فصلی و استادکاران  ساختمانی استان فارس با بیان اینکه هزینه تامین بودجه بیمه کارگران ربطی به دولت ندارد، ضمن تصریح بر اینکه 7 درصد از این حق ییمه را خود کارگران پرداخت می‌کنند، به نقش شهرداری در تامین مابقی این هزینه از انبوه‌سازان افزود: وقتی یک پروانه ساختمانی در شهرداری صادر می‌شود، صاحب پروانه 15 درصد به سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یک سال است که سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیمه کارگران ساختمانی سرباز می‌زند، به عدم همکاری شهرداری‌ها در این مورد اشاره و تصریح کرد: برای رفع این معضل، شهرداری با شورا با حضور نماینده این اتحادیه جلساتی برگزار کرده تا به نتیجه برسد.

نسیمه نوبخت مشاور بیمه‌ای این اتحادیه در استان فارس نیز با بیان اینکه در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نامگذاری شده، چرخ صنعت قطعا بدون حمایت از کارگران نمی‌چرخد گفت: در حالی که شاهدیم بیشترین حوادث برای کارگران اتفاق می‌افتد، از بیمه هم برخوردار نیستند و در این ایام کرونایی منبع درآمدشان هم از دست داده‌اند که حمایت مستقیم دولت و مسئولان در تمام سطوح را می‌طلبد.

وی گفت: کوچکترین امکاناتی که پیش پا افتاده‌ترین مشکل خود را برطرف کند برای کارگران در نظر گرفته نشده و سازمان ساماندهی مشاغل و سیما و منظر شهرداری باید این موارد را تحت پوشش قرار دهد.

انتهای پیام/424/ح

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار