کد خبر: ۶۷۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
گروه استان‌ها- بحران کم‌آبی در استان کرمانشاه حاکی از این است که بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی استان امسال در معرض تنش آبی قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از کرمانشاه، هرچند قطعی و افت فشار آب برای بسیاری از مناطق شهر کرمانشاه که سال‌ها در انتظار بهره‌برداری از سد گاوشان بوده‌اند، مشکل تازه‌ای نیست اما گستره این مناطق امسال وسیع‌تر شده و جمعیت بیشتری باید خود را برای مواجهه با کم‌آبی آماده کنند.

منظور از تنش آب شرب، حداکثر میزان آب مورد نیاز در پیک مصرف نسبت به حداکثر ظرفیت تولید یک شهر است که بنابر اعلام مسئولان احتمالا امسال بیش از 400 هزار نفر از مردم استان این تنش آبی را تجربه می‌کنند.

به نظر می‌رسد عبور از این بحران تنها با مدیریت مصرف و همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با یکدیگر میسر باشد در غیر این صورت وضعیت نگران‌کننده‌ای در انتظار مردم استان خواهد بود.

علیرضا کاکاوند مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به کاهش 40 درصدی بارندگی در استان نسبت به میانگین بلندمدت اظهار داشت: در چشمه‌ها که عمده منابع تأمین آب روستاها هستند بیش از 70 درصد کاهش آبدهی گزارش شده اما در چاه‌ها این میزان کمتر است.

وی با بیان اینکه به طور کلی متوسط بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم میانگین جهانی است عنوان کرد: امسال وضعیت از نظر منابع آبی بدتر از گذشته است و بارش برف که بیشترین تأثیر بر منابع آب را دارد به ندرت کشور مشاهده شد.

 

کاکاوند با اشاره به اینکه به جز سد گاوشان که بخشی از آب شرب شهر کرمانشاه را تأمین می‌کند اما بقیه منابع تامین آب زیرزمینی هستند گفت: تأثیر خشکسالی بر منابع زیرزمینی بسیار سریع‌تر است. وی با بیان اینکه در مجموع حدود 2000 هزار لیتر بر ثانیه کمبود آب در استان وجود دارد عنوان کرد: در حوزه شهری 7502 لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز است در حالی که 5761 لیتر بر ثانیه تولید می‌شود بنابراین 1741 لیتر بر ثانیه کمبود وجود دارد که بیشتر آن مربوط به شهر کرمانشاه با 1050 لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: در حوزه روستایی نیز 1760 لیتر بر ثانیه آب مورد نیاز است در حالی که 1477 لیتر بر ثانیه تولید می‌شود و 283 لیتر بر ثانیه کمبود وجود دارد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در حوزه روستایی 70 هزار نفر و در حوزه شهری 341 هزار نفر در معرض تنش آبی قرار بگیرند.

کاکاوند با اشاره به کمبود مخازن ذخیره در استان معادل 178 هزار مترمکعب عنوان کرد: از این میزان 114 هزار مترمکعب مربوط به شهر کرمانشاه است و در حوزه روستایی نیز 29 هزار متر مکعب کمبود مخازن ذخیره وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های نیمه کاره بسیاری در حوزه آب و فاضلاب استان کرمانشاه وجود دارد که در دستور کار قرار می‌گیرند بیان کرد: تکمیل این پروژه ها 1030 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ بنابراین بر اساس پیشرفت فیزیکی اولویت‌بندی می‌شوند.

مدیرعامل آبفا استان با بیان اینکه کمتر از 10 درصد پروژه جدید در حوزه آب تعریف شده است گفت: با تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره 450 روستا با 70 هزار نفر جمعیت تأمین آب می‌شوند و بخشی از عقب‌ماندگی استان در این زمینه جبران می‌شود.

کاکاوند با بیان اینکه تعداد تیم‌های کنترل کیفی از هفت مورد به 17 مورد افزایش یافته است عنوان کرد: میزان شاخص میکروبی در سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه چاه‌های بسیاری متعلق به ادارات و کشاورزان شناسایی شده که به ترتیب به شبکه‌های روستایی متصل می‌شوند گفت: برای لایروبی چاه‌هایی که با کاهش دبی روبه‌رو بودند قراردادهایی منعقد شده و تا 15 روز آینده کار اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

کاکاوند با اشاره به آبرسانی سیار به روستاها و کمبود تعداد تانکر تا سال گذشته اظهار کرد: امسال از ظرفیت ادارات دیگر از جمله هلال احمر استفاده می‌شود و تفاهم‌نامه‌ای نیز با امور عشایر منعقد شده که ما تأمین کننده آب و امور عشایر توزیع کننده باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه افزود: در فروردین ماه سال گذشته 54 روستا آبرسانی سیار می‌شدند که این میزان در فروردین امسال به 128 مورد رسید و پیش بینی می‌شود در فصل گرم سال به بیش از 300 روستا برسد.

کاکاوند با اشاره به افزایش بی‌سابقه اعتبارات حوزه آبفا در بودجه 1400 گفت: اعتبارات استانی روستاها از 26 میلیارد تومان به 503 میلیارد تومان رسیده است که البته 40 میلیارد تومان آن به حوزه عشایر اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه بعد از شهر کرمانشاه اورامانات از جمله شهرهای پاوه، جوانرود، تازه‌آباد و نوسود بیش از شهرهای دیگر با تنش آبی مواجه هستند افزود: مشکل پاوه در حال رفع شدن است و در جوانرود و تازه‌آباد مشکل اجرای پروژه و در نوسود نیز مشکل برداشت‌های غیرمجاز نهادهای نظامی به ویژه ارتش و مرزبانی وجود دارد.

کاکاوند با اشاره به اینکه قطعی برق در امسال سبب قطعی آب نیز می‌شود عنوان کرد: 11 دیزل ژنراتور به این منظور آماده شده اما باز هم مشکل رفع نمی‌شود و متولیان برق استان باید مانع از قطع برق ایستگاه‌های پمپاژ و منابع تأمین آب شوند.

وی با بیان اینکه فاضلاب کمتر از یک سوم جمعیت شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود عنوان کرد: امسال برای فاضلاب شهر کرمانشاه 190 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با این اعتبار کار اجرای مدول دوم آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌شود راه‌اندازی آن سه سال زمان نیاز داشته باشد.

 

 
برچسب ها: آب و هوا ، کرمانشاه
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار