کد خبر: ۶۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶
در چند روز اخیر افکارعمومی در بهت جنایتی سهمگین فرو رفته است که با دیدن تصاویر آنها چیزی جز ضعف و ناتوانی از وجود قاتلین دریافت نمی کنی . به راستی چگونه ممکن است کسی بتواند اعضا خانواده خود را بکشد ، تکه تکه کند و به سطل زباله بیندازد ، جنایتی غیرقابل باور که از جانب نزدیک ترین افراد بابک برایش اتفاق افتاده است .

به گزارش آرانیوز، در چند روز اخیر افکارعمومی در بهت جنایتی سهمگین فرو رفته است که با دیدن تصاویر آنها چیزی جز ضعف و ناتوانی از وجود قاتلین دریافت نمی کنی . به راستی چگونه ممکن است کسی بتواند اعضا خانواده خود را بکشد ، تکه تکه کند و به سطل زباله بیندازد ، جنایتی غیرقابل باور که از جانب نزدیک ترین افراد بابک برایش اتفاق افتاده است .

در ادامه ابعاد این آسیب از وجوه مختلف به افکار عمومی را بررسی می کنیم و اینکه چرا این نوع اخبار نباید در جامعه منتشر شود و یا اینکه چرا در موقعیتهای حساس و کلیدی این اخبار با این حجم وسیع منتشر می گردد و افکار عمومی را درگیر می کند و اینکه آیا این خبر ابتدا اتفاق افتاده وسپس از آن بهره برداری شده است و یا از ابتدا سناریوای تعریف شده با کد ها و کلید واژه های مشخص داشته است ؟؟!

با بررسی ابعاد و تصاویری که در این چند روز در تمام اخبار دیده و شنیده شده است نکات ذیل در ذهن ایجاد می شود

1- این جنایت هولناک توسط والدین و در خانه و خانواده انجام شده است یعنی در مکانی که باید تداعی کننده امن ترین مامن انسان باشد .
اولین آسیب مخدوش نمودن چهره پدر و مادر به عنوان مهربان ترین ونزدیک ترین افراد به انسان و خانه ای که دیگر امن نیست وهمچنین ایجاد این تصویر در افکار عمومی که خانه و خانواده نیز مکانی است که ممکن است هر عمل شنیعی در آن اتفاق بیفتد.

سناریو اول : آسیب به چهره خانواده که این سناریو در اخبار دیگری نیز دنبال شد پدری که با تبر دختر خودش را کشت و البته فقط افکار عمومی تحریک شد و سپس به کناری رفت .


2- نام بابک خرمدین : یکی از عجیب ترین ابعاد این جنایت شباهت نام و طریقه کشته شدن بابک خرمدین است چرا که سردار ایرانی پس از ۲۰ سال جنگ علیه خلفای عباسی با دستور معتصم عباسی اعدام شد اما ابتدا اعضا بدن او را جدا کردند و او را در شهر چرخاندند و سپس به دار آویختند و نکته جالب اینجاست که نام خرمدین بعدا توسط این خانواده انتخاب شده است !!!

سناریو دوم : آسیب به چهره سردار ایرانی: در حافظه افکار عمومی که شناخت زیادی نیز نسب به این سردار شجاع ندارد نه تنها این نام فراموش می شود بلکه هرگاه این اسم را می شنود دیگر برایش تداعی سرداری شجاع نیست بلکه تصویر پسری است که از پس پدر پیر و نحیف خود هم بر نمی آید و حس و هوشی ندارد که تشخیص محبت واقعی و غیر واقعی را داشته باشد

3- تصویر دیگر عکس مراسمی است که در سال ۹۴ از بابک به همراه پدر و مادر خود روی سن پخش شده است که در آن تصویر پدر با کراوات و مادر با مانتو و روسری نشان داده شده است و سخنان پدر که بیان کرده است ۶۹ ماه در مناطق عملیاتی بوده و دو بار شیمیایی شده و ۴ بار ترکش خورده و در اعترافاتش از سردار ایرانی نام می برد که با اعراب جنگیده ومی گوید که از اعراب بدش می آید ولی دوستدار امامان است و اینکه چون فرزندان صالحی تربیت نکرده وفرزندانش دچار انحراف شدند آنها را به قتل رسانده که به نوعی تفکرات داعشی و دگم را تداعی می کند همه اینها تصاویری متناقض در ذهن مخاطب ایجاد می کند که شخصی که کراوات می زند و اسم پسرش را خرمدین می گذارد و از اعراب بدش می آید و درجبهه بوده و مذهبی هم می باشد و از ۹ سالگی نمازش ترک نشده می تواند به چنین جنایت هولناکی دست بزند، نکته اینجاست که افکار عمومی به راحتی امکان تحلیل ندارد و فقط کدها را دریافت می کند و تصویر سازی انجام می دهد .
سناریو سوم : تغییر در نگرش و دیدگاه افکار عمومی در خصوص المانهایی که در جامعه وجود دارد

4- روزانه نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها انواع و اقسام مختلفی از فجیع ترین جنایات و تجاوزات اتفاق می افتد که به دلیل نداشتن ظرفیت از سوی افکار عمومی وهمچنین ایجاد یاس و بی انگیزگی در جامعه در رسانه ها مطرح نمی شود اما مطرح نمودن این پرونده در این ابعاد گسترده و تهیه برنامه حتی در شبکه های خارجی مثل من و تو و حتی پخش فیلم داخل آسانسور که در حال جابه جایی چمدان حاوی جسد هستند ،خود مبین این اصل است که سناریو دیگری برای ایجاد یاس و ناامیدی ، برانگیختن احساسات افکارعمومی و ایجاد فضایی برای بهره برداری اهداف مد نظر، در دستور کار است .


با بررسی تمامی این ابعاد و کلید واژه ها نکته اصلی که به ذهن می رسد این است که آیا همه این موارد تصادفی کنار هم قرار گرفته اند و یا می توان آنها را کاملا برنامه ریزی شده و از قبل تعیین شده درنظر گرفت که در موقعیتهای حساس پرونده هایی جهت ایجاد یک موضوع مشترک و حس مشترک در افکار عمومی اجرا و پیاده سازی می شود تا احساسات مردم را رقیق کند و ذهن آنها را از موضوعات سیاسی و کلان منحرف نمایند و برای چند روز هم که شده موضوع دیگری جز نان و آب و انتخابات برای مردم ایجاد نماید تا شاکر باشند که اگرچه نان برای خوردن ندارند حداقل پدرو مادری مهربان دارند .

اما به راستی و ای کاش این سناریویی باشد که بابک و یا هر قدرت دیگری در حال کارگردانی آن است و همه چیز نمایش و فیلمی است که زمانی برای همگان روشن خواهد شد ، زمانیکه چراغها روشن می شود و پرده ها به کناری می روند و تیتراژ پایانی پخش می شود .....

ساراشمس
کارشناس ارشد علوم ارتباطات

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار