کد خبر: ۶۶۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۹
سخنگوی کمیسیون صنایع در تشریح جزئیات جلسه با جهرمی گفت: وزیر ارتباطات با پذیرش عقب ماندگی در پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات، گزارش این شبکه را برای کارشناسی بیشتر در اختیار نمایندگان قرار داد.

به گزارش آرانیوز، حجت الله فیروزی با اشاره به جزئیات حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در جلسه روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نظارت نمایندگان مجلس در حوزه‌های نظارتی خود در چند قالب انجام می‌شود که می‌تواند شامل تذکر به وزرا و دستگاه‌ها، سوال از آنها و یا در قالب استیضاح باشد؛ از این رو برخی از نمایندگان از وزیر ارتباطات دعوت کردند که برای پاسخگویی به سوالات آنها در کمیسیون تخصصی وزارت ارتباطات که همان کمیسیون صنایع و معادن است، حاضر شود.

وی با بیان اینکه در این جلسه نمایندگان شیروان و دامغان از وزیر ارتباطات در خصوص علت عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات سوالاتی را طرح کردند گفت: وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوالات، گزارش مکتوب و مبسوطی به لحاظ حجمی از اقدامات وزارت ارتباطات در خصوص راه اندازی این شبکه ارائه کرد. ماحصل این موضوعات، مطابق اظهارات وزیر ارتباطات این بود که سیاست‌های کلی در حوزه شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات تدوین نمی‌شود و بخشی از آن مطابق با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بخشی نیز توسط شورای عالی فضای مجازی و مجموعه‌های بالادستی تدوین می‌شود و وزارت ارتباطات تنها سیاست‌های پایین دستی این پروژه را تدوین اجرا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه به دنبال ایجاد یک زبانی و اتفاق نظر در خصوص شبکه ملی اطلاعات، سند بالادستی این پروژه ملی در شورای عالی فضای مجازی تهیه و تصویب شد، افزود: آذری جهرمی از ایجاد یک گفتمان واحد از شیوه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داد و اذعان داشت که این شبکه در چند لایه سخت افزاری، خدمات و محتوا پیگیری می‌شود که وزارت ارتباطات اجرای لایه ایجاد شبکه و سخت افزار را بر عهده دارد و آن را در چند فاز تعریف کرده است.

فیروزی ادامه داد: مطابق با پیش بینی وزیر ارتباطات، بهره برداری کامل از شبکه ملی اطلاعات تا سال ۱۴۰۴ اتفاق می‌افتد. پیاده سازی تکالیف در حوزه محتوا نیز به اعتقاد آذری جهرمی وظیفه سایر دستگاه‌ها است و بخش خدمات هم باید توسط مجموعه‌های خصوصی کشور از جمله اپراتورها و برخی دستگاه‌ها فعال شود.

وی با بیان اینکه مطابق با اظهارات وزیر ارتباطات بخشی از وظایف در حوزه اجرای پروژه، انجام شده است، گفت: آذری جهرمی پذیرفتند که نسبت به برنامه زمان بندی پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات، مقداری عقب ماندگی داریم اما علی رغم همه محدودیت‌ها، توانسته از ظرفیت داخلی کشور برای پیشبرد اهداف این شبکه استفاده کند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه به اذعان وزیر ارتباطات، این طور نیست که تصور شود قرار است یک دکمه‌ای را بزنیم و شبکه‌ای ایجاد شود و اتفاق خاصی بیافتد، تصریح کرد: به گفته آذری جهرمی بسیاری از خدماتی که هم اکنون در حال ارائه است در چارچوب شبکه ملی اطلاعات است. برای مثال ظرفیت‌هایی که در ایام کرونا برای استفاده مدارس و دانشگاه‌ها ایجاد شده، همه بخشی از شبکه ملی اطلاعات است که با مشارکت وزارت ارتباطات تهیه شده است. حتی اپلیکیشن‌های بومی که تحت عنوان مسیریاب‌ها در کشور فعال است نیز بخشی از همین ظرفیت‌هایی است که در دل شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است.

فیروزی خاطرنشان کرد: به گفته وزیر ارتباطات هدفگذاری و برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت پیاده سازی کامل شبکه ملی اطلاعات تعیین شده و عزم وزارت ارتباطات نیز بر این است. حتی آذری جهرمی اشاره داشت که برخی از مواقع که مقام معظم رهبری در خصوص پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات تذکراتی می‌فرمایند این تذکرات درست است اما تنها بخشی از این عقب ماندگی از برنامه، متوجه وزارت ارتباطات است و بخشی دیگر نیز متوجه سایر دستگاه‌ها است. البته همین تذکرات ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آنها برای پیشبرد پروژه استفاده کرد و سایر وزارتخانه‌ها را نیز متوجه این تذکرات و همکاری در اجرا کرد.

وی گفت: در نهایت در این جلسه با توجه به اینکه نمایندگان تمایل داشتند که در خصوص روند اجرای شبکه ملی اطلاعات اطمینان حاصل کنند، مقرر شد ظرف مدت یک هفته، گزارشی از اطلاعات مربوط به این پروژه از سوی وزارت ارتباطات در اختیار نمایندگان قرار گیرد تا با همراهی کارشناسانی از این حوزه، میزان پیشرفت پروژه، نحوه انجام و روند ادامه آن مشخص شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار