کد خبر: ۶۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه طبق آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود، بانک‌ها با مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج رو برو نیستند، خواستار برچیده شدن صف وام ازدواج شد و گفت که در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته شده به صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد.

به گزارش آرانیوز، علی خضریان با بیان اینکه منابع بانک‌ها جهت تخصیص وام ازدواج به جوانان، همان سپرده‌های قرض الحسنه‌ای هستند که در بانک‌ها موجود است، گفت: طبق آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی مربوط به آذرماه سال ۱۳۹۹، بانک‌ها پس از کسر سپرده‌های صندوق مسکن، معادل ۱۸۸ هزار میلیارد تومان سپرده قرض الحسنه پس انداز با نرخ صفر درصد از مردم جذب نموده‌اند که پس از کسر ذخیره قانونی، حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، حجم سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری نیز که آن هم با نرخ صفر درصد جذب شده، پس از کسر ذخیره قانونی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که طبق قانون بانک‌ها باید بخشی از این منابع را نیز به تسهیلات ازدواج پرداخت کنند. از مجموع این دو سپرده که ۶۲۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، تاکنون حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به مردم پرداخت شده است.

نماینده تهران اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار رسمی بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ظرفیت پرداخت وام قرض الحسنه از چند مسیر امکان پذیر خواهد بود؛ یکی از مسیرها بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض الحسنه است، همانطور که برآوردها و آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد سالانه حدود ۲۰ درصد از حجم کل تسهیلات قرض الحسنه از طریق اقساط بازپرداخت شده و به عنوان منبع جدید جهت اعطای وام، در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد. بنابراین از این محل در سال جاری، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع از محل بازپرداخت اقساط جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که در واقع ۲۰ درصد از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات قرض الحسنه پرداختی است.

خضریان با اشاره به میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز گفت: در آذرماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال گذشته این سپرده‌ها نسبت به یک روال و روند ثابت، رشد ۷۲ درصدی داشته است. آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سپرده‌های قرض الحسنه در هر سال حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است. بر این اساس و با در نظر گرفتن رشد حداقل ۳۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز، در سال آتی ۵۰ هزار میلیارد تومان سپرده قرض‌الحسنه جدید جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت که این ۳۰ درصد از ۱۷۰ هزار میلیار تومان سپرده‌های قرض الحسنه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در توضیح روش سوم گفت: با توجه به الزام قانون در تبصره بودجه، اگر تنها ۱۰ درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری که بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان حجم آن است، جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مورد استفاده قرار گیرد، از این محل نیز در سال جاری حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان جهت اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه از جمله ازدواج در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین ۸۵ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و ۴۵ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، در مجموع ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، منابعی خواهد بود که برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در سال جاری در اختیار بانک‌ها خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ همچنین گفت: برای پرداخت یک میلیون وام ازدواج ۷۰ میلیون تومانی (مطابق آمار سالانه) به ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است که با محاسبه وام های ۱۰۰ میلیونی زیر ۲۵ سال حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ همچنین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی سال گذشته قرار دارند که در مجموع به ۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارند. سایر مصارف قرض الحسنه که در بودجه ۱۴۰۰ آمده اعم از اشتغالزایی، زندانیان، ودیعه مسکن و ... حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. لذا برای پرداخت کل تسهیلات قرض الحسنه مدنظر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در سال جاری نیاز است در حالیکه طبق محاسبات انجام شده، بانکها حداقل ظرفیت پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دارند.

خضریان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر از جوانان کشور در صف وام ازدواج معطل تامین منابع بانکی هستند، اما آمار رسمی بانک مرکزی و محاسبات موجود نشان می‌دهد، بانک‌ها با مشکلی جهت تامین منابع تخصیص وام ازدواج رو به رو نخواهند بود لذا بهانه‌تراشی‌هایی مانند عدم وجود منابع از سوی مقامات بانکی کشور پذیرفته نیست و در چنین شرایطی، صف وام ازدواج بی معنی است و باید برچیده شود. لذا در صورت ادامه این روند، کمیسیون اصل ۹۰ با توجه به تخلفات صورت گرفته شده به صورت ویژه به این موضوع ورود خواهد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها

پرچم‌ انجمن صنفی رانندگان حمل ونقل کشور بر فراز ستاد انتخابات عدالت و کرامت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به اهتزاز در آمد/بزرگترین گردهمایی و بیعت تمام قد انجمن صنفی تلاش گران رانندگان حمل ونقل کشور ایران با آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پایتخت برگزار شد/اولین نشست به همت خادم زاده مدیره انجمن رانندگان کل کشور و مظاهری عضو هیات مدیره انجمن رانندگان کل کشور خانواده بزرگ حمل ونقل کشور و بررسی راهکار رفع مشکلات و موانع حوزه حمل ونقل کشور برگزار شد/احمد عامری رئیس ستاد مردمی پویش عدالت و کرامت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت:راهکارهای رفع مشکلات حوزه حمل ونقل کشور و اقتصاد کشور و تشریح وظایف کمیته های حمل ونقل کشور پرداختند/عامری رئیس ستاد مردمی پویش عدالت در ادامه گفت:ما باید همت کنیم برای اینکه عدالت مداری و حق مداری در زمان اجرای قانون برای همه ملموس باشد این که همه بگویند اینها عدالت و قانون را اجرا می کنند/انتخابات پرشکوه با حضور تمام اقشار دولت قوی برای شکل‌گیری ایران قوی را رقم خواهد زد/خدمت بی منت و تسهیل و تسریع در خدمات رسانی به مردم زمینه شور ونشاط سیاسی تقویت مشارکت ور انتخابات را فراهم می‌کند

ناصر امانی کاندیداهای دوره ششمین انتخابات شورای شهر تهران در مسیر خیابان بهشت/ استقبال نخبگان،خانواده های معظم شهدا و جانبازان مدافعان حرم،اساتید،کسبه بازاریان از حضور امانی کاندیداهای شورای شهر تهران در پایتخت/مبارزه با فساد ابزارهای مختلفی دارد اما به نظر می‌رسد نظارت مستقیم مردم بر عملکرد شوراها و شهرداری می‌تواند اعتماد عمومی را به این مجموعه برگرداند./واژه فساد مالی، سالیانه سال است که در افکار عمومی با شهرداری ها گره خورده است .یکی از عوامل کاهش شدید اعتماد عمومی همین فسادهای ریز و درشت در شهرداری هاست که گاهی تیتر یک رسانه‌ها می‌شود که گاهی بحث داغ محافل./با استقرار سامانه‌های شفافیت شهرداری تهران دیگر جای فساد و رانت نیست/شفافیت در شهرداری به این معناست که شهروندان بتوانند از داشته ها ،مخارج ،درآمدها و منابع شهرداری که متعلق به خودشان است، آگاهی پیدا کنند این خواسته زیادی نیست./شفافیت سالیان سال است که برای مردم آرزویی محال به شمار می‌آید و برای مسئولان، نقطه ای ایده‌آل. همه می دانند که فساد در نقطه پنهان بروز می‌کند و شفافیت دقیقا در مقابل این نقطه ایستاد است./شفافیت و پاسخگویی باید اصل اولیه انتخاب مردم باشد تا شاهد رشد و پیشرفت شهرها و برآورده شدن مطالبات مردم در کشور ایران اسلامی باشیم/شفافیت می‌تواند مردم را از اقدامات و عملکرد مدیران و مسئولان آگاه سازند و به همین ترتیب روزنه‌های فساد را ببندد. اما اینکه چرا بعد از سال‌ها همچنین شفافیت در ادارات و نهادهای دولتی صرفا به عنوان یک شعار باقی مانده است ،دلایل متعددی دارد

صالح دریس رئیس اقتصاد مقاومتی و جهش تولید و رفع موانع زادیی ها ستاد انتخاباتی پویش عدالت و کرامت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در کشور در گفتگویی اختصاصی گفت:برای رسیدن به روش های عملی ابتدا اهداف نهایی(بلند مدت) اقتصادی مقاومتی را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری تعیین مینماییم/اقتصاد مقاومتی با توجه به تحریم هایی که ایجاد شده یک ضرورت بسیار مهم است هر ایرانی موظف است در حوزه عملکرد و خود به این نکته توجه داشته باشد./مشکل اصلی اقتصاد ایران عدم فهم اقتصادی است و هیچگاه مشاوران اقتصادی دولتمردان نتوانستند مسائل اقتصادی بفهمند و راه حل های بومی اقتصادی ارائه کنند، اقتصادی یعنی اینکه دانش اقتصادی وجود داشته باشد و مسائل ایران را بفهمند واز سوی دیگر با خلاقیت و نوآوری راه حل برای حل مشکلات داشته باشد.متاسفانه دولتمران ما فهم درستی از مسائل اقتصادی نداشتند./فشارهای اقتصادی عوامل خارجی و داخلی با هدف تقویت نارضایتی در کشور انجام می‌شود ولی با حضور آگاهانه مردم در انتخابات همه نقشه‌های دشمنان نقش بر آب خواهد شد./ناهماهنگی تیم اقتصادی درتمام دوره های قبلی ریاست جمهوری ،پاشنه ی آشیل اقتصاد کشور بوده است./مشارکت مردم باعث افزایش سرمایه اجتماعی مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی می‌شود.

آخرین اخبار