کد خبر: ۶۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۹
مسئول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین با اشاره به تأثیر فضای مجازی بر انتخابات گفت: برخی جریان‌های سیاسی با هدف بهره برداری حداکثری از وضع متلاطم فضای مجازی تمایلی به ساماندهی آن ندارند

به گزارش آرانیوز:حامد کبودوند  پیرامون تأثیرات فضای مجازی بر فضای انتخاباتی اظهار کرد: نقش فضای مجازی بر مردم و تأثیر آن بر تصمیم گیری آنها قابل تأمل است. با توجه به اینکه مردم تصمیم گیری های خود را بر مبنای اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، فارغ از درست و غلط بودن آن، تأثیر فضای مجازی بر انتخابات غیرقابل انکار است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین ادامه داد: یکی از تصمیم گیری های مهم مردم مربوط به انتخابات است و اطلاعاتی که امروزه در بستر شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، نقش مؤثری در تصمیم‌گیری مردم دارد و بی‌توجه به صحت، سلامت و کیفیت این اطلاعات ملاک مردم محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: عمده کسانی که از فضای مجازی استفاده می‌کنند، سواد آن را ندارند و منظور از سواد فضای مجازی، تکنیک‌های های شناسایی اطلاعات ناقص و یا حتی در مواردی غلط است.

کبودوند افزود: مهم‌ترین و ضروری‌ترین، راه به حداقل رساندن آسیب‌های فضای مجازی در انتخابات، افزایش سواد فضای مجازی خانواده‌ها و مخاطبان است. هرچقدر مخاطبان بر تکنیک‌های تشخیص خبرهای جعلی از واقعی شناخت بیشتری داشته باشند، تأثیر پذیری نا ثواب به حداقل می‌رسد.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج مرکز قزوین تاکید کرد: رفتارهای خارج از عقلانیت همچون محدود سازی فضای مجازی، راه چاره نیست، تلاش باید در راستای افزایش سواد فضای مجازی جامعه باشد.

کبودوند خاطر نشان کرد: قانون گذاری در فضای مجازی باید برای گیرنده و هم فرستنده یکسان اعمال شود تا از پخش خبرهای جعلی جلوگیری شود؛ عدم پیگیری چنین اتفاقاتی از بزرگترین ضعف‌های مدیریت فضای مجازی در کشور ما است، در این خصوص وضع قوانین پیگیری مستمر و نظارت از ضروریات است.

وی اذعان کرد: تأثیر پیگیری قانونی نهادهای مربوطه، درباره فرستنده‌های محتواهای غلط در فضای مجازی بیش از هفتاد درصد است و آسیب‌ها با این کنترل کاهش چشمگیری خواهد داشت.

کبودوند در پایان اشاره کرد: یکی از دلایل مهم ساماندهی نشدن فضای مجازی این است که بعضی جریان‌های سیاسی تمایلی به ساماندهی فضای مجازی ندارند تا با استفاده از همین رویه بتوانند بر تصمیمات مردم تأثیر دلخواه خود را اعمال کنند و تغییر افراد در این نهادها نیز چاره ساز نیست بلکه تغییر در نگرش و باورها است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار