کد خبر: ۶۶۵۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۶
نشست علنی مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست دکتر قالیباف آغاز شد.

به گزارش آرانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه) به ریاست   دکتر محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و  58 دقیقه و با حضور  219 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف

- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه پروتکل اصلاح موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه جهت معاضدت در پرونده‌های مدنی و جزائی

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی

- سؤال‌های علی اکبر کریمی نماینده اراک، کمیجان و خنداب و تعدادی دیگر از نمایندگان و ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان از وزیر آموزش و پرورش

- گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت های زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا و شرکت کفش ملی

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فعالیت ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری کرمانشاه

- گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد چگونگی اجرای سامانه های نظارتی در حوزه امور بانکی

  • گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمز ارزهای جهان روا و مبادلات داخلی آن در کشور./
  • محمدباقر قالیباف صحن

    ، محمدباقر قالیباف در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، ضمن محکومیت جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی و به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین به ویژه کودکان آن سرزمین، گفت: رژیم صهیونیستی هیچ مراعات حقوق بشر را نکرده و جنایات آنها را هر روز می بینیم لذا سوال اینجاست که حقوق بشر جهانی کجاست و چرا در مقابل اینگونه اقدامات سکوت می‌کنند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آنها مطمئن باشند امت اسلامی در مقابل این نسل‌کُشی‌ها ایستاده و می‌بینیم که از سرزمین غزه چگونه در برابر رژیم صهیونیستی مقابله می‌کنند. سران کشورهای مرتجعی که دنبال عادی سازی روابط با چنین رژیم آدم کُشی هستند، بدانند امت اسلامی و شهدای مقاومت در مقابل این جنایات خواهند ایستاد و آنها به پیروزی خواهند رسید.

    قالیباف تصریح کرد: اقدام تروریستی در کابل افغانستان که باعث شهادت تعداد زیادی از دختران و کودکان در مدرسه سید الشهدا شد را محکوم می‌کنم و عرض تسلیت و تعزیت به همه مسلمانان به ویژه مردم عزیز افغان و خانوداه محترم این شهدای عزیز و گرانقدر داریم./

    ابراهیم عزیزی در نطق میان دستور

    ابراهیم عزیزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان طرح سوال از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلیل بی ثباتی مدیریت و سیاسی کاری و همچنین افت تحصیلی و بکارگیری عناصر سابقه دار در آموزش و پرورش، گفت: براساس وظیفه انقلابی و در چارچوب بعد نظارتی مجلس و با توجه به اهمیت آموزش و پرورش و پس از جلسه و استماع پاسخ های وزیر در کمیسیونT برآن شدیم تا سوال از وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مطرح شود.

    نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش کارخانه آدم سازی و تربیت نسل آینده است که می تواند مبدا تحولات زیادی در کشور باشد اما امروز با مشکلات زیادی اداره می شود.

    محسن حاجی میرزایی ابراهیم عزیزی

    ، ابراهیم عزیزی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به سوال خود از محسن حاجی میرزایی درباره انتصابات سیاسی و جناحی در وزارت آموزش و پرورش قانع نشد و در نهایت سوال به رأی گذاشته شد. در نهایت نمایندگان مجلس با 145 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن علنی سوال را وارد ندانسته و در واقع از پاسخ های وزیر قانع شدند.

    احمدحسین فلاحی در توضیح سوال عزیزی نماینده سوال کننده عنوان کرد: در متن این سوال آمده است که متاسفانه مدتیست در وزارت آموزش  و پرورش انتصابات سیاسی و جناحی به اوج خود رسیده است و تزلزل مدیریت و آموزش و نظام تعلیم و تربیت را به مرحله خطرنلاکی رسید است. به کار گیری افراد دارای سابقه محکومیت افت تحصیلی دانش آموزان و برخورد قهری و دور انصاف با نیروهای ولایی و انقلابی و تنزل جایگاه نظام تعلیم و تربیت را رقم زده است. لازم است وزیر آموزش و پرورش با حضور در مجلس شورای اسلامی نسبت به شرایط موجود و آسیب‌هایی که به این امر مهم وارد شده است پاسخگو باشند.

    این سوال در کمیسیون 21 خرداد 99 در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مطرح و با توجه به اینکه قلمرو سوال ملی تشخیص داده شد و نماینده سوال کننده نیز از پاسخ وزیر قانع نشد به صحن علنی مجلس ارجاع گردید./

    محسن حاجی میرزایی در صحن مجلس

     محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز (سه شنبه 21 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ابراهیم عزیزی درخصوص عدم استفاده از افراد نابخرد در آموزش و پرورش گفت: یکی از ضرورت های مهم در مدیریت، ثبات در مدیریت است، بخصوص در سال جاری که با پدیده نادر کرونا مواجه بودیم که سختی های زیادی را به سیستم مدیریتی وارد کرد، باید مجموعه باثبات تری را اداره کنیم. آموزش و پرورش یک مجموعه پهن پیکر با بیش از یک هزار مدیر است.

    وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم ادامه داد: در دورانی که بنده مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشتم تلاش کردم از ثبات در مدیریت حمایت کنم. انتصابات در مدیریت ها در سطح استان و منطقه و شهرستان همواره مدیریت شده است. از مجموع انتصاباتی که در این دوره انجام شده، 36 درصد مربوط به افراد بازنشسته بوده که باید برای آنها جایگزین جذب می کردیم. 28 درصد انتصابات مربوط به افرادی بود که در سطح مدیریتی ارتقا پیدا کرده بودند. همچنین 20 درصد کسانی بودند که در سایر نهادها به عنوان مامور معرفی شدند. از طرفی 8 درصد هم برای اجرای تعارض منافع ایجاد شده و 8 درصد از تغییرات نیز به دلیل نارضایتی مدیران استان و ارزیابی منفی از عملکرد افراد بوده است.

    وی افزود: سیاست ما ایجاد حداکثر وفاق میان افرادی بوده که در استان ها فعالیت می کنند و به هیچ وجه به دنبال جذب نیرویی نیستیم که در مناطق محل اختلاف باشد. عرصه تعلیم و تربیت محل اتحاد جامعه است و باید به این مکان موثر احترام گذاشته شود، بنابراین تمامی عناصر فعال در این حوزه باید محل وفاق افراد باشد، از این رو تلاش کردم از انتصابات سیاسی پرهیز کنم. خود را امانتدار مردم احساس کرده و این امانت را با حداکثر دقت به افرادی سپردم که ویژگی های لازم مدیریت را داشته اند. معتقدیم فردی باید مدیر آموزش و پرورش باشد که مورد اعتماد معلمان باشد، البته ممکن است در برخی موارد ایجاد این تفاهم با دشواری صورت گرفته باشد.

    حاجی میرزایی تصریح کرد: فرصت مسئولیت را از طریق سامانه طراحی شده فراهم کردیم، همه افرادی که واجد شرایط هستند می توانند کاندید شوند. از طرفی کمیته ای تشکیل دادیم تا بتواند انتصابات را براساس صلاحیت مورد بررسی قرار دهد. مجموعه آموزش و پرورش حداکثر مراقبت را از انتصابات در جهت تامین منافع انقلاب و آموزش و پرورش اعمال خواهد کرد.

    این عضو کابینه دولت دوازدهم درخصوص عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان آمارهایی ارائه کرد و گفت: در رابطه با افت تحصیلی دو شاخصه بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از؛ یکی از آنها نرخ ترک تحصیل و دیگری تکرار پایه. بر همین اساس گزارشی ارائه می دهم که مشخص می شود ما در زمینه افت تحصیلی دانش آموزان ارتقای خوبی پیدا کردیم.

    وی ادامه داد: پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ثابت نگه داشته شده، پوشش متوسطه اول و دوم را حتی از اهداف برنامه بیشتر پیش بردیم. بر همین اساس متوسطه اول را با 3.2 درصد از اهداف برنامه بیشتر ارتقا دادیم. همچنین متوسطه دوم را به 2.5 درصد رساندیم. پوشش تحصیلی پایه اول تنها 3 درصد در دوران کرونا افت داشته است، چرا که خانواده ها نگران بودند که فرزندان خود را در پایه اول به مدارس نفرستند و این میزان در دنیا 10 درصد است.

    وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم افزود: نرخ تکرار پایه از 1.38 درصد به 1.31 درصد در دوره ابتدایی کاهش یافته است و این رقم در دوره متوسطه از 1.36 به 1.30 کاهش یافته است. همچنین ترک تحصیل در دو سال اخیر روند رو به بهبودی را داشته است. براساس گزارش ها در دوره ابتدایی از 1.11 درصد به 1.4 درصد رسیدیم که ارتقای وضعیت را نشان می دهد. همچنین در دوره اول و دوم متوسطه از 4.11 درصد به 3.67 درصد کاهش یافته است. این آمار بدان معنا است که شاخص ترک تحصیل نیز طی دو سال اخیر کاهش یافته است. از طرفی نرخ گذر تحصیلی نیز ارتقا یافته است.

    حاجی میرازیی گفت: میانگین نمرات امتحان نهایی یکی از شاخص هایی است که نشان می دهد میزان افت کیفیت در آموزش و پرورش چگونه بوده است. در رشته ریاضی از 13.2 به 13.31، در رشته تجربی از 13.7 به 13.8، در علوم انسانی از 11.7 به 11.34 افزایش پیدا کرده است. این نشان می دهد که ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم، بلکه در سطح قابل قبولی قرار داریم. هر چند که برای ارتقای کیفیت باید تلاش کنیم.

    وی با اشاره به میزان دریافت مدال های المپیک که از جمله دغدغه های مقام معظم رهبری نیز بوده است، بیان کرد: در المپیادهای ریاضی، شیمی، زیست شناسی، فیزیک و کامپیوتر، نجوم و اختر فیزیک، در سال 2019 و 2020 رشد داشته ایم. در سال 2019 تنها 3 نشان طلا دریافت کردیم، در حالی که در سال 2020 به 7 مدال طلا افزایش یافته است. در دریافت مدال نقره از 17 عدد مدال به 11 رسیده ایم، چرا که افزایش مدال طلا داشته ایم، در برنز نیز از 8 به 9 مدال رسیده ایم. سازمان ملی ستادهای درخشان را بعد از تصویب اساسنامه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر کردیم. در سال دشوار کرونا، معلمانمان کار با فضای مجازی را نمی دانستند و همه ما وارد یک فضای جدیدی شده بودیم، اما به سرعت خود را با شرایط جدید وفق دادیم، بنابراین آمار موجود در شرایط فعلی قابل قبول است.

    وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم ادامه داد: در دوران تعطیل عمومی، مدرسه تلویزیونی را راه انداختیم.  تمام پایه های تحصیلی از طریق تلویزیون در دسترس همگان قرار گرفت. همچنین شبکه شاد را راه اندازی کردیم که ساختار گسسته وزارت آموزش و پرورش را به یکدیگر پیوند زد. در هفته 13 میلیون کاربر روی سامانه شاد فعالیت می کنند و به طور متوسط 650 هزار ارتباط زنده بر روی شبکه شاد فراهم می شود، هر چند که کیفیت آموزش از طریق شبکه شاد و فضای مجازی به آموزش حضوری نخواهد رسید. این موضوع در اجلاس سراسری وزارت آموزش کشورهای جهان نیز مورد تاکید قرار گرفت. برای ارتقای سطح پرورشی دانش آموزان 7 هزار نیروی پرورشی اضافه جذب کردیم و 21 رشته درخصوص جذب معلمان را در دانشگاه فرهنگیان مورد بازنگری قرار دادیم و با اقتضائات روز متناسب کردیم./

    علی اکبر کریمی در نطق میان دستور

    علی اکبر کریمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش، با انتقاد از به کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در صندوق ذخیره فرهنگیان در دوره دولت، عنوان کرد: البته طرح این مسائل و مشکلات نافی زحمات آن دسته از مدیران و کارکنان شریف صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابعه نیست.

    وی ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان به استناد تبصره 63 قانون برنامه دوم در سال 74 تاسیس شد و مطابق اساسنامه این صندوق کلیه فرهنگیان می توانند معادل 5 درصد از حقوق خود را به صندوق بریزند و دولت نیز موظف است معادل همین میزان را به صندوق واریز کند تا سهم آن در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی به فرهنگیان تعلق گیرد.

    نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حال حاضر صندوق ذخیره فرهنگیان حدود 900 هزار عضو داشت و در حال حاضر نیز حدود یک میلیون و 754 هزار نفر عضو دارد، این صندوق دارای 4 شرکت هلدینگ بزرگ بوده که در زمینه های پتروشیمی و انرژی، مالی و سرمایه گذاری، ساختمانی و خدماتی با حدود 67 شرکت وابسته فعالیت می کنند و نکته مهم این است که فرهنگیان در کل فعالیت های مالی صندوق شریک هستند.

    کریمی یادآور شد: وجوه واریزی فرهنگیان در صندوق در طرح های مختلف سرمایه گذاری می شود و در زمان بازنشستگی باید این ارقام به فرهنگیان پرداخت شود.

    محسن حاجی میرزایی  علی اکبر کریمی

    ، علی اکبر کریمی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی، از توضیحات محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص انتصاب افراد بازنشسته و فاقد سوابق مرتبط شغلی و تخصصی در سمت‌های مدیریتی و غیرمدیریتی در ستاد صندوق ذخیره فرهنگیان قانع شد.

    احمدحسین فلاحی در توضیح سوال نماینده سوال کننده عنوان کرد: در متن این سوال آمده است که با عنایت به اینکه حسب اطلاع واصله تعداد قابل توجهی از افراد منصوب  در سمت‌های مدیریتی و غیر مدیریتی در ستاد صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای تابعه آن از بازنشستگان هستند. همچنین  تعدادی از این افراد فاقد سوابق مرتبط شغلی و تخصص مورد نیاز جهت احراز سمت‌های مدیریتی هستند و این امر باعث ایجاد اختلال و مشکلات در روند فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های تابعه آن شده است. بعلاوه اینکه برخی از افراد بدون اخذ تاییدیه صلاحیت لازم از مراجع حراستی و نظارتی در مشاغل مهم منصوب شده‌اند. ازآنجایی که صندوق یاد شده امانت حدود یک میلیون نفر ازفرهنگیان عزیز کشور می‌باشد، سپردن این امانت بزرگ به چنین افرادی که می‌تواند عواقب سویی برای پس انداز فرهنگیان درآینده داشته باشد چه توجیهی دارد؟.

    همچنین علی اکبر کریمی در جریان قانع شدن از سوال خود از وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به ارادت خاصی که نسبت به آقای حاجی میرزایی دارم و قرار داشتن در هفته معلم، همچنین قول رئیس مجلس و شخص آقای وزیر از رأی‌گیری منصرف می‌شوم./

    محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش

     محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب، گفت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اعتبار صندوق ذخیره فرهنگیان ارزیابی عملکرد مدیران آن است؛ هر چند صندوق مسائل تلخی را تجربه و بخشی از سرمایه اجتماعی خود را از دست داده است اما توانسته طی ماه‌های اخیر این سرمایه را به دست بیاورد، به گونه‌ای که ضریب نفوذ صندوق از 60 درصد فرهنگیان به 82 درصد در سال 99 رسیده که این امر نشان‌دهنده افزایش اعتماد فرهنگیان به صندوق ذخیره است.

    وزیر آموزش و پرورش افزود: در یک سال اخیر عضویت فرهنگیان در صندوق 6 درصد افزایش داشته و سرمایه‌ای که توسط این افراد ماهانه واریز می‌شود 5 برابر شده است که این امر بیانگر اعتماد بیشتر فرهنگیان به صندوق است.

    وی با بیان اینکه 3 نفر از فرهنگیان در هیأت امنای صندوق عضو هستند که این موضوع موجب اعتماد بیشتر فرهنگیان به صندوق شده است، اضافه کرد: سود عملیاتی صندوق در سال 95، 250 میلیارد تومان و در سال 99 حدود 3 هزار و 467 میلیارد تومان شده است. در واقع این سود از سال 98 تا 99 به سه برابر رسیده است.

    حاجی میرزایی با بیان اینکه سود صندوق در سال 1400 حدود 5 هزار و 900 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، ادامه داد: سرمایه‌گذاری‌های صندوق در حوزه پتروشیمی هوشمندانه بود؛ با راه‌اندازی کامل کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان، دنا و سیراب ظرفیت تولید متانول به 6 میلیون تن ارتقاء می‌یابد که رتبه دوم این فرآورده در جهان خواهد بود.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کیمیای پارس خاورمیانه راه‌اندازی شده و در حال حاضر درآمد ارزی دارد، از راه‌اندازی سبلان در هفته آینده خبر داد و تصریح کرد: در دوره مسئولیت من تغییر مدیریتی در صندوق که به تازگی توانسته بود اعتماد فرهنگیان را جلب کند، ریسک بزرگی به همراه داشت.

    وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تمامی انتصابات در صندوق ذخیره فرهنگیان بدون نظر مراجع ذیصلاح انجام نشده است، افزود: یک بنگاه اقتصادی برای به دست آوردن نتایج مناسب به مدیران باتجربه و خوشنام نیاز دارد.

    وی با بیان اینکه در یک سال و نیم اخیر حدود 10 درصد از مدیران بازنشسته در صندوق را کاهش دادیم، تصریح کرد: نیمی از مدیران منصوب در این صندوق متولد 57 و بعد آن بوده و در تلاش برای جوانگرایی هستیم.

    حاجی میرزایی توضیح داد: هرچند قانون منع بکارگیری بازنشستگان شامل صندوق ذخیره نمی‌شود و معاونت حقوقی، سازمان استخدامی و دیوان محاسبات به آن تصریح کرده اما نمایندگان در قانون بودجه ما را ملزم به اصلاح اساسنامه کردند که برای این موضوع نیز کارگروهی تشکیل شده است.

    عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: علاوه بر اقدامات فوق دو اقدام مهم سهیم شدن فرهنگیان در ارزش افزوده دارایی صندوق و بورسی شدن هلدینگ‌های آن نیز اقدامات مناسبی انجام شده است.

    وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه پذیرش دو هلدینگ پتروفرهنگ و سرمایه‌گذار فرهنگیان با تلاش‌های بسیار در بورس انجام گرفته و عصر امروز نیز جلسه‌ای درباره پذیرش شرکت ساختمانی معلم برگزار خواهد شد، ادامه داد: با تحقق این مهم تاکنون حدود 95 درصد سرمایه صندوق شفاف و در بورس عرضه شده است.

    حاجی میرزایی تصریح کرد: اقدامات مناسبی برای کاهش مدیران بازنشسته و تحول در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام شده است.

    وی در پایان از نمایندگان خواست هر سوال و ابهامی که درباره صندوق ذخیره فرهنگیان دارند را مطرح کرده تا مسئولان این صندوق توضیحات لازم را ارائه دهند./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار