کد خبر: ۶۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
افزایش ۳۶ درصدی تعداد موارد فوتی ثبت‌شده تنها در ۲۴ حکایت از این واقعیت دارد که شاید برای درک واقعیت پیک چهارم کافی است نیم نگاهی دقیق به تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

به گزارش آرانیوز، درحالی که مسئولان وزارت بهداشت خبر از رسیدن به قله پیک‌چهارم می‌دهند و ابراز امیدواری می‌کنند که درصورت رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم سیرنزولی تعداد موارد ابتلا به بیماری سرعت بیشتری به خود می‌گیرد؛ غافلگیری افزایش 36.3 درصدی تعداد موارد فوتی تنها در 24 ساعت پرده از این واقعیت کنار می‌زند که احتمالاً باید دقت بیشتری به آمارها آنهم در بخش بستری مراقبت‌های ویژه داشته باشیم.

واقعیت امر اینجاست که اگرچه براساس آمارهای رسمی از ابتدای هفته سیر نزولی ورود بیماران به مراکز درمانی آغاز شده اما در همین دوره ثبات تقریبی آمار بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه تاکیدی براین واقعیت است که با درنظر گرفتن نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ویروس منحوس آنهم از نوع جهش یافته احتمالا تا کاهشی شدن واقعی تعداد موارد فوتی و همچنین عبور از پیک چهارم هنوز فاصله داریم.

این درحالی است که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین اظهار نظر خود از شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در کشور اعلام کرد: براساس آمارهای دریافتی از روند ابتلا به ویروس کووید 19 در سراسر کشور مشخص شده که اغلب مناطق سیر نزولی را تجربه می‌کنند اما سرعت این روند در مناطق مختلف است و برای رسیدن به شرایط مناسب لازم است همچنان هموطنان نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت بیشتری داشته باشند.

سیمالاری همچنین درباره سیر نزولی آمار متوفیان و همچنین موارد بستری جدید گفت: در هفته گذشته شاهد کاهش 16.5 درصدی موارد مثبت بستری به علت کرونا، کاهش حدود 14 درصدی در تعداد افراد فوت شده و کاهش 26 درصدی در موارد سرپایی مثبت شناسایی شده نسبت به هفته ماقبل بودیم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور 62.2 درصد گزارش شده و میزان استفاده از ماسک 63.3 درصد بوده است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت توجه به تهویه مناسب هوا در اماکن سرپسته مثل اداره‌ها و مراکزی که براساس محدودیت‌ها مجاز به فعالیت‌هستند تصریح کرد: دربسیاری از موارد به این نکته مهم توجه نمی‌شود و آمارها نشان می‌دهد که  میانگین رعایت تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی کشور 64.3 درصد است و برای افزایش این شاخص باید برنامه‌ریزی بیشتری صورت پذیرد.

محدودیت‌های تردد در تعطیلات عید فطر

از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به فرارسیدن عید‌سعید فطر تاکید می‌کنند، تجربه تعطیلات نوروز به هیچ عنوان در شرایط فعلی نباید تکرار شود، چون با توجه به ورود ویروس‌های جهش هندی و آفریقای جنوبی یافته به‌بخش‌هایی از کشور و البته فعالیت ویروس جهش یافته انگلیسی در سراسر ایران ممکن است مشکلات عمده‌ای به سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل شود.

این گروه معتقدند در شرایط فعلی علی‌رغم اینکه از نظر رنگ‌بندی بخش‌های عمده‌ای از کشور در محدوده‌های نارنجی و زرد قرار دارند؛ اما هموطنان به هیچ عنوان نباید با عادی انگاری شرایط و تردد بین شهرستان‌ها مثل هفته‌های پایانی نوروز رفتار کنند تا روند نزولی همه‌گیری که در بیشترمناطق اغاز شده به نقطه با ثباتی رسیده و سیر صعودی واکسیناسیون هم بتواند اوضاع را مناسب‌تر از گذشته کند.

برهمین اساس ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت تقاضای احتمالی سفرهای بین‌شهری مقررات ویژه برای تردد در سراسر ایران وضع کرده که از ظهر روز سه شنبه هفته جاری تا ظهر روز شنبه آینده اعمال خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن اشاره به اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های جدید برای تعطیلات پیش‌رو اظهار کرد:  تردد خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی در روز‌های منتهی به عید سعید فطر از ساعت 14 سه شنبه تا ساعت 12 شنبه در همه شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد ممنوع است.

علیرضا رئیسی همچنین در ادامه افزود: با هماهنگی‌های انجام شده از سوی نهادهای مسئول مبادی ورودی تمامی شهرستان‌ها به دقت کنترل شده و درصورت بی‌توجهی رانندگان به قوانین اخیر علاوه براینکه خودرو به محل آغاز سفر خود برگشت داده می‌شود در شهرستان‌های قرمز یک میلیون‌تومان و در شهرستان‌های نارنجی و زرد 500 هزار تومان قبض جریمه برای وی صادر خواهد شد.

رئیسی با اشاره به اهمیت ساکن بودن جمعیت برای مدیریت ویروس جهش یافته هندی و آفریقایی تاکید کرد: آغاز سیرنزولی همه‌گیری کرونا در پیک‌چهارم از ابتدای هفته نویدبخش عبور از قله  پیک چهارم است و برای رسیدن به شرایط مطلوب، تعطیلات پیش رو تعیین کننده است، چون مدیریت همه‌گیری با جمعیت سیال غیرممکن و می‌تواند بحران آفرین باشد؛ بنابراین تمامی هموطنان باید با جدیت نسبت به رعایت پروتکل‌ها و احترام به محدودیت‌ها کوشا باشند.


وی درباره آخرین وضعیت رنگ‌بندی کشور نیز گفت: خوشبختانه تعداد شهرهای قرمز به 46، نارنجی به263 و زرد به 139 رسیده  و روند بیماری رو به کاهش است؛ این درحالی است که  تقریباً دو هفته گذشته 301 شهر قرمز داشتیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با بیان اینکه روند بیماری در 26 استان کاملا نزولی شده افزود:  در حدود پنج استان دیگر اگرچه به قله نزدیک شدیم، اما روند نزولی سرعت نگرفته و امیدوارم در هفته آینده این روند به سرعت کاهشی شود و تعداد شهرهای قرمز کمتر شود.

رئیسی تصریح کرد: استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و تهران اگرچه تقریباً به اوج بیماری رسیده‌اند؛ اما به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

وی در ادامه به چگونگی فعالیت مشاغل اشاره و خاطرنشان کرد: طی چند هفته گذشته، در شهر‌های قرمز فقط مشاغل گروه یک و در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو فعال بودند، اما باتوجه به تصمیم امروز ستاد، در شهر‌های قرمز و نارنجی مشاغل گروه یک و دو می‌توانند به مدت دو هفته، فعالیت داشته باشند. اگر در این مدت توسط صنوف مختلف تخلفی رخ دهد، صنف متخلف در شهر‌های قرمز به مدت سه هفته و در شهر‌های نارنجی به مدت دو هفته، پلمب خواهد شد.

بیشتر بخوانید

افزایش فوتی‌های کرونا در قم

محمدرضا قدیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  قم ، با اشاره به آخرین وضعیت استان در مواجه با ویروس کرونا اظهار داشت: خوشبختانه روند آسانسوری و صعودی کرونا در استان کاهش‌یافته و قم از پیک چهارم عبور کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 485 بیمار در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال103 نفر آنان بدحال گزارش‌شده است، ابراز کرد: متأسفانه آمار فوتی‌های قم در 24 ساعت گذشته نسبت به حدود 10 روز پیش با افزایش روبرو بوده و به 14 فوتی رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه 917 مورد تست در 24 ساعت گذشته از مشکوکین مبتلا به کرونا در استان گرفته‌شده است، تصریح کرد: متأسفانه 173 مورد از این تست‌ها مثبت اعلام شده است.

وی آخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا در استان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: تاکنون 20 هزار و 612 تزریق واکسن در قم انجام شده است که طبق برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

تعطیلات آخر هفته در آذربایجان‌غربی سبب افزایش مبتلایان شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، مطابق هفته‌های گذشته، تعطیلات آخر هفته با افزایش مبتلایان همراه بوده است که در شرایط فعلی پیک چهارم، به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید هرچه سریع‌تر با قدرت اجرایی جلوی این بی‌احتیاطی‌های عمومی گرفته شود چرا که هر لحظه احتمال برگشت به قله دیگری در پیک چهارم و تبدیل شیب نزولی به شیب صعودی وجود دارد.

آب‌ و هوای بهاری و طبیعت بکر آذربایجان‌غربی سبب شده است تا مردم آخر هفته‌ها را به تفریح و خوش‌گذرانی مشغول شود که به‌خودی خود مشکلی ندارد اما همین گردش و تفریح اگر با بی‌احتیاطی و عدم رعایت نکات بهداشتی همراه باشد می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با ارائه آخرین جزئیات از پیک چهارم کرونا در آذربایجا‌ن‌غربی گفت: در طول روز شنبه 18 اردیبهشت‌ماه 747 نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که نسبت به روز گذشته روند افزایشی داشته و با احتساب مبتلایان این روز، در کل 159 هزار 420 نفر از شهروندان آذربایجان‌غربی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

جواد آقازاده با اعلام کاهش بستری‌ها در بیمارستان‌های استان اظها داشت: بستری‌های روز شنبه نسبت به روز گذشته کاهش و تعداد مبتلایان افزایش یافته است به‌طوری که یک‌هزار و 200 مورد، بستری حاد سندرم تنفسی و 500 مورد بستری مشکوک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان‌غربی گزارش شده است که از این تعداد بیمارستان‌های ارومیه با 51 مورد بستری، بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‌ و شهرستان‌های خوی با 32، میاندوآب با 26 و مهاباد با 14 بستری روزانه در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار دارند.

وی درباره فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی هم تصریح کرد: در روز شنبه 13 نفر از هم‌استانی‌هایمان در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین مورد مربوط به ارومیه با هفت فوتی بوده است و شهرستان تکاب با دو و شهرهای خوی، سلماس، نقده و میاندوآب با یک فوتی، دیگر شهرهای سیاه‌پوش استان بوده‌اند و در مجموع چهار هزار و 338 نفر به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

خروج خودروهای بومی از استان خراسان رضوی مطلقا ممنوع

سرهنگ حسین میش مست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  مشهدمقدس  اظهار داشت: ترددهای بین شهری از فردا ساعت 14 به صورت کامل ممنوع خواهد بود و خودروها اجازه تردد ندارند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی با اشاره به اینکه این محدودیت‌ها در تمامی شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی و زرد خراسان رضوی اعمال می‌شود گفت:خودروهایی که طی بازه زمانی گفته شده محدودیت‌های اعمال شده را رعایت نکنند در شهرهای با وضعیت قرمز به مبلغ 10 میلیون ریال و در شهرهای با وضعیت زرد و نارنجی با مبلغ پنج میلیون ریال اعمال قانون می‌شوند.

میش مست تاکید کرد:  همچنین در بازه زمانی سه شنبه تا ساعت 14 شنبه خروج خودروهای بومی از مبادی خروجی خراسان رضوی مطلقاً ممنوع است.

وی بیان کرد: قطعا جرایم در نظر گرفته شده در این مدت برای خودروهای متخلف در سطح استان اعمال خواهد شد و مماشاتی در این زمینه وجود ندارد.

شمار مبتلایان به کرونا ویروس  در ایلام به 37 هزار و 132 نفر رسید

محمد کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، از افزایش شمار مبتلایان به کرونا ویروس  در ایلام به 37 هزار و 132 نفرخبر داد و گفت: طی 24 ساعت گذشته تعداد 101 مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: متاسفانه در 24 ساعت گذشته 1 مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان داشتیم و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه 762 نفر می‌باشد.

کریمیان در ادامه خاطرنشان کرد: هرچند آمار مبتلایان به کرونا هچنان در استان ادامه دارد اما اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  و ستاد مقابله با کرونا قرار دارد و در این راستا در ایام پیش‌رو خاصه عید فطر نیز در سطح استان ترددها ممنوع شده است و در این ایام نطارت‌ها تشدید می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به دیگر اقدام پیشگیرانه اشاره کرد و گفت: واکسیانسیون عمومی نیز در استان ایلام برای جامعه هدف در فاز یک و دو آغاز شده است و استان ایلام در واکسینه کردن شهروندان از نرم کشوری بالاتر است.

وی از  میزان نمونه‌گیری ثبت شده کرونا در استان خبر داد و گفت: نمونه گیری افراد مشکوک به کرونا نیز در استان ایلام افزایش و این افزایش بالاتر از میانگین کشوری است.

توصیه پایانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام به شهروندان ایلامی آن بود که گفت: کرونا تمام نشده است و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از تجمع و دورهمی‌ها مبارزه تا محو کامل این ویروس نیازمند همت مردم است.

ورودی بیماران کووید در مرکز و غرب استان سمنان بیش از 4 برابر شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، موج جدید و نوروزی کرونا که بیشتر با نوع انگلیسی این ویروس چموش و سرکش، مردم سراسر کشور را درگیر خود کرده است؛ هنوز به طور کامل حداقل در استان سمنان مهار نشده و آمارها بیانگر این است که روند بیماران بستری مبتلای قطعی به کرونا در استان سمنان، به‌ویژه در مرکز و غرب این استان هنوز به ثبات نرسیده و همچنان شاهد افت‌وخیز کرونا در قلب ایران هستیم.

سرایت‌پذیری بالای واریانت انگلیسی کووید 19 سبب شده است تا با وجود اعمال محدودیت‌های چهار هفته‌ای در کشور و استان سمنان، اگرچه روند کلی ابتلا به این بیماری در کشور «نزولی» شده است؛ اما همچنان شاهد بالا و پایین شدن آمار تعداد بستری‌های ناشی از ابتلا به ویروس عالم‌گیر در بسیاری از نقاط کشور، از جمله سمنان باشیم.

آن‌گونه که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان اعلام کرده، روز گذشته 39 بیمار جدید مبتلا به کرونا با تست مثبت قطعی PCR بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی در مرکز و غرب این استان بستری شده‌اند.

این در حالی است که دو روز قبل، 12 بیمار و روز پیش از آن نیز 13 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در 6 شهرستان مرکز و غرب استان سمنان بستری شده بودند و بر این اساس تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در روز گذشته با افزایش 325 درصدی به بیش از 4 برابر دو روز قبل رسیده است و افت‌وخیز کرونا در قلب ایران همچنان ادامه دارد.

نوید دانائی بیان کرد: با احتساب 35 بستری جدید مبتلایان قطعی به کرونا در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در روز گذشته، مجموع بیماران بستری شده در بخش‌های کرونایی زیر پوشش این دانشگاه از ابتدای این همه‌گیری در اوایل اسفند سال گذشته تا کنون به عدد 6 هزار 79 نفر رسید.

به گفته وی تا کنون پنج هزار و 153 بیمار بهبود‌یافته مبتلا به کرونا با حال عمومی مساعد و خوب از بیمارستان‌های محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان مرخص شده‌اند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار