کد خبر: ۶۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
بیرجند- مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی با تأکید بر ضرورت افزایش فروش‌های آنلاین گفت: آمارهای رسمی بیکاری بر مبنای علمی تهیه نمی‌شود.

به گزارش آرانیوز:مهدیه ضیائیان بعد از ظهر یکشنبه در جلسه توجیهی فروش تضمینی اصناف آسیب دیده از کرونا در بازارچه مجازی با سلام اظهار کرد: متأسفانه در شرایط سخت محدودیت‌های کرونایی اصناف بسیار آسیب دیدند و حمایت خاصی از آنان نشد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: متأسفانه برخی از اصناف چک‌هایشان برگشت خورد و حتی حکم جلب آنان نیز صادر شد.

ضیائیان ادامه‌داد: ما در ماه مبارک رمضان جشن گلریزان برگزار می‌کنیم که زندانیان غیر عمد که به واسطه مسائلی چون چک و بدهی مالی در حبس هستند، از زندان آزاد شوند و از طرف دیگر با عدم حمایت از اصناف در این شرایط به تعداد این زندانیان بدهی می‌افزاییم.

گلایه از شیوه آمارگیری در خصوص میزان بیکاری

وی افزود: هر چند رسانه‌ها و مراکز رسمی آمار بیکاری در خراسان‌جنوبی را حدود ۹ درصد اعلام می‌کنند ولی طبق پژوهش‌های انجام شده بیکاری واقعی در استان حدود ۳۵ درصد است چرا که در آمارهای رسمی اگر کسی فقط دو ساعت در هفته کار کند، او را شاغل محسوب می‌کنند که این شیوه آمارگیری مبنای علمی ندارد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه از نظر من توسعه اقتصادی یک شهر به تقویت پایه‌های اقتصادی اصناف آن وابسته است، گفت: در کشور حدود سه میلیون واحد صنفی در بخش‌های تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی فعالیت می‌کنند.

ضیائیان بیان‌کرد: اگر می‌خواهیم بر معضل بیکاری غلبه کنیم باید نسبت به حمایت از اصناف توجه جدی داشته باشیم چرا که با ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون هم در یک واحد صنفی می‌توان اشتغال‌زایی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط سخت تعطیلی‌های کرونایی چه کسی پاسخگوی چک‌های برگشت خورده و خسارت‌های اصناف خواهد بود، گفت: یکی از راه‌هایی که اصناف می‌توانند فروش خود را در شرایط کرونایی داشته باشند، فروش‌های آنلاین است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه یکی از اپلیکیش‌هایی که زمینه فروش آنلاین را برای اصناف فراهم کرده است اپلیکیشن باسلام است، راه‌ها و چگونگی استفاده از این اپلیکیشن را نیز تصریح کرد.

فروش‌های آنلاین در شرایط کرونایی یک راهکار مهم است

رضا علیزاده رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در شیوع کرونا هیچکس به اندازه اصناف متحمل خسارت‌های ناشی از کرونا نشد، اظهارکرد: چند سالی است که کسب و کارها به سمت کسب و کارهای مجازی رفته است.

وی افزود: علت گرایش افراد به کسب و کارهای مجازی را می‌توان در متنوع شدن نیازها و خواسته‌ها، تغییر سبک زندگی، افزایش بهای اقتصادی مغازه‌داری و کمبود زمان جست و جو کرد.

رئیس اتاق اصناف خراسان‌جنوبی یادآور شد: در آینده نه چندان دور چاره‌ای جز گرایش به سمت فروش آنلاین نخواهیم داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار