کد خبر: ۶۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
ایلام-ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی سرابله باعث خسارت به کشاورزان این منطقه شده است، نیاز است مسئولان شهرستانی هرچه سریعتر این معضل را حل کنند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: از آنجا که شبکه فاضلاب ارتباط عمیقی با سلامت شهروندان دارد باید گفت دفع غیراصولی آن نیز می‌تواند خدمات و خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

امروزه کشاورزی یکی از شاخه‌های درآمدزایی و رشد اقتصادی است که به‌طور مستقیم با امنیت غذایی و سلامت جامعه در ارتباط است، لذا آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌تواند اثرات غیرقابل‌جبرانی در سلامت جامعه داشته باشد.

شهرستان چرداول با مرکزیت شهر سرابله یکی از مهمترین مناطق تولید محصولات کشاورزی است که ورود فاضلاب شهری در زمین‌های کشاورزی پایین دست شهر سرابله مشکلاتی را برای کشاورزان به وجود آورده و موجب نگرانی آنها در زمینه برداشت محصولات خود شده‌است.

آسیب فاضلاب شهری به ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه ورود فاضلاب شهری به زمین‌های کشاورزی پایین‌دست شهر سرابله سبب بروز خسارت‌هایی در کشاورزی منطقه شده است.

اقبال گراوند در ادامه گفت: ورود فاضلاب شهری به ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه موجب آلوده شدن محصولات کشاورزی و بروز خسارت‌هایی برای کشاورزان شده است.

ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی سرابله/ کشاورزان خسارت دیدند

وی با اشاره به اینکه شهرداری شهر سرابله باید در این‌باره چاره‌اندیشی کند، گفت: دفع نامناسب فاضلاب و پسماندهای شهری علاوه بر مشکلات آلودگی محصولات کشاورزی، می‌تواند خطرات زیست‌محیطی زیادی نیز به دنبال داشته باشد، امیدواریم شهرداری شهر سرابله هر چه زودتر در این رابطه اقدامات لازم را انجام بدهد تا موجب افزایش خسارت‌ها در این زمینه نباشیم.

نگرانی کشاورزان از فاضلاب

یکی از کشاورزان شهر سرابله در این‌باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجا که کشاورزی در این ناحیه تنها شغل برای درآمدزایی و کسب روزی حلال خیلی از اهالی است، لذا اگر با مشکل مواجه شود کشاورزان قادر به امرار معاش خانواده خود نخواهند بود.

محمد مرشدی خاطرنشان کرد: متأسفانه با ورود غیرمنتظره فاضلاب زمین‌های کشاورزی، شاهد آلوده شدن محصولات و از بین رفتن تدریجی آن‌ها هستیم.

ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی سرابله/ کشاورزان خسارت دیدند

وی گفت: از مسئولان شهرداری تقاضا داریم هرچه سریع‌تر به مسدود کردن کانال‌های فاضلاب شهری منتهی به زمین‌های کشاورزی برای رفع مشکلات موجود اقدامات لازم را انجام دهند.

یکی دیگر از کشاورزان شهر سرابله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی این منطقه از طریق دریاچه‌ای که در مرکز شهر قرار دارد آبیاری می‌شوند و با رد شدن این انشعاب از مسیر شهر، وجود پسماندها در مسیر باعث ورود آنها به زمین‌های کشاورزی و آلوده شدن محصولات می‌شود.

قباد احمدی در پایان گفت: مسئولان شهرداری باید با روش‌های مختلف این معضل را حل کنند تا شاهد از بین رفتن بیشتر محصولات کشاورزی خود نباشیم.

اقدامات شهرداری سرابله برای کاهش ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی

شهردار سرابله نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به توپوگرافی شهر سرابله در بالادست زمین‌های کشاورزی، فاضلاب این شهر از طریق چند کانال منتهی به زمین‌های پایین‌دست شده‌است.

روح‌الله پری‌زاد عنوان کرد: ازآنجاکه آبیاری زمین‌های کشاورزی پایین‌دست از طریق دریاچه مرکزی این شهر انجام می‌شود، متأسفانه به دلیل رعایت نکردن ساکنین و رهاسازی پسماندهای شهری در کانال‌های منتهی به این زمین‌ها باعث بروز مشکلاتی برای کشاورزی در این منطقه شده‌است.

وی به اقدامات انجام‌شده در این رابطه اشاره کرد و گفت: به‌محض اطلاع شهرداری از مشکل به‌وجود آمده برای کشاورزان شهر سرابله، با افزایش سطل‌های مختص به پسماند در محل‌های تعیین شده و نصب توری در ورودی تمامی کانال‌های فاضلاب نقاط هدف، درصدد ورود کاهش فاضلاب به زمین‌های کشاورزی هستیم.

ورود فاضلاب به زمین‌های کشاورزی سرابله/ کشاورزان خسارت دیدند

شهردار سرابله گفت: از اهالی منطقه خواستاریم نسبت به بهداشت محیط زندگی خود توجه بیشتری داشته و پسماندهای شهری را در ورودی کانال‌های آبیاری رها نکنند.

از آنجا که تمام فعالیت‌های صنعتی و غیرصنعتی دارای پسماند هستند، کم‌توجهی به دفع اصولی آن می‌تواند در خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

با به‌کارگیری راهکارهای مناسب در راستای کاهش تولید پسماند و دفع بهداشتی و به‌موقع آن‌ها می‌تواند از بروز آسیب‌های جدی به اکوسیستم جلوگیری کند.

کشاورزی یکی از مهم‌ترین راه‌های امرار معاش مردم شهر سرابله است که نیاز است مسئولان شهرستانی باید این مشکل را به‌طور اساسی حل کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار