کد خبر: ۶۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
تردد در روز‌های منتهی به عید سعید فطر از ساعت ۱۴ سه‌شنبه تا ساعت ۱۲ شنبه در همه شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد ممنوع شده است. جریمه تردد در شهر‌های قرمز یک‌میلیون تومان و در شهر‌های نارنجی و زرد ۵۰۰هزار تومان خواهد بود. به‌طور کلی تردد ممنوع است.

به گزارش آرانیوز، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه جلسه امروز ستاد به‌ریاست رئیس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، اظهار کرد: امروز گزارش های مفصلی در ارتباط با اقدامات حوزه بهداشت و درمان ارائه شد و وضعیت شیوع بیماری در دنیا بررسی شد؛ روند بیماری در کشورهایی همچون هندوستان، برزیل و آمریکا همچنان صعودی است.

وی درباره وضعیت شیوع بیماری در ایران هم، گفت: خوشبختانه در کشور به قله و پیک بیماری رسیده و درحال عبور هستیم، روند شیوع بیماری در کشور نزولی است که البته این موضوع ناشی از تلاش، همکاری و دقتی است که همه مردم در رعایت پروتکل‌ها انجام دادند؛ امیدوارم رعایت پروتکل‌ها و تلاش‌ها ادامه یابد و میزان بیماری کمتر شود و ان‌شاءالله بیمارستان‌ها تخت‌های خالی بیشتری پیدا کنند.

رئیسی با ابراز اینکه اوج این بیماری بسیار بلند بود، عنوان کرد: گرچه روند بیماری نزولی شده اما میزان بیماران بستری بیمارستان ها هنوز زیاد است هرچند ورودی به بیمارستان‌ها کم شده است.

آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرها توضیح داد: خوشبختانه تعداد شهرهای قرمز به 46، نارنجی به 263 و زرد به 139 رسیده است؛ روند بیماری رو به کاهش است، تقریباً دو هفته گذشته 301 شهر قرمز داشتیم.

وی با اعلام اینکه "روند بیماری در 26 استان کاملاً نزولی شده است و در حدود پنج استان دیگر گرچه به قله نزدیک شدیم، اما روند نزولی سرعت نگرفته است و امیدوارم در هفته آینده این روند به‌سرعت کاهشی شود و تعداد شهرهای قرمز کمتر شود"، خاطرنشان کرد: استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، هرمزگان و تهران به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارند؛ گرچه تقریباً به اوج بیماری رسیده‌اند، فعلاً روند صعودی متوقف شده و رو به کاهش است که امیدوارم به‌زودی این استان‌ها هم از این وضعیت خارج شوند.

جزئیات محدودیت تردد در ایام عید فطر

رئیسی ضمن تشکر از مردم برای رعایت پروتکل‌ها در شب‌های قدر به مصوبات امروز جلسه اشاره و اظهار کرد: تردد در روز‌های منتهی به عید سعید فطر از ساعت 14 سه‌شنبه تا ساعت 12 شنبه در همه شهر‌های قرمز، نارنجی و زرد ممنوع شده است. جریمه تردد در شهر‌های قرمز یک‌میلیون تومان و در شهر‌های نارنجی و زرد 500هزار تومان خواهد بود. به‌طور کلی تردد ممنوع است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: یکی از مهمترین مؤلفه‌ها برای شیوع ویروس جهش‌یافته (آفریقایی و هندی)، تردد است که منع ترددها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی در ادامه راجع به چگونگی فعالیت مشاغل خاطرنشان کرد: طی چند هفته گذشته، در شهر‌های قرمز فقط مشاغل گروه یک و در شهرهای نارنجی مشاغل گروه یک و دو فعال بودند، اما باتوجه به تصمیم امروز ستاد، در شهر‌های قرمز و نارنجی مشاغل گروه یک و دو می‌توانند به‌مدت دو هفته، فعالیت داشته باشند. اگر در این مدت توسط صنوف مختلف تخلفی رخ دهد، صنف متخلف در شهر‌های قرمز به‌مدت سه هفته و در شهر‌های نارنجی به‌مدت دو هفته، پلمب خواهد شد.

امروز، آغاز ثبت‌نام سالمندان 80سال به بالا که از واکسیناسیون جا مانده‌اند

رئیسی همچنین درباره واکسیناسیون، توضیح داد: از ساعت 14 امروز سامانه مربوطه در وزارت بهداشت (salamat.gov.ir) راه‌اندازی می‌شود و سالمندان بالای 80 سالی که برای واکسیناسیون با آنها تماس گرفته نشده است، می‌توانند به سامانه مراجعه و ثبت‌نام کنند. تأکید می‌کنم که هیچ گونه نیازی به مراجعه حضوری نیست، همکاران من با آنها تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که در چه روز و چه ساعتی باید به کدام مرکز مراجعه کنند. اگر افراد 80 سال به بالا واکسن دریافت نکرده‌اند نگران نباشند و نوبت آنها از بین نخواهد رفت، واکسن به‌تعداد کافی برای این عزیزان وجود دارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر واکسیناسیون 75ساله‌‌ها را هفته بعد اعلام کنیم نوبت 80ساله‌ها نمی‌سوزد و نگران نباشند. به‌شدت از تجمع باید جلوگیری شود. براساس مصوبه امروز ستاد همه دستگاه‌های دولتی، نظامی، انتظامی و غیردولتی موظف شدند مکان‌های بزرگ خود را برای واکسیناسیون در اختیار ما قرار دهند؛ وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، ورزش و جوانان و نیروهای انتظامی موظف شدند مکان‌هایی را که تهویه مناسب دارند به‌طوری که سبب تجمع نشوند برای واکسیناسیون در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند.

وی عنوان کرد: از عزیزان در نیروی انتظامی، بسیج و نیروهای مسلح در کنترل مرزهای شرقی که بسیار خوب عمل کردند تشکر می‌کنیم؛ طی هفته گذشته بیش از 3800 نفری را که غیرقانونی وارد خاک ایران شده بودند با توجه به شیوع ویروس جهش‌یافته بازگرداندند و اجازه ندادند وارد کشور شوند.

تاریخ برگزاری آزمون‌ها طبق ستاد ملی مقابله با کرونا

رئیسی در ارتباط با زمان و چگونگی برگزاری آزمون‌ها هم در کشور گفت: آزمون‌ها را باید به 2 قسمت تقسیم کنیم؛ آزمون‌هایی که زیر نظر آموزش و پرورش ‌و آنهایی که زیر نظر وزارت علوم و سایر سازمان‌ها برگزار می‌شوند. کنکور سراسری در تاریخ 9، 10، 11 و 12 تیر ماه برگزار خواهد شد؛ وزرای علوم و آموزش و پرورش امروز توضیحاتی دادند و ستاد تصمیم گرفت.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته در 6، 7 و 8  مرداد ماه برگزار خواهد شد، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته 22 مرداد، آزمون کانون وکلای دادگستری 25 تیرماه و آزمون نظام مهندسی 13، 14 و 15 مرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به آزمون‌هایی که تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شوند، اشاره و اظهار کرد: براساس تصمیم امروز آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ 27 اردیبهشت تا 24 خرداد ماه و آزمون‌های پایه دوازدهم هم به‌صورت حضوری از تاریخ 27 اردیبهشت تا 24 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

رئیسی افزود: آزمون‌های سنجش ملی پایه ششم در تاریخ 25 اردیبهشت به‌صورت حضوری برگزار می‌شود، آزمون سمپاد در تاریخ 20 و 21 خرداد و آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش‌آموزان در تاریخ 24 تا 26 اردیبهشت و همچنین مرحله دوم آن 23 تا 25 خرداد به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.  آزمون‌های استخدامی و آزمون‌هایی که با تعداد کم برگزار می‌شوند نیز در موعد خود خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ابراز کرد: امیدواریم با رعایت دقیق پروتکل‌ها شاهد این باشیم که به‌زودی از موج چهارم بیماری عبور کنیم و 46 شهر قرمز صفر شود.

وی در پایان تأکید کرد: درمورد واکسیناسیون فعلاً فقط عزیزان بالای 80 سال که با آنها تماس گرفته نشده است از ساعت 14 امروز وارد سامانه شوند و شماره تلفن و کد ملی خود را اعلام کنند تا همکارانم با آنها تماس بگیرند و نیازی به مراجعه نیست. دوستان عجله نکنید، واکسن به‌تعداد کافی داریم و نوبت آنها نمی‌سوزد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار