کد خبر: ۶۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
ارومیه - رئیس شورای سیاست‌گذاری ائتلاف وحدت ملی گفت: دولت آینده باید دارای دیپلماسی اقتصادی باشد، این در حالی است که رابطه سیاسی بدون در نظر گرفتن منافع اقتصادی هیچ معنایی ندارد

به گزارش آرانیوز:رامین مهمانپرست پنجشنبه شب در گفتگو با خبرنگاران آذربایجان غربی در حاشیه افتتاح دفتر مرکزی ائتلاف وحدت ملی در استان، افزود: حتماً وزارت امور خارجه اشکالات فراوانی دارد و نیازمند اصلاحات زیادی است، با این وجود اولین مسئله این است که باید در تدوین برنامه‌ها، روابط با کشورها، همکاری‌های منطقه‌ای و یا برای حضور در مجامع بین المللی توازن ایجاد شود.

وی ادامه داد: در سبد سیاست خارجه باید روابط دوجانبه، روابط با همسایگان، روابط با کشورهای آسیایی، روابط با کشورهای آمریکای لاتین، روابط با آفریقا و روابط با اروپا دیده شود و از طرفی ما نیازمند وزارت امور خارجه‌ای هستیم که بتواند به عنوان فرمانده دیپلماسی اقتصادی عمل کند، از این رو ما نیازمند به کارگیری نخبه ترین نیروها با دید اقتصادی در وزارت امور خارجه هستیم.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: سیاست کلان خارجی توسط رهبری و سندهای بالادستی تعیین می‌شود؛ البته وزارت خارجه در تعیین این سیاست دخالت دارد ولی در نهایت وزارت خارجه باید مجری باشد. با این وجود در طول این چند ساله وزارت خارجه باید مجری سیاست کلان می‌بود اما تحت تأثیر دولت‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: وزارت خارجه نیمه بیرونی نظام است اگر توانایی‌های لازم را داشته باشد و نیاز بخش‌های داخلی را تأمین و بتواند ارتباط با کشورها را برقرار کنند زمینه توسعه کشور فراهم می‌شود متأسفانه در دولت‌های گذشته بیشترین تمرکز بر روی برجام بود و از سایر بخش‌ها در وزارت امور خارجه غفلت شده است.

رئیس شورای سیاست گذاری ائتلاف وحدت ملی در خصوص بکارگیری بانوان در رده‌های بالای مدیریتی کشور گفت: بانوان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در تمامی زمینه‌ها با مردان برابر هستند نباید هیچ تفاوتی بین مردان و زنان در کشور قائل شد اگر از بانوان شخصی شایستگی حضور در رده‌های مدیریتی را داشته باشد باید بکارگیری شود در صورت موفقیت ائتلاف وحدت ملی چهار تا پنج پست اساسی دولت متعلق به بانوان خواهد بود.

وی با اشاره به کابینه برخی از کشورهای توسعه یافته، اظهار داشت: کابینه دولتی اکثر کشورهای موفق را بانوان تشکیل می‌دهند که در همین راستا ما نیز معتقد به شایسته سالاری هستیم؛ آنگونه نخواهیم بود که چند بانوی ضعیف را به صورت نمایشی در کابینه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل ثبت نام اش در انتخابات آتی ریاست جمهوری اضافه کرد: مشکلی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ندارم، اصل چارچوب‌هایی که شورای نگهبان برای ثبت نام کاندیداها تعیین کرده است، لازم بود تا هر کسی در وزارت کشور که گاهاً به حالت تمسخر و مضحکه در می‌آمد، به خود بنده هم امکان ثبت نام دارم. علاوه بر وزرا، استانداران هم امکان ثبت نام دارند. سفرا همسطح وزرا هستند و امکان ثبت نام برای ایشان وجود دارد. بنده ۱۲ سال سفیر جمهوری اسلامی بودم و مشکلی برای ثبت نام ندارم.

مهمانپرست در این خصوص که کاندیدای پوششی شخص خاصی هستید؟ عنوان کرد: من کاندیدای پوششی هیچ شخص دیگری نیستم. من گفتمان ائتلاف وحدت ملی را مطرح می‌کنم و کاندیدای این گفتمان هستم. اگر کاندیدایی ثبت نام کرد که دید فراجناحی داشت و دنبال منافع ملی بود، با او تعامل خواهم داشت. ما تا لحظه آخر هستیم. تا زمان اعلام صلاحیت‌ها، اگر بنده در میان گزینه‌های نهایی خواهم، ائتلاف وحدت ملی از بنده حمایت می‌کند اگر بنده نبودم و شخص دیگری در میان کاندیداها بود که معیارهای ائتلاف وحدت ملی را داشت، از او حمایت خواهیم کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار