کد خبر: ۶۶۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
ارومیه - مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی بر افزایش ظرفیت پذیرش تردد خوردهای سنگین به سمت ترکیه از مسیر پایانه مرزی سرو بصورت روزانه تاکید کرد.

به گزارش آرانیوز:ارسلان شکری عصر پنجشنبه در جلسه بین المللی هماهنگی در خصوص افزایش ظرفیت مرز پایانه مرزی سرو_اسن دره با حضور هیئت ایرانی و ترکیه با تاکید بر ساماندهی تردد ناوگان ترانزیتی در مرزهای بازرگان و سرو اظهار کرد: کاهش صف‌های طولانی ناوگان ترانزیتی در پایانه‌های مرزی و ساماندهی شرایط ایجاد شده نیازمند اتخاذ تدابیر فوری و عملیاتی است.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای تجار، صنوف و رانندگان ادامه داد: در بحث ترانزیت، صادرات و واردات در مرزهای بازرگان و سرو مشکلاتی به وجود آمده که باید ساماندهی و بهبود یابد.

شکری افزود: با هماهنگی و همکاری دو طرف ایران و ترکیه برای نظم بخشیدن به ساعات اداری در مرزهای مذکور و شناسایی ساعت‌های پِرت در این مبادی ورودی و خروجی می‌توان از اتلاف وقت و ایجاد صف‌های طولانی جلوگیری نمود.

وی در خصوص عملیات ساخت و ساز در مرز گوربولاغ ترکیه گفت: همزمان با انجام عملیات ساخت و ساز در مرز گوربولاغ به عنوان مرز مقابل پایانه مرزی بازرگان ضروری است تدابیری اتخاذ گردد تا در تردد کامیون‌ها در مرز بازرگان به عنوان یکی از پرترددترین و مهم‌ترین مرزهای ایران با مشکل مواجه نشود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی گفت: در پی رایزنی‌های کشور نخجوان با ترکیه در خصوص کارکرد مرز سدرک دیل اوجی و تغییر قوانین گمرکی تأثیر بسزایی در کوتاه شدن صف‌ها خواهد داشت.

مدیرکل قراردادهای بین المللی و اتحادیه اروپای ترکیه هم در این جلسه ویدئو کنفرانسی گفت: برای حل مشکلات به وجود آمده در خصوص ایجاد صف‌های طولانی در مرزهای بازرگان و گوربولاغ، باید هر دو طرف ترک و ایران ارتباط تنگاتنگی در خدمات رسانی داشته باشند.

عثمان نوری بیهان یکی از دلایل مهم ایجاد صف‌های طولانی در مرز بازرگان را ایجاد موانع گمرکی در کشور نخجوان برشمرد و تصریح کرد: طبق آمارها به دلیل موانع گمرکی کشور نخجوان باعث شده که میزان تردد از مرز گوربولاغ افزایش یابد و بر اساس رایزنی با کشور نخجوان و مصوبه هیئت وزیران مقرر شده که در کمترین زمان ممکن تغییراتی در قوانین گمرکی کشور نخجوان اعمال شود.

وی از واردات هندوانه از مرز ایران به ترکیه ابراز خشنودی کرد و افزود: تمام محصولات کشاورزی وارد شده از سمت ایران در ارز روم مورد بررسی بهداشتی قرار گرفته و بعضی از محصولات نیز به آزمایشگاه واقع در شهر آنکارا منتقل که این مرحله باعث به وجود آمدن پروسه اداری زیاد می‌شود.

نوری بیهان در ادامه به استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های حمل و نقل تاکید کرد و ادامه داد: هر دو طرف ترک و ایران با انجمن‌های حمل و نقل کشور خود مکاتبه‌ای برای هدایت ناوگان ترانزیتی به سمت مرز سرو به عنوان مرز جایگزین مرز بازرگان تا اطلاع ثانوی انجام دهند که در جلوگیری از صف‌های به وجود آمده می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار