کد خبر: ۶۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: در شب بیست و یکم، امام صادق(علیه السلام) پس از اعمال شب قدر، در سجده برای ظهور حضرت حجت(عج) و گشایش و فرج دوستان حضرتش و اولیای الهی دعا نمود.

به گزارش آرانیوز:حجت الاسلام حصیری خراسانی  ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شهادت امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) و همزمانی با دومین شب از لیالی پرفیض قدر، بیان کرد: شب قدر که برتر از هزار ماه است، جلوه‌ای روشن از عطوفت و مهر بی انتهای خدای متعال است و پروردگار متعال همیشه برای بخشیدن بندگان گنه‌کار خویش از هر بهانه‌ای استفاده می‌کند، چنانکه آمدن ماه مبارک رمضان برای همه ما فرصت آمرزش است و درک شب‌های قدر و استفاده از فیوضات معنوی آن نیز فرصت بسیار مغتنم دیگری می‌باشد که از آن برای توبه، ترک معصیت و قرب الهی بهره ببریم و به سمت معبود لاشریک بازگردیم.

فضائل شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه مطابق برخی روایات، شب بیست و یکم از جهاتی بر شب نوزدهم فضیلت دارد، افزود: در این شب لازم است اعمال مشترک شب‌های قدر را با توجه بیشتری انجام دهد. در روایات درباره غسل و احیا و تلاش در عبادت در این شب و شب بیست و سوم تاکید شده و آمده است که شب قدر در میان یکی از این دو شب است و در چند روایت وقتی که از معصوم (علیه السلام) خواستند تا معین کنند که شب قدر، در میان کدام یک از این دو شب است، معین نکردند، بلکه فرمودند: «ما ای سر لیلتین فیما تطلب» (احیای هر دو شب، برای آنچه می‌خواهی مشکل نیست).

استاد حوزه علمیه قم با بیان روایتی از کتاب امالی شیخ صدوق (ره) در خصوص فضیلت کسب علم و علم آموزی در شب‌های قدر، تصریح کرد: در روایت آمده است: «مِن دین الامامیه… من احیی هاتین اللّیلتین بمذاکرة العلم فهو افضل» از دستورات مذهب امامیه است که… اگر کسی این دو شب را به گفت وگوی علمی بپردازد، از هر عبادتی برتر است.

پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اهمیت دهه پایانی ماه مبارک رمضان، افزود: از شب بیست و یکم، دهه آخر ماه رمضان شروع می‌شود که بسیار پرارزش و مغتنم است، در هر شب از شب‌های این دهه، غسل مستحب است و روایت شده است که رسول خدا (ص) در هر شب از شب‌های دهه آخر ماه رمضان غسل می‌کردند. همچنین اعتکاف در مساجد جامع، در این دهه مستحب است و فضیلت فراوان دارد و در روایتی از رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم)، اعتکاف در دهه آخر ماه رمضان برابر دو حج و دو عمره شمرده شده است. رسول خدا (ص) در دهه آخر ماه رمضان در مسجد معتکف می‌شد. بسترش را جمع می‌کرد و آماده و مهیا و با نشاط به شب زنده داری و عبادات می‌پرداخت.

شب بیست و یکم، شب دعای خاص برای فرج و ظهور امام عصر (عج)

حجت الاسلام حصیری خراسانی با اشاره به برخی از اعمال شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، گفت: شیخ مفید (ره) با توصیه به صلوات بسیار در این شب می‌گوید: بر ظالمان بر محمد و آل محمد (ص) و همچنین بر قاتل امیرمومنان (علیه السلام) بسیار لعن و نفرین فرست و هم برای خویش و پدر و مادرش و سایر مؤمنین و مومنات دعا کند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه افزود: دعا برای وجود مبارک امام زمان (عج) و فرج آن حضرت، یکی دیگر از اعمال این شب است. در روایتی به نقل از سید بن طاووس آمده است: در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان به محضر امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شدم. امام از من پرسید که آیا غسل کرده‌ای؟ گفتم: آری. امام (علیه السلام) حصیری طلبید و مرا نیز به کنارش فراخواند. آن حضرت مشغول نماز شد و من نیز نزدیک ایشان نماز می‌خواندم. وقتی که از نمازها فارغ شدیم، آن حضرت دعا کرد و من آمین گفتم و این کار ادامه داشت تا صبح طلوع کرد. حضرت اذان و اقامه گفتند و برخی از خدمتکاران را فرا خواند و نماز صبح را به امامت ایشان بجا آوردیم.

وی افزود: امام صادق (علیه السلام) بعد از نماز، به تسبیح و تقدیس پروردگار پرداخت و بر پیامبر (ص) درود فرستاد و برای مؤمنان دعا کرد، آنگاه به سجده رفت و ساعتی در سجده بود و در آن مدت جز صدای نفس حضرت چیزی را نمی‌شنیدم، سپس دعا خواند. پس از آن امام (علیه السلام) سر از سجده برداشت، عرض کردم: جانم به فدایت! شما برای فرج کسی دعا کردید که با فرج او گشایشی در کار دوستان و اولیای الهی حاصل خواهد شد، مگر آن کس شما نیستید؟ امام (علیه السلام) فرمود: نه! او قائم آل محمد (عج) است. آنگاه امام صادق (علیه السلام) نشانه‌های ظهورش را بیان کرد و در ادامه فرمود: شب و روز، منتظر ظهور مولایت باش، زیرا خداوند هر روز در شأن و کاری است و انجام کاری او را از کار دیگر باز نمی‌دارد «و توقّع امر صاحبک لیلک و نهارک، فانّ الله کل یوم هو فی شأن، لا یشغله شأن عن شأن»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار