کد خبر: ۶۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

به گزارش آرانیوز، ماجرای کارت‌های زرد به وزرا به مجلس هشتم برمی‌گردد زمانی که نمایندگان تصمیم گرفتند برای تقویت بُعد نظارتی قوه مقننه سازوکاری بنا کنند تا براساس آن هرگاه احساس کردند یک وزیر انتظارات‌شان را پاسخ نمی‌دهد، بتوانند دست به جیب شوند و کارت زرد را به او نشان دهند و اگر کار به سومین کارت زرد برسد، استیضاح او را کلید بزنند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس در صورتی که یک سؤال از وزیر در صحن علنی مطرح شود، پس از توضیحات وزیر، در صحن علنی رأی‌گیری می‌شود و اگر نصف به‌علاوه یک نمایندگان حاضر از توضیحات وزیر قانع نشده باشند، به‌عنوان یک اخطار یا کارت زرد به وزیر محسوب می‌شود.

ماده 211 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید: چنانچه در هر دوره مجلس، سه بار با رأی اکثریت نمایندگان حاضر، سؤالات نمایندگان از هر وزیر وارد تشخیص داده شود طرح استیضاح وزیر درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (89) قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

**دومین کارت زرد مجلس یازدهم به دژپسند
نمایندگان در نشست علنی (سه‌شنبه 31 فروردین 1400)  مجلس شورای اسلامی  در جریان بررسی سوال روح الله نجابت به همراه 37 تن از نمایندگان از فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره علت عدم اجرای ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی مبنی بر لزوم شفافیت و تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار ؛ از توضیحات وزیر پیرامون این سوال با 111 رأی موافق، 81 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در جلسه علنی قانع نشدند.

** کارت زرد مجلس به دژپسند وزیر اقتصاد درباره تخلف در واگذاری شرکت هفت تپه
پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (سه شنبه 9 دی ماه 99)‌ نیز پاسخ‌های فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به سؤال احمد نادری نماینده مردم تهران را قانع کننده تشخیص نداده بودند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بعد از توضیحاتش درباره واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و عدم اغناء نمایندگان با 173 رای موافق 61 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 252 نماینده حاضر در جلسه علنی از بهارستان‌نشینان کارت زرد گرفت.

احمد نادری نماینده مردم تهران در سوالی مشترک با سید نظام الدین موسوی و علی خضریان دیگر نمایندگان تهران تخلفات صورت گرفته در واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خوزستان و چرایی عدول از مقررات و شفاف نبودن این خصوصی‌سازی را از وزیر امور اقتصاد و دارایی سؤال کرده بودند.

** 2 کارت زرد مجلس به ظریف در یک روز
علاوه بر وزیر اقتصاد ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز تا کنون 2 بار توضیحاتش پیرامون سوالات نمایندگان در جلسه علنی برای وکلای ملت قانع کننده نبوده و ظریف نیز 2 کارت زرد از بهارستان نشینان گرفته است.

بر اساس این گزارش ، سؤال فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در جلسه علنی روز (سه‌شنبه 30 دی‌ماه 99) قوه مقننه مورد بررسی وکلای ملت قرار گرفت.

نهایتاً وکلای ملت با 90 رأی موافق، 138 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از مجموع 259 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. بنابراین وزیر امور خارجه از نمایندگان کارت زرد خود را در جلسه امروز از وکلای ملت گرفت.

در ادامه جلسه نمایندگان مجلس همچنین از اظهارات محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اظهارات ظریف پس از شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و اعلام مذاکره مجدد با آمریکا در موضوع برجام را قانع‌کننده ندانستند و دومین کارت زرد را به وزیر خارجه نشان دادند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار