کد خبر: ۶۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
اراک- معاون اجتماعی اداره کل دادگستری استان مرکزی گفت: این معاونت موافق بازگشایی اصناف است اما خواستار تشدید نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی و تشدید برخورد در صورت شکستن پلمب‌ها هستیم.

به گزارش آرانیوز:محسن خیرمند عصر شنبه در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا استان مرکزی اظهار کرد: با توجه به اینکه با توجه به اینکه اصناف استان مرکزی یک هفته زودتر از کشور تعطیل شدند و صرف بسته بودن اصناف هم تبعات و فشارهای زیادی برای آنان ایجاد کرده است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری استان مرکزی ادامه داد: این معاونت موافق بازگشایی اصناف است اما خواستار تشدید نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تشدید برخورد در صورت شکستن پلمب‌ها است و اگر ظرف سه تا چهار روز آینده رعایت پروتکل‌ها در ۵۰ درصد اصناف استان انجام نگرفت، مجدداً تعطیلی خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر جمشید زند در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه استان مرکزی دارای ۶۱ هزار ۴۶۱و احد صنفی است، اظهار کرد: تعداد واحدهای صنفی در استان شامل گروه‌های تعطیلی بر اثر کرونا بوده‌اند بالغ بر ۳۳ درصد است و در شهرستان اراک به دلیل تنوع مشاغل و اصناف به ۴۳ درصد می‌رسد.

۴۵ درصد صنوف اراک مشمول تعطیلی کرونایی شده‌اند

وی ادامه داد: در شهرستان اراک حدود ۲۶ هزار و ۲۴ واحد صنفی وجود دارد که ۴۵ درصد آنان مشمول گروه‌های تعطیلی هستند و حدود یک ماه است این مشاغل به دلیل مصوبات ملی و استانی کرونا به طور رسمی تعطیل هستند علاوه بر این موارد در ۱۵ روز اول فروردین ماه اکثر واحدهای صنفی بالاخص واحدهای صنفی در بازار سرپوشیده اراک تعطیل بوده‌اند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی تصریح کر: تعداد شاغلینی که در واحدهای صنفی استان مشغول به فعالیت هستند ۱۵۳ هزار و ۶۰۲ مورد است که حدوداً ۶۶ هزار آنان مشمول بخش بیکاری کرونا شده‌اند و هم اکنون نزدیک به ۴۵ روز است این افراد بیکار هستند.

وی گفت: تعداد شاغلین واحدهای صنفی شهرستان اراک بالغ بر ۶۶ هزار و ۵۵۲ نفر هستند که حدود ۲۹ هزار نفر این افراد نزدیک به ۴۵ روز هستند که بیکار هستند.

۸ هزار نفر بطور مستقیم در این مدت از کسب و کار و فعالیت شغلی خود باز مانده‌اند

زند با اشاره به تعداد واحدهای صنفی که در پاساژها و بازار سرپوشیده فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: حدود ۳ هزار واحد صنفی در پاساژها و بازارهای سرپوشیده اراک فعالیت دارند حدود ۲۴ پاساژ کوچک و بزرگ در شهر اراک فعالیت می‌کنند و حدود ۸ هزار نفر بطور مستقیم در این مدت از کسب و کار و فعالیت شغلی خود باز مانده‌اند.

وی با بیان اینکه عمده واحدهایی که در این پاساژها فعال هستند شامل واحدهای کیف و کفش، لوازم بهداشتی، فرش و غیره هستند، گفت: بیش از ۶۰ درصد واحدهای صنفی استان اجاره‌ای هستند و متأسفانه در مدت یک ماه هیچ جلسه‌ای در استانداری برای حمایت از اصناف در شرایط کرونا برگزار نشده است.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در پایان با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی در اثر تعطیلات کرونا، بیان کرد: ۳۰ درصد از بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌های استان مبتلا به کرونا شده‌اند و هم اکنون در بیمارستان‌ها بستری هستند بنابراین می‌طلبد دانشگاه علوم پزشکی اراک مکاتبه‌ای را با وزارت بهداشت انجام داده تا اولویت واکسیناسیون کرونا برای این قشر صورت گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار