کد خبر: ۶۶۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
کرج - مدیرکل آموزش و پرورش البرز با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با سپاه استان گفت: ۱۰ درصد مدارس البرز زیر پوشش طرح تربیت محله‌محور قرار می‌گیرند.

به گزارش آرانیوز:سالار قاسمی صبح شنبه در جلسه امضای تفاهم‌نامه آموزش و پرورش و سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز که با محوریت «مشارکت در طرح تربیت محله‌محور» صورت گرفت، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در بسته تحولی خود طرحی به نام مدرسه تربیتی کانون محله با هدف افزایش نقش اجتماعی مدارس، حذف دیوار حائل بین مدرسه و جامعه و کاهش گسست بین یادگیری مدرسه و روابط اجتماعی نیز ارائه کرد.

وی بیان کرد: این طرح توسط انجمن اولیا و مربیان ارائه و به ادارات کل ابلاغ شد و ۱۰ درصد از مدارس استان البرز را برای اجرای این طرح زیر پوشش قرار دادیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه در جلسات گروه همیار که با تعامل بسیج فرهنگیان و دانش‌آموزی شکل گرفت، تصریح کرد: در این جلسات مقرر شد؛ تفاهم‌نامه‌ای را بین دو نهاد اصلی داشته باشیم و یک هم‌افزایی و پوشش کلی در اهداف، فعالیت‌ها و مصادیق اجرایی نیز، داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور مقرر شد تا یک هسته مرکزی پس از انعقاد تفاهم‌نامه در محلات تشکیل شود و مساجد فعال نهادهای اصلی هستند که در محلات فعالیت دارند.

تشکیل هسته مرکزی گروه همیاری در محلات

قاسمی با بیان اینکه مدارس اطراف این مساجد و پایگاه‌های بسیج نیز هسته مرکزی این طرح می‌شوند، گفت: بر این مبنا هسته مرکزی گروه همیاری که در محلات تشکیل می‌شود شامل مدارس، مدیران مدارس، رؤسای انجمن اولیا و مربیان مدارس، ائمه جماعات مساجد، فرماندهان پایگاه بسیج، بسیج فرهنگیان و دانش‌آموزی استان می‌شوند.

وی ادامه داد: این تفاهم‌نامه تلفیق دو طرح رجعت از سوی سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز و طرح تربیت محله‌محور آموزش و پرورش استان به منظور هم‌افزایی بیشتر این دو نهاد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به تعریف شاخصه‌های تربیت در این طرح اظهار کرد: واژه کلی تربیت بر مبنای ۶ ساعت تربیتی در سند تحول بنیادین تعریف شده است شامل ساعت‌های تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی و تربیت زیبایی‌شناختی و هنری است.

وی بیان کرد: مخاطبان این طرح در محلات دانش‌آموزان، اولیا و خانواده‌های دانش‌آموزان، اولیا و خانواده بسیجیان و ساکنین آن محل در رده‌های سنی مختلف هستند که در این ۶ ساعت تربیتی با توجه به ظرفیت‌های موجود در محلات، خدمات ارائه می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: این طرح با همکاری سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان، اداره کل آموزش و پرورش استان، مدیریت آموزش و پرورش مدارس، مدیریت آموزش و پرورش مناطق، مدارس مجری و مدیریت امور مساجد استان البرز اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه روح حاکم بر مأموریت‌های آموزش و پرورش، سپاه و بسیج امری به غیر از فعالیت تربیتی و فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد: روح حاکم بر فعالیت‌های انقلاب و جمهوری اسلامی ما فرهنگی و تربیتی بوده و این امر نکته قابل توجهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز گفت: جوهره و چکیده مأموریت معلمین و فرماندهان بسیج ما بر اساس سند تحول بنیادین، برای این است که بتوانیم حیات طیبه و انسان‌هایی در تراز جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم‌.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین که به عنوان یک سند و مطالبه مقام معظم رهبری است و ایشان سال گذشته نکات ارزشمندی را پیرامون این مسئله اشاره و در تحقق آن به آموزش و پرورش کمک کردند.

قاسمی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بحث سازمان تعلیم و تربیت کودک در این سند مطرح فرمودند و نگاه ایشان این است که آموزش و پرورش از بدو تولد و قبل دبستان مسئولیت بسیاری از امور را بر عهده دارد.

مدرسه کانون تربیت و پیشرفت است

وی بیان کرد: یکی دیگر از بحث‌های بسیار حائز اهمیت سند تحول این است که مدرسه کانون تربیت و پیشرفت است و پیشرفت اسلامی، معنوی، سیاسی و اجتماعی در مدرسه، منزل و مسجد با اقدامات راهبردی و مهم رخ می‌دهد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه سال گذشته در آغاز سال تحصیلی سپاه و فرماندهی مختلف نواحی مدارس را به منظور مهار کرونا ضدعفونی کردند، تصریح کرد: قطعاً در این یک سال و اندی هیچ ارگانی به اندازه آموزش و پرورش، سپاه و کادرمان در کشور جان‌نثاری نکردند و اگر در بقیه بخش‌ها کنار هم باشیم، نویدبخش اقدامات ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه طرح تربیت محله محور بسیار حائز اهمیت و چکیده آن حلقه وصل منزل، مدرسه، مسجد، معلمین بسیجی و فرماندهان نواحی هستند، متذکر شد: ما در آموزش و پرورش همکاری لازم را به منظور اجرای این طرح داریم و امیدوارم به عنوان الگوی در تمام کشور تسری پیدا کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار