کد خبر: ۶۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
مسئولان می گویند طبق آیین نامه ۳۰ درصد از سرمایه شرکت های سرمایه گذاری در اختیار هیات مدیره است و احتمال دارد با برگزاری غیرقانونی انتخابات مجامع سعی در دست درازی به این منابع باشد.

به گزارش آرانیوز، حسین بوجار مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان مرکزی  در پاسخ به این سوال که آیا مشکلات مربوط به برگزاری انتخابات هیأت مدیره های شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت مرتفع شده است یا خیر، اظهار داشت: ۳۰ فروردین ماه سال جاری سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای را به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارسال کرد و در آن ذکر شده با توجه به اینکه تشریفات قانونی این انتخابات رعایت نشده و آئین نامه به درستی اجرا نشده، دستور توقف مجامع را داده است تا ابهامات حل شود؛ اما طی ویبناری که روز پنجشنبه وزارت اقتصاد با شرکت‌های امور دارایی استان برگزار کرد هیأت رئیسه ای را به صورت انتصابی، انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: مبنای این اقدامشان را نامه دفتر رهبری گذاشته‌اند؛ در این نامه برگزاری مجامع، اصلاح اساسنامه و انتخاب مدیران مورد تاکید قرار گرفته شده است در حالی که وزارت اقتصاد فقط انتخاب مدیران را لحاظ کرده است.

بوجار گفت: دادستان‌های استان‌هایی همچون همدان، کرمانشاه و … ورود کرده و برگزاری مجامع را غیرقانونی اعلام و دستور توقف برگزاری مجامع را داده‌اند.

احتمال دست درازی به ۳۰ درصد از سرمایه شرکت‌ها

عضو هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت تصریح کرد: در نامه‌ای که دفتر رهبری آورده است مشارکت واقعی مردم مورد تاکید قرار گرفته در حالی که در مجامعی که مقرر شده برگزار شود هیچ گونه مشارکت مردمی لحاظ نشده است؛ به عنوان مثال در استان مرکزی ۵۸۸ هزار سهامدار وجود دارد که از این تعداد حداقل باید نصف به اضافه یک در مرحله دوم مجمع مراجعه کنند اما فقط ۵۰ درصد از سهامداران استان مرکزی سجامی شده‌اند.

وی افزود: در فرمان ۸ بندی رهبری (سال ۸۵) مردم را سهامدار تعاونی و تعاونی‌ها را سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری اعلام کردند در حالی که دولت خلاف گفته رهبری عمل کرده و اصلاً تعاونی‌ها را حساب نمی‌کنند. سهامداران واقعی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعاونی‌ها هستند اما به اجبار می‌خواهند از مردمی که از برگزاری مجامع آگاهی نداشته و دسترسی کامل نیز به اینترنت ندارند در این انتخابات استفاده کنند.

بوجار اظهار داشت: به نظر می‌رسد گرفتن کرسی‌های هیأت رئیسه شرکت‌های سرمایه گذاری و گرفتن سهام به صورت مجانی از مردم اهداف برگزاری این چنینی انتخابات باشد.

وی افزود: طبق آئین نامه ۳۰ درصد از سرمایه شرکت‌های سرمایه گذاری، در اختیار هیأت مدیره است؛ شرکتی ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه دارد به سهولت می‌توانند با یک مصوبه هیأت مدیره ۳۰ درصد این رقم را از این دست به آن دست کنند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان مرکزی گفت: رئیس جمهوری در یکی از پیشنهاداتش به رهبری، اعلام کرد که اجازه دهند سهامداران بزرگ سهام این شرکت‌ها را بخرند که این پیشنهاد مورد مخالفت جدی رهبری قرار گرفت. رهبری تاکید کردند که باید مشارکت واقعی باشد و دست سهامدران بزرگ از این سهام کوتاه شود. با این حال الان که نماد برخی از استان‌ها باز است، چند کارگزاری و شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ در حال خرید سهامشان هستند؛ این در حالیست که طبق قانون باید سهام شرکت‌های تعاونی را بخرند.

وی اظهار داشت: ما تلاش داریم از طریق دادستانی، قوه قضائیه و دستگاه‌های قضائی و امنیتی به صورت قانونی با این اقدام برخورد کنیم.

دولت قصد نابودی تعاونی‌های سهام عدالت را دارد

همچنین وحید وطن دوست فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: تاکنون هیچ انتخاباتی در کشور به صورت الکترونیکی نبوده است و قصد برگزاری آزمایشی انتخابات را دارند؛ از سویی دیگر طبق اساسنامه تأیید شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار که هر گونه تغییرش نیازمند مجوز سازمان بورس و مجمع شرکت هاست، انتخابات باید به صورت کتبی و مستند برگزار شود تا اگر کسی اعتراضی کرد اسناد انتخابات موجود باشد و مهندسی نشده باشد.

وی افزود: متأسفانه اساسنامه‌ها اصلاح نشده و سازمان بورس نیز در این زمینه قصور کرده و هر گونه برگزاری انتخابات غیر از حالت کتبی مغایر با اساسنامه و قانون تجارت خواهد بود. همه هم در جریان این موضوع هستند و نمی‌توان گفت بی خبرند.

وطن دوست فر ادامه داد: افرادی که به واسطه حضور در تعاونی‌های سهام عدالت و به تبع آن شرکت‌های سرمایه گذاری از تخلفات دولت در سهام عدالت خبر داشته و مستنداتی هم دارند را از طریق برگزاری انتخابات غیرحضوری می‌خواهند کنار بگذارند؛ در واقع دولت با برگزاری این چنینی انتخابات درصدد مهندسی کردن است.

وی گفت: در ابلاغیه‌های رهبری همواره بر ترویج فرهنگ سهامداری بین مردم و کاهش تصدی گری دولت تاکید شده است، از این رو متولیان با برگزاری الکترونیکی انتخابات عملاً مغایر با دستور رهبری اقدام می‌کنند. اداره جات امور اقتصادی و دارایی وظیفه‌ای ندارند؛ مجمع باید تشکیل شود و اعضای مجمع هیأت رئیسه را انتخاب کنند نه اینکه از قبل هیأت رئیسه ای برای خودشان تعیین کنند وبه اداره کل امور اقتصاد دارایی اعلام کنند و بعد این اداره جات انتخابات مهندس شده‌ای را برگزار و نفراتی را تعیین کنند. به هر دلیلی این نفرات قبل که از دزدی بزرگ دولت خبر دارند از کار برکنار شوند.

دولت نمادها را قبل از انتخابات معاملاتی کرده است

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان قزوین تاکید کرد: تمامی سهامداران باید اجازه حضور در مجمع داشته باشد اما در حالت فعلی فقط سهامداران سجامی مجوز ورود دارند. از سویی دیگر طبق ابلاغیه رهبری و قانون اصل ۴۴ شرکت‌های سرمایه گذاری باید متشکل از شرکت‌های تعاونی باشند اما این بخش کلاً کنار گذاشته شده و فرهنگ سهامداری هرگز ترویج داده نشد و تصدی گری دولت کاهش نیافت؛ در واقع چیزی که در اینجا اجرا نمی‌شود قانون و فرمان ۸ بندی رهبری (در سال ۸۵) است.

وی با بیان اینکه تعاونی‌های سهام عدالت را می‌خواهند نابود کنند، گفت: در آئین نامه‌ای که بعد از ابلاغیه اردیبهشت ماه سال ۹۹ رهبری در شورای عالی بورس تصویب شد، شورا حتی آن را هم اجرا نمی‌کند، در حالی که اجرای این آئین نامه برای دستگاه‌های اجرایی الزامی است و فقط شرکت‌های سرمایه گذاری را مجبور به اجرای این آئین نامه می‌کنند.

وطن دوست فر افزود: آئین نامه ایرادات اساسی و مغایرت‌هایی با قانون دارد؛ از طرفی طبق این آئین نامه انتخابات باید بعد از افزایش سرمایه انجام می شده آن هم از سوی سهامدارانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند و همچنین نمادها باید بعد از انتخابات معاملاتی می‌شد ولی اینجا دولت نمادها را قبل از انتخابات معاملاتی کرده و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی مدنظرشان سهام‌های این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند تا مهندسی انتخابات را به خوبی انجام دهند و افراد مدنظر دولت وارد این شرکت‌ها شوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار