کد خبر: ۶۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
رئیس جمهور، درحالی نسبت به کنترل مرزهای شرقی کشور برای جلوگیری از ورود ویروس هندی تاکید می‌کند که ورود بدون دردسر گروه هندی نشان داد ضعف قابل توجه غربالگری در مبادی ورودی وجود دارد.

به گزارش آرانیوز، حسن روحانی روز گذشته در کمیته تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی نسبت به مدیریت و کنترل مرزهای شرقی کشورمان برای جلوگیری از ورود احتمالی ویروس جهش یافته هندی تاکید کرد که گل‌گشت گروه 19 نفره هندی که روز یکشنبه وارد کشور شده بودند ثابت کرد ضعف قابل توجهی در مبادی ورودی به‌خصوص مرزهای دریایی و زمینی برای غربالگری وجود دارد.

نکته اصلی اینجاست که نباید فراموش کنیم مدیریت جزیره‌ای و البته نا هماهنگی‌های قابل توجه در مبادی ورودی ایران در شرایطی که همچنان ترددهای مرزی بخصوص در همان مرزهایی که رئیس دولت به کنترل آنها تاکید کرده می‌تواند فرصتی برای شکل‌گیری یک بحران تازه در کشورمان باشد و شاهدمثال آنهم اعلام مسئولان گمرکات در شرق کشور است که روز گذشته اعلام کرده‌اند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی مبنی بر منع تردد گمرکی دریافت نکرده و تردد اتباع دو کشور پاکستان و افغانستان ادامه دارد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند درصورتی که پای ویروس هندی به کشورمان باز شود با درنظر گرفتن میزان کشندگی و سرایت‌پذیری یا حتی تاثیر پایین داروهای فعلی به ویروس جهش یافته سرزمین هفتاد و دوملت تجربه‌ یک بحران جدی از همه‌گیری کووید 19 در کشور دور از انتظار نیست که می‌تواند با ارقام قابل توجه موارد فوتی همراه باشد.

به گفته این گروه از متخصصان بهداشت و درمان اگر به رفتار ویروس کرونا بی‌توجه باشیم و درگیر عادی انگاری چه در بخش مدیریتی یا حتی عامه مردم بشویم قطعاً باید منتظر روزهای سیاه‌تری با درنظر گرفتن جهش‌های انجام شده ویروس داخل کشور یا حتی ورود نمونه‌های تغییر یافته خارجی باشیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت  اوایل هفته جاری در جلسه‌ای گفت: کاهشی شدن برخی آمارها در روزهای آینده نشانه بهبودی اوضاع نیست و براساس رفتار ویروس کووید 19 دو هفته آینده احتمال افزایشی شدن تعداد موارد فوتی دور از انتظار نیست به این دلیل که رسیدن احتمالی بیماران به بخش مراقبت‌های ویژه دوره‌ای دوهفته‌ای دارد و براساس نرخ مرگ و میر این گروه از بیماران شاهد افزایش آمار متوفیان در دوره‌های دوهفته‌ای هستیم.

به این ترتیب اظهارات وزیر بهداشت حکایت از تحرکات سینوسی همه‌گیری در کشور داشته و اگر ویروس جهش یافته هندی سوار بر یکی از این موج‌ها بشود مدیریت و کنترل آن بدون تردید کاری دشوار و البته پر هزینه است.

افزایش قابل توجه موارد بستری جدید در تهران

این درحالی است که کاهش آمار تعداد موارد فوتی ناشی از کرونا در روز گذشته یعنی 9 اردیبهشت 1400 نشان می‌دهد که دقیقاً این موج‌های سینوسی چطور ایجاد می‌شوند و در آینده نزدیک یعنی 14 روز بعد چه اتفاقی را تجربه می‌کنیم.

البته نباید فراموش کرد که این امواج سینوسی در کلانشهرها بیشتر از سایر شهرستان‌ها است؛ چون پراکندگی جمعیت و همچنین میزان تردد روزانه در سطح شهرستان کاملا تعیین کننده است. به عنوان مثال اظهار نظر فرمانده ستاد عملیات بیماری کرونا در کلانشهر تهران تاکیدی بر همین مدعاست.

علیرضا زاری روز گذشته با اشاره به شکست رکورد موارد بستری جدید در تهران گفت: برای اولین بار در طول روزهای اخیر مجموع تعداد بیماران جدید کرونایی  در تهران - نهم اردیبهشت 1400 -  از  مرز 1800 نفر عبور کرد.

به گفته دکتر زالی در شبانه روز گذشته  1618 بیمار جدید کرونایی در بخش‌های عادی و 202 نفر نیز در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران بستری شده و همچنین 15800 بیمار به بخش‌های سرپایی درمانی و بهداشتی مراجعه کردند.

 وی بازتوزیع مراجعان سرپایی تهرانی به بخش‌های درمانی را بیش از بخش بهداشت ذکر کرد و یادآور شد که حال بیماران جدید از وخامت بیشتری برخوردار است .

البته این موارد درحالی مطرح می‌شود که اگر نیم نگاهی گذرا به تعداد موارد شناسایی شده جدید روز گذشته کشور داشته باشیم با عددی معادل 19899 روبرو می‌شویم و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم حدودا در هر دقیقه 19 هموطن به این ویروس منحوس آلوده شده و چرخه ابتلا و همه‌گیری همچنان با قدرت درحال حرکت است.

نیمه پنهان آمار مراقبت‌های ویژه

هرچند این پایان ماجرا نیست و بررسی دوباره جداول آماری وزارت بهداشت که روزانه منتشر می‌شود و مقایسه آنها با اظهارنظر وزیر بهداشت و سایر مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا نیمه پنهان آمار در بخش مراقبت‌های ویژه را کاملا واضح و شفاف نمایان می‌کند، چون براساس اظهار نظر این افراد میزان تلفات ناشی از بیماری کرونا رابطه‌ای کاملا مستقیم با تعداد موارد بستری و انتقال بیماران بدحال به بخش مراقبت‌های ویژه دارد.

به این ترتیب اگرچه تعداد موارد شناسایی بیماران جدید در روزهای گذشته سیر نزولی داشته اما به گفته خود وزیر و البته سایر همکارانش در موج اخیر وخامت و بدحالی مراجعه کنندگان بیشتر از گذشته بوده و تعداد بیشتری از این بیماران راهی بخش مراقبت‌های ویژه می‌شوند که با مدنظر قرار دادن نرخ مرگ 3.6 درصدی در ایران می‌توانیم آینده یا همان دو هفته‌ای که وزیر از آن سخن گفته را پیش بینی کنیم. به عنوان مثال زالی درباره تهران دیروز گفت: درحال حاضر 8230 بیمار کرونایی در 105 بیمارستان‌ استان تهران بستری هستند که 2010 نفر آنان در بخش‌های مراقبت ویژه تحت مراقبت قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد: تا زمانی که شاخص مراجعان سرپایی به افول نزدیک نشود کماکان سایر شاخص ها نیز سیر افزایشی خواهند داشت.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت افزود: کماکان تعداد بستری جدید بیمارستانی از موارد ترخیص فزونی دارد که نشان دهنده بالا بودن سطح اشباع بیمارستانی در تهران است و کماکان روند صعودی داریم و هنوز به نقطه قله‌ای و کفه‌‌ای نرسیدیم و پیش بینی می‌کنیم تا اواسط هفته آینده نیز این الگو تکرار شود.

وی در ادامه به افزایش الگوی بستری خانوادگی، کاهش میزان مراجعان و بستری بیماران زیر10 سال و افزایش آمار مبتلایان در رده سنی 70-30 سال اشاره کرد و گفت: 54 درصد میزان بستری و 85 درصد آمار مرگ و میر تهرانی‌ها در طول هفته اخیر مربوط به رده سنی بالای 55 سال بوده است.

بیشتر بخوانید

8 فوتی و 234 مبتلای جدید تنها در یک شبانه‌روز استان سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، در روز گذشته و بر اساس آنچه که ستاد مقابله با کرونای استان سمنان اعلام کرد: هشت مبتلای قطعی به ویروس کووید 19 در این استان جان باختند تا یکی دیگر از روزهای سیاه کرونایی در استان سمنان رقم بخورد.

بر این اساس در روز گذشته 234 بیمار مبتلا به کرونا با تست مثبت قطعی در استان سمنان شناسایی شدند و مجموع بیماران قطعی شناسایی شده مبتلا به کرونا در این استان از ابتدای این همه‌گیری تا کنون به عدد 35 هزار و 828 نفر رسید.

بر این اساس و با توجه به جمعیت 700 هزار نفری استان سمنان ناظر به سرشماری سال 1395، تعداد آمار رسمی مبتلایان به بیماری کرونا در استان سمنان از 5 درصد مجموع جمعیت این استان گذشت و این آمار با شیب بسیار تندی در حال افزایش است.

با وجود ترخیص 71 بیمار بهبود یافته مبتلا به کرونا از بیمارستان‌های استان سمنان، همچنان 418 بیمار مبتلا به این بیماری با تست مثبت قطعی در بیمارستان‌های این استان بستری هستند و این در حالی است که با احتساب بیماران مشکوک به کرونا و دارای علائم تنفسی، تعداد بیماران بستری قطعی و مشکوک به ابتلا به کووید 19 در این استان بالاتر از این رقم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نیز تعداد بیماران کرونایی بستری‌شده در بیمارستان‌های زیر مجموعه این دانشگاه در روز گذشته را 29 نفر اعلام کرد.

نوید دانائی افزود: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تاکنون 24 هزار و 787 مورد مثبت بیماری کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی PCR در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی‌شده‌اند.

عادی‌انگاری بلای جان  هموطنان در استان آذربایجان غربی 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، پیک چهارم کرونا در ایران برخلاف پیک‌های گذشته و مخصوصاً پیک سوم که با یک قرنطینه سه‌هفته‌ای جمع شد و این طرح به‌‌اندازه‌ای موفقیت‌آمیز بود که بعد از مدتی و در دی‌ماه بسیاری از شهرها آبی رنگ شدند و اگر کرونای انگلیسی وارد خوزستان نمی‌شد به گفته وزیر بهداشت آمار فوتی‌ها در کل کشور روزانه تک رقمی می‌شد و این در حالی است که رنگ شهرستان‌های آذربایجان‌غربی همچنان تغییر نکرده و سه شهر نارنجی و 14 شهر قرمز‌اند.

شرایط کرونا در پیک چهارم اما متفاوت‌تر از سه پیک قبلی بوده و تا به این‌ لحظه متأسفانه تغییر آنچنانی ظاهر مشاهده نمی‌شود و تعداد بیستری‌ها و تعداد فوتی‌ها تقریباً در یک دوره در حال نوسان بوده و تنها امیدواری کاهش تعداد مبتلایان است که برای چندمین روز پیاپی، همچنان زیر یک هزار نفر بوده و برای اثر‌گذاری این کاهش ملموس هم باید یک تا سه هفته دیگر صبر کرد.

مبتلایان به کرونا در طی روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه 988 نفر بود که سبب شد تا تعداد کل مبتلایان در استان به 152 هزار و 226 نفر برسد که برای استان چند میلیونی چون آذربایجان‌غربی آمار بالایی است و بخصوص در پیک چهارم که سرعت ابتلا بسیار زیاد بوده و نمودار مبتلایان را بصورت نمایی افزایش می‌دهد.

تعداد مبتلایان در استان هرچند نسبت به روزهای اوج کرونایی کاهش یافته اما همین آمار و ارقام کنونی نیز بسیار بالا بوده و باید راه‌کارهایی غیر از قرنطینه‌ هم جستجو شود چرا که ظاهراً مردم به شرایط فعلی خو گرفته و استان دچار بلای عادی انگاری کرونا شده است.

تعداد بیماران کرونایی بستری‌ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آذربایجان‌غربی هم تغییر محسوسی نکرده و همچنان یک هزار و 352 بیمار کرونایی تحت مراقبت‌های پزشکی هستند و متأسفانه در صورت تداوم شرایط کنونی و عدم کاهش بستری‌ها مشکل دیگری که گریبان‌گیر استان است، خستگی کادر بهداشت و درمان است چرا که با خیز چهارم، میزان کارکرد این جهادگران عرصه سلامت هم چندین برابر شده است.

بستری‌های روز چهارشنبه بار دیگر در ارومیه و خوی بیشترین تعداد بوده است به طوری که 98 بیمکار در ارومیه و 34 بیمار هم در خوی بستری شده‌اند اما رتبه سوم بیشترین آمار بستری‌های روزانه اغلب متعلق به میاندوآب و یا مهاباد بوده که این‌ بار نوبت مهاباد است که 28 بیمار در این شهر بستری شده‌اند.

فوتی‌های آذربایجان‌غربی هم‌چنان در بازه بین 10 تا 25 است به‌طوری که در روز هشتم اردیبهشت‌ماه 14 نفر در استان در اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند که چهار نفر اهل ارومیه، دو نفر اهل میاندوآب، سلماس و پیرانشهر و یک نفر هم اهل شهرهای اشنویه، تکاب، مهاباد و پلدشت بوده‌اند تا روی هم رفته چهار هزار و 167 نفر آخرین آمار فوتی‌های کرونایی در استان باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار