کد خبر: ۶۴۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷
ستاد مقابله با کرونا که می‌توانست از تعطیلات نوروز، بیشترین بهره را برای اعمال قرنطینه بدون آسیب زدن به مشاغل و کسب و کارها ببرد، حالا با افزایش شهرهای قرمز، مجبور به اعمال محدودیت در فعالیت کسب‌وکارهاست اما حتی این محدودیت‌ها نیز راهگشا نیستند.

به گزارش آرانیوز، در حالی که حسن روحانی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این اظهار کرده بود که پیک چهارم کرونا به پایان رسیده است؛ سه روز پیش با یک تغییر موضع 180 درجه‌ای اظهار داشت: «در دو استان، موج چهارم آغاز شده و در برخی از استان‌های دیگر نیز اگر مراعات نکنیم ممکن است وارد موج جدید بیماری کرونا شویم!»

با وجود اعلام مخالفت صریح وزارت بهداشت با سفرهای نوروزی و رفت و آمد مسافران به خارج از کشور، پیش از آغاز تعطیلات نوروز، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت چشمگیری برای سفرها اعمال نکرد و بسیاری از جاده‌های کشور برای انتقال ویروس جهش‌یافته انگلیسی باز ماندند!

نمکی در اسفندماه سال گذشته با اعلام مخالفت با سفرها نوروزی، مسافرت را به عنوان اصلی‌ترین عامل در گردش ویروس کرونا اعلام کرده و نسبت به شیوع نوع جهش‌یافته ویروس در شهرهای مختلف کشور، هشدار داده بود اما این هشدارها از سوی رئیس جمهور، وزارت کشور، وزارت گردشگری و سایر اعضای ستاد مقابله با کرونا جدی گرفته نشد و نتیجۀ برقراری سفرهای نوروزی، چند روز پس از پایان این سفرها، درنقشه سراسر قرمز رنگ کرونا در کشور، نمایان شد.

افزایش تعداد شهرهای قرمز کشور از 9 شهر در اسفندماه سال گذشته به 257 شهر قرمز در فروردین سال جاری، نتیجه تصمیمات بدون پشتوانه علمی و بی‌توجهی ستاد مقابله با کرونا به هشدارهای مطرح شده از سوی وزارت بهداشت است. حالا با قرمز شدن تمام مراکز استان‌ها و شیوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی در سراسر کشور، ستاد مقابله با کرونا تصمیم گرفته محدودیت‌هایی را در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال کند.

در حالی که ستاد مقابله با کرونا که می‌توانست از تعطیلات نوروز، بیشترین بهره را برای اعمال قرنطینه بدون آسیب زدن به مشاغل و کسب و کارها ببرد، حالا با افزایش سرسام‌آور شهرهای قرمز، مجبور به اعمال محدودیت در فعالیت کسب وکارهایی است که نیازمند کار کردن برای چرخیدن چرخ معیشت خود و خانواده‌هایشان هستند.

از سوی دیگر اعمال محدودیت‌های نصفه و نیمه در شهرهای قرمز، اگرچه ممکن است به کاهش آمار کرونا کمک کند اما به طور کامل راهگشا نخواهد بود زیرا برخی اصناف در حالی تعطیل شده‌اند که ادارات دولتی و خصوصی در حال ادامه فعالیت و خدمت‌رسانی هستند و به هرحال مردم برای مراجعه به این ادارات در سطح شهر حضور خواهند یافت؛ از طرف دیگر اگرچه طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا، تعداد کارمندان ادارات در شهرهای قرمز باید کاهش یابد اما به دلیل اجرای طرح ترافیک، بسیاری از این کارمندان نیز برای رفتن به سر کار، نیازمند استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی هستند و ظرفیت فعلی این ناوگان، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی کافی نیست!

مسئله‌ای که به اذعان بسیاری از مسئولین دولت نیز رسیده است و فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران نیز گفته است: «نیاز به افزایش سه برابری ظرفیت حمل و نقل عمومی در پایتخت داریم.»

البته مشکلات محدودیت‌های اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا تنها به این موارد ختم نمی‌شود و سخنان امروز معاون کل وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که حتی محدودیت‌های نصفه و نیمه اعمال شده نیز به خوبی در کشور اجرا نمی‌شود!

ایرج حریرچی امروز در نشستی خبری اذعان داشت: متأسفانه برخی محدودیت‌ها هنوز به‌طور مناسب در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال و اجرا نشده است و ما از این مسئله گلایه داریم.

مانع دیگر مهار کرونا در ایران، جابجایی مسافران در داخل وخارج از کشور است؛ در حالی که پیش از این وزیر بهداشت در نامه به وزیر کشور با اشاره به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور ترکیه با ویروس جهش یافته، درخواست توقف حداقل یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور را ارائه کرده بود، رحمانی فضلی، وزیر کشور، با این توجیه که کنسل کردن پروازها خسارت سنگینی وارد می‌کند، اعلام کرده است که با توجه به تبعات سوء توقف تردد از مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه، موضوع بسته شدن مرزها در شرایط فعلی منتفی شود.

حسن روحانی نیز با این توجیهات وزیر کشور موافقت کرده و مخالفت صریح خود را با توقف پروازها به ترکیه، اعلام کرده است.

البته بحث مخالفت با تردد به ترکیه که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد تنها یک نمونه‌ از بی‌تدبیری ستاد کرونا در سیاستگذاری برای مهار بیماری است؛ نگاهی به صفحات مجازی تورهای گردشگری داخلی نیز نشان می‌دهد که این تورها بدون هرگونه توجهی به مصوبات ستاد مقابله با کرونا از شهر قرمزی به شهرهای قرمز دیگر در حال جابجایی و مسافرت هستند و تصاویر منتشر شده از مسافران این تورهای گردشگری نیز نشان دهنده عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

عدم توقف پروازها به ترکیه با وجود شیوع ویروس جهش یافته در این کشور، برقراری تورهای گردشگری داخلی و خارجی، اعمال نکردن محدودیت در سفرهای نوروزی و اعمال محدودیت‌های نصفه و نیمه کرونایی در کشور پس از برقراری کامل سفرها، از تناقضات عجیب مصوبات ستاد مقابله با کروناست و مشخص نیست پس از گذشت بیش از یکسال از شیوع کرونا در کشور، هدف این ستاد شیوع کروناست یا مقابله با آن؟!

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار