کد خبر: ۶۴۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۲
افت بی سابقه دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب سرمازدگی شکوفه های درختان و ایجاد خسارت میلیاردی برای باغداران شد.

به گزارش آرانیوز، استان چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین مراکز تولید محصولات باغی کشور به شمار می‌رود. این استان با داشتن باغات گسترده بادام، گردو، هلو و انگور یکی از مهمترین استان‌های تولید میوه است.

بیشترین اراضی باغی استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان و بن واقع شده است. مهمترین محصول باغی چهارمحال و بختیاری بادام است و این استان توانسته با تولید بیشترین بادام در کشور برای ۱۰ سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید این محصول کسب کند.

سالانه حدود ۲۴ هزار تن انواع مختلف بادام در این استان تولید می‌شود و بخش قابل توجهی از آن در خود کشور مصرف می‌شود و بخشی دیگر نیز صادر می‌شود.

افت دمای هوا در چهارمحال و بختیاری طی هفته گذشته به علت استقرار توده هوای سرد موجب منفی شدن دمای هوا شد و شکوفه‌های درختان در پی کاهش دمای هوا یخ زد.

بسیاری از شکوفه‌های درختان در شهرستان سامان به علت افت دمای هوا دچار یخ زدگی شد و از بین رفتندیکی از باغداران شهرستان سامان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه دمای هوا طی هفته گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرد و به زیر صفر رسید، گفت: بسیاری از درختان در این منطقه از شدت سرما قندیل بستند.

علی قنبری بیان کرد: با وجود تلاش باغداران و فعال کردن بخاری‌های باغی، اما به علت شدت سرما بسیاری از شکوفه‌های درختان دچار یخ زدگی شد و از بین رفتند.

وی تاکید کرد: باغداران به علت سرما زدگی شکوفه‌های درختان در سالجاری درآمد چندانی ندارند و باید حمایت‌های لازم از آنها انجام شود.

وی عنوان کرد: برای ایجاد این باغ تسهیلات دریافت کرده ام که هر ساله با فروش محصولات باغی اقساط را پرداخت می‌کنم که هم اکنون باید حمایت‌های لازم از باغداران از جمله مهلت دادن پرداخت اقساط مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

ثبت دمای منفی پنج درجه سانتی گراد در فروردین ماه در شهرکرد

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افت دما هوا در فروردین ماه، گفت: استقرار توده هوای سرد در این استان موجب سرما در این استان شد.

مهران چراغ پور بیان کرد: دمای هوا در شهرکرد به منفی پنج درجه و در بروجن به دمای سه درجه سانتی گراد رسید.

وی گفت: اطلاعیه‌های هشدار هواشناسی در زمینه کاهش دمای هوا در این استان صادر شد و به کشاورزان و باغداران در این زمینه اطلاع رسانی شد.

خسارت‌های سرمازدگی به اراضی کشاورزی شهرستان خانمیرزا

وی ادامه داد: طی روزهای آینده دمای هوا روند افزایشی در این استان خواهد داشت.

طی بررسی‌های انجام شده بیش از ۱۴ میلیارد تومان خسارت در پی سرمازدگی به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سالجاری وارد شده است

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: افت دمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب خسارت‌های سرمازدگی به باغات به ویژه باغات شهرستان سامان شد.

خسرو کیانی ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده بیش از ۱۴ میلیارد تومان خسارت در پی سرمازدگی به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در سالجاری وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: بیشترین خسارت سرمازدگی به باغات بادام و گردو چهارمحال و بختیاری به ویژه در شهرستان سامان وارد شده است.

وی تاکید کرد: میزان خسارت‌ها جمع بندی و به سازمان مرکزی مدیریت بحران اعلام شده است.

باغداران باید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی از نهال‌های دیرگل ده برای توسعه باغات بهره گیری کنند

کارشناس ارشد بخش کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص علت سرمازدگی باغات در این منطقه گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش خسارت‌های سرمازدگی در سال جاری گرم شدن هوا طی فصل زمستان در این استان است.

رشید شاهرخ بیان کرد: دمای هوا در انتهای ماه بهمن شروع به گرم شدن کرد و این امر زمینه را برای باز شدن زودهنگام شکوفه‌های درختان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه هرساله کاهش دمای هوا در ایام نوروز در این استان گزارش می‌شود، گفت: شکوفه‌های درختان در روزهای پایانی اسفند به صورت کامل باز شده بودند و افت دمای یکباره دمای هوا موجب سرمازدگی درختان شد.

کارشناس ارشد بخش کشاورزی ادامه داد: هر ساله شکوفه‌های درختان در اواسط فروردین ماه باز می‌شدند که این مهم موجب کاهش خسارت‌های سرمازدگی می‌شد.

وی گفت: باغداران باید برای کاهش خسارت‌های سرمازدگی از نهال‌های دیرگل ده برای توسعه باغات بهره گیری کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار