کد خبر: ۶۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
بهارستان‌نشینان مقصران اصلی وضعیت بازار مرغ و عوامل گرانی‌ها را شناسایی کرده و گزارش آن را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال کردند بلکه بتوان در آخرین روزهای دولت، خسارات ناشی از ضعف مدیریتی و نقص عملکرد دستگاه‌های اجرائی را جبران کرد.

به گزارش آرانیوز، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز(سه‌شنبه، 17 فروردین ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و 7 دقیقه و با حضور  225 نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

۵ مقصر بازار مرغ؛ از تصمیمات غیرکارشناسی رئیس جمهور تا نقش بانک مرکزی

اولین دستورکار امروز بهارستان نشینان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی درباره کیفیت تامین و توزیع نهاده های دامی بود که سید جواد ساداتی نژاد رئیس این کمیسیون، متن این گزارش را قرائت و در بخشی از آن با اشاره به ضعف مدیریت وزارت صمت در بازار و تعیین قیمت دستوری و غیرواقعی به عنوان یکی از عوامل کمبود مرغ گفت: این عوامل در شرایطی بود که هزینه مرغ در مرغداری ها حدود 17 هزار و 700 تومان تمام می شد، اما قیمت دستوری کمتر از 15 هزار تومان برای مرغ پیش بینی شد و دولت، مرغداران را مجبور به فروش مرغ با قیمت پایین تر از قیمت تمام شده کرد.

 

گزارش کمیسیون کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر ضرورت اجرای هر چه سریعتر قانون انتزاع تأکید کرد و گفت: اختیارات قانونی به وزارت جهاد بازگردد.

خاوازی ضمن عذرخواهی از مردم بابت قیمت مرغ: اتفاقات بازار مرغ را باید در جای دیگری جستجو کرد

در نشست امروز پارلمان، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه توضیحات درباره مشکلات بازار مرغ در صحن علنی حاضر شد و نسبت به ارائه گزارشی درباره وضعیت حوزه کشاورزی اقدام کرد، نکته حائز اهمیت در گزارش خاوازی در خصوص بازار مرغ این بود که عملا وزارتخانه جهاد کشاورزی بار دیگر از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد و گفت: باید اتفاقات بازار مرغ را در جای دیگری جستجو کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه بر اساس اطلاعات میدانی، انحراف از جوجه‌ریزی حدود 1.3 درصد است، گفت: جوجه‌ریزی و تولید به طی ماه گذشته به میزان کافی بوده و حتی با تولیدات کمتری مانند 90 میلیون و 110 میلیون تن نیز مشکلی در بازار نداشتیم، از سوی دیگر از آنجا که قدرت خرید مردم طی ماه‌های گذشته افزایشی نداشته، باید اتفاقات بازار مرغ را در جای دیگری جستجو کرد.

 

نقدعلی: احتکار مرغ توسط ۳ هزار و ۴۶۰ مرغداری در کشور

در ادامه این نشست تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به عملکرد دولت به ویژه وزارت جهاد کشاورزی و صمت در خصوص کنترل بازار به ویژه بازار مرغ انتقاد کردند. در این رابطه محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس از احتکار مرغ توسط ۳ هزار و ۴۶۰ مرغداری در کشور که نهاده های دامی دریافت کرده اند انتقاد کرد.

گیلانی: چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدونی برای تولید نهاده‌های دامی ندارد

 سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس گفت: ۸۰ درصد نهاده‌های دامی از خارج تأمین می‌شود در صورتی که امکان تولید این محصولات در کشور وجود دارد؛ چرا وزارت جهاد کشاورزی سیاست مدون و برنامه‌ریزی شده‌ای در این خصوص ندارد.

بابایی کارنامی: ضرورت طرح مجدد سوال و استیضاح رئیس جمهور

علی بابائی کارنامی  نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس خواستار طرح مجدد سوال و استیضاح رئیس جمهور به دلیل عدم توان مدیریتی کشور شد.

محمدصالحی: نهاده های دامی به جای مرغداران به دست دلالان رسیده است

حسین محمدصالحی دارانی نماینده مردم فریدن در مجلس نیز با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی درباره گرانی های اخیر بازار محصولات کشاورزی، اظهار داشت: نهاده های دامی به دست مرغداران نرسیده است و اکثر واحدهای تولیدی تعطیل شده اند و این نهاده ها در بازار و به دست دلالان فروخته می شود.

علیپور: چرا دولت نمی تواند مشکل تامین مرغ و تخم مرغ را مدیریت کند؟

محمد علی پور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس نیز با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی درباره گرانی های اخیر بازار محصولات کشاورزی از نحوه عملکرد دولت در تامین کالاهای اساسی به ویژه مرغ و تخم مرغ انتقاد کرد.

اسحاقی: نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع ارزهای دولتی تخصیص یافته به نهاده‌های دامی ورود کنند

 سلمان اسحاقینماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس با اشاره به ضرورت ورود نهادهای نظارتی و امنیتی به موضوع ارزهای دولتی تخصیص یافته به نهاده‌های دامی گفت: اگر در سال آینده ۸ تن جو تأمین نشود با بحران جدی مواجه شده و نیمی از دام‌های سبک و سنگین کشور را از دست می‌دهیم.

جمیری: صف‌های طویل مرغ و تخم مرغ زیبنده کشور ما نیست

عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس با بیان اینکه آنهایی که ملتزم به فرمایشات رهبری هستند، باید این التزام را در عمل نشان دهند، گفت: صف های طویل مرغ و تخم مرغ زیبنده کشور ما نیست.

ویس کرمی: عملکرد دولت موجب شده که اعتماد مردم نسبت به نهادهای دیگر نیز از بین برود

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس با بیان اینکه عملکرد دولت موجب شده که اعتماد مردم نسبت به نهادهای دیگر نیز از بین برود، گفت: آیا سازمان تعزیرات به وظیفه قانونی خود عمل کرده؟ آیا با توزیع کنندگان متخلف برخورد قاطع صورت گرفته است؟

 

قالیباف: اشکالات ساختاری و مدیریتی موجب نابسامانی بازار مرغ و تخم مرغ شد

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش وزیر جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی درباره کیفیت تامین و توزیع نهاده های دامی گفت: یکی از اشکالات اساسی و جدی که موجب نابسامانی های موجود در حوزه مرغ و تخم مرغ شده، اشکالات ساختاری و مدیریتی است؛ زنجیره تولید، توزیع و نظارت این نابسامانی را ایجاد کرده است.

 

ارسال گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی به قوه قضائیه

نمایندگان مردم در مجلس در دستورکار بعدی صحن، پس از استماع گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد نقض در اجرای قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی در راستای اعمال ماده ۲۳۴ قانون اساسی با ارسال آن به قوه قضائیه موافقت کردند.

 

ارسال پرونده به قوه قضائیه

معین الدین سعیدی، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش مذکور گفته بود برگشت غیرقانونی شرکت بازرگانی دولتی ایران از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت، نقض قانون تمرکز اختیارات و وظایف بخش کشاورزی مصوب مجلس در سال 1391، عدم وجود مصوبه شورای سران قوا در خصوص نقض این قانون و استناد غیرقانونی به آن از جمله محورهای این گزارش است.

 

ارسال پرونده گرانی و نابسامانی‌های اخیر بازار به قوه قضائیه

استماع گزارش کمیسیون اقتصادی درباره گرانی و نابسامانی های اخیر بازار دستورکار بعدی بهارستان نشینان در صحن علنی بود که در نهایت با ارسال این گزارش به قوه قضائیه به استناد ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس با  202 رأی موافق، 8 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 238 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جریان قرائت گزارش این کمیسیون درباره علل گرانی‌های اخیر، قاچاق کالا را یکی از عوامل تاثیرگذار در نابسامانی های بازار دانست و افزود: نرخ ارز ترجیحی عامل قاچاق کالا در کشور است، کما اینکه قاچاق دام زنده در کشور به همین دلیل بوده و هیچکس نسبت به آن پاسخگو نیست.

 

در ادامه جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، اسامی ناطقان میان دستور را قرائت کرد که این نمایندگان به ایراد نطق های 7 و 5 دقیقه ای خود پرداختند.

 
ناطقان  میان  دستور

ابراهیم متینیان نماینده رامهرمز: معیشت مردم و اشتغال را در اولویت اقدامات مجلس قرار دهیم

بهروز محبی نجم آبادی نماینده سبزوار: تنها راه برون رفت از مشکلات توجه ویژه به مولفه های قدرت داخلی است

کیوان مرادیان کوچکسرائی نماینده قائم شهر: دشمن به بهانه دفاع از تولید به مانع زدایی دامن می زند

علی حدادی نماینده ساوجبلاغ: حمایت واقعی از تولید و پشتیبانی‌ها و رفع موانع تولید، اولویت نخست مجلس است

حسین حاتمی نماینده کلیبر: مرز موهبت است؛ آن را به محدودیت شکننده تبدیل نکنید

 

طرح نمایندگان برای تشکیل وزارتخانه های انرژی، آب و محیط زیست

گفتنی است، در ادامه صحن علنی امروز مجلس، سیدناصر موسوی لارگانی دیگر عضو هیأت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را قرائت کرد که از مهم ترین این موارد طرح تشکیل وزارتخانه های انرژی، آب و محیط زیست بود.

همچنین سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس پس از نشستن در جایگاه ریاست جلسه، پیام تسلیت مجمع نمایندگان استان زنجان در پی شهادت دو تن از محیط بانان را قرائت و بر پیگیری قضایی عاملان این جنایت تأکید کرد.

 

کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان به تصویب رسید

یکی از دستور کارهای مهم مجلس در ابتدای سال 1400، موضوع تقویت حوزه تولید شرکت های دانش بنیان بود که در این راستا نمایندگان نسبت به تدوین طرحی در این رابطه اقدام  کردند تا در سال "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" بخشی از مشکلات این شرکت ها رفع شود که در نشست علنی امروز مجلس، کلیات طرح جهش تولید دانش‌بنیان با رأی قاطع نمایندگان به تصویب رسید.

 
طرح جهش تولید دانش‌بنیان

 

گام مجلس برای شفاف‌سازی خرید و فروش بازار مسکن؛ اخذ کد رهگیری معاملات الزامی شد

همواره یکی از مشکلات بازار مسکن، عدم شفافیت در معاملات بازار مسکن بوده است، این مسئله در سال های اخیر زمینه ساز بروز مشکلات بسیاری برای خریداران و فروشندگان مسکن شده، حال نمایندگان مجلس در طرح جهش تولید و تأمین مسکن، دستگاه های مربوطه را ملزم به اخذ کد رهگیری معاملات کردند تا نحوه خرید و فروش مسکن شفاف شود.

تکیلف وزارت راه برای ارائه گزارش نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن به کمیسیون عمران

نمایندگان در ادامه بررسی این دستور با ماده (20) درباره ارائه گزارش نحوه اجرای قانون جهش تولید مسکن موافقت کردند و ماده 21 آن را جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران ارجاع دادند.

 

بیانیه 233 نفر از نمایندگان مجلس: رسانه ملی علاوه بر نشاط و شادابی، آگاهی سیاسی مردم را بالا برد

روح الله متفکر آزاد عضو هیأت رئیسه مجلس در ادامه نشست امروز بیانیه ۲۳۳ نفر از نمایندگان در تقدیر از عملکرد صداوسیما در ایام نوروز را قرائت کرد.

 

تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس

در ادامه این نشست، نمایندگان به بیان تذکرات شفاهی خود پرداختند.

 
تذکرات  شفاهی

پژمان‌فر: تأیید مشروط لوایح CFT و پالرمو زمینه سوء استفاده دولت را فراهم می‌کند

سلیمی: رئیس جمهور حقوقدان پاسخ دهد ایستادن مردم در صف مرغ براساس کدام یک از اصول قانون اساسی است

بدری: کرونا و گرانی هدیه دولت در روزهای قبل از عید به مردم بود

علیپور خنکداری: ظاهراً مردم مسئول گرانی اخیر هستند

فرخی میکال: ضرورت انتخاب افراد توانمند در انتخابات ۱۴۰۰ برای پیشرفت کشور

منتظری: صف‌های طویل کالاهای اساسی زمینه سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه را فراهم می‌کند

نادران: عملکرد دولت در ۸ سال گذشته ما را نسبت به اتفاقات امروز وین نگران کرده است

راستینه: پروژه احداث تونل جهنمی بهشت آباد باید متوقف شود

 

زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس نیز رأس ساعت 12 و 8 دقیقه به دست سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد تا نمایندگان جلسه بعدی خود را فردا (18 فروردین ماه) آغاز کنند./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار