کد خبر: ۶۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
سخنگوی دولت گفت: موضع اصولی ما کاملاً روشن است و توسط مذاکره‌کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد، هیچ مذاکره‌‌ای بین نمایندگان ایران و آمریکا صورت نخواهد گرفت.

به گزارش آرانیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران اظهار داشت: امروز شاهد فصل تازه‌ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام هستیم. همانطور که در اوج قلدری‌ها و فشارهای رژیم ترامپ پیش بینی می‌کردیم، سرانجام آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می‌کند که فشار حداکثری شکست خورده و چاره‌ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان وجود ندارد.

وی افزود: این موفقیت هرگز بدست نمی‌آمد اگر خویشتن‌داری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ‌افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به مثل در برابر رژیم ترامپ نمی‌ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی‌کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی‌نظیر نایستاده بود.

سخنگوی دولت عنوان کرد: البته ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان می‌گوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک، دولت امریکا راهی به جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد، تحریم‌های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین المللی به پایان خواهد رسید. نشست وین که امروز انجام خواهد شد، فرصتی برای تبادل نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه و زمان‌بندی بازگشت به تعهدات در برجام است.

ربیعی با بیان اینکه موضع اصولی ما کاملاً روشن است و توسط مذاکره‌کنندگان ما نیز تکرار خواهد شد، تصریح کرد: همانطورکه بارها گفته شده، هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران هم بطور متقابل آماده است که بعد از راستی آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به نتایج این نشست خوش‌بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم که در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در صورتی که اراده، جدیت  و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته‌های پیش رو باشد.

سخنگوی دولت گفت: جمعه روز ملی فناوری هسته‌ای است. طی دهه‌های گذشته، جمهوری اسلامی ایران در راستای یک نگاه بلندمدت به منابع انرژی و توسعه اقتصادی کشور، توجه به تولید انرژی هسته‌ای را در دستورکار خود قرار داد.  در طول این مدت و در سایه زحمات و تلاش‌های صدها دانشمند ایرانی که با وجود همه سختی‌ها از پا ننشستند، امروز نه‌تنها در زمینه توسعه تکنولوژی هسته‌ای با اهدف تولید انرژی و بهره‌برداری انسانی و صلح‌آمیز از آن در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، ایران از جهان عقب نمانده بلکه در میان معدود کشورها پیشرفته در این حوزه قرار دارد.

ربیعی خاطر نشان کرد: با روشن شدن ابعاد پیشرفت علمی ما، دشمن صهیونیستی، نه تنها امنیتی‌سازی انرژی هسته‌ای را از راه جعل اخبار و روایتسازی‌های دروغین و با کمک لابی‌های صهیونیستی خود در دستورکار قرار داد بلکه تا همین امروز با ترفندهای خرابکاری و ترور که نتیجه آن شهادت شماری از بهترین دانشمندان هسته‌ای ما بود، لحظه‌ای برای متوقف کردن و به عقب راندن پیشرفت‌های ملت ما کوتاهی نکرده است.  ما برای محافظت در برابر این ویرانگری شیطانی که صدماتی به کشور ما وارد کرد دو گام بزرگ را برداشتیم.

وی افزود: اولین گام بلند، فتوای بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب بود که با نگاهی جدید به تولید انرژی هسته‌ای بدون آثار زیان‌بار و غیرانسانی آن، پیامی روشن و بی‌شائبه پیرامون ضمانت صلح‌آمیز بودن و صلح‌آمیز باقی ماندن فعالیت‌های هسته‌ای ما به جامعه بین المللی رساند.  دومین گام نیز  انعقاد توافق برجام بود که بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران برخلاف القائات جنگ‌افروزان به صراحت اعلام کرده هیچ فعالیت پنهانی نداشته و تمام تلاش‌های آن در جهت صلح‌آمیز و خدمت به جامعه چه از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی و حتی سلامت و مواردی از این قبیل را دارد.

سخنگوی دولت بیان داشت: برجام یک گام بلندی برای به رسمیت شناساندن حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان هست و همین موضوع بود که دستگاه پروگاندای طرفداران نظامی و امنیتی کردن جعلی برنامه‌های هسته ای ایران را به هراس انداخت.  این دو گام در کنار هم، پروژه جعلی امنیتی‌سازی از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را ناکام گذاشتند؛ هرچند که شرارت شرورترین رژیم جهان و همراهان انگشت‌شمار آن را عصبانی‌تر از قبل کرده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار