کد خبر: ۶۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
اردبیل – با افزایش بار سفرهای نوروزی به اردبیل در نخستین هفته فروردین ۱۴۰۰ و رتبه چهارم سفر نوروزی در کشور، هم‌اکنون با افزایش قابل توجه آمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان مواجه هستیم.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: با افزایش بار سفرهای نوروزی به اردبیل در نخستین هفته فروردین ۱۴۰۰ هم‌اکنون با افزایش قابل توجه آمار بیماران مبتلا به کرونا در این استان مواجه هستیم که با تداوم این وضعیت وقوع پیک خطرناک کرونا در اواخر فروردین دور از انتظار نیست.

در اسفند ماه سال گذشته بعد از برگزاری جلسات پی در پی، طبق اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد استانی و تصمیماتی که فراخور سلایق اعضای این ستاد بود، قرار بر این شد تا در نوروز ۱۴۰۰ سفر به استان‌های مختلف کشور با توجه به رنگ‌بندی کرونایی آنها مجاز یا ممنوع اعلام شود.

نهایتاً با صلاحدید مجدد اعضای این ستادها، گرچه برخی از استان‌ها به لحاظ پذیرش گردشگر با محدودیت‌هایی مواجه بودند اما با گذشت روزهای ابتدایی فروردین ۱۴۰۰ شاهد آغاز سفرها به نقاط مختلف کشور بودیم، طوری که حتی در استان‌هایی که سفر به آنها ممنوع اعلام شده بود آمار ورود گردشگران به این مناطق قابل ملاحظه بود.

حالا در استان اردبیل هم علی‌رغم تمامی هشدارها از سوی حوزه درمان مبنی بر عدم پذیرش گردشگران یا پذیرش مسافران صرفاً با در نظر داشتن پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی، با افزایش ورود گردشگران به اردبیل هم اکنون این استان در صدر استان‌های گردشگرپذیر کشور قرار گرفته است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، در هفته نخست فروردین ماه تعداد خودروهای ورودی به استان اردبیل ۵۰۶ هزار و ۴۰۲ مورد بوده که این آمار افزایش قابل توجه ورود گردشگران به اردبیل را نشان می‌دهد.

کلیم‌الله وثوقی همچنین در خصوص سفر از اردبیل به مقصد سایر استان‌ها نیز اظهار کرد: در این مدت ۴۳۲ هزار و ۶۰۵ وسیله نقلیه استان اردبیل را به مقصد مناطق مختلف کشور ترک کرده‌اند.

ابتلای خوشه‌ای به کرونا سوغات مسافران به مردم اردبیل

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در رابطه با ارتباط مستقیم افزایش کرونا با ورود گردشگران به اردبیل به خبرنگار مهر گفت: در هفته نخست فروردین ماه افزایش تعداد بستری و مبتلایان به بیماری کرونا را در مراکز درمانی استان شاهد بودیم که در ۵۰ درصد شهرستان‌های اردبیل نیز افزایش آمار مراجعه سرپایی نیز مشاهده می‌شود که افراد با علائم اولیه کرونا به بیمارستان‌ها جهت تشخیص بیماری و پیگیری دوره درمان مراجعه دارند.

بابک نخستین با اشاره به اینکه بیشتر مراجعه‌کنندگان و افراد بستری شده در مراکز درمانی استان بیشتر شامل افرادی از رسته شغلی عمومی همچون مکانیک‌کارها و نانوایی‌ها می‌شود، افزود: این موضوع به خوبی مبین ارتباط افزایش ورود گردشگران به اردبیل و افزایش مبتلایان به کرونا است.

به گفته وی در شهرهای اردبیل، سرعین، گرمی و نیر افزایش آمار مبتلایان را داشتیم اما در شهرهایی همچون پارس‌آباد با کاهش آمار مبتلایان مواجه بودیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ابتلای خوشه‌ای مردم استان به بیماری کرونا را دستاورد افزایش مهمانی‌ها، دید و بازدیدها، مراسم عروسی و افزایش سفرها به مقصد اردبیل دانست و افزود: در این زمینه نمی‌توان گفت که افزایش ابتلاء به کووید ۱۹ به طور صد درصدی ناشی از ورود گردشگران به استان بوده چرا که به همین میزان ما در دید و بازدیدها و مراسم‌های عروسی افزایش مراجعه به مراکز درمانی را داشتیم.

نخستین تصریح کرد: هم‌اکنون رنگ‌بندی کرونا در برخی شهرهای اردبیل آبی و در برخی دیگر زرد است که با افزایش مراجعه به مراکز درمانی و تعداد بستری‌ها احتمال تغییر رنگ در روزهای آینده بالا است.

استفاده از ماسک و حفاظت فردی به زیر ۵۰ درصد کاهش یافت

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان تداخل دید و بازدیدهای ایام نوروز و افزایش سفرهای نوروزی عامل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اردبیل بوده است، که در این رابطه هم‌اکنون میزان مراقبت‌های فردی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در استان اردبیل به زیر ۵۰ درصد رسیده است که این موضوع زنگ خطری برای روزهای آینده است.

نخستین تصریح کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی کرونا مراکز اقامتی و گردشگری باید با ظرفیت ۵۰ درصد به فعالیت خود مشغول باشند که در این زمینه متأسفانه بسیاری از مراکز رعایت نمی‌کنند و نظارت دقیقی نیز از سوی سایر دستگاه‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی نظارت حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی به روند برگزاری مراسم‌های عروسی با ازدحام جمعیت را خوب ارزیابی کرد و افزود: ما به تنهایی می‌توانیم به بخشی از مراسم‌ها در نقاطی مشخص از استان نظارت کافی داشته باشیم که در این زمینه اخیراً نیز در توابع نمین به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌های مراقبتی از سوی صاحب مراسم داماد متخلف شناسایی شده و دستگیر شد.

اردبیل مقصد اول گردشگری کشور؛ افتخار یا بازی با جان مردم؟

بر اساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز مدیریت راه‌های کشور و همچنین طبق گفته میراث فرهنگی استان اردبیل، این استان طی ۲ هفته اخیر در صدر سفر نوروزی در کشور قرار گرفته است.

نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این باره اظهار کرد: با افزایش ۲۰۰ درصدی تردد در راه‌های مواصلاتی استان، اردبیل هم‌اکنون پذیرای گردشگرانی از اقصی نقاط کشور بوده که نسبت گردشگر ورودی به گردشگران خروجی با هدف سفر به مقاصد دیگر ۱۲۲ درصد بوده است.

این مسئول موقعیت جغرافیایی و مساعد بودن آب و هوا و همچنین شرایط پایدار کرونا در اردبیل را از علل اصلی انتخاب اردبیل به عنوان مقصد گردشگران از نقاط مختلف کشور دانست و افزود: خوشبختانه سیر پایدار و نسبتاً نزولی کرونا در هفته‌های گذشته را در اردبیل شاهد بودیم که همین موضوع باعث شد تا با گشایش مراکز اقامتی از مسافران و گردشگران کشور پذیرایی کنیم.

فلاحی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از موارد حائز اهمیت برای گردشگران در سفر به اردبیل عنوان و بیان کرد: هشدار وزارت بهداشت در این راستا نباید نادیده گرفته شود چرا که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی شاهد افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا در اردبیل خواهیم بود.

سیاست غلط فعالان گردشگری کادر درمان را زمین‌گیر می‌کند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل از سیاست غلط فعالان صنعت گردشگری برای تداوم سفرهای نوروزی و عدم کنترل این سفرها خبر داد و گفت: وضعیت کرونا هم‌اکنون در استان اردبیل بحرانی است به طوری که ما در اواخر اسفندماه ۱۴۷ بیمار بستری در مراکز درمانی داشتیم که هم‌اکنون با احتساب کرونای انگلیسی این تعداد به بیش از ۱۹۰ مورد افزایش یافته است.

نخستین، بحث آموزش مردم و گردشگران را در کاهش آمار ابتلاء به کرونا مؤثر دانست و اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا با آموزش صحیح نحوه برخورد با گردشگران به مردم و تاکید بر رعایت حفاظت فردی و مراقبت هر یک از اعضای جامعه به عنوان افراد مسئول در برابر سلامت همگان، نسبت به مهار کرونا و کاهش آمار ابتلاء اقدام کنیم.

وی همچنین اذعان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سفرهای نوروزی در استان اردبیل وقوع پیک جدید و خطرناک در اواخر فروردین ماه دور از انتظار نیست.

به گفته این مسئول رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های مراقبتی در بسیاری از اماکن عمومی و گردشگری استان همچون آبگرم‌های درمانی بسیار محدود و نگران‌کننده است..

با توجه به افزایش بار سفرهای نوروزی به استان اردبیل و همزمان با آن کاهش مراقبت‌های بهداشتی و عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم باید گفت که فعالان صنعت گردشگری به بهای جبران ضرر کاری خود در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا، امسال سلامت عمومی را با خطر جدی مواجه کرده‌اند، خطری که شاید در روزهای آینده برای بسیاری از همین مردم جبران‌ناپذیر باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار