کد خبر: ۶۴۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
اردبیل - با گذشت ایام پرترافیک خریدهای پایان سال، صف‌های طولانی مردم برای خرید و تهیه گوشت مرغ همچنان در اردبیل ادامه دارد.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها - شهرام جباری: در چند روز اخیر باز هم بازار خرید مرغ در شهر پرجمعیت اردبیل شرایط ملتهبی به خود گرفته و در روزهای کرونایی همچنان مردم برای خرید مرغ مورد نیاز خود باید در صف‌های طولانی ساعت‌ها منتظر بمانند تا مرغی را به قیمت کیلویی ۲۲ هزار تومان دریافت کنند.

تازه این زمانی خواهد بود که فروشگاه‌های مشخص عرضه گوشت مرغ در اردبیل به بهانه‌های مختلف و نامعلوم گوشت خود را با انگیزه فروش در زمان افزایش قیمت کالا انبار یا مخفی نکرده باشند.

هر چند مسئولان وعده تأمین مرغ مورد نیاز مردم و جلوگیری از ازدحام برای خرید راحت آن را از سال گذشته داده بودند، اما به نظر می‌رسد کاهش عرضه مرغ به بازار و نیاز اهالی اردبیل و مسافران و گردشگران به گوشت سفید باعث شده تا همچنان صف‌های طولانی برای خرید مرغ ادامه داشته باشد.

مرغ به اندازه کافی موجود است، نگران نباشید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل که خود به عنوان ناظر و حاضر در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه مرغ حضور پیدا کرده در این باره به خبرنگار مهر گفت: در کنار همکاران دامپزشکی با حضور در کشتارگاه طیور، سعی کردیم تا از نزدیک بر نحوه کشتار، عرضه و توزیع به واحدهای صنفی نظارت داشته و از هرگونه تخلف احتمالی یا دلال بازی‌های مرسوم بازار جلوگیری کنیم.

خلیل نیکشاد اظهار کرد: با نظارت‌های مستقیم، معمولاً کشتارها تا اوایل صبح انجام شده و در کمال رعایت مقررات بهداشتی و سلامتی مرغ‌ها به صورت بسته بندی در اختیار عوامل توزیع با خودروهای یخچال دار قرار می‌گیرد تا در شبکه‌های توزیع و عرضه مرغ به دست مردم برسد.

وی تصریح کرد: از محل مرغداری تا کشتار و بسته بندی و انتقال به خودروهای یخچال دار و پلمب درب آنها که بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است، نهایت دقت و مراقبت انجام می‌شود تا کالای مرزوقی با سلامت کامل تحویل همکاران سازمان صنعت، معدن و تجارت شده تا بدین ترتیب مسئولیت خطیر حمل لاشه مرغ و تحویل به مراکز عرضه و فروشگاه‌ها از طریق این مجموعه انجام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: به هیچ وجه در این فرآیند خللی وجود ندارد و مردم اطمینان داشته باشند به اندازه کافی مرغ تا ۲۲۰ تن کشتار شده و تحویل مراکز عرضه می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در حالی این موضوع را مدعی می‌شود که مدام از سوی مردم گلایه‌مندی‌ها از نبود گوشت مرغ یا عرضه به قیمت بالا به دست رسانه‌های استان می‌رسد، البته باید دید که در بحث شفاف‌سازی کدام یک از طرفین حقیقت محض را می‌گویند.

هیچ‌گونه دلالی یا واسطه‌گری در بازار مرغ نداریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز که در مرحله عرضه و توزیع در شبکه‌ها فعالیت دارند، بر کنترل و نظارت قیمت‌ها و نحوه توزیع گوشت مرغ با صدور فاکتور اشاره کرده و به صراحت اعلام کرد در این مرحله نیز هیچ گونه دلالی و واسطه گری در بازار عرضه مرغ وجود ندارد.

رامین صادقی خاطرنشان کرد: مرغ کشتار روز بعد از تحویل از کشتارگاه و بسته بندی در یخچال‌های ویژه در مراکز توزیع به صورت دقیق و کامل به دست مشتریان می‌رسد و ما به صورت مرتب این فرآیند را مورد نظارت و رصد قرار می‌دهیم.

وی اضافه کرد: پس از بازدید از تعدادی از واحدهای صنفی برای متخلفان اقتصادی که مرتکب گران‌فروشی یا فروش اجباری کالا به همراه کالای دیگری بودند طبق قانون نظام صنفی پرونده تخلف تشکیل و حتی برای صدور رأی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از استمرار گشت‌های مشترک و حضور روزانه کارشناسان در کانال توزیع و عرضه گوشت مرغ خبر داد و بیان کرد: در چند مرحله فرآیند توزیع مورد رصد قرار می‌گیرد تا امکان خطا و اشتباه در این فرآیند نباشد.

دولت خود مسبب خرید مازاد مردم است

طی هفته‌های گذشته وقتی علت خبرهای منتشر شده در فضای مجازی و در بستر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر کمبود اقلام مرزوقی مردم جویا شدیم، مسئولان استانی عنوان کردند که هیچ‌گونه کمبودی از بابت تولید وجود ندارد، اما کمبود در عرضه اقلام به مردم تنها یک علت دارد و آن هم خرید مازاد بر نیاز خود مردم است.

لیکن نمی‌توان تمام مشکل کمبود کالا در بازار را از چشم مردم و به علت خرید مازاد دانست، چرا که با فرهنگ‌سازی درست بسیاری از این موارد به حداقل ممکن خود رسیده است، اما با این وجود هنوز هم همین یک موضوع بهانه‌ای برای دولت شده تا کم‌کاری‌های خود را ماله‌کشی کند.

به تعبیری ساده‌تر وقتی نظارت کافی بر بازار و نحوه عرضه محصولات و کالا نباشد یا سوءمدیریت در کنترل تولید و قیمت کالاها به بیشترین میزان خود افزایش یابد، نباید انتظاری غیر از آشفتگی حال‌حاضر بازار داشت.

در نقطه مقابل مشکلی که اکنون در این بین وجود دارد نحوه توزیع در مناطق مختلف شهر است که گاه به طولانی شدن صف‌ها و خطر گسترش بیماری کرونا دامن زده و نگرانی‌ها را در این ایام دو چندان کرده است.

بهتر است در این ایام توزیع گوشت سفید در مراکز متعدد در سطح شهر انجام شود تا ازدحام جمعیت و تجمعات را در فروشگاه‌های منتخب شاهد نباشیم و مردم به راحتی خرید خود را انجام دهند.

اما در صحبت با همشهریان که اقدام به خرید بیش از دو بسته مرغ کرده بودند، علت این موضوع را جویا شدیم که اغلب مشتریان و مصرف کنندگان دغدغه و نگرانی افزایش قیمت مرغ را در روزهای آینده یکی از اصلی‌ترین علل خرید بیش از نیاز خود اعلام کرده و به صراحت گفتند که برخی‌ها اعلام کردند تا آغاز ماه رمضان قیمت گوشت سفید افزایش می‌یابد.

در این زمینه نیز مسئولان وعده دادند با جوجه‌ریزی مناسب برای ایام ماه مبارک رمضان نه تنها قیمت مرغ افزایش نمی‌یابد بلکه به تناسب نیاز مردم در این ایام مرغ در مراکز مختلف توزیع خواهد شد تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد.

در این بین نکته اساسی ضرورت جلب اعتماد و اطمینان مردم برای خرید راحت گوشت مرغ در روزهای آینده و عدم افزایش قیمت آن است تا مردم به اندازه نیاز خرید انجام داده و از خریدهای مازاد جلوگیری کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار