کد خبر: ۶۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر خطر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی، قدرت سرایت بالا و شدت مرگ آفرینی آن، در عین حال درباره سفرهای نوروزی گفت: ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به عنوان دلسوزی و آینده‌نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود.

به گزارش آرانیوز، دکتر سعید نمکی در همایش تبیین برنامه نوروزی و تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی که با حضور فرمانده سازمان بسیج مستضعفین به صورت  ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: خدا را شکر می‌کنم که علی‌رغم همه نامهربانی و کاستی‌هایی که بر اثر تحریم‌های ظالمانه بر ملت شریف ایران تحمیل شد، خداوند گنجینه‌هایی را عطا فرمود که یکی از آن‌ها شجره طیبه بسیج بود که این میراث را ارج می‌نهیم. باز هم خدا را شکر می‌کنم که از زبان یکی از شریف‌ترین خدمت‌گذاران نظام جمهوری اسلامی می‌شنوم که برآوردها این است که اکثریت قریب به اتفاق مردم این سرزمین بعد از روزهای سخت و ناجوانمردانه تحریم‌ها این رضایتمندی را از ارائه خدمت در مدیریت بیماری کرونا اعلام می‌کنند. من در تمام دعاهایم این بود که خدایا ما را شرمنده مردم، خون شهدا و شهدای سلامت و رهبری که اینگونه حمایت کردند، نکن. خدار وشکر می‌کنم که امروز که در نظرسنجی‌ها و حتی از سوی افرادی که نگاه ۱۰۰ درصد مثبت به ما ندارند، چنین دستاوردی است. بر خلاف آنچه که فکر می‌کردند که ما در این باتلاق خواهیم ماند و دست‌مان را به عنوان تسلیم بالا خواهیم برد، اما خدا به ما کمک کرد. بارها و بارها خودم را خاکسارترین عضو جامعه خاکسار مدافع سلامت دیدم.

وی افزود: گرچه ما کم مهری و بی وفایی هم دیدیم، اما خود مردم، کسبه‌ای که ضرر کردند و... اینگونه پای اجرای پروتکل‌ها ایستادند. روز ۱۳ نوروز که هیچ ایرانی در خانه نمی ماند، مردم با تقاضای ما در خانه ماندند و سنت‌های دیرینه را شکستند. پای همه چیز ایستادند با فقر و گرانی، مشکل معیشت ایستادگی کردند و واقعا حماسه بزرگی خلق شد. حماسه‌ای که با هیچ قلمی نمی‌توان آن را نوشت و با هیچ دوربینی نمی‌توان آن را به تصویر کشید. من این دستاورد را مدیون بسیاری از همدلی‌ها می‌دانم که یکی از آن‌ها اجرای طرحی بود که به نام شهید سلیمانی مزین بود. وقتی این طرح را آغاز کردیم، گرچه به میزان توفیقش مومن بودیم، اما نه به این شدت و حدت. هدف‌گذاری‌های ما به شدت زودتر و به مراتب بیش از برآوردهایمان حاصل شد و این هم برکتی بود که خدا بخشید.

نمکی با اشاره به طرج بسیج ملی فشار خون که پیش از شیوع کرونا در کشور انجام شده بود، گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون را که شروع کردیم، قرار بود سال ۱۳۹۸ جمعیت محدودی را تحت کنترل قرار دهیم، اما این جمعیت به ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید و توانستیم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار مبتلا به پرفشاری خون را پیدا کنیم که خبر نداشتند و کاندید آی سی یو و سی سی یو در آینده بودند. همچنین بیش از ۱۰ میلیون نفر را یافتیم که در مرز فشار خون بالا بودند و این حرکتی بود که با کمک بسیج در سال ۱۳۹۸ قبل از هجمه کرونا داشتیم. بعد از هجمه کرونا این آرایش جدید که در اسفند و فروردین در کنار هم تدارک دیدیم و بعد فاز بعدی که در قالب طرح شهید سلیمانی داشتیم که مرگ‌های دو رقمی را به دنبال داشت. در حالی که کرونا طوفان سهمگینی را در اروپا و آمریکا به پا کرد و دیدید که متاسفانه چه قتل عامی را به پا کرد، اما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در یک حالت آرام از این طوفان عبور کرد که خداوند را باز هم شکر می‌کنیم.

راه سختی برای مدیریت کرونا در پیش داریم

وزیر بهداشت با بیان اینکه از یک ماه قبل اعلام کردم که خودتان را برای یکی از سخت ترین ایام مدیریت کرونا یعنی ویروس موتاسیون یافته آماده کنید، گفت: البته ما گرچه سعی می‌کنیم دل را از زنگار برخی ناخالصی‌ها پاک کنیم تا آینه‌ای در مقابل نور معرفت شود و بتوان دورتر را دید، اما نه غیب گوییم و نه فراتر از پاکیزگان، اما آنچه تا به امروز برای کرونا پیش‌بینی کرده‌ایم، مبتنی بر علم و دانش و تجربه درست از آب درآمده است. ما یک راه سخت را برای مدیریت بیماری در پیش داریم. آنچه به علم و دانایی و تجربه مرتبط بود، این است که وقتی دولتی مانند انگلیس و نظامی مانند نظام بهداشت و درمانی محکم انگلیس به زانو در می‌آید یعنی ویروس چموش‌تر است و باید خودمان را آماده کنیم. ما همیشه باید خودمان به طوفان فکر کنیم تا اگر باد آمد، این خانه نظام سلامت دچار ویرانی نشود.

ویروس انگلیسی نهایتا ۴۸ تا ۷۲ ساعت وقت می‌دهد

در خوزستان در طوفان سهمگینی گرفتاریم

نمکی تاکید کرد:  بنابراین از همکاران دانشگاهی‌ام خواستم که خود را برای یک دوره سخت با ویروسی بسیار چموش تر آماده کنید. گفتم به گزارش‌هایی که در برخی ژورنال‌های انگلیسی‌ها است، نگاه نکنید، این ویروس به مراتب سرسخت‌تر و سرکش‌تر از ویروس قبلی است و ۴۸ تا ۷۲ ساعت بیشتر به شما وقت نمی‌دهد و دقیقا این تابلو را دارند در خوزستان می‌بینید. من لحظه به لحظه با خوزستان و حتی استان‌های همجوار آن در تماس هستم. اکنون در خوزستان در طوفان سهمگینی گرفتاریم که اگر این آمادگی و جان فشانی نبود، یکی از چهره‌های ناخوشایند مدیریت بیماری را در خوزستان می‌دیدیم. ما در عرض یک مدت کوتاه ۲۵۰ تخت مجهز به ونتیلاتور و امکانات تنفسی را برای بیماران در آنجا آماده کردیم و همواره گسترش می‌دهیم و هرچه طوفان سهمگین‌تر و سنگین‌تر می‌شود، ما هم خودمان را آماده‌تر می‌کنیم. به هر حال دوستان می‌بینند که ما در عرصه مدیریت کرونا حداقل بی‌آبرویی و بی اعتمادی برای جمهوری اسلامی رقم نزدیم.

وی گفت: باز هم می‌گویم که این طوفان سهمگین تر از آنچه که با ویروس ووهان تجربه کردیم، به ما خواهد تاخت. این تشدید بیماریابی به عنوان یک کار خردمندانه که با همکاری سازمان بسیج تجربه می‌کنیم، اقدامی است که باید بیش از مرحله قبل و با دقت و وسواس به آن بپردازیم.

مردم همراهی کنند

نمکی گفت: اولا من به عنوان وزیر بهداشت تقاضا کرده بودم که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند بحث سفر را منتفی کرده و از مردم تقاضا کنیم که کمک و همراهی کنند. گرچه این روزهای سخت بر مردم گذشته و خسته شده‌اند، گرچه یک قوم بسیار عاطفی از دید و بازدید، دیدن بزرگترها و... و. کنار گذاشته و همه این موارد مردم را به گونه‌ای برای سفر و آرامش خاطر مشتاق‌تر کرده است، اما مطمئنم که وقتی مردم می‌بینند که هر آمد و شد، یعنی افزایش خطر ابتلا و مرگ و میر و نفس‌های تنگ، حتما به ماندن در محل زندگی‌شان راضی می‌شوند.

زمان جایگزینی ویروس موتاسیون یافته با ویروس ووهان باید طولانی‌تر شود

نمکی اظهار کرد: همه هنر ما در نظام سلامت باید این باشد که زمان جایگزینی ویروس موتاسیون یافته را با ویروس قبلی ووهان طولانی‌تر کنیم. گرچه این جایگزینی دارد به سرعت اتفاق می‌افتد. دیروز ۵۷ درصد از مواردی که در خوزستان تست کردیم، ویروس موتاسیون یافته بود و این خطر عظیمی برای نظام سلامت است که یک ویروس با قدرت سرایت و ابتلای بسیار بالاتر و به شدت تند و تیزتر و مرگ آفرینی به شدت خطرناک‌تر و وحشتناک‌تر جایگزین شود.

التماس کردیم که سفر نباشد

وی ادامه داد: هرچه بتوانیم که چرخه انتقال را به نفع کاهش سرعت این جایگزینی مدیریت کنیم، بازی را بردیم. نمی‌شود که در سفر گفت، فردی که از یک نقطه‌ با ویروس موتاسیون یافته به دیدن قومی در جای دیگر می‌رود و ویروس موتاسیون یافته را به جایی می برد که ردپایی از آن نیست، سوغاتی بسیار مرگ آوری است. ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت در جمهوری اسلامی ایران همیشه باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک قدم بردارد. درحالی که در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت بنویسد که فلان چیز آره یا خیر، دیگر تمام است.   به هر حال ما با حمایت‌های مقام معظم رهبری و تعیین تکلیفی که ایشان فرمودند و با داشتن یک ستاد ملی از خیلی از جاهای دنیا جلو هستیم، اما انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به عنوان دلسوزی و آینده نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود.

سفر بروید، ضرر می‌کنید

وزیر بهداشت گفت: تصمیم گرفتیم که برای اجرای طرح و تشدید بیماریابی اقدام کنیم و در عین حال مردم هم جابجا نشوند. باید توجه کرد که وقتی جمعیت مواج و شناور است و ممکن است هر لحظه آمارهایمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر دگرگون شود، اجرای طرح بسیار کار سختی است، اما در جمعیت ساکن و غیرشناور مدیریت را برای ما ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل اولین تقاضای ما این است که باز هم التماس و خواهش کنیم که سفر نروید و در خانه و محل خودتان بمانید. زیرا اگر بروید ضرر می‌کنید و خدانکند که در آن واحد چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم بر روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم.

حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید

نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود

نمکی گفت: برخی می‌گویند تاب آوری مردم کم شده است، اما من می‌گویم که تاب آوری خدمت‌گذاران به مردم در نظام سلامت، به شدت کمتر شده است. به هر حال در یک خوزستان طی ۷۲ ساعت، ۷۸ همکار من به ویروس موتاسیون یافته مبتلا شدند. من که نمی‌توانم پرستار را از منطقه‌ای که آلوده نشده، به کمک منطقه آلوده شده ببرم، این خردمندی نیست، بلکه باید از ظرفیت همان استان استفاده کنم. مگر ظرفیت استان چقدر است؟. وقتی ۳۰ درصد نیروی من در طول یک هفته گرفتار بیماری شد، در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان من نیم ساعت پلک بر هم نگذاشت، ضعف ایمنی پیدا می‌کند، بی خوابی و خستگی گرفتارش می‌کند و چطور می‌توانم این صحنه غم انگیز را مدیریت کنم. تقاضا می‌کنم که حتی اگر همه دروازه‌ها باز شد، حضرت عباسی سفر نروید. رفتن همانا و گرفتار شدن در این دام هم همان. نگذاریم خوزستان‌های دیگری ایجاد شود. من التماس کردم که پروازها از منطقه آلوده به غیر آلوده را قطع کنیم، مگر در موارد ضروری که با تشخیص کمیته استانی با تست‌های قبلی انجام شود. نمی‌شود که از یک کانون جدید آلوده هر روز چرخش این ویروس را به جاهای مختلف نظاره کنیم.

وی ادامه داد: درباره انجام تست، به عنوان متخصص این رشته می‌گویم، همه تست‌ها را چه رپید کنیم و چه pcr، فرقی ندارد. درصد قابل توجه از PCR های دنیا منفی کاذب است. بین ۲۵ تا ۳۸ درصد از تمام PCR های مدرن‌ترین مراکز دنیا ممکن است منفی کاذب شوند. ممکن است کانتکت من با ویروس زمانی اتفاق افتاده باشد که هنوز نتوان ویروس را بررسی و اندازه گیری کرد. تست رپید هم ممکن است مانند همه تست‌ها منفی کاذب داشته باشد.   کسی که دارد سوار قطار یا هواپیما می‌شود، احتمال اینکه در بهترین شرایط ۲۵ درصد افراد از کنترل برای تست خارج شوند، وجود دارد. ما آنقدر PCR منفی از امارات و ترکیه دریافت کرده‌ایم که مثبت بوده‌اند. البته نه می‌توان گفت که PCR آن طرف دروغ بوده که البته برخی از آن‌ها قلابی بوده، اما ممکن است فرد آنجا منفی بوده و وقتی به اینجا رسیده بعد از ۴۸ ساعت مثبت شده است. حال ممکن است فرد را سوار هواپیما و قطار و اتوبوس کنم، با PCR یا رپید منفی، اما فرد مثبت باشد و تعداد زیادی را مبتلا کند. یعنی سفر به عنوان یکی از مولفه‌های بسیار موثر بر چرخش بیماری را باید جدی گرفت. این را کارشناسی به شما می‌گوید که حداقل ۱۳ ماه است که درگیر این ماجرا در کشور است و هر شب هم حداقل دو ساعت یافته‌های جهان را مطالعه می‌کند.

نمکی گفت: خطرناک‌ترین عامل در چرخش ویروس موتاسیون یافته سفر است. حتی اگر بلیت و هتل مجانی هم برایتان فرستادند، این را بدانید که دارند برایتان ویزای بیماری و مرگ می‌فرستند. نکته دیگر این است که در این طرح اولین گامی که برمی‌داریم، مراقبت از ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیتی است که بین ۸۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ها را رقم می‌زنند؛ جمعیت سالمند و جمعیت مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای. این جمعیت تا امروز بین ۸۰ تا ۸۵ درصد مرگ‌ها را رقم زدند. مراقبت از این گروه که در این طرح اولویت اول ماست بسیار کار خردمندانه‌ای است که تقاضا می‌کنم که به هیچ وجه آن را فراموش نکنید.

کشتار ویروس جهش یافته در جوانترها

وی ادامه داد: گرچه امروز ویروس موتاسیون یافته جوان‌ترها و بچه ها را هم گرفتار می‌کند و گرچه تابلو خوزستان به ما نشان داد که کوچکترها و جوانترها متاسفانه در این عارضه جان باختند، حالا یا به دلیل بی توجهی و دیر رسیدن یا به دلیل سنگینی و وخامت مواجهه با ویروس. وقتی به بیمارستان رسیدند حتی فرصت اینتوبه شدن و لوله‌گذاری به ما ندادند و این یعنی ویروس می‌تواند مرگ و میر و کشتار را در جوانترها هم ایجاد کند. با این حال وقتی در همین مهلکه خوزستان آمار را مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که این ویروس هم می‌تواند افراد را با بیماری زمینه ای و سن بالاتر بیشتر گرفتار کرده و عامل مرگ و میر شود.

روزانه بیش از ۱۱۰هزار تست کرونا در کشور

تفاوت رپید تست‌ها با PCR

نمکی گفت: نکته دیگر فراوانی تست است. در کل کشور حدود ۲۰ هزار تست داشتیم که امروز به بالای ۱۱۰ هزار تست رسیده و طی دو روز گذشته در خوزستان حدود روزی ۲۰ هزار تست انجام دادیم که کار بزرگی برای کشور است. البته فرقی بین تست رپید، PCR و کاربرد این دو وجود دارد. در بین ۱۷۸۳ تست رپیدی که در خوزستان انجام شد، گفتم که آن‌ها را با PCR هم مقایسه کنیم و فقط ۸.۷ درصد از رپیدهای منفی، PCR مثبت داشتند. من دقیقه به دقیقه خوزستان را بررسی می‌کنم. همین ۸.۷ درصد اگر دوباره تست می‌شد، دوباره نصف دیگرش با رپید مثبت می‌شد. ما در رپید به سراغ جمعیتی می‌رویم که تقریبا بدون علامت است، اما در PCR سراغ کسانی که علامت دارند و حتما بیمارند یا باید بیمارستان بخوابند می‌رویم و قطعا درصد مثبت آنها در همه دنیا بالاتر است و این شاخصی برای بی اعتمادی به تست رپید نیست. بنابراین ما باید از ظرفیت تست رپید استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: ما چاره‌ای نداریم که تعداد تست‌ها را بلا برده، خانه به خانه تست کنیم و نمی‌توانیم همه را منتظر PCR نگه داریم، بلکه مجبوریم موارد مشکوک برای راستی آزمایی مجدد را یا با رپید تکرار کنیم یا با PCR دوباره چک کنیم. سه تولیدکننده جدید تست هم به مجموعه پیوستند. بنابراین تست و فراوانی تست اولین و بهترین سلاحی است که می‌توانیم در این طرح به کار بریم.

تاکید بر افزایش انجام تست‌ها

لزوم افزایش فعالیت درمانگاه‌های ۱۶ ساعته

نمکی گفت: نکته دیگر بحث درمانگاه‌های ۱۶ ساعته است. من در تاریخ ۱۰ دی ماه نامه‌ای به روسای دانشگاه‌ها نوشته‌ام و از آنها خواستم که با کم شدن موارد دو کار را انجام ندهید؛ اول اینکه تست‌ها را کاهش ندهید و دوم اینکه پیوند مقدس میان خود و بسیج و سایر اعضا را شل نکنید. این ظرفیت و سرمایه بزرگ اجتماعی برای روزهای سخت نظام را نگه دارید. تست را خانه به خانه روید و رها نکنید و ننشینید تا مردم سراغ شما بیایند و این سرمایه همکاری را هم حفظ کنیم. زیرا روزهای سخت هنوز هم در پیش است. به هر حال تست اولین اصل است، درمانگاه‌های ۱۶ ساعته باید فعالیتش بیشر شود. درمان سرپایی با یک ضدویروس در روزهای اول برای همه تکلیف است و این را دارم به عنوان وزیر بهداشت ابلاغ می‌کنم که درمان ضدویروس برای کاهش لود بیماری برای همه تکلیف است. ما هنرمندی این شیوه را در خوزستان دیدیم. اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم، زیر لود بستری خوزستان مانده بودیم. اعلام کردم که اگر بتوانیم در فاز اول با یک ضدویروس مناسب لود ویروس را کاهش دهیم، سیستم ایمنی در هفته دوم این حمله وحشتناک را به بافت ریه نمی‌کند. بنابراین درمانگاه‌های ۱۶ ساعته، درمان سرپایی و دادن داروهای این مجموعه که در بخش سرپایی دو داروی ضدویروس را هم در پوشش بیمه بردیم، این را جدی بگیرند.

بیمار مثبت، نباید رها شود

وی گفت: در عین حال نکته سوم توجه به قرنطینه خانگی است و یا بردن به قرنطینه‌هایی که دکتر کولیوند فراهم کرده است. خواهشم این است که با ویروس سرکش و موتاسیون یافته امکان چرخش مجدد به ویروس ندهیم. ما خیلی حرف زدیم که می‌گیرم و جریمه می کنیم و... اما اینها همه تعارف است، ما باید مبتلای ویروس موتاسیون یافته را در اختیار داشته باشیم و در بند نظام سلامت کشیده باشیم، نمی توانیم بمب ویروس را سرگردان در جامعه رها کنیم. این شیوه مدیریت نیست. از برادران بسیجی‌ام تقاضا می‌کنم که این بخش از کار را با مسئولیتی که تقبل کردند، به خوبی اداره کنند. من هم قول می‌دهم در همه زمینه‌ها اعم از بودجه و... کمک کنم. درست است وقتی می‌خواهیم کاسبی را در جایی چند روز نگه داریم، غذا و امکانات می‌خواهد، باید این‌ها را کمک کنیم، اما همه این هزینه‌ها کمتر از هزینه‌ای است که بر اثر بی‌توجهی به نظام جمهوری اسلامی تحمیل خواهد شد. خواهشم این است که این پدیده را دنبال کنند که ما بیمار شناسایی شده را رها نکنیم. بیماری که مارک کووید و به ویژه موتاسیون یافته داشت،   نباید رها شود. همه کمک کنند تا بعد از تشخیص، بیمار مثبت رها شده نداشته باشیم و این بزرگترین قسمت مدیریت بیماری است که تاکنون از آن به شدت لطمه خوردیم و امیدوارم از این به بعد لطمه نخوریم. در عین حال لطمه‌ای که از ویروس ووهان خوردیم را ضربدر ۱۰ کنیم و آن وقت همان میزان از ویروس موتاسیون یافته ضربه خواهیم خورد.


نمکی افزود: ویروس وقتی موتاسیون پیدا می‌کند، در هر سه یا چهار چرخش همه قدرت‌هایش تصاعدی بالا می‌رود. بنابراین ویروس در هر فضا و ژنتیکی که می‌چرخد یک قابلیت جدید کسب می‌کند و در هر چرخشی یک چموشی تازه یاد می‌گیرد. بر این اساس ویروسی که امروز در ایران به نام ویروس انگلیسی می‌بینید با ویروسی که در انگلیس بوده است، بسیار فرق می‌کند. حالا ویروسی که از کردستان با ژنتیک کرد به سیستان و بلوچستان می رود، رفتار متفاوتی می کند. این اقلیم هر استانش یک کشور اروپایی است. ما انتظار داریم که در این کشور توجه‌مان به موتاسیون به مراتب بیشتر از یک کشور اروپایی شود. به همین دلیل بحث چرخش ویروس را باید به شدت مراقبت و متوقف کنیم.

وی گفت: آموزش هم در این طرح بسیار مهم است. باید به مردم آموزش دهیم که سفر نروند، اما مردم را هم نترسانید و دل‌شان را خالی نکنید. دلم نمی‌خواهد مطبوعات، رسانه ها و همکارانم وحشت و هراس در دل مردم ایجاد کنند. بشیر و نذیر خوب است، اما اینکه وحشت‌زایی کرده و روان مردم را دچار آسیب کنید، توصیه نمی‌کنم. اما باید به مردم بگوییم که این عواقب رفتارهایی است که در بازارها و خریدها طی می‌کنید. یک سری به بازار تهران و اهواز سر بزنید، خیلی غم انگیزتر از چیزی است که فکر می کنیم. در آموزش همه باید کمک کنند. روحانیون، صدا و سیما و رسانه ها و هنرمندان و... باید کمک کنند. امروز برای بیان حرف هایمان نیازمند یک زبان هنرمندانه متفاوت از دیروز هستیم و نمی‌شود مغز مردم را از حرف‌های تکراری پر کرد، بلکه باید شیوه‌های هنرمندانه‌تری را ایجاد کنیم.

واکسن را شخصا پیگیرم

وی در ادامه درباره بحث واکسن گفت: امروز واکسن اولین هدفی است که شخصا آن را دنبال می‌کنم. عده‌ای فکر می‌کنند که تریلی‌های یخچال‌دار در پشت مرزهای ایران صف کشیدند و التماس می‌کنند که آی واکسن درجه یک داریم و حراجش کردند و بیایید بخرید و ما هم نمی رویم بخریم. افاضه می کنند، مقاله می نویسند که جمهوری اسلامی دارد در خرید واکسن قصور می‌کند. عزیزان از واکسن امروز در دنیا خبری نیست. ژاپن به عنوان متحد قدیمی آمریکا از هفت هشت روز قبل تعداد محدودی واکسن گرفته است. کانادا به عنوان همسایه متعهد و قدیمی آمریکایی‌ها هنوز دستش به واکسن نرسیده، البته ممکن است گروه‌های اندکی را شروع کرده باشد. اینطور نیست که فکر کنید واکسن در همه بازارها سرریز شده و ما نمی‌زنیم، بلکه واکسن در دنیا تعدادی آدم خاص می‌سازند و اول هم برای خودشان برمی‌دارند و این قانون حاکمیت خودخواهانه جهانی است.

ایران در بهار از تولیدکنندگان بزرگ واکسن دنیا خواهد بود

نمکی گفت: ما فکر کردیم که تا زمانی که روی پای خود نایستیم باید التماس کنیم و بنده این قُرق را شکستم. هم سازمان غذا و دارو را پای کار آوردم و هم میدانی را برای رقابت باز کردم. امروز با اطلاع دقیق می‌گویم که ان‌شاءالله ایران در بهار امسال یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن دنیا می‌شود و تردید نکنید که بعد از مدت کوتاهی صادرکننده می شود. همانطور که در بحث ماسک و شوینده و ونتیلاتور در عرض ۵۰ روز این اقدام را انجام دادیم. درباره واکسن که یکی از تکنولوژی‌های بسیار سخت دنیاست می گویم که این اتفاق در ایران رقم خواهد خورد و دیگر روی ریل افتاده است.

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم پاستور اولین واکسن‌هایش را در فروردین بتواند تزریق کند، برکت حداکثر تا خرداد واکسنش روی خط تولید است، مجموعه رازی در تابستان خواهد پیوست و پشت سر آن مجموعه سپند می‌آید. پنج - شش پلتفرم قدرتمند جهان را رونمایی می کنیم و اولین کارمان تکیه بر دانش داخلی است تا التماس نکنیم. زیرا شان ما و این ملت با دانشمندانی که دارد دست دراز کردن به سمت بیرون نیست. تا قبل از آن هم برای واکسینه کردن جمعیت پرخطر مجبوریم به دنیا التماس کنیم.

نمکی گفت: من به عنوان وزیر بهداشت که خودم را متعهد به سلامت این مردم می دانم و خاک پای این مردم می دانم، به سفیر و سازنده خارجی و ... التماس می کنم، اما واکسن نیست. اگر مواد اولیه واکسن هم باشد، اکنون مواد جانبی‌اش کاهش یافته است. مواردی که در همه واکسن‌سازها مشترک است، نایاب شده و سازنده آن‌ها هم یکی دو تا در آمریکا هستند. ما شرکت‌های دانش بنیان را پای کار آوردیم که این‌ها را هم بسازیم. سرنگ انسولین همان سرنگی است که واکسن سازها استفاده می‌کنند و این هم در حال کاهش در دنیاست؛ زیرا انبوهی از تقاضا در دنیا شکل گرفته است. به همین دلیل باید با خواهش و التماس واکسن را تهیه کنیم.

نمکی گفت: قرار شد اسپوتنیک هم در ایران تولید کند. واکسنی که از اسپوتنیک می آوریم را داریم روزبروز بیشتر می کنیم. امروز حدود ۴۰۰ هزار دوزمان قطعی شد که از هند بیاید و شاید هم ۵۰۰ هزار دوز شود. امیدوارم طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده بتوانیم گروه‌های آسیب‌پذیر و در اولویت را بزنیم و به مرور هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز کووکس بیاید. این مژده را به مدیران و مردم می‌دهم که ما به فکر مردم هستیم. ناجوانمردانه است که گروهی این خنجر به مسئولان نظام بزنند که این‌ها به فکر واکسن مردم نیستند. چطور می‌توانند به فکر نباشند. وقتی به فکر جان و آرامش خودشان نیستند، چطور می‌توانند به واکسن که می تواند زحمت خودشان را کم کند، نباشند. ان‌شاءالله در اسرع وقت گروه‌های آسیب پذیر را با واکسن وارداتی واکسینه می کنیم و از بهار آینده به عنوان تولیدکننده موثر در این عرصه حضور خواهیم داشت.

وی گفت: با شروع این دوره از طرح و نظارت مستمر، تردید ندارم که دستاوردی فراتر از دستاورد دوره قبل در کنار هم خواهیم داشت و با تکیه بر لطف الهی و این همدلی و وفاق و استعانت از نام شهید سلیمانی هر روز در این راه موفق‌تر خواهیم بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار