کد خبر: ۶۳۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: مقرر شد مکان‌هایی را در اختیار تعدادی از باغداران در تهران و سایر استان‌ها قرار دهیم تا میوه را به‌صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که این کار موجب حذف واسطه‌ها می‌شود.

به گزارش آرانیوز، عباس قبادی در پایان جلسه هدفمند کردن توزیع اقلام شب عید و حذف واسطه‌ها که شب گذشته و در پی گلایه‌های مقام معظم رهبری از گرانی‌ها برگزار شد، افزود: این جلسه با همه عواملی که در تولید، عرضه و توزیع میوه نقش دارند انجام شد؛ در این جلسه موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: مقرر شد به دو شیوه عرضه انجام شود؛ ابتدا روشی که در بازار حکمفرماست و عرضه‌کنندگان میوه را از میدان تره‌بار خرید می‌کنند و در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند.

قبادی گفت: در روش دوم مقرر شد بخشی از باغداران مکان‌هایی را در تهران و سایر استان‌ها که در اختیارشان قرار داده می‌شود میوه را به‌صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که موجب حذف واسطه‌ها می‌شود و تولیدکنندگان مستقیم کالا را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز بازدیدی از نقاطی که برای این کار در نظر گرفته شده است انجام شد و مقرر شد در 80 نقطه از شهر تهران و شهرستان‌های اطراف از طریق میادین میوه و تره‌بار مکان‌های مناسبی در اختیار اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و باغداران برای عرضه میوه قرار گیرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: اتحادیه مرکزی میادین میوه و تره‌بار تهران هم مقرر کردند بعضی از غرفه‌ها که می‌توانند میوه‌ها را از باغداران تهیه و نگهداری کنند و این‌ها را به فروشگاه‌هایی که عرضه سیب و پرتقال و مابقی کالا‌ها را دارند در این ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان عرضه کنند.

قبادی گفت: این برنامه‌ها می‌توانند تأثیر خوبی در قیمت سیب و پرتقال و سایر اقلام مصرفی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که در این جلسه انباشت میوه در سردخانه‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت افزود: از 15 فروردین به بعد از کیفیت سیب و پرتقال کاسته می‌شود و امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد و مقرر شد که حجم خروجی از سردخانه‌ها در 10 روز پیشِ‌رو افزایش پیدا کند تا تولیدکنندگان ضرر نکنند و بتوانیم میوه‌ها را به‌صورت فراوان در اختیار فروشندگان برای عرضه با قیمت‌های مناسب قرار دهیم.

قبادی درباره قیمت سیب و پرتقال گفت: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است و ما نمی‌توانیم سقف قیمت برای بسیاری از کالا‌ها تعیین کنیم و در مورد سیب، پرتقال، خیار و سایر صیفی‌جات نمی‌توانیم مداخله در بازار کنیم، چون بر اساس تجربه خیلی تأثیرگذار نیست و نتیجه عکس می‌دهد.

وی اضافه کرد: در موضوع میوه به‌دنبال فراوانی، مکان‌های گسترده عرضه و حذف واسطه‌ها هستیم تا قیمت میوه را کاهش دهیم.

قبادی درباره میوه تنظیم بازار هم گفت: ما به‌دنبال شرایطی هستیم که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود؛ البته در این شرایط نگاه ما برای مصرف‌کنندگان است، چون در ایام پایان سال مصرف و تقاضا بالاست و در موضوع میوه‌های ذخیره‌شده باید طوری عمل کنیم که مصرف‌کنندگان با بهترین شرایط میوه‌های خودشان را تأمین کنند.

قبادی ادامه داد: از 21 اسفند توزیع میوه با اعلام ستاد‌های تنظیم بازار در سراسر کشور شروع می‌شود و امیدواریم شرایط توزیع میوه در این ایام نیازی به مداخله ما نداشته باشد.

وی درباره انباشت میوه یا کمبود آن در بعضی مواقع گفت: بعضی اوقات اوج مصرف با پیک تولید همخوانی ندارد مثلاً در موضوع مرکبات؛ در مهر و آبان میوه قابل برداشت است، ولی اوج مصرف فروردین و ایام پایان سال است.

قبادی یادآور شد: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به‌جهت تکلیف دولت با ماست که توسط بخش خصوصی و اتحادیه‌های مربوطه انجام شده است و دولت هیچ‌گونه مداخله‌ای در خرید و فروش نداشته است.

وی تصریح کرد: در موضوع قیمت‌گذاری میوه مقرر شد ورود کنیم، ولی اگر شرایط ایده‌آل باشد و در روز‌های آینده قیمت سیب و پرتقال و سایر کالا‌ها کاهش پیدا کند مداخله نخواهیم کرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: اگر در بازار مازاد تولید مرغ داشته باشیم توسط شرکت پشتیبانی جمع‌آوری می‌شود، ولی الآن این شرایط مهیا نیست و خریدی از طرف دولت انجام نمی‌شود.

قبادی درباره عرضه و قیمت گوشت گفت: در توزیع گوشت قرمز گزارش نامناسبی نداریم و توزیع گوشت قرمز شرایط عادی دارد و مقرر شد تولیدات از داخل تأمین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم، البته این شرایط تا زمانی است که قیمت‌ها مناسب باشد.

وی درباره توزیع روغن در بازار هم اعلام کرد: ماهیانه 150 هزار تن روغن خام وارد کشور می‌شود که در زمان حاضر به 220 هزار تن رسیده است که تولیدات آن در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، ولی چون در این کالا بین مصرف‌کنندگان حساسیت به وجود آمده است در یک‌سری فروشگاه‌های خاص توزیع می‌شود.

قبادی ابراز کرد: در تأمین و توزیع روغن مشکل خاصی نداریم، ولی تا رسیدن به فراوانی کمی زمان نیاز است و سعی می‌کنیم تا پایان سال مشکل حل شود.

وی با بیان این‌که در زمان حاضر پنج میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارد، گفت: حدود پنج میلیون تن هم ذخایر استراتژیک داریم و این علاوه بر میزان کالای موجود در کف بازار است و کشور از جهت تأمین کالا‌های اساسی علی‌رغم همه تحریم‌ها ذخیره‌سازی انجام داده و در حال توزیع است و در این جنگ اقتصادی که علیه ماست امکان فراز و نشیب در بعضی از کالا‌ها وجود دارد که امیدواریم این شرایط به حداقل برسد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: جلسه امشب در جهت لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شده است و مقرر شد بازرسی توسط اصناف، سازمان‌های صنعت و معدن، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت به‌صورت ویژه انجام شود کما اینکه نظارت وجود دارد، ولی گستردگی کار و محدودیت‌هایی که در بخش نظارتی داریم موجب شده است خیلی پررنگ دیده نشود و به فرمایشات مقام معظم رهبری با حساسیتی که داشتند عمل خواهیم کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار