کد خبر: ۶۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
نمایندگان مجلس در بیست و چهار جلسه متوالی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را بررسی و به تصویب رساندند.

به گزارش آرانیوز، بیست و دومین نشست بررسی لایحه بودجه سال 1400 ساعت 8 و 2 دقیقه صبح روز شنبه با حضور 198 نفر از نمایندگان آغاز شد، در اولین گام نمایندگان در نشست امروز بند (و)  تبصره(2) که از کمیسیون تلفیق به صحن علنی بازگردانده شده است را بررسی کردند. در این میان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشور ساعت 9 و 8 دقیقه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر و پس از یک ساعت این نشست را ترک کرد.

 

گفتنی است مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در قالب تذکری مطرح کرد که برخی از مصوبات و اصلاحات کمیسیون تلفیق ساعت 1 و 30 دقیقه بامداد روز (پنجشنبه 14 اسفندماه) برروی سیستم‌ها به منظور ثبت پیشنهادات بارگذاری شده است که دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر اعلام کرد به محض بارگذاری مصوبات کمیسیون از  طریق پیامک به تمامی نمایندگان اطلاع رسانی شده و فرصت ثبت پیشنهادات حدودا 2 ساعت افزایش داده شده است.

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده نیز در قالب تذکری آیین‌نامه‌ای خواستار جلوگیری از برهم خوردن نظم جلسات و جلوگیری از تردد نمایندگان دستگاه‌های دولتی در میان جایگاه نمایندگان شد، دکتر قالیباف نیز با وارد دانستن این تذکر یادآور شد که معاونین پارلمانی دستگاه‌های دولتی حق حضور در جلسات را دارند اما برابر با آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمی‌توانند در میان صندلی نمایندگان تردد کنند.

 

تقویت خبرنگاران تقویت نظارت بر کشور است

همچنین عباس مقتدایی پیشنهادی را در جریان بررسی بند (و) تبصره(2) لایحه بودجه در خصوص ساماندهی بیمه خبرنگاران مطرح کرد و تقویت این قشر از جامعه را تقویب نظارت بر کشور دانست اما این پیشنهاد مطرح شده رای لازم را کسب نکرد.

گفتنی است احمد دنیامالی نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی تنظیمات بودجه ای را مبتنی بر آمایش سرزمینی ندانست و تاکید کرد که باید از ظرفیت شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در کاهش تورم استفاده کرد.

طرح پیشنهادات برخلاف قانون اساسی وقت‌گیر است

جواد نیک بین نماینده مردم نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی عمده پیشنهادات مطرح شده در بند(و) تبصره (2) لایحه بودجه را وقت گیر دانست و دکتر قالیباف  نیز تاکید کرد عمده پیشنهادات مخالف ماده (29) اصل (44) قانون اساسی است و به دو سوم رای نمایندگان حاضر در جلسه نیاز دارد. 

پس از طرح و بررسی پیشنهادات بسیار زیاد ثبت شده در خصوص بند(و) تبصره (2) لایحه بودجه توسط رئیس جلسه اصل این بند به رای گذاشته شد اما رای لازم را کسب نکرد  و بر اساس ماده 149 آیین‌نامه داخلی مجلس اگر اصل بندی رای لازم را کسب نکند پیشنهاد حذف آن به رای گیری می‌شود و در صورت عدم موافقت نمایندگان پیشنهادات اصلاح جزء بررسی می‌گردد.

 

بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

بخش هزینه‌ای بند (و) تبصره (2) لایحه بودجه سال آینده به همراه اصلاحات و الحاقات آن پس از حدود 3 ساعت نیم بحث و بررسی به رای گذاشته شد و با 208 رای موافق، 13 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر در نشست تصویب شد، بر اساس بند مذکور دولت ملزم به تسویه بدهی خود به تامین اجتماعی، متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری و رتبه بندی معلمان در سال آینده شد.

حداقل مسکن و معیشت زنان معسر تامین می‌شود

پیشنهادات اصلاحی مصوب نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی بند (و) تبصره (2) لایحه بودجه سال 1400در خصوص اعمال مدارک تحصیلی معلمان، پرداخت مطالبات معلمان مامور به مدارس خارج از کشور و تامین حداقل مسکن، معیشت و بیمه زنان معسر یا زنانی که از حمایت خانواده، ارث مکفی و شغل مناسب محروم هستند بود. بر اساس جزء الحاقی بند مذکور برخی از مشاغل نیزشامل معافیت مالیاتی شدند.

مصوبه حمایتی مجلس برای معافیت بیمه قالیبافان، رانندگان و صیادان

نمایندگان مجلس در آخرین دقایق نشست نوبت صبح با الحاق یک جزء به بند (و) تبصره (2) ماده واحده لایحه بودجه دولت را مکلف به حمایت بیمه ای قالیبافان، رانندگان صیادان، خادمان مساجد، نویسندگان و ... کردند.

صحن علنی مجلس به منظور بررسی بندها و تبصره‌های ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1400 راس ساعت 12 و 2 دقیقه به پایان رسید تا پس از تنفسی 2 ساعته کار خود را مجددا آغاز کنند.

 

۳ سوال ملی نمایندگان از وزرای دولتی اعلام وصول شد

در آغاز نشست نوبت بعد از ظهر مجلس،  سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول ۳ سوال ملی از وزرای دولت دوازدهم را قرائت کرد؛ سوال ملی محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت عدم اقدام وزارت ارتباطات در ارتباط با حل مشکل ارتباطی واحدهای تولیدی و شهرک ها و نواحی صنعتی در سال جهش تولید از جمله سوال اعلام وصول شده در جلسه امروز بود.

 

مسئولانی که نسبت به زلزله سی سخت بی تفاوت هستند بدانند روز بازخواست فراخواهد رسید

 اقبال شاکری نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در تذکر شفاهی با اشاره به بی تفاوتی برخی از مسئولان نسبت به زلزله سی سخت تاکید کرد پیام مردم و مجلس انقلابی را به گوش مسئولان خواهیم رساند که با تمام شدن دوران مسئولیتشان بازخواست و همچنان مطالبه گری ادامه پیدا خواهد کرد.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس فرمایش رهبری درباره وضعیت بازار را بررسی می کنند

محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود به وضعیت بازار، قیمت ها و اثر منفی آن بر زندگی مردم اشاره کرده و از این موضوع گلایه مند بودند، از آمادگی کمیسیون اقتصادی برای کمک به مردم، افزایش نظارت دولت و هم افزایی بین دولت و مجلس برای حصول رضایت مقام معظم رهبری و مردم خبر داد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی درخصوص ورود مجلس به دغدغه های معیشتی رهبری گفت: کمیسیون های تخصصی مجلس وضعیت بازار، قیمت کالاها و موضوع کرونا را بررسی خواهند کرد.

 

تخصیص اعتبار ۳ هزار میلیاردی برای احیای سکونتگاه های غیررسمی، بافت های فرسوده و تکمیل مدارس

با توجه به اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله پیامدها و ویژگی‌های بارز شهرنشینی معاصر بوده و بازسازی و احیای آن یکی از ضرورت های انکارناپذیر کشور‌های درحال توسعه است بهارستان‌نشین‌ها با تصویب بند (ب) تبصره (8) این لایحه با تخصیص ۳ هزار میلیارد به احیای سکونتگاه های غیررسمی، بافت های فرسوده و تکمیل مدارس موافقت کردند.

 

۱۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای اپراتورهای مخابراتی صرف کودکان کار می‌شود/اپراتورها اجازه افزایش تعرفه اینترنت مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند

 قانونگذاران مجلس با در نظر گرفتن الزامات کنترل فضای مجازی و نحوه تولید محتوا در این فضا که از دغدغه‌های جدی خانواده های بشمار می‌رود با تصویب بند (ی) تبصره (6) لایحه بودجه 1400 ضمن تکلیف دولت به حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی، یک هزار میلیارد ریال از درآمدهای اپراتورهای مخابراتی را صرف کودکان کار کردند.

 

انتقاد نمایندگان از روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰

تعدادی از نمایندگان در تذکراتی جداگانه از روند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در صحن علنی انتقاد کردند.

کمیسیون تلفیق علیرغم همه فشارها مستقل تصمیم گرفته است

الیاس نادران  رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، طی تذکری ناظر بر ماده 75 آئین نامه داخلی مجلس و در پاسخ به صحبت های مجتبی توانگر که در خلال پیشنهاد اصلاحی خود در جریان رسیدگی به بند «ی» تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه خطاب به وی داشت، معتقد است در طول بررسی بودجه با وجود فشارهایی که از ناحیه دستگاه های مختلف وارد می شد، کمیسیون تلفیق به طور مستقل و براساس نظرات کارشناسانه تصمیم گرفت و هیچ تصمیمی خارج از آئین نامه گرفته نشده است.

کمیسیون های اقتصادی مجلس و دولت برای وضعیت گرانی چاره ای بیاندیشند

شهباز حسن پوربیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس با انتقاد از گرانی‌های افسارگسیخته در جای جای کشور و محصولات مختلف داخلی از کمیسیون های اقتصادی مجلس و دولت خواست تا برای وضعیت گرانی چاره ای اندیشیده و از کنار این مسائل با شعار عبور نکنند که سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این تذکر تاکید کرد کمیسیون های اقتصادی دولت و مجلس برای رفع مشکلات گرانی جلسه ای را برگزار کنند و پس از آن نیز مجلس را در جریان این جلسه قرار دهند، ضمن اینکه باید گزارش جلسه نیز به استماع مقام معظم رهبری برسد.

 

واکنش نمایندگان به موضع گیری جنجالی نماینده دولت در صحن علنی

در جریان بررسی تبصره جنجالی (12) لایحه بودجه 1400 در خصوص افزایش حقوق‌ها، بهارستان نشینان مواضع متفاوتی نسبت به این موضوع داشتند. برخی از آنها معتقد بودند جلوگیری از افزایش حقوق‌ها به تناسب 25 درصد و بر اساس شایستگی افراد به جریان نخبگانی کشور آسیب رسانده و بسترهای فرار مغزها و خروج نخبگان از کشور را فراهم می‌کند، اما برخی از نمایندگان معتقد بودند بی‌عدالتی درپرداخت حقوق‌ها شکاف طبقاتی را افزایش داده که این موضوع عین بی عدالتی در کشور اسلامی است. چرا که در حال حاضر فاصله حداکثر حقوق و حداقل حقوق بیش 15 برابر است در حالی که این مقدار در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین‌تر بوده و حقوق مدیران دولتی تنها 10 درصد از دریافتی کارمندان بیشتر است.

در این میان نماینده دولت در صحن علنی در موافقت با افزایش حقوق‌ها به میزان ثابت 25 درصد خطاب به قانون‌گذاران گفت؛ کاری نکنید که مردم بگویند مجلس به جای غنی کردن مغزها به دنبال فربه کردن شکم است، این مطلب  موجب اعتراض و واکنش شماری کثیری از نمایندگان از جمله خضریان نماینده مردم تهران شد.

 

متوسط حقوق دریافتی مدیران شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز 52 میلیون تومان است

علی خضریان در واکنش به این مطلب گفت: من اینجا چند نمونه از تصمیمات به ظاهر عقلانی دولت را عرض می کنم تا مردم و نمایندگان تصمیم بگیرند و بدانند در این کشور چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و عده ای چه حقوق هایی دریافت می کنند و تصمیم مجلس برای ممانعت از افزایش ضرایب حقوق ها و ایجاد عدالت در این موضوع به چه دلیل است.

نمایند مردم تهران در ادامه صحبت‌های خود با بیان چند نمونه از حقوق‌های نجومی مسئولان که بیانگر بی‌عدالتی در پرداخت حقوق‌ها است افزود: مدیران شرکت بازرگانی و خدمات صنعتی فولاد اهواز در شهری که مردم آن با مشکلات معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند و کارگران هفت تپه در این استان ماه ها است حقوقی دریافت نکرده اند، به طور متوسط ماهی 52 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و مدیران شرکت گاز سیستان، جایی که نماینده آن در اظهاراتی تاکید کردند که بسیاری از مردم آن در نقاط مختلف این استان از نعمت گاز محروم هستند، به طور میانگین 40 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند و در این شرایط است که آقایان دولتی می گویند افزایش حقوق ها به صورت ضریب باشد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس در پاسخ به این تذکر و خطاب به پورمحمدی نماینده دولت اظهار داشت: نباید مردم از گفت وگوی بین ما و شما چیزی جز احترام ببینند و بشنوند و من از شما خواهش می کنم از ادبیاتی استفاده نکنید که شبهه ای ایجاد کند.

همچنین به درخواست نماینده مردم تهران بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت در رابطه با انتقاد ایشان از پرداخت‌های نامتعارف پخش شد.

دولت با رفتار غیرحکیمانه باعث ایجاد شکاف حقوقی بین اقشار جامعه شد

نماینده مردم بجنورد در مجلس نیز که به صحبت‌های نماینده دولت انتقاد داشت، رفتار غیرحکیمانه دولت را عامل شکاف حقوقی بین اقشار جامعه دانست و خطاب به پورمحمدی گفت؛ در شرایطی که مجلس اختیار ضریب حقوق را به شما داده بود با رفتاری غیر حکیمانه هر سال وضعیتی ایجاد کردید که در پی آن افراد ضعیف، ضعیف تر باقی مانده و برخی رشد کرده اند.

گام بلند مجلس  برای رفع تبعیض در پرداخت حقوق کارمندان

اما اقدام بعدی و البته ویژه مجلس برای رفع تبعیض در پرداخت حقوق کارمندان موافقت با جزء یک بند (الف) تبصره 12 ماده واحده لایحه بودجه 1400 بود که بر اساس آن؛ ساز و کار افزایش حقوق کارکنان دستگاه های اجرایی همچون نیروهای مسلح، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیات علمی دانشگاه ها و سازمان انرژی اتمی، همچنین افزایش حقوق بازنشستگان مشخص می‌شود.

دولت پس از بغض مقام معظم رهبری درباره گرانی ها چه تصمیماتی گرفته است

قانون اساسی  تامین پوشاک، مسکن، خوراک مردم را بر عهده دولت گذاشته اما ضعف عملکرد دولت در تامین این اقلام موجب شد علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در تذکری خطاب به دولت عنوان کند؛ دولت برای رفع نیازهای اساسی مردم به ویژه میوه شب عید چه اقدامی انجام داده است، آیا دولت بعد از بغض مقام معظم رهبری برای  مشکلات ناشی از گرانی تصمیمی گرفته است؟ 

تمام گرفتاری های مجلس در بودجه نویسی به خاطر بدعملی دولت بوده است

همچنین مالک شریعتی​ سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از اهانت نماینده دولت به مجلس، تمام گرفتاری های مجلس را در بودجه نویسی به خاطر بدعملی دولت دانست.

معیشت اساتید جدی گرفته شود

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این میان پس از پخش صدای مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش دغدغه های معیشت اساتید دانشگاه گفت: امروز در مجلس به اعتراض به حقوق ها گفته شد مثلا فلان شرکت ها 40 تا 50 میلیون دریافتی دارند، اما باید بگویم ما استاد تمام هایی داریم که صرفاً 16 تا 17 میلیون حقوق می گیرند.

 

پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی تعیین شد

وکلای ملت همچنین با تصویب ردیف های 5 و 7 ، جزءالحاقی بند (الف) و بند (هـ) تبصره(12) با افزایش ۷ برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین به عنوان سقف تعیین شده برای پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه های اجرایی موافقت کردند.

تکلیف مجلس به دولت برای تامین نیروی انسانی دستگاه های دولتی شهرستان های تازه تاسیس

بهارستان نشینان در مجلس با الحاق یک بند به تبصره (12) ماده واحده لایحه بودجه دولت را مکلف به تامین نیروی انسانی دستگاه های دولتی شهرستان های تازه تاسیس کردند.

در نهایت نشست نوبت دوم امروز مجلس نیز ساعت 18 و 05 دقیقه به پایان رسید تا پس از تنفسی یک ساعته کار خود را مجددا آغاز کنند.

 

آغاز نوبت سوم نشست امروز مجلس

گفتنی است بررسی لایحه بودجه سال1400 در نوبت سوم صحن علنی روز ( شنبه 16 اسفندماه) نیز در دستور کار قرار گرفت و  علی نیک زادثمرین ریاست این نشست را برعهده داشت. در ابتدای این جلسه تعدادی از نمایندگان تذکرات شفاهی خود را مطرح کردند.

علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس یازدهم در تذکر شفاهی خود کمبودهای موجود را ناشی از تحریم‍‌ها و شرایط کرونایی ندانست و عنوان کرد که در سال جهش تولید اخیراً فقط در مراغه و عجبشیر بیش از 60 واحد تولیدی و دامداری و مرغداری به تعطیلی کشیده شده است.

برخورد وزارت جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان را نگران کننده

همچنین احد آزادی‌خواه در تذکر شفاهی خود برخورد وزارت جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان را نگران کننده دانست کما اینکه کشاورزان در جای جای کشور پهناور اسلامی همگی از شیوه تحویل و خرید محصولات کشاورزی ناراضی هستند، این بی‌عرضگی است که دولت نمی‌تواند محصولات کشاورزان را خریداری کند، بنابراین انتظار می‌رود رئیس جمهور برای برون‌رفت از این مشکل تدبیر بیاندیشد.

در ادامه این نوبت از صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی لایحه بودجه سال آینده علی نیک زادثمرین انتشار برخی اخبار در خصوص مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق با تامین منابع برای بازنشستگان تامین اجتماعی را نادرست دانست.

 

32 هزار میلیارد تومان به توسعه و اشتغال اختصاص پیدا می‌کند

گفتنی است نمایندگان مردم در خانه ملت با تصویب جزء 1 تا 6  بند (الف) تبصره (18) ماده واحده لایحه بودجه دولت را ملزم کردند تا 32 هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها به ایجاد و توسعه، تولید، اشتغال و کارآفرینی با اولویت استان‌های با نرخ بیکاری بالاتر اختصاص دهد.

بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی 400هزار واحد مسکونی روستایی و شهری احداث و نوسازی می‌کنند

در ادامه سومین نوبت از بررسی لایحه بودجه سال 1400 در روز ( شنبه 16 اسفندماه) با رای موافق نمایندگان با ردیف‌های 7 و 8 تبصره 18 ماده واحده لایحه مذکور تصویب شد و کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظف شدند برای احداث و نوسازی 400 هزار واحد مسکن روستایی و شهری در شهرهای کمتر از بیست و پنج هزار نفر جمعیت و هشتصد هزار واحد مسکن شهری 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند؛ سهم هرکدام از بانک‌ها توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود.

 

نمایندگان برای بیان توضیحات خود فرمایشات مقام معظم رهبری را پخش نکنند

سیدرضا تقوی رئیس مجمع نمایندگان استان تهران نسبت به پخش بخش‌های از فرمایشات مقام معظم رهبری توسط برخی از نمایندگان در جریان طرح پیشنهادات و یا موافقت و مخالفت خود واکنش نشان داد و گفت نمایندگان نباید برای ایراد توضیحات خود از پخش فرمایشات رهبری در صحن استفاده کنند زیرا سخنان رهبری مقدمات و موخراتی دارد.

 

کمیته امداد و بهزیستی جهت اشتغال محرومان تحت حمایت 10هزار میلیارد ریال دریافت می‌کنند

لازم به ذکر است نمایندگان با رای خود یک بند را به تبصره 18 لایحه بودجه سال آینده الحاق کردند که بر اساس آن یک هزار میلیارد تومان جهت پشتیبانی فنی و پایدارسازی و ضمانت اشتغال محرومان در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار می‌گیرد، سهم کمیته امداد از این اعتبار 70درصد و سازمان بهزیستی 30درصد است.

50نفر از نمایندگان خواستار بررسی مصوبه افزایش حقوق‌ها شدند

گفتنی است علیرضا منادی سفیدان  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصویب مصوبه امروز در جریان بررسی تبصره (12) در خصوص حقوق اعضای هیأت علمی و اساتید را نیازمند رای دو سوم از نمایندگان دانست و اعلام کرد حدود 50 نفر از نمایندگان با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه خواستار بازگردانی این بند هستند.

وی تأکید کرد: از هیأت رئیسه می‌خواهم اساتید دانشگاه را مستثنی کنید و آنها را فراری ندهید، من باید آمار بدهم که سال گذشته 900 استاد از کشور خارج شده‌اند، امروز معاون وزارت دفاع در صحبتی که با من داشت اظهار می‌کردند که اکثر اساتید ما به این مسئله اعتراض دارند، اساتیدی که با 40 سال سابقه کار حقوقی کمتر از 14 میلیون می‌گیرند، عین بی‌عدالتی است و به جای برخورد با افرادی که با لیسانس‌های تاریخ در هیأت مدیره‌های شرکت‌های دولتی با 50 میلیون حقوق فعالیت می‌کنند، حقوق اعضای هیأت علمی و اساتید را محدود کردند و نباید از بیانات رهبری در مورد توجه به معیشت اساتید دانشگاه غفلت کنیم.

نیکزاد نیز در پاسخ به این تذکر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، گفت: من شهادت شرعی می‌دهم که اداره کل قوانین شب و روز ندارند که بتوانند پشتیبانی لازم را در جهت اجرای کامل و صحیح آیین‌نامه از جلسات علنی مجلس بنمایند. 

 

مشوق مجلس برای پرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی

گفتنی است بر اساس پیشنهاد سیدشمس الدین حسینی و موافقت نمایندگان پیرامون حمایت از مشاغل کوچک و متوسط مشوق‌های برای پرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی در نظر گرفته شد و بانک‌ها موظف شدند در صورتی که اصل و سود تا سررسید قرارداد تسهیلات اولیه توسط گیرنده تسهیلات به صورت یک‌باره (دفعتاً واحده) تسویه شود، نسبت به فک رهن، آزادسازی وثایق، خروج از فهرست مشتریان بدحساب و اقدام برای رفع ممنوع‌الخروجی ذی‌نفعان هر یک از طرف‌های درگیر در استفاده از تسهیلات مزبور اقدام کنند.

تجهیزات کارگاهی موسسات آموزشی فنی و حرفه‌ای به روز می‌شوند

همچنین با موافقت نمایندگان در خانه ملت یک بند دیگر نیز به تبصره 18 ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 در خصوص به روز رسانی تجهیزات کارگاهی دانشگاه های فنی و حرفه ای و سازمان فنی و حرفه ای و هنرستان های آموزش و پرورش اضافه شد.

وزارت اقتصاد لیست دارایی‌ نقدی و غیرنقدی دولتی و عمومی خارج از کشور را تهیه می‌کند

گفتنی است نمایندگان با الحاق بندی دیگر به تبصره (18) لایحه بودجه سال آینده در در خصوص تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه تهیه لیست جامع، مانع و کاملی از دارایی های نقدی و غیرنقدی و اموال منقول و غیرمنقول دولت و نهادهای حاکمیتی و نهادهای عمومی غیردولتی کشور در خارج از کشور موافقت کردند. این لیست پس از تهیه به مجلس ارئه می شود.

 

بر اساس این گزارش محمد باقر قالیباف حدود ساعت 21 ریاست سومین نوبت بررسی بودجه در روز جاری را برعهده گرفت.

دستگاه‌ها یک درصد از بودجه خود را به اجرای سیاست های جمعیتی اختصاص می‌دهند

لازم به ذکر است بر اساس پیشنهاد ارائه شد از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی توسط مرتضی آقا تهرانی و موافقت نمایندگان حاضر در صحن علنی مقرر شد تا دستگاه‌ها اجازه داشته باشند یک درصد از بودجه خود را برای سیاست های جمعیتی اختصاص دهند.

مجلس مجوز پرداخت یارانه‌ها را صادر کرد

در ادامه نشست امروز نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400، با احکام هزینه‌ای تبصره (14) موافقت کردند، بر اساس این احکام دولت مجوز پرداخت یارانه هدفمندی و معیشتی را دریافت کرد و نحوه هزینه‌کرد پرداخت یارانه‌ها نیز مشخص شد.

وزارت دفاع بدهی بانکی خود را تسویه می‌کند

گفتنی است نمایندگان با الحاق یک جزء به جزء 2 تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده به عنوان پیشنهاد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موافقت کردند که بر اساس آن تا سقف 60 هزار میلیارد ریال از منابع این جزء به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت های تابعه آن بابت تسویه بدهی ارزی ریالی خود به بانک مرکزی، بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی و همچنین تا سقف 10 هزار میلیارد ریال بابت تسویه بدهی بانکی شرکت های تابعه وابسته به سازمان های نیروهای مسلح اختصاص پیدا می‌کند.

اراضی کشاورزی با مشارکت کشاورزان طی دوسال سند دار می‌شوند

همچنین با موفقت نمایندگان و بر اساس پیشنهاد کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی مقرر شد به ازای دریافت 40 هزار تومان از هر هکتار زمین کشاورزی از کشاورزان، طی 2 سال طرح ملی حد نگار (کاداستر) اجرایی شود. در سال 94 مقرر شده بود که طرح کاداستر طی 4 سال به اتمام برسد اما تا کنون 10 درصد از اراضی کشاورزی سند دریافت کرده‌اند با این روند صدور سند برای تمام زمین‌های کشاورزی به 30 سال زمان نیاز دارد.

 اعتبار ۳۰۰ میلیاردی برای ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه جهت اشتغال زندانیان اختصاص داده شد

بر اساس پیشنهاد کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی یک بند به تبصره 16 ماده واحده لایحه بودجه الحتق شد که بر اساس بانک جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل مبلغ 3 هزار میلیارد ریال از محل سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی جهت اشتغال زندانیان حین حبس و پس از آزادی با معرفی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت 7 ساله به زندانیان آزاد شده و یا سرمایه‌گذاران و کارفرمایان طرح‌های اشتغال زندانیان اختصاص دهد.

 حسینی از  قالیباف و امیرآبادی دلجویی کرد

در جریان ارائه پیشنهاد کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید در صحن علنی، بین احمد امیرآبادی فراهانی و سید شمس‌الدین حسینی گفت‌وگوی چالشی رخ داد که بعد از دقایقی و تصویب پبشنهاد مطرح شده رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید با حضور در جایگاه هیات رئیسه از محمدباقر قالیباف و امیرآبادی فراهانی دلجویی کرد. این اقدام با تشویق نمایندگان همراه شد.

همچنین سید کاظم دلخوش اباتری نیز شعر زیر را در وصف مجلس و نمایندگان خواند:

خوب است که دور از غم و ماتم باشیم/در عهدی که بستیم کنار هم باشیم

 معنای عمیق مجلس ما این است/یعنی کنار هم و باهم باشیم

خواندن این شعر ندای احسنت...احسنت... نمایندگان را به همراه داشت.

 

وزارت خارجه مکلف به حفظ و افزایش حقابه ایران از رود هیرمند شد

گفتنی است حبیب اله دهمرده  پیشنهادی را به منظور الحاق بندی به ماده واحده لایحه بودجه سال آینده در زمینه تکلیف دولت در سال 1400 برای تصویب، استمرار و افزایش حقابه ایران از رودخانه هیرمند؛ اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی لازم را در چارچوب اعتبارات مصوب ارائه کرد که موافقت نمایندگان حاضر در نشست را به همراه داشت.

 

برای ساخت مسکن شهری و روستایی خانوارهای دارای سه فرزند اعتبار پیش بینی شد

گفتنی است بر اساس پیشنهاد محسن زنگنه نمایندگان خانه ملت ۲۰ درصد از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن شهری و روستایی را به خانواده های دارای سه فرزند اختصاص دادند.

دخل و خرج دولت مشخص شد

لازم به ذکر است نمایندگان پس از 24 نشست علنی ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 را تصویب کردند تا دخل و خرج دولت در سال آینده مشخص باشد.

بودجه 1400 با رویکرد محرومیت زدایی تصویب شد

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال 1400 اعلام کرد که بودجه سال اینده با رویکرد محرومیت زدایی، سلامت، اشتغال و تولید، انضباط، شفافیت و عدالت تا جایی که برای مجلس مقدور بود، به تصویب رسید. همچنین در بحث کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دامی، بهداشت و سلامت با ارز 4200 تومانی مصوباتی ایجاد شد که ان شاء الله با کنترل و نظارت بیشتر کارها در این حوزه پیش برود.

 

پرونده لایحه بودجه سال 1400 بسته شد

رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان بیست و چهارمین و آخرین نشست بررسی لایحه بودجه سال 1400 را راس ساعت 22 و 16 به صدا درآورد . جلسه بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت 7 و 45 دقیقه  24 اسفندماه می شود./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار