کد خبر: ۶۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تسریع در احداث و تکمیل خط‌آهن شیراز ـ بوشهر، گفت: طول آزادراه‌های کشور تا پایان دولت به ۲۰هزار کیلومتر می‌رسد.

به گزارش آرانیوز، محمد اسلامی اظهار کرد: وجود کشتی‌های بزرگ با تناژهای بالا یکی از تحولات بزرگی است که برای بندر بوشهر اتفاق افتاده است، این امر موجب شده است که عملکرد بندر بوشهر نسبت به سال گذشته در شرایط کرونایی رشد داشته باشد، این موضوع نشان می‌دهد این هدفگذاری و افزایش ظرفیت جاذبه لازم و کافی را داشته است.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت و استفاده از ظرفیت ساخت داخل در هدفگذاری و اولویت برنامه‌ها و اجرا قرار دارد. شرکت‌های کشتی‌سازی که در بوشهر هستند سفارش‌های جدیدی به آنها داده شده است و قراردادهای جدیدی با آنها بسته شد تا این کارخانه‌جات بتوانند در جهت تأمین شناورهای مورد نیاز بنادر کشور که سازمان بنادر و دریانوردی سفارش داده است سفارش کار داشته باشند و با فعالیت خود نقش و قابلیت عملکرد دریایی جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بدهند.

وی درباره خط راه‌آهن بوشهر افزود: یکی از پروژه‌هایی که موفق به اخذ موافقت برای تأمین مالی آن شده‌ایم پروژه راه‌آهن شیراز ـ بوشهر است که هم‌اکنون در فرایند انجام امور حقوقی و مالی آن هستیم تا بتوانیم هماهنگی‌ها را به حداکثر برسانیم و از این فعالیتی که فعلا کند و آرام آغاز شده است زودتر خارج شویم و پیمانکاران بیشتری را در قطعات اجرای این پروژه مستقر کنیم.

وی افزود: به این ترتیب بتوانیم در آینده طبق زمان‌بندی قطار را به شهر بوشهر برسانیم، به‌ویژه بندر بتواند سهم بار خود را با قطار انتقال بدهد و از این طریق شریان‌های استراتژیک را در حوزه ریلی کاملتر کنیم.

اسلامی درباره تخلیه و بارگیری کالاها و پیشرفت در این حوزه اعلام کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم از 180 میلیون تن ظرفیتی که بنادر کشور داشتند امروز به 280 میلیون تن برسیم که حدود 100 میلیون تن بنادر کشور توسعه پیدا کرده که بخشی از این توسعه در بندر بوشهر بوده است. عملکرد با توجه به حجم فعالیت و با توجه به شرایط کرونا نسبت به سال گذشته افزایش 7درصدی را نشان می‌دهد و با این روندی که در توسعه صادرات داریم و وارداتی که در دستور کار تجار و بازرگانان است پیش‌بینی این است که روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.

وی در خصوص ارتقای راه‌های کشور نیز گفت: راه‌های کشور با همتی که انجام شده است در ابتدای این دولت 12500 کیلومتر بزرگراه در کشور داشتیم و در برنامه است و در نیمه سال آینده این میزان را به 20 هزار کیلومتر خواهیم رساند که این حرکت بزرگی است که مردم ما توانستند از کیفیت متفاوت، ایمن‌تر و روان‌تر در جاده‌های شریانی کشور بهره‌مند شوند.

اسلامی افزود: آزادراه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی و با توجه به حجم ترافیک توسعه می‌یابد و شریان‌های محوری که پرترافیک هم هستند جذابیت سرمایه‌گذاری دارند. در ابتدای دولت یازدهم آزادراه‌ها 2100 کیلومتر بودند و حداکثر تا نیمه سال آینده از 3100 کیلومتر عبور خواهند کرد و به همین میزان نیز 3000 کیلومتر آزادراه در دست کار است که در بخش مطالعات و شروع عملیات اجرایی قرار دارد که در سال‌های آتی به بهره‌برداری خواهند رسید. مهمترین و بزرگترین آزادراهی که افتتاح شد آزادراه کنارگذر جنوبی تهران ـ البرز (غدیر) بود که بخشی از راه ابریشم است که در قالب آزادراه کار شده است.

وی ادامه داد: احداث آزادراه اصفهان ـ شیراز در سال آینده افتتاح می‌شود. گام بعدی آزادراه شیراز ـ بوشهر است که آن آزادراه نیز در دستور کار قرار دارد که در برنامه است تأمین مالی آن از بازار سرمایه انجام شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار