کد خبر: ۶۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تاکید بر ضرورت اعضای تنفس خوراک به پتروپالایشگاه‌ها از سوی صندوق توسعه ملی، گفت: مقام معظم رهبری بارها مقابله با خام فروشی نفت را اولویت کشور اعلام کرده‌اند.

به گزارش آرانیوز، حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  درباره ضرورت اعطای تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی از سوی صندوق توسعه ملی، گفت: مقام معظم رهبری بارها به موضوع مقابله با خام فروشی نفت پرداخته و آن را اولویت کشور دانسته‌اند.

وی تصریح کرد: حرکت به سمت ایجاد ارزش افزوده در صنعت نفت، منجر به خلق ثروت و ایجاد اشتغال برای کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: نفت خام به راحتی قابل تحریم است. این موضوع در یک سال گذشته و همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا به خوبی مشخص شد. به همین دلیل برنامه ریزی برای تولید فرآورده‌های نفتی از طریق توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

نماینده مردم فسا با اشاره به تصویب طرح حمایت از احداث واحدهای پتروپالایشگاهی گفت: در مجلس دهم، طرح حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی برای حمایت از توسعه واحدهای پتروپالایشگاهی تصویب شد. در طرح مذکور تاکید شده است که صندوق توسعه ملی به طرح‌های سرمایه‌گذاری ساخت پتروپالایشگاه از محل منابع خود، تنفس خوراک اعطا کند. یعنی از محل سهم خود از نفت، خوراک در اختیار واحدهای پتروپالایشگاهی که قرار است احداث شوند، قرار بگیرد و چند سال پس از به تولید رسیدن این پتروپالایشگاهها، هزینه این خوراک دریافت شود؛ در واقع به این پتروپالایشگاههای تازه تأسیس، برای دریافت هزینه خوراک، مهلت چند ساله داده شود.

وی ادامه داد: علی رغم وجود صراحت‌های قانونی، متأسفانه صندوق توسعه ملی تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است که تخلف محسوب می‌شود.

فیروزی گفت: درحال حاضر ۸ طرح احداث پتروپالایشگاه، پیشنهادی ازسوی بخش خصوصی توسط وزارت نفت تأیید و به صندوق توسعه ملی جهت اعطا تنفس خوراک معرفی شده، ولی صندوق توسعه ملی با اعطای تنفس خوراک به آنها مخالفت کرده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صندوق توسعه ملی باید هرچه سریع‌تر جلسه‌ای در خصوص اعطای تنفس خوراک به واحدهای پتروپالایشگاهی تشکیل دهد و تا پایان سال جدول زمان بندی تخصیص خود را اعلام کند.

به گفته فیروزی، سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه باید به تکالیف قانونی خود عمل کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار