کد خبر: ۶۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۶
همدان_معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم.

به گزارش آرانیوز:حمیدرضا نیکداد معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار داشت: در حال حاضر ذخایر آبی سد اکباتان حدود ۱۳.۵ میلیون مترمکعب می‌باشد که این رقم نشان می‌دهد تنها ۴۰ درصد از ظرفیت سد پرآب شده در حالی که حجم آب ذخیره شده در مدت مشابه سال گذشته چیزی در حدود ۱۸.۵ میلیون متر مکعب بوده است.

نیکداد افزود: با توجه به اینکه ۸۰ درصد از نیاز آبی شهر همدان از سد اکباتان تأمین می‌شود امیدواریم با افزایش نزولات جوی در روزهای پیش رو کمبود ذخایر آبی تا حدودی جبران شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه نتوانیم این میزان از نیاز آب شرب مصرفی شهر را تأمین نمائیم، وضعیت نامناسب خواهد بود گفت: مدیریت این شرایط نیازمند همتی همگانی است.

نیکداد در ادامه با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا به یکباره شاهد افزایش مصرف آب در سطح شهرها و روستاها بودیم، گفت: شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم موجب افزایش سرانه مصرف آب در میان مردم کشور و از جمله استان همدان شد.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف آب از یک سو و کاهش نزولات جوی در پاییز و زمستان سال جاری از سوی دیگر، ذخایر آبی را کاهش داد، عنوان کرد: فقط منابع آبی زیرزمینی و سطحی یقیناً می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد که در راستای کاهش مخاطرات و مدیریت بحران، جلسات مشترکی با شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار شده است.

وی افزود: مردم سعی کنند اگر در مواردی نیاز به شستشو وجود ندارد دست از شستشوی بیهوده بکشند و اگر لازم بود از آبی غیر از آب شرب به منظور شستشوی معابر و حیاط منازل استفاده کنند

نیکداد با اشاره به آئین‌های نوروزی و رسم خانه تکانی عنوان کرد: اگرچه این آئین یکی از آئین‌های نیکوی سنتی ایرانی است اما با توجه به شوک مصرفی آب در این ایام از سال، تقاضا داریم هم استانی‌های عزیز؛ این مراسم را در بازه زمانی ابتدا تا انتهای اسفند انجام دهند و اقدامات لازم را محدود به روزهای پایانی سال نکنند.

وی با بیان اینکه مردم بدانند وضعیت منابع آبی استان خوب نیست، تاکید کرد: اگرچه به عنایت خداوند در روزهای پایانی فصل زمستان و فصل بهار امیدواریم اما مشترکین عزیز باید در حفظ منابع آبی موجود کوشا باشند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین با تاکید به اینکه تلاش ما بر مدیریت ایام پایانی سال و ایام نوروز است گفت: به منظور هرچه بهتر شدن شرایط، نیازمند کمک شهروندان هستیم.

وی با اشاره به وضعیت آب شرب مشترکین روستایی عنوان کرد: با توجه به اینکه حجم بارش‌های سال گذشته، منابع آبی خوبی در اختیار روستاییان عزیز قرار داد خوشبختانه مشترکین روستایی نسبت به مدت مشابه سال‌های قبل وضعیت مناسب‌تری داشتند.

این مسئول افزود: در سال جاری در همه شهرها و روستاهای استان به تناسب، پروژه‌هایی وجود داشت که البته برخی از این پروژه‌ها هنوز در فاز مطالعه است.

وی تصریح کرد: خدمت رسانی به مشترکین شهری و روستایی را همواره از تکالیف خود میدانیم و در این رابطه تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب در سراسر استان خدمتگزار مردم هستند

نیکداد با اشاره به یکپارچه شدن دو مجموعه آبفای شهری و روستایی اظهار داشت: این اقدام خدمت رسانی به مشترکین روستایی را تسهیل کرد، ضمن اینکه در بحث تأمین، توزیع و ذخیره آب اتفاقات خوبی افتاد و بر همین اساس تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شد کاهش یافت.

وی افزود: امیدواریم تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شوند به حداقل برسند مگر در مناطقی که امکان آبرسانی به طور کلی وجود ندارد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه آب گفت: در سال جاری بیش از ۱۱۰ پروژه به صورت همزمان در ابعاد مختلف در حال اجرا بود که از جمله آنها می‌توان به پروژه‌های بخش تولید و ذخیره آب، خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع آب، مدیریت فشار، پیمانهای نگهداری شهری و روستایی و پروژه‌های دفتر فنی اشاره کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار