کد خبر: ۶۲۹۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۸
دهدشت - امام جمعه دهدشت خواستار مساعدت و یاری مردم و ائمه جمعه نقاط مختلف کشور به مردم سی‌سخت شد.

به گزارش آرانیوز:حجت الاسلام علی وحدانی‌فر  گفت: با توجه به این‌که هم شهر و هم استان محروم است و هم توقع مردم از روحانیت فراوان است؛ لذا می‌طلبد در بحث حمایت‌های مادی و معنوی، مردم و ائمه جمعه سراسر کشور ابراز همدردی کنند و کمک‌های خود را به مردمی که با سختی دسته و پنجه نرم می‌کنند برسانند تا کمی از مشکلات و آلام آن‌ها کاسته شود.

وی اظهار کرد: این زلزله در مرکز شهرستان دنا و روستاهای همجوار بویژه در بخش پاتاوه، به وقوع پیوست که در این حادثه خسارات فراوانی به مردم وارد شد.

وی با بیان این‌که زلزله در شهرهایی مانند یاسوج، مارگون و حتی در شهر دهدشت احساس شد، افزود: کانون زلزله در شهر دنا (سی‌سخت) و روستاهایی مانند روستای کریک و کوخدان بود که بنابر بازرسی‌های انجام گرفته، بالای هزار خانه ۱۰۰ درصد تخریب شده و بیش از ۳ هزار خانه هم در شهر سی‌سخت و روستاهای همجوار آسیب جدی دیده‌اند که جمعاً ۴۲۰۰ خانه نیاز به بازسازی کامل و قطعی دارند.

امام جمعه دهدشت ادامه داد: در این مدت مردم نوع‌دوست استان و ایران اسلامی ابراز همدردی‌های فراوانی کردند، دولت برنامه‌های خوبی را برای کمک مدنظر قرار داده است؛ ولی هنوز شرایط به صورت عادی بازنگشته و علت این است که در شهر سی سخت بویژه شب‌ها دمای هوا چهار تا پنج درجه زیر صفر می‌رسد، زیرا برخی شهرها در پایه قله دنا قرار دارند و این منطقه برف‌گیر است و مردم باید سختی فراوانی را تحمل کنند.

وی به کمک‌های جهادگونه نیروهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در توزیع چادر و پتو در میان آسیب‌دیدگان زلزله اخیر این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: با این وجود، چادر برای مردم منطقه به دلیل سردی هوا جوابگو نیست و برخی مردم شب‌ها تا صبح در کنار آتش و در خیابان‌ها حضور دارند و به دلیل وجود پس لرزه، امکان استفاده از برخی ساختمان‌ها وجود ندارد.

حجت الاسلام و وحدانی‌فر گفت: دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی همچون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، سپاه پاسداران، هلال احمر، دولت و بنیاد مسکن پای کار آمده‌اند و طبق بررسی‌های صورت گرفته بنا شده که در شهرو روستا بخشی از کمک‌ها به صورت وام و بقیه به صورت بلاعوض تقدیم خانواده‌های آسیب دیده شود.

وی با بیان این‌که بنا به گفته معاون عمرانی استاندار از ۲ روز آینده به حساب هر خانواده برای اجاره خانه ۱۰ میلیون تومان واریز کند، تصریح کرد: کار آواربرداری نیز از آخر این هفته طبق وعده مسئولان آغاز می‌شود.

امام جمعه دهدشت افزود: نهاد نماز جمعه نیز در این راستا وظایفی دارد و در همین راستا همه ائمه جمعه استان همراه با نماینده محترم ولی فقیه سفری یک روزه به شهر سی‌سخت داشتند از همه محله‌ها بازدید و با آسیبت دیدگاه گفت‌وگو کردند، همچنین پای درد دل‌های مردم نشستند و در پایان این بازدید مصوب گردید قرارگاه‌های شهرستانی در حالت آماده‌باش قرار گیرد و با برنامه‌ریزی منظم، امدادرسانی به مردم زلزله‌زده همچنان ادامه یابد.

وی با بیان این‌که روحانیت از ابتدای وقوع زلزله در میدان مردم حضور داشتند و در ۲ بخش فعالیت خدمات‌دهی کردند، اظهار داشت: در بخش اول، در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه، قرارگاهی را تشکیل دادیم و ضمن هماهنگی‌های لازم با مسئولان، گروهی به شهر سی‌سخت اعزام کردیم و آشپزخانه سیاری در یکی از محله‌های این شهر مستقر کردیم که در این آشپزخانه طلاب و جوانان جهادی و بسیجی شهر دهدشت روزانه ۲ هزار پرس غذای گرم آماده و در میان مردم توزیع کردند.

حجت الاسلام وحدانی‌فر ادامه داد: در بخش دوم، گروه دیگری از طلاب جهادی شهر دهدشت برای بحث جابجایی وسایل منزل و آواربرداری و همچنین کارهای روانشناسی بویژه برای حوزه کودک و نوجوان و خانواده‌هایی که یک عمر تلاش و زحمتشان، یک شبه از بین رفته در سی‌سخت مستقر شدند.

وی با بیان این‌که نهاد نمازجمعه شهر دهدشت تحت عنوان قرارگاه آدینه یا قرارگاه فرهنگی نمازجمعه این آمادگی را دارد که هر گونه اقدام و کمکی را با دستور نماینده ولی فقیه در استان، در منطقه زلزله زده انجام دهد، گفت: گروه جهادی دیگری را آماده کرده‌ایم که کارهای فنی و اجرایی را انجام دهد و به محض اینکه بحث آواربرداری آغاز شود، این گروه از عزیزان طبق برنامه ریزی بین ۷ تا ۱۰ روز در منطقه مستقر می‌شوند و کمک‌هایی را خواهند داشت و در ادامه گروه‌های جهادی دیگری جایگزین می‌شوند.

امام جمعه دهدشت اظهار داشت: حدود ۶۰ طلبه معمم از سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در محل قلعه سی‌سخت مستقر شده و فعالیت‌های مختلف تبلیغی، فرهنگی، اجرایی، کمک رسانی، جابجایی اسباب و اثاثیه و طبخ غذا را آغاز کرده اند و برنامه‌هایی که در اولویت است را پوشش می‌دهند.

وی با ابراز گلایه از اطلاع رسانی ضعیف وضعیت مردم سی‌سخت توسط رسانه‌ها، تصریح کرد: متأسفانه اوج مظلومیت مردم سی‌سخت از رسانه‌ها مخابره نشده است و رسانه‌ها مشکلات این منطقه را مانند مناطق دیگری که در سال‌های قبل زلزله در آن‌ها رخ داد، مورد توجه قرار ندادند.

حجت الاسلام وحدانی‌فر افزود: به علت این که در شهر ازدحام جمعیت صورت نگیرد، برنامه‌ریزی شده که شهر به ۹ محله تقسیم شود و هر محله توسط نمایندگانی از سوی نماینده ولی فقیه، استاندار و گروه‌های جهادی اداره شود تا کارها با انسجام بیشتری پیش برود.

وی خواستار مساعدت و یاری مردم عزیز و ائمه جمعه سایر نقاط کشور به مردم سی‌سخت شد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه شهر محروم و استان محروم به شمار می‌آید، همچنین توقع مردم از روحانیت بیشتر است؛ لذا می‌طلبد در بحث حمایت‌های مادی و معنوی، مردم و ائمه جمعه سراسر کشور ابراز همدردی کنند و کمک‌های خود را به مردمی که با سختی دسته و پنجه نرم می‌کنند برسانند تا کمی از مشکلات و آلام آنها کاسته شود.

امام جمعه دهدشت در پایان از فعالیت جهادی حجت الاسلام مصباح‌نژاد، امام جمعه سی‌سخت تشکر و بیان کرد: مراجعات مردم به ایشان مکرر است و حاج آقای مصباح نژاد از لحظات اول در شهر بوده و آنجا را مدیریت کرده اند و طبق اذعان مردم سی سخت ایشان یک کار جهادی انجام داده و شب و روز در کنار مردم و در خدمت آنها هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار