کد خبر: ۶۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹
نایب رئیس مجلس در تذکر نماینده بروجرد مبنی بر سلیقه ای عمل کردن هیات رئیسه در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: به دلیل محدودیت زمان مجبوریم که با سرعت بیشتری بودجه را بررسی کنیم.

به گزارش آرانیوز، عباس گودرزی در نشست علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه، 10 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری آئین نامه ای به هیات رئیسه مجلس گفت: بنده جزو نمایندگانی بودم که به پیشنهادات آقای بحرینی در کمیسیون آئین نامه رأی داده بلکه تلاش کردم که مجلس نیز رأی دهد اما مجلس به آن در جهت اصلاح ساختار مجلس در اوایل کار مجلس یازدهم رأی نداد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده موافق پخت و پز نظرات و پیشنهادات در کمیسیون بوده و با تعدد پیشنهادات در صحن موافق نیستم اما مجلس یک کار جمعی است، مجلس را نمی توان سلیقه ای اداره کرد در حالی که ما به آقای لاریجانی ایراد می گرفتیم چرا که برای ما رفتار مهم است، شخص مهم نیست.

وی افزود: اگر قرار است سلیقه ای عمل شود و در یک جا موافق و مخالف صحبت کند و در جای دیگر صحبت نکنند و در جای دیگر سیستم قفل شود و نتوان تذکرات را ثبت کرد این شکل اداره درست نیست. این اقتدار مجلس نیست در حالی که ما آدم هستیم که اینجا نشسته ایم. بارها می گوییم تذکر تذکر اما توجهی نمی شود. تقاضا می شود که سلیقه ای عمل نشود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: لطفا جلسه را غیرعلنی کرده تا در این جلسه تفاهم کنیم به این دلیل و به آن دلیل وقت نیست تا پیشنهادی مطرح نشود اما سلیقه ای عمل کردن شایسته مجلس شورای اسلامی نیست.

وی اظهار کرد: بارها اعلام می کنیم که تذکر داریم که این شکل بی احترامی به خود شماست در حالی که بنده 5 سال به شما آقای قاضی زاده رأی دادم که شما انسانی متدین، انقلابی و ارزشی هستید و احترام خاصی برای شما قائل هستم اما درست است که در جایگاه رئیس نشسته اید اما باید شأن نماینده نیز حفظ شود لذا خواهش ما این است در مجلس یک رویه ثابت باشد چرا که شاید یک نماینده شأن اش اقتضاء نکند تا به هیات رئیسه بیاید لذا شما باید برای حقوق نماینده احترام قائل باشید و همچنین اجازه دهید مخالف و موافق مطرح شود یا یک رویه دیگر اما در نهایت باید یک رویه ثابت تعیین کنید.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر قرار است پیشنهادی مطرح نشود پس مطرح نکنید اما وقتی مطرح شد اجازه دهید موافق و مخالف نیز صحبت کند چرا که حاکی از عقلانیت مجلس است، این جا مجلس شورا است یعنی باید موافق و مخالف صحبت کنند چه بسا بنده به عنوان موافق ثبت نام کنم اما یک نفر با توضیحاتش بنده را متقاعد کند این وضعیت شرعا برای ما بار ایجاد می کند.

وی افزود: آقای بحرینی گفته بود که پیشنهادات را به کمیسیون ببرند اما نگفته بودند که مخالف یا موافق صحبت نکنند از شما تقاضا می شود رویه ثابتی را در نظر بگیرید، پیشنهادات را کم کنید اما تریبون موافق و مخالف را خاموش نکنید چرا که این وضعیت پیام خوبی برای مجلس یازدهم نخواهد داشت.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در جواب تذکر نماینده بروجرد، گفت: شما می دانید که ما با محدودیت زمانی روبه رو هستیم و حجم بسیاری از پیشنهادات همکاران وجود دارد و آن ها اصرار دارند که این پیشنهادات مطرح شود در حالی که تا آخر سال زمان کمی مانده و با توجه به سه شیفت بودن مجلس نیز زمان کم می آوریم بنابراین بنده سوال می کنم که اگر مخالف یا موافق صحبتی ندارند از مسئله رد شویم و اما اگر اصرار دارند که صحبت کنند مخالفتی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: عموما و اجمالا مجلس یک عقل جمعی دارد بدین معنا که بر سر موضوعات کفایتا بحث مفصلی صورت گرفته اما اگر مخالف صحبت کند موافق نیز باید صحبت کند و وقتی مخالف صحبت نکند موافق نیز صحبت نمی کند لذا عدالت به این شکل برقرار می شود از طرفی مجلس از لحاظ زمانی 10 دقیقه جلو می افتد بنابراین باید با توجه به محدودیت زمانی شرایطی را در نظر بگیریم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اما اگر به پیشنهاد شما عمل کنیم باید به دوستان بگوییم که پیشنهاد ندهند به نظر شما پیشنهاد ندادن ظلم بزرگی است یا اینکه مخالف و موافق صحبت نکنند؟ بنابراین وقتی ما در بررسی سرعت می دهیم حجم بیشتری از پیشنهادات نمایندگان مطرح می شود. به هر حال باید با هم توافق کنیم و با همکاری یکدیگر جلسه را اداره کنیم.

وی بیان کرد: نزدیک به 10 روز است که در حال بررسی بودجه هستیم در حالی که به نیمه اسفند نزدیک شده و بخش درآمدی را به پایان رسانده ایم و اول راه بررسی بخش هزینه ای قرار داریم. حتی ردیف ها و جداول نیز باقی مانده است بنابراین اگر می خواهید مانند گذشته عمل کنیم، رأی الکی برای ردیف ها و جداول گرفته می شود چون اگر بخواهیم مخالف و موافق صحبت کنند به اضطرار زمان برخورد می کنیم و دیده و ندیده رأی گیری می کنیم تا با مهلت های قانونی پایان سال برخورد نکنیم بنابراین لازم است در بررسی سرعت بیشتری بدهیم./

نظرشما
پربازدیدها