کد خبر: ۶۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
ایلام-در حالی برداشت گل نرگس در بیشتر مناطق استان ایلام رونق گرفته که امسال بیشتر از سال های گذشته، نرگس کاران استان با معضل فروش محصول خود مواجه هستند.
به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: این روزها کشاورزان مناطق مختلف استان ایلام به خصوص در شهرستان دره شهر، آبدانان و بدره مشغول برداشت گل نرگس هستند.

شهرستان دره شهر با داشتن ۳۵۰ هکتار اراضی قابل کشت گل نرگس به عنوان قطب تولید گل نرگس در استان ایلام شناخته می‌شود. طبق گفته کارشناسان بخش کشاورزی شهرستان دره شهر دارای یکی از مرغوب ترین گل‌های نرگس در کشور است.

دره شهر؛ قطب تولید گل نرگس در استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: منطقه ماژین شهرستان دره شهر با داشتن اراضی مستعد کشت گل نرگس به عنوان مهمترین رویشگاه این گل در استان شناخته می‌شود.

طیار فیلی افزود: منطقه ماژین شهرستان دره شهر بیشترین سطح زیرکشت اراضی کشت گل نرگس در شهرستان را دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون برداشت گل نرگس در منطقه آغاز شده است، گفت: ۲ تعاونی برای خرید گل نرگس از کشاورزان منطقه فعال شده است.

وی تصریح کرد: از ۳۵۰ هکتار اراضی کشت گل نرگس در شهرستان دره شهر ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس برداشت می‌شود.

رونق برداشت گل نرگس در آبدانان

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آبدانان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان آبدانان به کشت گل نرگس اختصاص یافته و هم اکنون برداشت این محصول در شهرستان آغاز شده است.

عباس پیری بیان کرد: در این شهرستان دو نوع نرگس پیاله‌ای یا شهلا و پُر پَر کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش می‌شود ۱۴ میلیون شاخه گل نرگس در شهرستان به ارزش ۱۰ میلیارد تومان برداشت شود، افزود: آب و هوای این شهرستان سازگار با کشت محصول گل نرگس است.

پیری اضافه کرد: گل نرگس محصولی مناسبی برای جایگزینی محصولات پر آب است.

برداشت سالانه ۵۲ میلیون شاخه گل نرگس در استان ایلام

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان ایلام یکی از مناطق مهم کشور در کشت گل نرگس به شمار می‌رود به طوری که هم اکنون ۷۳۰ هکتار از اراضی استان به کشت این گل اختصاص دارد.

محمدعلی اقدسی بیان کرد: سالانه ۵۲ میلیون شاخه گل نرگس در استان برداشت می‌شود که باعث رونق تولید و اشتغال در استان شده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۲۰ خانوار به صورت مستقیم در کاشت و تولید گل نرگس در استان ایلام فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی نرگس کاران منطقه فروش محصول است، افزود: چند تعاونی در سطح استان برای خرید گل نرگس کشاورزان منطقه فعال شده است.

اقدسی عنوان کرد: ارزش برداشت گل نرگس در استان ایلام سالانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان است.

مشکلات نرگس کاران استان ایلام

یکی از کشاورزان شهرستان دره شهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه طی دو سال گذشته مشکل فروش گل نرگس در سطح استان باعث شده کشاورزان منطقه با مشکلات زیادی مواجه شوند.

قاسم عبدی بیان کرد: عدم فروش محصول باعث شده بسیاری از کشاورزان منطقه توانایی پرداخت تسهیلات خود را نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نرگس کاران منطقه به دلیل مشکل فروش، ورشکست شده‌اند، افزود: تعداد قابل توجهی از نرگس کاران نیز اراضی خود را به کشت دیگر محصولات کشاورزی تغییر داده‌اند.

وی افزود: از مسئولان جهاد کشاورزی و بانک‌های عامل درخواست داریم در زمینه امهال تسهیلات به کشاورزان و نرگس کاران منطقه کمک کنند.

عبدی عنوان کرد: نرگس کاران دره شهر سال گذشته به دلیل سیل و امسال نیز به دلیل کرونا موفق به فروش محصول خود نشده‌اند و میلیاردها تومان خسارت به آنها وارد شده است.

وی بیان کرد: گل نرگس در بخش ماژین شهرستان دره شهر سابقه‌ای دیرینه دارد و به عبارتی خاستگاه اولیه این کشت در این منطقه بوده است و ثمردهی این محصول کشاورزان این منطقه را به سمت کشت این محصول ترغیب کرده و امیدواریم با حمایت مسئولان این کشت ادامه داشته باشد.

با توجه به ظرفیت‌های استان ایلام برای کشت گل نرگس، راه اندازی صنایع فرآوری، حمایت‌های بیمه‌ای و برنامه ریزی برای صادرات این محصول به خارج از کشور می‌تواند ضمن درآمدزایی مناسب برای کشاورزان به رونق تولید و اشتغال پایدار هم در این بخش کمک کند.

استان ایلام دارای ظرفیت‌های منحصربه فردی در زمینه گل و گیاه است و طبق گفته کارشناسان منابع طبیعی استان بیش از یک هزار گونه گیاهی در ایلام شناسایی شده که خاصیت درمانی، خوراکی و صنعتی ۳۰ درصد از آنها به صورت علمی و تجربی به اثبات رسیده است.

با توجه به این ظرفیت عظیم، سرمایه گذاری بر روی توسعه کشت گل و گیاهان مختلف می‌تواند درآمد بسیار خوبی را نصیب کشاورزان منطقه کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار