کد خبر: ۶۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۷
حجت نظری عضو شورای شهر در واکنش به اظهارات هاشمی گفت: آقای رئیس شما خودتان نطق کردید چرا آقای سالاری نباید اجازه داشته باشد؟ هاشمی تاکید کرد: بنده نطق بودجه‌ای کردم!

به گزارش آرانیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان معطل اراده دولت/ فغان دولتی‌ها  از ترک فعل برخی مسئولان!/ درگیری لفظی در صحن شورا

کیهان

 

تصویر فتوشاپی و بدون فتوشاپ /روزنامه‌های دوقلو از مدیریت بورس!

در حالی که روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته «روزهای خوب در انتظار بورس است»، دوقلوی اقتصادی همین روزنامه نوشت پنهان کردن ریزش بازار بورس پشت دامنه نوسان، بی‌نتیجه ماند(!)

روزنامه اعتماد  در گزارش تیتر یک خود با عنوان «در انتظار روزهای خوب بورس» نوشت: با توجه به آنچه در نیمه نخست سال جاری بر این بازار گذشت، افزایش درآمدهای حاصل از فروش اوراق مالی در بازار سرمایه می‌تواند باعث جذب سرمایه‌های سرگردان در این بازار شود. اما با وجود تجربه نیمه ‌نخست سال جاری در بازار سرمایه و کاهش 25 درصدی شاخص در پاییز نسبت به تابستان سال جاری باید منتظر ماند که آیا بازار سرمایه با این تدابیر جذاب‌تر می‌شود؟ و حتی اگر این اتفاق بیفتد، اعتماد از دست رفته به بورس بار دیگر باز می‌گردد؟

اعتماد در عین حال افزود: اوراق بدهی برای ترغیب کردن مردم به خرید نیست. اوراق بدهی که دولت‌ها منتشر می‌کنند، اعداد بزرگی دارد که مخاطبین‌شان مجموعه و نهادهای بزرگ سرمایه‌گذار که عمدتا دولتی است و مردم عادی که سرمایه کوچکی دارند و آن بخشی از سرمایه‌شان را که با دید سرمایه‌گذاری، جلوگیری از کاهش ارزش پول و دریافت نرخ سود بیشتر به بورس وارد می‌کنند، اوراق بدهی دولتی برایشان جذابیتی ندارد.» «افراد عادی به دنبال این هستند که ارزش پول‌شان از بین نرود.»

کارشناسان بر این باورند در صورتی که دولت بخواهد با منابع فروش اوراق خرج روزانه خود را بدهد. اسم انتشار اوراق قرضه در واقع همان استقراض از سیستم بانکی است. چرا که بانک‌ها موظف به خرید اوراق منتشره توسط دولت هستند. طبیعی است در روزهایی که به سررسید باقی است، تعهدی بر گردن دولت می‌ماند و آن تسویه اوراق است.

رویه انتشار اوراق قرضه بیش از 4 سال در اقتصاد ایران رواج داشته و نزدیک هر سررسیدی، دولت اوراق تازه‌ای منتشر می‌کند تا بتواند اصل و سود اوراق قبلی را بدهد.

در کنار گزارش روزنامه اعتماد، روزنامه «تعادل» که به عنوان دوقلوی اقتصادی روزنامه الیاس حضرتی عمل می‌کند، در گزارشی نوشت: دامنه نوسان نامتقارن موجب شده تا از جو هیجانی بازار سهام کاسته و سرعت کاهش قیمت‌ها کند شود. به ظاهر شرایط خوب است. اما در اصل وضعیت نزول بازار را فراهم می‌سازد. تا اینجای کار دامنه نوسان نامتقارن توانسته وضعیت بازار را تغییر دهد و خبری از ریزش‌های بیش از 3 درصد در دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای نیست. اما؛ وضعیت سهم‌ها اینگونه نیست و شاهد صف‌های فروش در سهام متنوع بازار هستیم.

ضعف ‌نماگر اصلی بورس این روزها بیشتر به چشم می‌آید. دامنه نوسان نامتقارن سبب شده تا وضعیت این روزهای سهام بورسی پنهان شود و تصویری فتوشاپی و متفاوت از واقعیت در مقابل بورس‌بازان قرار گیرد. از این رو شاخص کل تالار شیشه‌ای که پیش‌تر نیز در ارایه وضعیت سهام ناتوان بود، حالا تصویر مخدوش‌تری را ارایه می‌دهد.

 

خیلی حماقت می‌خواهد که بایدن مسیر شکست‌خورده ترامپ را ادامه دهد

«ایران به‌زودی ابرها را از پیش چشم بایدن کنار می‌زند و به او می‌فهماند که ادامه مسیر ترامپ کودن، چه هزینه‌ای برایش خواهد داشت».

این ارزیابی را خبرگزاری عراقی العهد منتشر و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد «جو بایدن» در تصمیم‌گیری صریح در مورد بازگشت به توافقنامه هسته‌ای با ایران مردد است، زیرا وی از یکطرف سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که برای بازگشت به توافقنامه ابراز می‌دارد و همزمان سیگنال‌های دیگری ارسال می‌کند و در آن، توافقنامه را رد می‌کند و خواستار مذاکره در مورد توافقنامه جدید می‌شود که شامل برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه باشد.

بی‌ثباتی و نوسان در مواضع بایدن به‌دلیل اشتباه مهلکی است که دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای و شکست در به زانو درآوردن ایران با استفاده از سیاست فشار حداکثری مرتکب شد. این امر همچنین به عقیده بایدن برمی‌گردد که فکر می‌کند با جلب موضع اروپا می‌تواند با تکیه بر این فشارها از ایران امتیاز بگیرد.

تجربه ناموفق و شکست‌خورده ترامپ، بایدن را تشویق و ترغیب می‌کند که به توافق هسته‌ای بازگردد؛ در حالی که همزمان اعتقاد بایدن به امکان بهره‌برداری از تحریم‌ها از طریق همکاری با اروپا، او را به فکر گرفتن امتیازاتی از ایران و دستیابی به توافقی فراگیرتر از توافق فعلی می‌اندازد.

آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه اخیر، کاهش تعهدات ایران را نکوهش کردند اما به علت، که خروج آمریکا از تعهداتش بوده، نپرداختند.

بایدن باید بسیار احمق باشد، اگر خواسته باشد رویکرد شکست‌خورده ترامپ کودن در قبال ایران را ادامه دهد یا حماقت بیشتری داشته باشد که فکر کند می‌تواند آنچه را که ترامپ از ایران نتوانست بگیرد، با دل بستن به موضع اروپا به دست خواهد آورد. دل بستن بایدن به موضع اروپا بی‌معنا است، زیرا موضع اروپایی‌ها بر موضع ایران تاثیر نخواهد داشت و علت آن هم ساده است، زیرا اروپا در دوره ترامپ در کنار ایران نایستاد تا اینکه الان تهران نگران از دست دادن این موضع اروپا در دوره بایدن باشد، اروپا همواره دنباله‌روی آمریکا بوده است. اروپا قبلا در کنار آمریکای ترامپ بود و امروز در کنار آمریکای بایدن است و هیچ‌گاه در کنار ایران نبوده و نخواهد بود.

مدت زیادی باقی نمانده که بایدن به موضع بی‌ثبات و ابری خود در قبال مسئله بازگشت به توافق پایان دهد، زیرا بعد از اینکه ایران در روز 23 فوریه جاری (پنج اسفند) ابرها را از جلوی دیدگان بایدن با متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل‌ الحاقی و عملیات بازرسی که در چارچوب این پروتکل انجام می‌شود، کنار بزند، موضوع روشن خواهد شد و فقط در این صورت است که بایدن خواهد دانست اگر خواسته باشد به شیوه ترامپ احمق ادامه دهد، چه حجم هزینه‌ای را باید بپردازد.

در آن سوی قضیه، مواضع تهران تغییرناپذیر است و رهبر معظم انقلاب اسلامی، آن را روشن و قاطع بیان کردند و گفتند که «طرفی که حق دارد شرط معین کند، ایران است. چون جمهوری اسلامی به همه تعهدات عمل کرد. اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کاملا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و از این سیاست برنخواهیم گشت.»

 

اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان معطل اراده دولت

قیمت مسکن در دولت روحانی روند افزایشی تند داشته، چنانکه افزایش بیش از 500 درصدی را طی 7 سال نشان می‌دهد.

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: قیمت مسکن در دولت حسن روحانی بیش از 500 درصد افزایش پیدا کرده و به ارقام نجومی متری 27/4 میلیون تومان در کلانشهر تهران رسیده است. به زعم کارشناسان، اصلی‌ترین دلیل افسارگسیختگی قیمت مسکن و روند صعودی آن فارغ از دلایل بنیادینی مانند رشد نقدینگی و رشد قیمت ارز، حاصل از کالای سرمایه‌ای شدن مسکن است. سرمایه‌ای شدن مسکن البته موضوعی نیست که فقط کارشناسان به آن اذعان داشته باشند، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی هم اخیرا از رشد قیمت مسکن گفت. محمود محمودزاده افزود: تنها دلیل فاصله زیاد قیمت ساخت و فروش مسکن، برخورد سرمایه‌ای با مسکن است، به همین دلیل از اواخر سال گذشته اقداماتی تحت عنوان سامانه اسکان املاک، برای شناسایی واحدهای خالی انجام شد، با این امید که مالکان، واحدهای خالی خود را به بازار عرضه کنند.

در همین باره رئیس سازمان امور مالیاتی درباره آخرین وضعیت مالیات از خانه‌های خالی گفت: ما در سازمان مالیاتی پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را به وزارت کشور ارسال کرده‌ایم، چرا که براساس هماهنگی انجام شده، مقرر شد آیین‌نامه نهایی این قانون توسط سازمان مالیاتی، وزارت کشور و وزارت راه و مسکن به هیئت دولت برود. متاسفانه این پیش‌نویس در سیستم اداری این 2 وزارتخانه باقی مانده و هنوز جوابی در این باره وصول نشده است. البته امیدعلی پارسا در چند روز پس از این اظهارنظر خبر از ورود دولت برای نهایی کردن این آیین‌نامه داد و گفت: آیین‌نامه تمام شده و هم‌اکنون منتظر ابلاغ آن توسط هیئت دولت هستیم.

نباید فراموش کرد هم‌اکنون میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 27/4 میلیون تومان است که هیچ سنخیتی با درآمدهای بخش قابل توجهی از مردم ندارد.

در کنار رشد قیمت مسکن، میزان اجاره‌بها هم روز به روز افزایش پیدا می‌کند. مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره اظهار کرد: سودهای بالایی که بسازوبفروش‌ها از بازار مسکن کسب می‌کنند، از عوامل گرانی قیمت خانه است. قیمت ساخت برای تعاونی‌های مسکن حدودا متری 4 میلیون تومان و در حالت آزاد متری 8 میلیون تومان تمام می‌شود، پس چرا سازندگان، خانه‌ها را متری 30 تا 100 میلیون تومان و بیشتر می‌فروشند؟

 

ایران: دولت دست بخش خصوصی برای رونق اقتصاد را بسته است

روزنامه دولتی ایران از قول معاون پیشین وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد دولت برای رونق اقتصادی، بخش خصوصی را رها کند.

علی قنبری که سابقه عضویت در فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و معاونت وزیر جهاد در دولت روحانی را در کارنامه خود دارد، در یادداشتی نوشت: در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 1399 هستیم؛ سالی که تمام حوزه‌های اقتصادی روزهای سخت و پر از چالشی را سپری کردند. از سال 97 سیاست‌گذاران و بخش خصوصی با تحریم‌هایی روبه‌رو شدند که پیش از این اقتصاد کشور آن را تجربه نکرده بود. با وجود تمام سختی‌ها بخش خصوصی توانست تا حدودی از موانع بزرگ عبور کند و به صادرات و تولیدی که از دست رفته بود، برسد. اما برای اینکه شاهد امید در سال 1400 باشیم و اتفاق‌های خوبی در اقتصاد کشور رخ دهد یک راهکار وجود دارد و آن حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در فضای اقتصادی است. تحقق چنین امری قاعدتاً وابسته به رفتار سیاست‌گذاران است. اگر دولت شرایط و فضا را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کند می‌توان از فعالان بخش خصوصی انتظار داشت که برای اقتصاد کشور کاری انجام دهند.

در این میان یک سؤال وجود دارد و آن اینکه انتظار از بخش خصوصی برای سال آینده چیست؟ و آیا بخش خصوصی می‌تواند انتظارات را پاسخ دهد؟

در جواب باید گفت که فعالان بخش خصوصی سربازان اقتصادی هستند و زمانی می‌توان از این گروه انتظار داشت که به ‌سمت افزایش سرمایه‌گذاری، رشد تولید و جذب نیروی کار بروند که بستر برای گسترش فعالیت آنها مهیا باشد. سربازی که دستش خالی باشد امکان دفاع از خود را هم ندارد از این‌رو از او نمی‌توان انتظار داشت که ضمن دفاع از خود به کشور خدمت کند. فعالان اقتصادی همچنین شرایطی را دارند. برای آنکه بخش خصوصی سال آینده که انتخابات ریاست‌جمهوری را هم پیش رو داریم فعال‌تر شود و بتواند در فضای اقتصادی اثرگذارتر باشد از دولت می‌خواهیم که میزان دخالت در اقتصاد را کمتر کند و بیش از گذشته به فکر نظارت و برنامه‌ریزی با هدف حسن اجرای قانون باشد. به‌نظر می‌رسد که رفتار دولت در مواجهه با بخش خصوصی اینگونه بوده که بخش خصوصی تابع آن باشد. این موضوعی است که در تمام دولت‌ها اتفاق افتاده است. بخش خصوصی در این سال‌ها همواره چشمش به تصمیم گیری‌های دولت بوده و از آنجا که هراس دارد سرمایه‌اش به‌خطر بیفتد خود را وابسته به دولت می‌کند. این در حالی است که بخش خصوصی زمانی می‌تواند موفق عمل کند که استقلال داشته باشد. لذا برای کاهش این وابستگی ضروری است که دولت ثبات تصمیم‌گیری داشته باشد و اگر می‌خواهد تغییری در قوانین داشته باشد از فعالان بخش خصوصی مشورت بگیرد.

متأسفانه باید بگویم که ما بخش خصوصی ضعیفی داریم. زمانی‌که بخش خصوصی قدرت لازم را نداشته باشد نمی‌تواند در بازار داخلی و خارجی پویا باشد؛ از این‌رو به جای آنکه روی پای خود بایستد و سعی برای رشد و تعالی داشته باشد، روز به روز بر وابستگی آن به دولت و برخی از رانت‌ها بیشتر می‌شود. وقتی بخش خصوصی با چنین وضعیتی مواجه می‌شود نمی‌توان از آن انتظار داشت که تحول در اقتصاد کشور ایجاد کند؛ چنین بخش خصوصی ناکارآمد است. بدین جهت توصیه می‌کنم فعالان اقتصادی بیش از هر زمان دیگر خود را از وابستگی به دولت خارج و سعی کنند که فعالیت‌های توسعه‌ای خود را افزایش دهند تا به‌واسطه آن بتوان به اقتصادی پویا

دست یافت.

 

توهین و تحقیر اوباما هم نتوانست آقای مشاور را سر عقل آورد

مشاور تحقیر شده روحانی بدون عبرت گرفتن از جنایت‌های گذشته دولت اوباما، خواستار مذاکره با دولت بایدن شد.

حمید ابوطالبی که معاونت سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و مشاورت سیاسی روحانی را در سوابق خود دارد، در توییتر نوشت: بایدن در اجلاس مونیخ به نکات مهمی پرداخت: برعکس ترامپ که سیاستی آمریکایی براساس «نخست آمریکا» می‌خواست، سخنان بایدن بر «بازگشت آمریکا» به سیاست سنتی چندجانبه‌گرایانه استوار بود.

او در سیاست عدم اشاعه گذرا به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: آماده‌ایم با 5+1 در مورد هسته‌ای ایران همکاری کنیم؛ دقیقاً همانند ماکرون که گفت: باید به کمک شرکایمان به راه حلی مناسب در خصوص پرونده هسته‌ای ایران دست پیدا کنیم؛ یا خانم مرکل که از موضع آمریکا در موضوع هسته‌ای ایران حمایت کرد.

از این رو در اجلاس مونیخ، رهبران آمریکا و اروپا، صرفاً از بازگشت به 5+1 و تشکیل آن، و ضرورت یافتن راهی مناسب برای پرونده هسته‌ای ایران همراه با مسایل منطقه‌ای سخن گفتند؛ هیچ کس، نه تنها نامی از برجام نبرد، بلکه حتی به آن و ضرورت بازگشت طرفین به برجام هم اشاره‌ای نکرد.

وی می‌افزاید: علت اصرار آمریکا به برداشتن گام اول توسط ایران، همین امر است؛ تا پس از آن و برای ادامه راه، 5+1 تشکیل شود؛ ظاهراً اروپا هم با این سیاست موافق بوده و دلیل دعوت EU از 5+1 نیز چیزی جز این نیست؛ تا ایران تعهدات هسته‌ای برجام را اجرا کند؛ و آمریکا و اروپا هم از شدت تحریم‌ها برای گام‌های بعدی بکاهند.

اگر این برداشت درست باشد، برجام ققنوسی است که با توجه به مکانیزم ماشه و وضعیت حقوقی آمریکا، برداشتن هر گامی بدون آتش مذاکره مستقیم در مورد آن، خطایی استراتژیک است. چه اول آمریکا تحریم‌ها را بردارد، یا نخست ایران به تعهداتش برگردد،‌و یا ترکیبی زمانی از آن‌ها باشد.

چرا که باید وضعیتی پدید آورد تا پیش از هر اقدام عملی، «ثبات و دوام» آن اصالت داشته باشد؛ وگرنه شرایط آتی ایران همواره تابعی از سیاست‌های افراد در آمریکا خواهد بود. بر این مبنا، ایران باید به جای سیاست بازگشت ترتیبی به برجام، سیاستی جدید دراندازد. فرمالیسم 5+1 و میانجیگری EU+E3 را برهم زند؛ به جای برجام زمان‌دار به ثبات استراتژیک بیاندیشد؛ به تجمیع توانایی‌ها و مذاکره مستقیم روی آورد؛ مذاکره جامع برای حل مشکلات ایران و آمریکا را برگزیند.»

اگرچه ابوطالبی سعی کرده مرادش را در لفافه کلمات بپیچد، اما روشن است که خواستار مذاکره مستقیم با آمریکا به بهانه حل مشکلات است. او اما به عنوان یک ایرانی توضیح نمی‌دهد که تکلیف برجام با همه خسارت‌ها و هزینه‌هایش برای کشورمان چه می‌شود؟ به عبارت دیگر،‌او به عنوان یکی از بزک‌کنندگان برجام در زمان خودش، حال می‌خواهد این یادگاری بزرگ(!) اعتمادکنندگان سهل‌اندیش به آمریکا را خاک کند و از نو، به آرزواندیشی و اعتماد به طرف عهدشکن برجام دعوت نماید.

ابوطالبی در این میان، همان کسی است که از سوی روحانی -بلافاصله پس از برجام- به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل نامزد شد تا احتمالاً نزدیکی رویااندیشانه را نسبت به دولت «اوبامای مودب» پیگیری کند. اما دولت اوباما در رفتاری موهن و تحقیرآمیز مدعی شد ابوطالبی تروریست است و ویزای حضور در نیویورک به او داده نخواهد شد!!

با وجود این رفتار قانون‌شکنانه و تحقیرآمیز که در ابعاد گسترده‌تر در پایمال کردن حقوق برجامی ایران یا تحریم‌های ویزا، آیسا، سیسادا و مصادره اموال ایران ادامه یافت، روشن نیست آقای ابوطالبی چرا دعوت به مذاکره دوباره می‌کند؟ آیا ظریف و حسین فریدون (برادر رئیس‌جمهور) به جای یک مذاکره، چند مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی نداشتند و نتیجه آن، واگذاری برنامه‌ هسته‌ای در ازای مشتی وعده نسیه نبود؟ و آیا اگر به فرض محال، توانمندی موشکی و قدرت منطقه‌ای واگذار و کشور تضعیف شود، از متن آن «ثبات استراتژیک» حاصل می‌شود؟ یا این که این همان نسخه ابلهانه اعتماد معمر قذافی به آمریکا و اروپاست؟!

براستی اهل بیت علیهم‌السلام درست فرموده‌اند «من هانت علیه نفسه فلا تامن شره» وقتی کسی تحقیر شد و این حقارت را در نفس خود هم پذیرفت، به طریق اولی، هیچ ابایی از به حقارت کشاندن مردم و کشور خود ندارد.»

اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان معطل اراده دولت/ فغان دولتی‌ها  از ترک فعل برخی مسئولان!/ درگیری لفظی در صحن شورا

ایران

ساندی تایمز: رفع تحریم‌های ایران در راه است

 خبر اول اینکه، هفته‌نامه ساندی تایمز در گزارشی نوشت که جو بایدن رئیس جمهوری امریکا قصد دارد تا با آسان کردن تحریم‌ها، برجام را احیا کند و به مسیر اصلی برگرداند. به‌گزارش ایرنا به نوشته این نشریه انگلیسی، دولت جو بایدن پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مبنی بر آمادگی واشنگتن برای حضور در مذاکرات غیر رسمی گروه ۱+۵ و ایران، اولین تیر برای بازگشت واشنگتن به برجام را شلیک کرد. ساندی تایمز با اشاره به اینکه ایران خواستار رفع تحریم‌های دوره ترامپ است و می‌گوید که این سیاست بالغ بر ۱۵۰ میلیارد پوند به اقتصاد کشور خسارت زده است، افزود؛ هرچند دولت بایدن اصرار دارد که نخست نشست با حضور ایران باید برگزار شود اما نشانه‌هایی وجود دارد که رفع تحریم‌ها در راه است.در این زمینه یک مقام ارشد امنیت ملی امریکا می‌گوید: رفع تحریم‌ها قطعاً در راه است. شاید امروز یا فردا این اتفاق رخ ندهد اما تحقق آن قطعی است. در این رابطه «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم روز جمعه در سخنانی احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران را رد نکرد اما گفت که امریکا قصد ندارد تا پیش از مذاکره با تهران گام بیشتری را بردارد.در ادامه این گزارش می‌خوانیم که مذاکره امریکا و ایران و رفع تحریم‌ها علیه تهران یکی از گام‌های تعیین کننده در جدایی دولت بایدن از سیاست‌های دولت ترامپ است. این اقدام امریکا را در مسیر سیاست‌های دوره باراک اوباما قرار می‌دهد که قصد داشت باوجود مخالفت‌ متحدان منطقه‌ای (اسرائیل و عربستان سعودی) از طریق مذاکره با ایران سیاست‌ خاورمیانه را شکل دهد.

تکذیب نامه‌نگاری ظریف با رهبری

 خبر دیگر اینکه، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای نامه‌نگاری وزیر خارجه با رهبر معظم انقلاب را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، در فضای مجازی خبری منتشر و در آن ادعا شده بود که محمدجواد ظریف نامه‌ای را به رهبر انقلاب درباره  اجرای قانون اقدام راهبردی علیه تحریم‌ها نوشته است .سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان  در واکنش به انتشار این اخبار به ایسنا گفت: چنین موضوعی بشدت تکذیب می‌شود.

هشدار به وام‌گیری اصولگرایان از اعتبار رئیسی

 شنیدیم که، پایگاه رسانه‌ای نزدیک به جبهه پایداری نسبت به وام گرفتن گروه‌های سیاسی از اعتبار دستگاه قضایی و رئیس قوه قضائیه هشدار داد. به‌گزارش «ایران»، سایت رجانیوز در مطلبی نوشته که طی روزهای گذشته جریان‌های مختلف سیاسی اصولگرا اظهارات گوناگونی درباره تعامل با آیت‌الله رئیسی درباره فعالیت‌های نیروهای انقلابی در انتخابات داشته‌اند. این مطلب به انتشار ویدئویی از علیرضا زاکانی اشاره دارد که از برگزاری جلسه جمعی از اصولگرایان بعد از انتخابات 96 و با حضور سید ابراهیم رئیسی برای گفت‌وگو درباره راهبردها و وضعیت آینده نیروهای انقلابی در فضای سیاسی خبر داده است.رجانیوز اما توضیح داده که فیلم انتشار یافته از زاکانی ناقص است چرا که به فاصله کوتاهی از شکل‌گیری این جمع، آقای رئیسی به ریاست دستگاه قضایی منصوب شد و عملاً پس از این مسئولیت، حضور او در جلسات پایان یافت و جمع باقیمانده با تعیین حدادعادل به‌عنوان رئیس به کار خود ادامه داد. نویسنده افزوده: آنچه در این میان مهم است، اینکه سرمایه اجتماعی قوه قضائیه نباید دست‌مایه فعالیت‌های سیاسی جریان‌ها قرار بگیرد. گروه‌های سیاسی به جای وام گرفتن از اعتبار افراد و نهادهای دیگر، باید روی نتایج اقدامات و فعالیت‌های خود متمرکز شوند. البته آقای رئیسی در انتخابات قبل نشان داد که بخوبی از اقتضائات مناصب مدیریتی خود آگاه است و از آن حراست می‌کند.

6 سال حبس برای شهردار سابق صدرا در استان فارس

 دست آخر اینکه، رئیس کل دادگستری استان فارس اعلام کرد: شهردار سابق صدرا در یکی از پرونده‌های جرایم ارتکابی مربوط به دوران تصدی مسئولیت به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه سایر متهمین این پرونده پیش از این در مرحله بدوی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شیراز به مجازات‌های متعدد و حبس‌های طولانی مدت محکوم شده بودند، گفت: پس از تجدید نظر خواهی متهمین پرونده در شعبه ۱۳ دادگاه تجدید نظر استان فارس پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و دادنامه بدوی با اصلاحاتی مورد تأیید قرار گرفت. حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی همچنین با بیان اینکه جرایم صورت گرفته در شهرداری صدرا در قالب دو پرونده در دادگستری شیراز مورد رسیدگی قرار گرفته است گفت: در یکی از پرونده‌ها موضوع رشا و ارتشا و فسادهای مالی مطرح بود که این پرونده پس از رسیدگی اولیه با اعتراض متهمین هم اکنون در دادگاه تجدید نظر در جریان رسیدگی است. وی در خصوص پرونده دیگر این مسئول سابق که منتهی به صدور رأی قطعی شده است نیز اظهار داشت: در این پرونده که جرایمی از جمله فراهم نمودن موجبات فساد مطرح است، وی و سه متهم دیگر مطرح در پرونده به حبس محکوم شدند.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان معطل اراده دولت/ فغان دولتی‌ها  از ترک فعل برخی مسئولان!/ درگیری لفظی در صحن شورا

خراسان

فغان دولتی ها  از ترک فعل برخی مسئولان!
 
یک مقام مسئول اقتصادی در گزارش روزهای اخیر خود خطاب به تعدادی از اعضای کابینه  اعلام کرده، حسب بررسی های صورت گرفته در خصوص پرونده های ارسالی از سوی استان‌ها به پایتخت برای حل مشکلات واحدهای تولیدی، مشخص شده بسیاری از این پرونده ها نیازی به ارسال بابت رسیدگی در تهران نداشته اما به دلیل نبود اعتقاد و اهتمام لازم از سوی برخی مسئولان و دستگاه های استانی، دچار بوروکراسی اداری و حل نشدن مشکل شده اند که چنین رفتاری، مشمول قاعده ترک فعل مدیران است.
 
بخشنامه خودسرانه یکی از اعضای  کابینه!
 
یک نهاد نظارتی با ارسال نامه ای در روزهای اخیر خطاب به یکی از مسئولان مهم دولتی، با اشاره به ارسال بخشنامه ای توسط این مسئول خطاب به ادارات و سازمان های دولتی برای نحوه هزینه کرد برخی اعتبارات و بودجه های دولتی، از وی خواسته با توجه به مغایرت صریح این بخشنامه با قوانین به خصوص بودجه سال 1399 کل کشور، مدارک و دلایل قانونی خود را به سرعت ارسال کند تا علت صدور چنین دستوری بررسی شود.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی همچنان معطل اراده دولت/ فغان دولتی‌ها  از ترک فعل برخی مسئولان!/ درگیری لفظی در صحن شورا

آرمان ملی

۶ سال حبس برای شهردار سابق صدرا
رئیس کل دادگستری استان فارس  با اشاره به اینکه متهم ردیف اول در این پرونده به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است از محکومیت متهم ردیف دوم این پرونده به دو مجازات ۴ سال حبس به لحاظ فراهم کردن موجبات فساد و همچنین ۱۴ ماه حبس تعزیری به لحاظ تهیه فیلم و تصاویر مستهجن به منظور فساد خبر داد. سیدکاظم موسوی افزود: متهم ردیف سوم پرونده به ۲ سال و ۶ ماه حبس تعزیری و متهم ردیف چهارم نیز به ۱۴ ماه حبس تعزیری در بخشی از پرونده و ۲ سال و یک روز حبس تعزیری دیگر در خصوص جرائم مطرح در این پرونده محکوم شده است.
 
علی کریمی انصراف داد
علی کریمی با ارسال نامه‌ای به مدیر گروه ورزش شبکه سه سیما از حضور در برنامه‌ای که برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شده است، انصراف داد. در نامه علی کریمی آمده است: « اینجانب علی کریمی نامزد تصدی سمت ریاست فدراسیون فوتبال سال‌هاست نقاط ضعف فوتبال ایران و راه‌های برون‌رفت از بحران فعلی فوتبال کشور را در قالب گفت‌وگوهای مختلف بیان کرده‌ام و اکنون حضور در یک برنامه ضبط شده تلویزیونی و مناظره با سایر کاندیداهای محترم را به صلاح فوتبال کشور ندانسته و آن را بیشتر نمایشی می‌بینم.»

پیام احساسی مادر علی انصاریان
بهنام ابوالقاسم‌پور با انتشار عکسی از مادر و برادر علی انصاریان در اینستاگرام، پیامی به نقل از مادر زنده یاد انصاریان منتشر کرده است.‌ ابوالقاسم‌پور نوشت: پیام ننه علی به دوستداران علی و مردم خوبمون. ممنونم از همه مردم که برای علی سنگ‌تمام گذاشتند. تشکر می‌کنم از همه مردم خوبمون برای علی و مهرداد زیارت عاشورا بخوانید. ان شاءا... سرفرصت از تمام مردم قدردانی می‌کنم.

چرا شهاب حسینی واکسن زد؟
واکسن کرونای شهاب حسینی حواشی زیادی داشت. از شهاب ماجرای واکسیناسیونش را پرسیدند که گفته است هیچ نیت قبلی و برنامه‌ریزی مشخصی برای زدن واکسن نبود و نداشتم. به اصرار یکی از دوستان که برای آغاز یک کار سینمایی همراهی‌ام می‌کرد، در صف واکسن مازاد ایستادیم تا شانس خود را امتحان کنیم.

رفتگر قهرمان در شهرداری دزفول
دارنده ۲ مدال طلای کشتی نوجوانان آسیا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، درباره شرایط شغلش در شهرداری دزفول گفت: حدود یک ماه است از طریق یکی از آشنایان که سفارش کرده بود، در شهرداری دزفول به عنوان رفتگر مشغول به کار شده‌ام. ساعت ۱۰ هر شب کارم را شروع می‌کنم و تا ۴ صبح در خیابان‌های دزفول زباله‌ها را یا به‌وسیله فرغون یا با نایلون‌های بزرگ جمع‌آوری می‌کنم تا خیابان ها تمیز شوند.
 

کشف دلارهای تقلبی در کرمان
رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان کرمان از کشف ۱۰ هزار دلار تقلبی از ۲ سرنشین یک دستگاه خودروی سانتافه هنگام عبور از جاده شهرستان نرماشیر خبر داد. سرهنگ حمیدرضا میرحبیبی اظهار داشت: ماموران هنگام پایش محور«کرمان- زاهدان» یک دستگاه خودروی سانتافه را جهت بررسی متوقف کردند. ماموران در بررسی دقیق این خودرو متوجه وجود جاسازی در یک قسمت این خودرو شدند که مشخص شد، مقداری وجه نقد شامل ۱۰ هزار دلار تقلبی در این جاساز، پنهان شده است.


هشدار به فروشندگان مجوز سفر
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: بر اساس گزارش‌های برخی از دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی به نحوی از انحا اقدام به واگذاری یا صدور مجوز سفر برای افراد، سایت‌ها و صفحات مجازی برگزارکننده تورهای گردشگری غیرمجاز می‌کنند. در صورت مشاهده هر گونه واگذاری یا صدور مجوز، صدور لیست بیمه و ارائه مدارک تور برای افراد و سایت‌ها و صفحات مجازی صدرالاشاره، پرونده شرکت جهت تصمیم‌گیری‌های بعدی به کمیسیون فنی نظارت بر عملکرد دفاتر احاله خواهد شد.

درگیری لفظی در صحن شورا
در ابتدای جلسه علنی دیروز شورای شهر، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران خطاب به اعضای شورا گفت: به دلیل دستور بودجه و مهم بودن آن، لطفا اعضا نطق و تذکر ارائه ندهند. وی تاکید کرد: آقای سالاری هم دستور مهمی را آماده کرده بود که حدود نیم‌ساعت زمان می‌برد و در این جلسه به آن نخواهیم پرداخت. حجت نظری عضو شورای شهر در واکنش به این صحبت، گفت: آقای رئیس شما خودتان نطق کردید چرا آقای سالاری نباید اجازه داشته باشد؟ هاشمی تاکید کرد: بنده نطق بودجه‌ای کردم!

گلایه عضو جامعه روحانیت از حدادعادل
حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز: ما انتظار نداریم آقای حدادعادل بگویند تقابل؛ تقابلی وجود ندارد ما حامی هر اتفاقی که منجر به وحدت شود، هستیم. همه تلاش این است که جریان‌های مختلف اصولگرایی با هم به توافق برسند. من عقیده دارم چه در پوشش ائتلاف و چه در پوشش وحدت باید جمع شوند در هر صورت حمایت خواهیم کرد و خود ما نه ادعا، نه کاندیدا و نه مساله پدرخواندگی نداریم.

بحث تعطیلی تهران مطرح نیست
استاندار تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید شایعات و مباحثی درخصوص تعطیلی تهران به‌خاطر بیماری کرونا مطرح است، گفت: تعطیلی تهران اصلا مطرح نیست و در چنین شرایطی ضرورتی بر این کار هم وجود ندارد. انوشیروان محسنی بندپی افزود: اکنون بحث دورکاری یک‌سوم کارمندان آن هم برای افراد دارای بیماری زمینه‌ای مطرح است. در بحث اشتغالزایی هم از آن هدف‌گذاری که ۹۹هزار اشتغال بود، فراتر رفتیم که همه آنها به خاطر هماهنگی دستگاه‌هاست و اکنون ضرورتی مبنی بر تعطیلی ادارات وجود ندارد.

بازداشت یکی از مدیران بانک مرکزی
یکی از مدیران ارشد ارزی بانک مرکزی به اتهام دریافت رشوه در پرونده توزیع ۳۵میلیارد دلار ارزهای مداخله‌ای بانک مرکزی بازداشت شد. متهم بازداشتی پنجمین مدیر ارشد بانک مرکزی است که در سال‌های اخیر تحت تعقیب قرار گرفته است. متهم، چندین سال مسئولیت اصلی در حوزه ارزی بانک مرکزی بالاخص فروش بی‌ضابطه ده‌ها میلیارد دلار ارز در قالب ارزهای مداخله‌ای را برعهده داشته و یکی از متهمان اصلی در خصوص ایجاد نابسامانی‌های ارزی در سال‌های اخیر در کشور است.

شکایت از محمود صادقی!
محمود صادقی نوشت: معاونت فضای مجازی دادستانی علیه من به دلیل توئیت اعلام مثبت بودن تست کرونایم در سال گذشته به عنوان نشر اکاذیب اعلام جرم کرده است! وی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «‌پیرو شکایت شورای نگهبان، دیروز در شعبه چهار دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شدم. در ابتدای جلسه یک اتهام عجیب دیگر هم به من تفهیم شد؛ معاونت فضای مجازی دادستانی علیه من به دلیل توئیت اعلام مثبت بودن تست کرونایم در سال گذشته به عنوان نشر اکاذیب اعلام جرم کرده است!»

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار