کد خبر: ۶۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
بیرجند- علی رغم تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال جاری به جهش تولید، رشد مثبتی در واحدهای تولیدی خراسان جنوبی رخ نداده و تعداد زیادی از کارخانه ها به انبار تبدیل شده اند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: همه ساله رهبر معظم انقلاب، متناسب با شرایط کلی حاکم بر کشور، سال را به نامی مزین می‌کنند تا این مهم بتواند سرلوحه برنامه ریزی های مسئولان و مردم قرار گیرد. با توجه به تشدید مشکلات اقتصادی در سال‌های گذشته، مقام معظم رهبری همواره نام سال‌ها را اقتصادی انتخاب کرده‌اند.

مروری بر نامگذاری‌های یک دهه اخیر توسط رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، حاکی از اهمیت حوزه اقتصاد و تولید به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور دارد.

علی رغم اینکه رهبری سال جاری را به عنوان سال «جهش تولید» اعلام کرده‌اند، خراسان جنوبی در زمینه بهبود تولید و گسترش صنایع و تولیدات دچار ضعف جدی بوده و گزارش‌های داخلی به برخی ضعف‌های موجود در حوزه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها اشاره می‌کند.

امروزه بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بیرجند به سکوتی سرد فرو رفته و از شکوه و هیاهوی کارگرانش تنها نام واحد را به ارث برده است. برای مصداق این گفته‌ها کافی است تا یک بار سری به شهرک صنعتی بیرجند بزنیم تا از شرایط فعلی تولید آگاه شویم. برخی از واحدها غبار چند ساله به خود گرفته و برخی هم آخرین نفس شأن را شمارش می‌کنند.

واحدهای انگشت شماری همچون گذشته فعال بوده و بر آمار تولیدات و صادرات استان رقم می‌دهند. کاشی و سرامیک، مواد شوینده، قیر و چند قلم دیگر که صادرات استان را به خود اختصاص می‌دهند.

پاسکاری خبرنگاران در میدان آماری مسئولان

شرایط فعلی در حالی است که متولیان امر صنعت آماری از وضعیت واحدهای تولیدی ارائه نمی‌دهند و خبرنگاران را برای دریافت اطلاعات بین یکدیگر پاسکاری می‌کنند. در حالی که شاید شفاف سازی ها می‌توانست غربت شهرک صنعتی بیرجند با هیاهوی کارگران بشکند.

گزارش‌ها حاکی از این است که آمارهای بخش دولتی از وضعیت اعطای تسهیلات، صادرات استان و فعالیت واحدها کاملاً متمایز با گفته‌های بخش خصوصی که متولی اصلی تولید هستند، است.

بخش خصوصی معتقد است که تسهیلات حمایتی دولت در سال جاری نه تنها محدود بوده بلکه تنها به واحدهای بزرگ اعطا شده و از سوی دیگر مسئولان بخش دولتی از پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به هزار و ۶۰۰ واحد را گزارش می‌دهد که بنا به گفته فعالان اقتصادی ارائه این آمارهای اشتباه و جلوه دادن وضعیت مطلوب، دردی مضاعف برای این قشر است.

درد سر هدفمندی یارانه‌ها برای واحدهای تولیدی

مهدی پارسا، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی چندی پیش به خبرنگار مهر گفت: تعطیلی برخی از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی بیرجند از حدود یک دهه قبل و از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها شروع شد.

وی بیان کرد: بعد از فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی برخی از این واحدها امکان بازسازی، نوسازی و به روز شدن را نداشتند و کم کم طی این چند سال تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه بعد از تعطیلی این واحدهای تولیدی برخی از آنان تبدیل به انبار توزیع مواد غذایی شدند، افزود: یکی از برنامه‌های ما بر این پایه است که با جذب سرمایه‌گذار جدید این محدثات و امکانات زیر بنایی را با تفاهم و رایزنی در اختیار آنان قرار دهیم تا کمکی به چرخه تولید در شهرک صنعتی شده باشد.

جهشی که به تولید نرسید

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با مهر در پاسخ به این سوال که در سال جهش تولید چه میزان افزایش تولید در واحدهای استان داشته‌ایم، گفت: امسال هیچ تغییر مثبتی در راستای جهش تولید در واحدهای استان نداشته‌ایم و در مسئولان استانی هیچ انگیزه‌ای برای تغییر شرایط وجود ندارد.

محمد علی رمضانی با بیان اینکه در سال جاری تسهیلاتی به واحدها پرداخت نشده است، اظهار کرد: از چند سال گذشته تاکنون ۲۰ واحد تولیدی به چرخه فعالیت برگشته و ۲۰ واحد دیگر تعطیل شده است.

در حال حاضر ۵۰ درصد واحدها در شهرک صنعتی بیرجند به طور کامل تعطیل هستند وی اظهار کرد: در خراسان جنوبی، برخی مسئولان تمام امکانات استان را برای یک واحد تولیدی بسیج کرده و سهم صنعتگران خرد و کوچک و متوسط ضایع شده است.

رمضانی با اشاره به وضعیت شهرک صنعتی بیرجند بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد واحدها در شهرک صنعتی بیرجند به طور کامل تعطیل هستند.

انبار سرنوشت واحدهای تولیدی

وی با بیان اینکه این واحدهای تعطیل شده توسط شرکت‌هایی از سایر نقاط ایران خریداری شده که به عنوان انبار از آن استفاده می‌کنند، افزود: این امر نشان می‌دهد که در خراسان جنوبی بازار مصرف وجود دارد اما نمی‌توانیم مایحتاج خودمان را تولید کنیم.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: علی رغم نیاز مردم به این تولیدات، صنعتگران توان تولید ندارند چراکه موانعی زیادی پیش روی فعالان اقتصادی است.

وی با بیان اینکه فراتر از قانون عمل کردن مسئولان استانی یکی از موانع بزرگ پیش رو است، اظهار کرد: برخی قانون‌ها در دیگر نقاط به گونه‌ای اجرایی می‌شود که صنعتگر توان کار و فعالیت داشته باشد اما همان قانون در خراسان جنوبی مانع بوده و تولید را نابود می‌کند.

رمضانی افزود: اگر این قانون کشوری بوده و مشکلات اقتصادی در کل کشور وجود دارد چرا در یک نقطه می‌توان به تولید پرداخت و در یک نقطه مانع ایجاد می‌شود؟

وی ادامه داد: دیگر شرکت‌ها، کارخانه‌های خراسان جنوبی را به اندازه‌ای بکر و پر سود دیده‌اند که برای توزیع محصولاتشان در استان سرمایه گذاری ثابت کرده‌اند.

مسئولان مانع تراشی نکنند

رمضانی با بیان اینکه از متولیان خواستاریم برای صنعتگران مانع تراشی نکنند، اظهار کرد: فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی دلسوزی ندارند چراکه مسئولان به حرف خودشان پایبند نیستند.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: نتیجه بدقولی مسئولان به جایی می‌رسد که دیگر استان‌ها حدود شش هزار واحد را اداره می‌کنند اما خراسان جنوبی نمی‌تواند به ۵۰۰ واحد رسیدگی کند.

وی با طرح این سوال که چرا مسئولان آماری غلط ارائه و خلاف واقعیت را گزارش می‌دهند، گفت: از استاندار خواستاریم شخصی امین را بین صنعتگران بفرستد تا صحت حرف‌های مسئول اقتصادی با حرف دل صنعتگران را مطابقت دهد.

نتیجه بدقولی مسئولان به جایی می‌رسد که دیگر استان‌ها حدود شش هزار واحد را اداره می‌کنند اما خراسان جنوبی نمی‌تواند به ۵۰۰ واحد رسیدگی کند رمضانی با اشاره به مرزی بودن خراسان جنوبی بیان کرد: افغانستان و پاکستان می‌توانند بهترین بازار را از محصولات استان داشته باشند اما به دلیل عدم حمایت و مانع تراشی موفق نبوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در خراسان جنوبی هیچ انگیزه‌ای برای حل مشکلات صنعت و صنعتگر وجود ندارد، افزود: وضعیت فعالان اقتصادی روز به روز بدتر می‌شود.

 

سهم ناچیز خراسان جنوبی از آمار صادرات

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از آمارهای صادراتی از ماهیرود و گمرک سهم تولیدات داخل استان است، افزود: برخی از صادرات مربوط به داخل استان و برخی هم مربوط به خارج استان است.

وی با بیان اینکه در برخی کالاها برگ گمرکی در گمرک دیگر استان‌ها پلمب و از خراسان جنوبی صادر می‌شود، افزود: در برخی کالاها هم بار از دیگر استان‌ها وارد و در گمرک خراسان جنوبی پلمب می‌شود.

رمضانی بیان کرد: آمار مسئولان از صادرات استان صرفاً تولیدات داخل استان نیست بلکه کالای مربوطه در گمرک خراسان جنوبی پلمب و اظهار نامه از این استان صادر شده است.

وی در پاسخ به گفته خبرنگار مهر مبنی بر اینکه با این حساب سهم خراسان جنوبی از آمار صادرات خیلی ناچیز است، گفت: سهم صادرات استان تنها سیمان، قیر و ایزوگام است.

رمضانی بیان کرد: برخی با هدف مطلوب نشان دادن وضعیت، آماری غلط ارائه می‌دهند در صورتی که در واقعیت شرایط دیگری موجود است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌های ملی بیان کرد: سوال داریم چرا مشکلات فعالان را مطرح نمی‌کنند؟

آن روی سکه صادرات در استان

مدیرکل گمرک خراسان جنوبی در گفت و گو با مهر با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری در حوزه صادرات بیان کرد: کل کالای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال ۹۹ از نظر ارزشی ۶۱۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۵۲۷ دلار و از نظر وزنی دو میلیون و ۸۴۸ هزار ۵۰ تن بوده است.

حسن رحیمی زاده ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۶۸ درصد و از لحاظ وزن ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به صادرات قطعی از گمرکات بیرجند، ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه مرزی ماهیرود، گفت: از ابتدای امسال تعداد چهار هزار و ۴۶۲ فقره اظهارنامه صادراتی به ارزش ۱۰۲ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۳۹۵ دلار به وزن بالغ بر یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۸۸ تن تشکیل شده است.

رحیمی زاده ادامه داد: این میزان که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد اظهارنامه ۳۹ درصد، از نظر ارزش ۳۲ درصد و از نظر وزن ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: صیفی جات، سیمان، روغن سوخت تقطیری، هیدروکربن حاصل از بازیافت خاک‌های مستعمل رنگ بر، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل، نخود آبگوشتی، نمک و تخم مرغ خوراکی عمده اقلام صادرات قطعی گمرک بوده است.

ترانزیت ۵۲۳۱ دستگاه کامیون

رحیمی زاده با اشاره به صادرات ماده ۱۱۶ شامل کالاهای اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان بیان کرد: در ۱۰ ماهه سال جاری ۱۴ هزار و ۲۶۰ فقره به ارزش ۵۱۶ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۱۳۲ دلار به وزن بیش از یک میلیون و ۵۵۵ هزار و ۹۶۲ تن صادر شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی بیان کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد پروانه ۴۰ درصد، از نظر ارزش ۷۸ درصد و از نظر وزن ۴۷ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام خروجی موضوع ۱۱۶ شامل مشتقات نفتی، کود، پروفیل، شیشه، ایزوگام و غیره بوده است.

رحیمی زاده بیان کرد: در ۱۰ ماهه امسال تعداد پنج هزار و ۲۳۱ دستگاه کامیون به وزن ۱۶۱ هزار و ۲۱۲ تن به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

وی افزود: این کالاها شامل گردو آرکا، کود اوره، پنل خورشیدی، آرد گندم، موتورسیکلت، روغن خوراکی، سیگار، کود شیمیایی، شکر و روغن موتور بوده که از کشور اندونزی، چین، ترکمنستان، هندوستان، امارات، روسیه و ترکیه از طریق گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است.

رحیمی زاده اظهار کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد کامیون ۹۲۴ درصد و از نظر وزن هزار و ۸۷ درصد افزایش داشته است.

پرداخت ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدها

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با مهر با اشاره به تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی پرداخت شده است.

عباس جرجانی ادامه داد: از این میزان ۶۹۴ میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان به صورت مستقیم توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین ۲۱ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان تسهیلات رونق تولید در اختیار واحدها قرار گرفته است.

جرجانی اظهار کرد: ۱۳۳ میلیارد و ۹۲۲ میلیون تومان هم از طریق تبصره ۱۸ در سال جاری به واحدهای تولیدی اعطا شده است.

بنا به گفته رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی در سال جاری ۲۰ واحد به چرخه تولید بازگشته‌اند.

آنچه مسلم است تقویت کارگاه‌های کوچک و حمایت دولت و به‌ویژه بانک‌ها می‌تواند علاوه بر رونق تولید باعث ایجاد اشتغال و طبعاً رونق بازار اقتصادی شود. بر اساس شواهد و گفته‌ها چیزی که چند سال اخیر اقتصاد خراسان جنوبی را با شوک روبرو ساخت، فقدان همبستگی است که می‌طلبد مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در شرایطی که مسئولان حاضر به ارائه برخی آمارها و شفاف سازی ها نمی‌شوند چگونه می‌توان انتظار داشت که فعالان اقتصادی نسبت به عملکرد آنها دلخوش کرده و سرمایه شأن را در راستای کمک به تولید به کار گیرند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار