کد خبر: ۶۲۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
بجنورد- نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی بر حضور جوانان در هیئت امنای مساجد تاکید کرد و گفت: مردم و به خصوص جوانان باید در مساجد نقش آفرینی کنند.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری صبح شنبه در نشست شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی که در دفتر امام جمعه بجنورد برگزار شد، با اشاره به جایگاه و کارکرد مساجد در نظام اسلامی، اظهار کرد: مساجد از ابتدا تاکنون مردمی بوده و با نقش‌آفرینی مردم مدیریت شده‌اند که این روند باید تداوم یابد.

امام جمعه بجنورد با بیان اینکه مسجد خانه خدا است و حتی کسی که اقدام به احداث مسجد می‌کند نمی‌تواند مدعی مالکیت آن شود، اضافه کرد: از زمان پیامبر (ص) تا کنون همواره مدیریت مسجد دست مردم بوده و به‌واسطه همین مدیریت مردمی نیز توانسته نقش‌آفرینی خود را در عرصه‌های مختلف تداوم دهد.

وی افزود: در این میان امام جماعت و هیئت‌امنا رئوس محوریت و مدیریت مردمی مسجد هستند و با توجه به اینکه هیئت‌امنا را هم مردم و نمازگزاران مساجد تعیین می‌کنند لذا قدرت و مدیریت مسجد همچنان در دست مردم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: بر این اساس هر کاری که در مسجد انجام می‌شود باید با محوریت امام جماعت و هیئت‌امنا باشد؛ به همین دلیل مجموعه‌های اقماری مساجد مانند کانون‌های فرهنگی هنری، پایگاه‌های بسیج، کانون‌های قرآن و ... هم هر کدام که بخواهند در مساجد کار کنند ضروری است با هیئت‌امنا و امام جماعت هماهنگ شوند.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر اینکه هر کمکی که به مسجد می‌کنیم باید در راستای نقش‌آفرینی بیشتر مردم باشد، تصریح کرد: بخش عمده امنیت پایدار جامعه به مردم بازمی‌گردد؛ زیرا اگر مردم با محوریت مساجد در صحنه باشند و کار فرهنگی و تربیتی کرده، از نظام حمایت و دفاع کنند و اقدامات و برنامه‌های مردمی در مساجد شکل گیرید امنیت پایدار هم خودبه‌خود در جامعه ایجاد و کار برای سایر بخش‌ها آسان می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت جوان‌گرایی در مدیریت مساجد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم از جوانان در هیئت‌امنای مساجد استفاده کنیم و در بین هیئت‌امنا حداقل تعدادی جوان هم وجود داشته باشند، هرچند شاید این اقدام دشواری‌هایی را به همراه داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه بر ضرورت نظارت بر فعالیت‌های مساجد تأکید کرد و گفت: اگر حتی یک مسجد خدای‌ناکرده با مردم و نظام و مسئولان زاویه داشته باشد می‌تواند نارضایتی زیادی در سیستم و مجموعه ایجاد کند؛ زیرا افراد متدین تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته و رفتار و گفتار آن‌ها می‌تواند بر روی دیگران تأثیر بگذارد.

امام جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: بر این اساس باید تلاش کنیم در عین اینکه مردم در مسجد و مدیریت آن نقش‌آفرین هستند، نهادهای متولی ازجمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، تبلیغات اسلامی، اوقاف، ارشاد و ... بر فعالیت‌های مساجد نظارت داشته باشند تا برنامه‌ها و فعالیت‌های مساجد در مسیر درست پیش برود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در انتها گفت: انقلاب اسلامی با کمک مساجد ایجاد شد و تا امروز دوام یافته است و از این به بعد هم با نقش‌آفرینی مساجد تداوم یافته و روزبه‌روز بر قدرت و عزت آن افزوده می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار