کد خبر: ۶۱۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
وزیر بهداشت گفت: در بین افرادی که امروز واکسن می‌زنند، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است و از بچه های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خون‌مان سرخ تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم؛ آمده بگوید اینکه پدرم قول داد اولین‌کسی که واکسن را می‌زند از اعضای خانواده‌ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.

به گزارش آرانیوز، دکتر سعید نمکی در مراسم آغاز واکسیناسیون کووید۱۹ در کشور از بیمارستان امام خمینی تهران (ره)، ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آقای رییس جمهور خوشبختانه با حمایت های مستمر و بی دریغ شما، همکارانمان در وزارت خارجه، وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه امروز مفتخریم قولی که به ملت ایران دادیم که قبل از ۲۲ بهمن‌ماه واکسیناسیون را شروع کنیم این قول را امروز اجرایی کنیم.

وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون علیه کووید۱۹ در ۶۳۵ بیمارستان دولتی، خصوصی، خیریه و... برای اولین بار و اولین گروه برای پرسنل درگیر در کرونا و کووید ۱۹ انجام می شود. واکسیناسیون برای همکارانی اعم از پزشک، پرستار و پرسنل خدماتی ای سی یو انجام می شود.

وی گفت: اما در بین این عزیزان، جوانی است که پزشک نیست، بلکه دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف است و از بچه های نخبه تک رقمی کشور در کارشناسی ارشد است و آمده بگوید خونمان سرخ تر از دیگران نیست و همه ما فدای ملت ایرانیم؛ آمده بگوید اینکه پدرم قول داد که اولین‌کسی که واکسن را می زند از اعضای خانواده ام خواهد بود، حالا عمل کرده و این فرد کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت کشور.

نمکی ادامه داد: این اثبات این ادعاست که همه ما جان و مال و آبرو و همه وجودمان را آوردیم تا برای ضعیف ترین مردم این کشور و در دورترین نقاط این سرزمین نثار کنیم.

نمکی گفت: ان‌شاءلله با جدیت فراوان در آینده نزدیک از منابع موثق دیگری  هم واکسن وارد کشور خواهد شد و ما تا اواخر بهمن ماه موارد تازه ای را از منابع بسیار مطمئن وارد می کنیم و واکسیناسیون را برای سایر گروه های آسیب پذیر همگام با پرسنل بهداشت و درمان که مدافعین خط مقدم این جبهه بودند، آغاز می کنیم.

وی گفت: افراد بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه ای و... تا به تدریج به ۷۰ درصد از پوشش واکسیناسیون کشوری دست یابیم. در مورد واکسن داخلی هم همه چیز به خوبی پیش می رود و امیدواریم در بهار آینده بتوانیم واکسن ملی را برای تزریق آماده داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در ایین اغاز واکسیناسیون کرونا، افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم فشارهای گسترده بین المللی با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا شنا کرد. روزگاری که همه مرزها را بر ما بسته بودند، سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما روا داشتند و مردم ما را از کمترین ها محروم کردند، اما با لطف خداوند و با وفاق ملی و همدلی روز افزون توانستیم در مدتی بسیار کوتاه و با رشادت، شجاعت و وفاقی که در کادر سلامت شکل گرفت و به خصوص در روزهای اول با کمترین امکانات از این بلا عبور کنیم.

وی افزود: به روح بلند همه شهدای مدافع سلامت درود می فرستم و آرزوی تندرستی برای سایر مدافعان سلامت دارم. در رابطه با واکسن کووید ۱۹ سه راه را از روزهای نخست طی کردیم؛ نخست تکیه بر دانش داخلی و توجه به شرکت های دانش بنیان و با توجه به سابقه واکسن سازی که در پاستور و رازی داشتیم، دوم استفاده از انتقال دانش و تکنولوژی بیرون و اشتراک و همکاری با واکسن سازهای معتبر جهان و سوم استفاده از منابع معتبر و مطمئن واکسن در دنیا.

نمکی گفت: گرچه ما با دست‌های بسته در این اقیانوس شنا کردیم، اما برای انتخاب بهترین‌ها برای مردم کشور، چشم های باز داشتیم. همانطور که برخی داروهایی که در دنیا ادعا کردند در کنترل کووید۱۹ موثرند، در اسرع وقت به کشور رساندیم و تولیدش را هم آغاز کردیم، در زمینه انتخاب واکسن هم همین اقدام را انجام دادیم. واکسن تولید داخل ما قبل از بهار به ما نمی‌رسید، به همین دلیل می‌بایست گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت واکسیناسیون قرار می‌دادیم. در این رابطه ما سعی کردیم از منابع معتبر جهان که اولا واکسن‌شان فازهای کلینیکال ترایال یا آزمایش‌های انسانی را در سه فاز گذرانده باشند و دوم اینکه حتما در چند کشور معتبر دیگر ثبت و مصرف آن آغاز شده باشد، انتخاب کردیم و در بین آن‌ها یکی از منابعی که واکسیناسیونش را آغاز کردیم، واکسن اسپوتنیک وی از گامالیای روسیه بود. در عین حال از سینوفارم چین، استرازنکا به عنوان یک منبع اروپایی و دو منبع هندی دیگر را هم همراه داریم که در قالب قراداد با کووکس و همچنین قراردادهای متفاوتی که بستیم، اقدامات لازم انجام شده است.

نمکی اظهار کرد: سندی را با عنوان سند ملی واکسیناسیون تصویب کردیم که گروه های هدف و آسیب پذیر با رعایت همه جوانب و به صورت عادلانه مشخص شده‌اند و امروز اولین گروه که مدافعین سلامت بودند، آن هم کسانی که تماس مستقیم در ای سی یوها دارند را انتخاب کردیم و کار را آغاز کردیم و تا دو هفته دیگر سایر گروه‌های هدف در نظام سلامت به عنوان مدافعین خط اول جبهه سلامت واکسینه خواهند شد.

وی ادامه داد: همزمان سراغ افراد بالای ۶۵ سال، سرای سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، می‌رویم. امروز مشخص شده که بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های اتفاق افتاده در اثر کووید_۱۹، در بیماران زمینه ای و افراد بالای ۶۵ سال است. بنابراین گروه هدف ما برای کاهش بستری و مرگ و میر همین گروه خواهند بود.

نمکی گفت: در آینده نزدیک امیدواریم واکسن ساخت داخل‌مان از چند مسیری که رفتیم اعم از انتقال دانش فنی  از طریق کشورهایی که با آنها قرارداد داریم و همچنین مسیر ساخت داخل که در مجموعه برکت و رازی کار را دنبال می‌کنند، داشته باشیم.

نمکی گفت: خبرهای خوش‌تری را در راه داریم که در آینده به استحضار می‌رسانیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار