کد خبر: ۶۱۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
شاهرود- عملیات والفجر ۸ اوج دلاورمردی رزمندگان استان سمنان بود و با اهدای بیشترین شهید و اجرای عملیات گسترده لجستیکی مقدمات پیروزی در این عملیات را فراهم کردند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها: درباره رشادت‌های رزمندگان استان سمنان و سه هزار شهید این دیار حرف‌ها بسیاری گرفته شده است، «والفجر ۸» را به درستی والفجر عاشقی مردم به خصوص مردم قهرمان استان سمنان نامیده‌اند مردمی که بیش از ۲۵۰ شهید در والفجر ۸ تقدیم کردند و شاخص بیشترین شهید جهادگر کشور به نامشان سند خورده است.

بهمن برای مردم استان سمنان که نزدیک به ۳۰ شهید تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تقدیم انقلاب کرده‌اند، سرد و دلگیر نیست. بهمن ماه برای مردم قومس یادآور بهاری است که با حضور همراه می‌شود.

بهمن ماه پر حادثه قومسی‌ها

از دوران انقلاب تا جنگ گنبد و شهادت شهید بوجار و عامریان که در زمره نخستین شهیدان استان سمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دفاع از انقلاب محسوب می‌شوند تا کربلای ۵، بیت‌المقدس دو و چهار و همچنین عملیات والفجر ۱۰و والفجر ۸ و تشییع‌های باشکوه شهدای استان سمنان مثل شهدای عملیات کربلا والفجر با حضور مردم زیر برف و باران زمستانی همه برای مردم استان سمنان خاطره‌انگیز است. گویا بهمن در سرنوشت این مردم جایگاهی ویژه دارد.

«والفجر ۸» اما برای مردم استان سمنان جایگاه ویژه‌ای دارد نخست از این بابت که بچه‌های این استان بیشترین شهید را در بین دیگر عملیات دفاع مقدس تقدیم انقلاب اسلامی کردند و دیگر به خاطر نقش لجستیکی و با اهمیت جهادگران استان که به خصوص در ساخت پل و عملیات عمرانی و جهادی که حلاوت و شیرینی والفجر را برای مردم استان شیرین‌تر ساخت.

اهمیت والفجر

یکی از رزمندگان استان سمنان در این عملیات به خبرنگار مهر، می‌گوید: «والفجر ۸» از آنجا دارای اهمیت است که نقطه عطفی پیروزی ما محسوب می‌شد به نظر من جنگ دارای سه نقطه عطف مهم بود نخستین آنها فتح آبادان و خرمشهر بود که ورق در دفاع مقدس برگشت و از آن پس ما در موازنه قوا قرار گرفتیم. نقطه عطف دوم والفجر بود که توانست ایران را حتی در برتری قرار دهد و تا فاو توسط بچه‌های ما فتح شود و سوم مرصاد که به صورت واضحی پرونده و طومار منافق و دشمنان را در هم پیچید و از این بابت باید گفت «والفجر ۸» یک سوم کل نقاط عطف تاریخ دفاع مقدس است.

اسماعیل حاجی زاده با بیان اینکه دفاع مقدس برای مردم استان سمنان یک حماسه بزرگ است اما والفجر ۸ به نظر من دارای طعم و رنگ خاصی است، ابراز کرد: سختی این عملیات در واقع حلاوت آن را برای ما بیشتر کرد ماجرای والفجر برای جوانان امروزی آنقدر شگفت‌آوراست که مشابه آن را فقط در فیلم‌های هالیوودی دیده حال آنکه به دست توانمند جوانان آن روزها یک شاهکار بی‌بدیل نظامی خلق شد.

وی افزود: ماجرای والفجر این بود که فاو از سمت ایران مانند جزیره‌ای بود که دور تا دور آن آب بود از سوی دیگر مانع مستحکمی هم عراق در آن گذاشته بود و در نتیجه خیال راحتی داشت که از این سو ایرانی‌ها نمی‌توانند نفوذ کنند و در نتیجه حفاظت خوبی از آن منطقه نمی‌شد و بیشتر توجه عراق به استحکامات مرزی خاکی بود اما طراحان عملیات والفجر دقیقاً از همین نقطه ضعف عراق استفاده کردند تا ضربه بزنند اما کار دشواری بود.

این رزمنده آن روزهای والفجر بیان کرد: رزمنده‌های ما باید کاری را که در یک سال و نیم انجام می‌شد یعنی شناسایی، ساخت پل، آبراهه، استقرار نیروها، عقبه آتش و … را می‌بایست در یک ماه انجام می‌دادند که کاری شگفت بود من در منطقه بودم اما سربازان شاهرودی را به تهران و دریاچه مجموعه ورزشی آزادی بردند تا آموزش‌های خاصی را ببینند آن هم بسیار سری و در اوج خفا این عملیات در یک شب سرد زمستانی آغاز و عراق آنچنان ضربه‌ای خورد که باور کردنش برای آن تا مدت‌ها دشوار به نظر می‌رسید و رزمنده‌های ما بعد از فاو را هم حتی فتح کردند.

والفجر و کارهای بزرگ

دیگر رزمنده آن روزهای دوران دفاع مقدس با بیان اینکه کارهای بزرگی در والفجر ۸ صورت گرفت که امروز وقتی فکرش را می‌کنیم بجز ایمان به اراده و خداوند متعال، امکان اجرای آنها نیست، گفت: احداث سدهای خاکی حضرت فاطمه (س) و امام حسن (س) بر روی رودخانه بهمن‌شیر در والفجر ۸ یکی از شاهکارهای گردان‌های رزمی و مهندسی و جهادگران استان سمنان بود که توانست در جزیره مجنون کار رزمندگان را آسان کند

غلامرضا محمدی با بیان اینکه والفجر ۸ با رمز عملیاتی یا زهرا (س) در شامگاه بیستم بهمن ماه ۶۴ در حالی آغاز شد که اتفاقاً آن شب تاریک بود و منطقه عملیاتی به سمت فاو نیز اصلاً چشم اندازی نداشت از سوی دیگر منطقه باتلاقی پیشروی را دشوار می‌ساخت اما آنقدر غافلگیری برای عراق ایجاد شده بود که ما حتی وقت داشتیم مقداری استراحت هم کنیم.

وی با بیان اینکه اهمیت والفجر در اینجا بود که عراق قبل از آن در بدر و خیبر شکست‌های بدی خورده بود و آنقدر استحکامات چیده بود که از سال ۶۴ به بعد به خیال خودش ایرانی‌ها نمی‌توانستند از راه زمین و آب به عراق حمله کنند، ابراز کرد: والفجر یک نوع جنبه حیثیتی نیز داشت و خداوند شهیدان والا مقام را رحمت کند عزیزانی مانند اخوی عرب آن شب‌ها چه رشادت‌هایی را در فاو داشتند و اگر ام القصر و بخش غربی اروند نیز فتح شد به برکت خون همین شهدایی بود که بهمن شیر و اروند را به رنگ خون خود سرخ کردند.

ابتکارات رزمنده‌های ایرانی

حسین قنبریان از پیشکسوت‌های روایتگری یکی از پیچیدگی‌های والفجر را مهندسی رزمندگان جوان ایرانی می‌داند و معتقد است: اروند با جریان خروشان و عرض بسیار ان، که در برخی موارد از ۵۰۰ تا هزار متر گستردگی داشت برای خودش یک نوع مانع محسوب می‌شد اما دانشجویان جوان ما با محاسبات دقیق میزان جزر و مد و بهترین ساعات آن را محاسبه کردند و شب عملیات بسیار به ما کمک کرد و این توان جوانان دیار ما است.

وی درباره والفجر ۸ می‌گوید: درباره والفجر ۸ باید گفت ما نقطه‌ای را انتخاب کرده بودیم که به دلیل عوارض طبیعی اصلاً عراق فکرش را هم نمی‌کرد که ما بتوانیم به‌صورت آبی و خاکی به خاکشان دسترسی پیداکرده و فاو را بگیریم لذا باید به دنبال لباس غواصی می‌گشتیم و این امر توسط محسن رضایی به محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه بیان شد و نیاز دو تا سه هزار لباس غواصی برای عملیات احصاء شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس می‌گوید: این موضوع باید بین دو نفر می‌ماند چرا که اگر کسی متوجه می‌شد قرار است ایران لباس قواصی تهیه کند قطعاً عراق متوجه می‌شد که عملیاتی آبی در میان است نکته قابل تأمل اما این بود که رفیق دوست هرگز نگفت که تهیه دو هزار دست لباس غواصی و اشنوگل و … ممکن نیست بلکه گفت تهیه می‌شود و همین امر هم شد و ما توانستیم از گردآن‌های مختلف غواصی را ابتدا به بندرعباس و سپس به مجموعه ورزشی آزادی تهران ببریم و آموزش غواصی که یک سال و نیم مداوم به طول می‌انجامد را در عرض سه هفته با کار جهادی به اتمام برسانیم و غواصان ما برای اینکه بتوانند در عملیات بدرخشند معمولاً شش ساعت در آب تمرین می‌کردند و چهار ساعتی را هم که در خشک استراحت می‌کردند به نماز شب و مناجات می‌پرداختند و باز شش ساعت در آب؛ لذا این عملیات به کسانی نیاز داشت که نه تنها از نظر جسمی بلکه از نظر روحی هم بتوانند مقاوم باشند.

تشییع شهیدان والفجر۸ در شاهرود

شهدای شاخص والفجر ۸

عباس اکبریان از پیشکسوت‌های روایتگری نیز درباره شاخص‌ترین شهدای والفجر ۸ استان سمنان، به خبرنگار مهر، می‌گوید: شهید عرب عامری متولد ۲۲ بهمن‌ماه بود در ۲۲ بهمن‌ماه نیز هم‌زمان با سالروز ولادتش شهد نوشین شهادت نوشید و گل زیبای والفجر ۸ نام گرفت.

اکبریان با بیان اینکه شهیدان منتظری، ذاکری، رحیمی زمانی و … از دیگر شهدای شاخص والفجر ۸ هستند، بیان کرد: سیدکاظم میرحسنی که از مداحان شهید نیز محسوب می‌شد یکی دیر از شهدای شاخص این عملیات است شهید معلم جواد ابراهیمی که مدرسه‌ای به نام این شهید بزرگوار وجود دارد از دیگر شهیدان این عملیات هستند و درباره والفجر ۸ باید گفت این عملیات دسته گل‌های رزمنده‌های استان سمنان و به خصوص شهرستان شاهرود را به خدای متعال رساند.

تصویر عجیب علی اکبر مقدسی از رزمندگان دامغانی در والفجر۸ که روی برانکارد قرار داشته و گلوله آر پی جی عمل نکرده ران او را شکافته یکی از تصاویر به یاد ماندنی دوران دفاع مقدس است تصویری که آنقدر حرف‌ها برای گفتن دارد که می‌توان برایش یک فیلم ساخت درس ایستادگی، درس استقامت … شهید سید جمال میری و شهید میرحسنی که پیک گردان کربلا بودند هم والفجر عاشقی را برای رفتن برگزیدند و شهید محمد مهدی مسگریان از دیگر گل‌های لاله‌گون این عملیات است.

شهید جاویدالاثر قاسم صبور از بچه‌های گرمسار هم در والفجر ۸ شهید شد. شهید سید علی حسینی با آن رشادت‌هایش، درست در والفجر هشت رفتن را برگزید و به این لاله‌های عاشق باید بیش از ۲۰۰ شهید دیگر استان سمنان را نیز افزود که دلاوری‌هایشان در والفجر ۸ بیش از همیشه در تاریخ ثبت شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار