کد خبر: ۶۱۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
مشهد - کاهش برق و گاز تولید سیمان را در خراسان رضوی با چالش مواجه کرده و واحدهای تولیدی برای تهیه سیمان با مشکل روبرو شده‌اند.

به گزارش آرانیوز:گروه استان‌ها - فریبا عباسی: خوشبختانه صنعت سیمان در کشور ما یکی از افتخارات شناخته می‌شود، زیرا علاوه بر تأمین نیاز داخلی به صادرات این محصول هم پرداخته می‌شود، کارخانه تولید سیمان در خراسان رضوی هم یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های فعال تولید سیمان در کشور شناخته می‌شود که سال‌هاست به تولید سیمان مشغول هستند.

مدتی است که محصول سیمان در بازار کم عرضه می‌شود و همین موضوع باعث شده تا علاوه بر افزایش قیمت، افرادی که با این محصول سر و کار دارند و به دنبال آن مصرف‌کنندگان سیمان با مشکلاتی رو برو شوند.

کمبود برق و گاز تولید سیمان را نیز کاهش داد

مجید سبحانلو، فروشنده مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص مشکل کمبود سیمان در بازار می‌گوید: بر اساس اطلاعاتی که از کارخانه سیمان گرفتیم این کارخانه تا یک ماه پیش روزانه حدود شش هزار تن سیمان تولید می‌کرد که در حال حاضر به روزانه ۱۵۰۰ تن رسیده است. بر اساس اطلاعاتی که از کارخانه سیمان مشهد گرفتیم این کارخانه تا یک ماه پیش روزانه حدود شش هزار تن سیمان تولید می‌کرد که در حال حاضر به روزانه ۱۵۰۰ تن رسیده است

وی می‌افزاید: زمانی‌که از کارخانه علت این کاهش تولید را جویا شدیم، نبود برق و سوخت گاز را اعلام کردند.

این فروشنده مصالح ساختمانی با بیان اینکه از زمانی که تولید سیمان کاهش یافته و عرضه آن در بازار کم شده، سیمان در بازار آزاد تا پاکتی ۳۰ الی ۳۵ هزار تومان هم به فروش رسیده است، بیان می‌کند: طی چند سال گذشته احداث کارخانه‌های جدید سیمان در دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی باعث شده بود که در تهیه سیمان مشکلی نداشته باشیم، لذا اگر مشکل برق و سوخت گاز کارخانه‌های تولیدی حل شود، تولید سیمان مثل سابق خواهد شد.

وی می‌افزاید: مشکل کمبود سیمان در بازار طی ۲۰ روز گذشته به وجود آمده است که در حال حاضر موجودی محصول سیمان در مغازه ما به شش الی پنج پاکت می‌رسد.

سبحانلو با اشاره اینکه در فصل زمستان قرار داریم مراجعات برای محصول سیمان کم است، اظهار می‌کند: از آنجایی که محصول سیمان در بازار کم عرضه می‌شود، محصولات کارخانه‌ای که کیفیت آن پایین‌تر است با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌شود که همان محصول با کیفیت پایین هم به علت نبود ماشین و کرایه بالا به مشهد و دیگر شهرستان‌ها عرضه نمی‌شود.

ابراهیم سبحانلو، فروشنده دیگر مصالح فروشی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه در حال حاضر در بازار وضعیت محصول سیمان نابسامان است، می‌گوید: متأسفانه حدود ۱۵ روز است که کارخانه سیمان مشهد به مغازه ما محصول سیمان عرضه نکرده است. حدود ۱۵ روز است که کارخانه سیمان مشهد به مغازه ما محصول سیمان عرضه نکرده است

وی بیان می‌کند: زمانی که از کارخانه درخواست می‌کنیم تا سیمان به ما بدهند از درخواست ما سر باز می‌زنند و می‌گویند که سوخت گاز و برق کارخانه کم شده و تولیدات کاهش پیدا کرده است، این درحالی است که سیمان همین کارخانه به دیگر کشورها صادر می‌شود.

فروشنده مغازه مصالح‌فروشی ادامه می‌دهد: درست است که کارخانه تولید سیمان در بازار داخل هم سیمان عرضه می‌کند، اما متأسفانه این مقدار عرضه پاسخگوی مصرف‌کنندگان نیست.

خوابیدن واحدهای تولیدی به علت نبود سیمان

وی ادامه می‌دهد: به خاطر کمبود محصول سیمان متأسفانه برخی واحدهای تولیدی کارهای خود را خوابانده‌اند.

سبحانلو می‌گوید: اگر بخواهیم نیاز مصرف‌کنندگان سیمان را تأمین کنیم باید از دیگر شهرها این محصول را وارد کنیم که هزینه حمل و نقل بر آن افزوده می‌شود و محصول با قیمت بالایی به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

در ادامه به سراغ غلامرضا سلطانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد می‌رویم وی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه کمبود محصول سیمان در بازار به کاهش تولیدات کارخانه‌ای برمی‌گردد، می‌گوید: متأسفانه به علت اینکه برق و سوخت گاز کارخانجات را کم کرده‌اند، این کارخانجات مجبور شدند تا تولیدات خود را در روز کاهش دهند، لذا محصولاتی که به بازار ارائه می‌دهند بسیار کم شده است.

وی می‌کند: در این مدت با توجه به کاهش عرضه محصول سیمان در بازار افزایش قیمت آن‌چنانی وجود نداشته است، از آنجایی که تولید کارخانه مشهد کم شده ما مجبور هستیم تا از دیگر شهرستان‌های استان محصول سیمان را تهیه کنیم، لذا زمانی که کرایه حمل و نقل داده می‌شود طبیعتاً قیمت هم بالا می‌رود که این کرایه حمل یک تفاوت قیمتی در بازار ایجاد کرده است.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان مشهد بیان می‌کند: از چند روز پیش به ما اعلام شده که مقداری سیمان مشهد در بازار عرضه شده است.

وی با اشاره به فصل زمستان و کاهش ساخت و سازها، می‌افزاید: خوشبختانه در این فصل از سال چون ساخت و سازها رونقی ندارد با توجه به کاهش تولید محصول سیمان با مشکل آن‌چنانی روبرو نیستیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به وارد شدن به فصل بهار و تابستان و شروع ساخت و سازها با بحران رو برو خواهیم شد. خوشبختانه در این فصل از سال چون ساخت و سازها رونقی ندارد با توجه به کاهش تولید محصول سیمان با مشکل آن‌چنانی روبرو نیستیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به وارد شدن به فصل بهار و تابستان و شروع ساخت و سازها با بحران رو برو خواهیم شد

سلطانی ادامه می‌دهد: تا دو هفته پیش آنقدر محصول سیمان در بازار زیاد بود که مصالح‌فروشان محصول سیمان را حتی زیر قیمت هم می‌فروختند، اما از زمانی که تولید کارخانجات کاهش پیدا کرده با مشکلاتی رو برو شده‌ایم.

وی عنوان می‌کند: مسئولان کارخانه امیدوارند با وارد شدن به فصل گرما مصرف سوخت گاز کاهش پیدا کند تا آن‌ها بتوانند مانند گذشته به تولیدات خود مانند گذشته بپردازند و محصول سیمان را در بازار عرضه کنند.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان با بیان اینکه واحدهای تولیدی و توزیعی به خاطر کمبود محصول سیمان به مشکل برخورده‌اند، می‌گوید: متأسفانه زمانی که کارها خوابیده شود طبیعتاً کارگران و کارکنان آن بخش‌ها هم با بیکاری رو برو می‌شوند.

ادامه روند صادرات سیمان با وجود کاهش تولیدات کارخانه

وی می‌افزاید: متأسفانه کارخانجات با وجود اینکه تولیداتشان کاهش پیدا کرده اما صادرات محصول خود را انجام می‌دهند که اگر در این اوضاع محصولات خود را در بازارهای داخلی عرضه کنند با کمبود مواجه نخواهیم شد.

در این مدت کوتاهی که تولیدات کارخانه سیمان کاهش پیدا کرده باعث شده تا افراد یا کارهای خود را بخوابانند و یا برای ادامه فعالیت خود این محصول را از دیگر شهرستان‌های استان تهیه کنند که با توجه به توزیع نامناسب و افزایش قیمت حمل و نقل بر قیمت این محصول افزوده خواهد شد، لذا امید است با تدبیر مناسب مسئولان مرتبط، این مشکل قبل از وارد شدن به پیک مصرف سیمان، حل شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار