کد خبر: ۶۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
وزیر بهداشت گفت: ایران در ماه‌های آینده و با تکیه بر دانش بومی، یکی از قطب‌های مهم جهان در واکسن‌سازی خواهد شد.

به گزارش آرانیوز، دکتر سعید نمکی در مراسم رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه سرم و واکسن‌سازی رازی که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد اظهار کرد: همان‌طور که آینده کرونا روشن نیست آینده واکسن کرونا نیز روشن نیست و متخصصان نمی‌توانند بگویند واکسن کرونا چند درصد آینده را بیمه خواهد کرد و نخواهد گذاشت جهان در این ورطه بماند اما تنها راه چاره‌ای است که جهان باید به آن فکر کند.

وی افزود: سه راه را برای پوشش واکسیناسیون مردم سرزمین‌مان رفتیم، اول تکیه بر شرکت‌های دانش‌بنیان و بضاعت‌های موجود در کشور بود، دومین راه انتقال دانش فنی از بیرون از این مرزها با گروه‌ها و کشورهایی بود که رفتاری دوستانه‌تر از بقیه کشورها داشتند، انتقال دانش‌فنی از کوبا که در زمینه "هپاتیت ب" و "پنوموکوک" این تجربه را داشتیم و انتقال دانش فنی از روسیه که در بیوتکنولوژی سابقه درخشانی دارند یکی دیگر از مسیرهای ما بود، راه دیگر واردات واکسن کرونا بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: گروه‌های مختلفی با پلتفرم‌های مختلف کار واکسن کرونا را شروع کردند مجموعه برکت با موفقیت در حال ورود به فاز دوم کارآزمایی بالینی است که روش آن، یکی از علمی‌ترین و موثرترین روش‌هاست. 

نمکی گفت: 30 سال پیش مسئولیت بهداشت کشور را داشتم، انستیتو پاستور و رازی دو مرکز علمی، پژوهشی و تولیدی منطقه بودند، زمانی که ما واکسن می‌ساختیم کسی توانایی واکسن سازی در آسیا نداشت. در آن زمان نهضتی علیه واکسن سازی در منطقه راه افتاده بود و میخواستند واکسن را ارزان کنند با این نیت که واکسن سازی های منطقه را تعطیل کنند اما ما واکسن می‌ساختیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط مثبت بحث کووید19 این بود که ما یکبار دیگر نهضت واکسن‌سازی را در منطقه راه بیندازیم. ایران در ماه‌های آینده و با تکیه بر دانش بومی، یکی از قطب‌های مهم جهان در واکسن‌سازی خواهد شد زیرا این راه گشوده شده است در آینده بسیار نزدیک بهترین واکسن‌های دنیا را خواهیم داشت، من امید دارم که روزی کرونا تمام می‌شود اما وقتی ما صاحب زیرساخت و تکنولوژی شدیم، برای ساخت همه واکسن‌های نوپدید آماده خواهیم بود. 

وزیر بهداشت درباره واکسن کرونای موسسه رازی تشریح کرد: واکسنی که در رازی ساخته می‌شود اولین فرم واکسنی است که به این گونه در جهان ساخته می‌شود که مجموعه‌‌‌ای از فرم استنشاقی به عنوان دوز یادآور و فرم ریکامبیننت و پروتئین نوترکیب است و این قابلیت را دارد که در صورت جهش ویروس کرونا، "پپتید" را بازطراحی و با توجه به فرم جهش‌یافته از واکسن استفاده کنیم؛ این واکسن بسیار کم‌عارضه است؛ فرم استنشاقی باعث می‌شود فرد قابلیت انتقال ویروس کرونا را از دست بدهد.

وی گفت: امیدواریم این فراورده در آینده نزدیک پس از گذراندن فازهای کارآزمایی بالینی به عنوان گنجینه‌ای نفیس در داخل و خارج از کشور عرضه شود. یکی از قول‌هایی که داده بودیم این بود که قبل 22 بهمن واکسیناسیون کرونا را آغاز خواهیم کرد؛ منابع مختلفی بررسی و سعی کردیم کم‌عارضه‌ترین واکسن را انتخاب کنیم، این در حالی است که برخی واکسن را به یک مسئله سیاسی برای تحت فشار قرار دادن برخی کشورها تبدیل کرده‌اند که با قطب‌های قدرت مشکل دارند.

نمکی با اشاره به واردات واکسن کرونا تصریح کرد: واکسنی که انتخاب کردیم از سبد کووکس بود که واکسن‌های چینی و آسترازنکا بودند ما فکر کردیم 16 میلیون و 800 هزار دوز برای گروه‌های آسیب پذیر کافی نیست برای همین واکسن‌های دیگری را قبل از رسیدن واکسن خودمان ارزیابی کردیم یکی از این واکسن‌ها واکسن روسی اسپوتنیک بود؛ روزهای اول بر ما خیلی تاختند اما ما صبوری کردیم و دیدند که کشورهای دیگر نیز از این واکسن استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی مشخص شد واکسن استرازنکا در گروه‌های بالای 55 سال ایمنی کافی نمی‌دهد آمریکایی‌ها به صورت ترکیبی از این واکسن و واکسن اسپوتنیک استفاده کردند؛ اروپایی‌ها نیز داوطلب ثبت این واکسن هستند.

نمکی با بیان این‌که ما اولین کشوری بودیم که برای واردات این واکسن مذاکره کردیم، یادآور شد: ما خواستیم پانزدهمین کشوری باشیم که تزریق واکسن کرونا را با این واکسن شروع می‌کنیم زیرا دو اصل را برای خرید واکسن دنبال کردیم یکی این‌که واکسن باید فاز سوم کارآزمایی بالینی را گذرانده باشد، کشورهای همسایه ما که حرف از واکسیناسیون زدند در فاز کارآزمایی بالینی بودند. دومین شرط این بود که حتما باید حداقل 5 یا 6 کشور معتبر این واکسن را ثبت و تزریق را شروع کرده باشند تا خیالمان راحت باشد. 

وزیر بهداشت تصریح کرد: روز سه شنبه تزریق واکسن به اولین گروه هدف ما (کادر درمان شاغل در آی‌سی‌یو) که در سند ملی واکسیناسیون کرونا و مورد تایید ستاد ملی کروناست، شروع خواهد شد. سپس به سراغ واکسیناسیون سایر گروه های آسیب‌پذیر شامل خانه های سالمندان خواهیم رفت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا با لطف خدا و با همدلی و وفاق همچون دیگر بحران‌های ملی خوش درخشید. اگرچه در جهان التهاب سنگینی از بیماری داریم و کشورهایی با زیرساخت‌های اقتصادی و بهداشتی مناسب، در باتلاق کرونا مانده‌اند و متاسفانه هر روز مرگ‌های بیش از 1000 نفر را تجربه می‌کنند اما جمهوری اسلامی ایران روزهای آرام‌تری را می‌گذارند و امیداوریم با ساده انگاری مردم و مسئولان، به دام روزهای سخت نیفتیم.

نمکی در پایان جلسه رونمایی از کارآزمایی بالینی واکسن موسسه واکسن‌سازی رازی تاکید کرد: این جلسه رونمایی از واکسن نیست، بلکه واکسن زمانی واکسن است که کل مراحل آزمایش بالینی را گذارنده باشد. ما امروز از فرآورده‌ای رونمایی کردیم که برای آزمایش بالینی روی انسان آماده است. فرآورده‌ای که امروز رونمایی شد، با زحمت فراوان بعد از گذراندن موفقیت آمیز تست‌های حیوانی و تحت پروتکل‌های بسیار سختگیرانه برای تست روی انسان آماده شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار