کد خبر: ۶۱۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
همدان _ نماینده ولی فقیه در همدان گفت: امروز دشمن درصدد است که نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کتمان کند و دوره رژیم شاهنشاهی را یک دوره طلایی و خوب اقتصادی معرفی کند.

به گزارش آرانیوز:آیت الله حبیب الله شعبانی موثق در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار کرد: امروز در فضای رسانه‌ها این مسائل مطرح می‌شود که ما بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی نیازمند آن هستیم که حوادث گذشته و تاریخ معاصر را مطالعه و بازخوانی کنیم.

امام جمعه همدان با اشاره به سپری شدن ایام دهه فجر و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بیان کرد: باید با آمارهای دقیق و مستند بنشینیم تاریخ را منصفانه قضاوت بکنیم که چه اتفاقاتی افتاده است و خدای ناکرده دچار هواهای نفسانی و بی عدالتی نشویم.

شعبانی با بیان اینکه بیان دستاوردهای جمهوری اسلامی معنایش نادیده گرفتن نقاط ضعف نیست، ادامه داد: ما نقاط ضعفی داریم و راه حل این نقاط ضعف نیز تصمیم خود مردم و برگشت به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی است چرا که هر جا ما انقلابی عمل کردیم به آن معنا که بر طبق آموزه‌های قرآن و نهج البلاغه را مبنا قرار دادیم موفق شدیم و این معنای انقلاب است.

وی تصریح کرد: اگر گاهی مسئولی خطایی دارد یا اختلاسی انجام می‌شود ربطی به انقلاب ندارد، انقلاب همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب تبیین می‌کند، انقلاب اسلامی همان چیزی است که امام بزرگوار ما نسبت به آن دغدغه داشتند و آن را برای مردم تشریح و تبیین کردند، همانی است که مردم به دنبالش بودند یعنی اینکه ساختارهای اجتماعی و سیاسی ما اصلاح شود.

شعبانی افزود: امروز مسئله مهم و اصلی مردم ما و حتی رهبری بالغ بر ده سال مسئله اقتصاد است، همه ما این گرانی‌ها را احساس می‌کنیم، وضعیت معیشت را درک می‌کنیم و بارها و بارها به دولتمردان و مسئولین تذکر داده شده که البته باید عمل بکنند و صرف اینکه ما در خطبه‌های نماز جمعه بگوییم نظارت ضعیف است و باید تقویت شود که گرانی حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با وجود این نقاط ضعف می‌خواهم یک مقایسه‌ای را عرض کنم، ادامه داد: در دهه پنجاه یعنی پنج سال آخر رژیم شاهنشاهی درآمد نفتی کشور ما چهار برابر بوده بود که رسانه‌های معاند دلیل گرانی نفت را خود شاه معرفی می‌کنند، در حاِلی که واقعیت ندارد و شرایط اجتماعی و اقتصادی دنیای آن روز موجب شد قیمت نفت چهار برابر شود و درآمد نفتی کشور به بیست میلیارد دلار رسید.

وی اضافه کرد: در همان سال‌ها که وقتی به آمارها توجه می‌کنیم می‌بینیم درآمد یک کارگر روزانه شش تومان بوده یعنی شصت ریال بوده است، آن‌هایی که امروز در بحث مفاسد اقتصادی مسائلی را مطرح می‌کنند که البته وجود دارد و باید جلویش گرفته شود و ما تشکر می‌کنیم از قوه قضائیه در برخورد با اینها اما شما ببینید این پول‌های فروش نفت کجا رفت؟

امام جمعه همدان با بیان اینکه آیا این پول برای سی میلیون چهل میلیون جمعیت آن زمان هزینه شده است؟ اگر این پول دست مردم بود و هزینه‌ها به جامعه سرازیر می‌شد تا چه اندازه از مسائل اقتصادی ما را حل می‌کرد، اضافه کرد: اما من یک سری از مبالغی که هزینه شده را خدمت شما عرض می‌کنم.

شعبانی با اشاره به اینکه پول‌های فراوانی را شاه به معشوقه‌های فرانسوی اش داده بود، ادامه داد: این اسناد معتبر است و توصیه ام این هست که جوانان مطالعه کنند. اینها در خاطرات نزدیکان شاه هم هست و بعضی از آنان چاپ ایران نیست.

وی با بیان اینکه اینها هزینه‌هایی نیست که برای منافع این کشور داده شده باشد، افزود: مثلاً پانصد میلیون دلار به کشور مصر داده که بعدها وقتی از ایران فرار کرد در کشور مصر بوده است، این پول‌هایی است که هزینه شده است، شاه سالیانه یک میلیارد دلار برای مهمان‌ها و دوستان خارجی اش هدیه فرستاده است‌.

شعبانی با بیان اینکه در زمانی اتفاق افتاده است که فرح می‌خواست همراه شاه از ایران فرار کند ۳۸۷ چمدان طلا و نقره و عتیقه با خود برده است، اضافه کرد: ببینید چه ثروتی از این کشور خارج شده است.

وی اظهار داشت: در بعضی از نقل‌ها هست که محمدرضا شاه پهلوی در بعضی از قمارهای شبانه خود فقط پنجاه میلیون تومان می‌باخت، یکی از دلایلی که انقلاب شکل گرفت بخشی از مفاسد، اقتصادی بود.

شعبانی با اشاره بر اینکه اصل مبارزه به خاطر آن بود که رژیم پهلوی بنای نابودی اسلام را داشت و تعارف هم نمی‌کرد، افزود: رضاشاه علنی با اسلام مقابله می‌کرد و مجالس روضه را ممنوع می‌کرد و صریح مسئله دشمنی با دین را بیان می‌کرد و بنا داشت کشور را مثل ترکیه کند، کاری که آتاتورک موفق شد در ترکیه انجام دهد را رضاشاه و پسرش می‌خواستند در اینجا انجام دهند.

وی بیان کرد: قرار بود دین را از صحنه اجتماع حذف بکنند و این ملت نگذاشت، اما فارغ از مسائلی که در عزت و فرهنگ این ملت بود مفاسد مالی فراوانی نیز وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه جشن دوهزار و پانصدساله ای را در شیراز گرفتند و برای آن بالغ بر صد میلیون دلار هزینه کردند، اضافه کرد: وقتی مهمان‌های خارجی به تهران آمدند فقط تهران را هشتاد میلیون تومان چراغانی کردند.

امام جمعه همدان اظهار کرد: زمانی که طبق آمار بانک جهانی سال ۵۶ حدود ۴۶ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کردند و زمانی که در این کشور طبق آمارها چهار میلیون نفر سو تغدیه داشتند و زمانی که ۶۸ درصد مردم بی‌سواد بودند و ۱۴ درصد مردم فقط در یک خانه و یک اتاق زندگی می‌کردند.

نماینده ولی فقیه استان همدان با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی آزادی رسانه‌ها، نظارت دستگاه‌های نظارتی، قوه قضائیه، جنبش‌های دانشجویی و مطالبات مردمی را ببینید، افزود: امروز اگر یک اختلاسی در جمهوری اسلامی داریم مثلاً همان آقایی که سه هزار میلیارد تومان اختلاس کرد که اگر اینها مقایسه بشود باید اذعان کرد که در طول ۴۲ سال گذشته جمهوری اسلامی خیلی از مسئولین پاکدست بودند، از دولت‌های مختلف حتی آن کسانی که ممکن است خیلی گله مندی داشته باشند چه اصولگرا و چه اصلاح طلب باشد.

شعبانی ادامه داد: عدم اعتقاد برخی از مسئولین به مبانی انقلاب اسلامی و اخلاق الهی و عدم اعتقاد به ارزش‌های دینی و عدم شفافیت بعضی از قوانین، نفوذ عوامل خارجی که مجموع این عوامل موجب شده گاهی مواقع ما شاهد برخی اختلاس‌ها و تضییع‌ها باشیم.

وی گفت: یکی از ضعف‌هایی که ما داریم و باید برای آن تدبیر کنیم پرداخت حقوق‌های اشرافی و نجومی است که زیبنده جمهوری اسلامی نیست، زیبنده نیست در یک اداره آن کسی که در رأس اداره هست با آن کسی که در پایین است ده یا بیست برابر حقوقشان با هم تفاوت داشته باشد، زیبنده نیست که توزیع ثروت در این کشور با تبعیض توزیع بشود.

وی اشاره کرد: عدم تقسیم درست بیت المال بین مردم نقطه ضعف ماست، اما مسئله اختلاس و دزدی و تضییع بیت المال قابل حل است و می‌بینید که امروز قوه قضائیه مسئله فساد را به طور جدی قلمداد می‌کند و امیدواریم رئیس محترم قوه در همدان هم تشریف بیاورند و امیدواریم در هفته‌های آینده این اتفاق خواهد افتاد و ما از این رویکرد حمایت می‌کنیم.

شعبانی با بیان اینکه نظام اسلامی برای مبارزه با مفاسد مالی آمده است، افزود: واقعیت این است که مگر چند درصد از مسئولین ما خدای ناکرده حقوق نجومی دارند؟ بله برخی از آنان چنین حقوقی دارند اما مفاسد مالی با دوران پهلوی قابل مقایسه نیست و امیدوار هستیم و تلاش می‌کنیم مسئله مفاسد اقتصادی، اختلاس‌ها و حقوق‌های نجومی حل شود.

وی با تاکید بر اینکه توصیه رهبر معظم انقلاب به رعایت اخلاق و ادب اسلامی در تعاملات سیاسی است، ادامه داد: هم زمانی که مردم می‌خواهند به مسئولین انتقاد کنند و هم مسئولین وقتی می‌خواهند با مردم، منتقدین و یا یکدیگر صحبت کنند باید در داخل قواعد ادب اسلامی رفتار کنند.

وی در سخنان پایانی خطبه‌های خود افزود: امید است هم مطالبه گران و هم عدالتخواهان عمومی ما رعایت ادب و اخلاق اسلامی را داشته باشند، یکشنبه روز نیروهای هوایی ماست، آن بیعتی که نیروهای ارتشی ما با حضرت امام (ره) داشتند و یاد آن عزیزان و شهدای ارتش را گرامی می‌داریم و از عزیزان نیروی هوایی که در جمع هستند تشکر می‌کنم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار