کد خبر: ۶۱۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
همدان _ مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان گفت: آغاز نهضت سواد رسانه‌ای در آموزش و پرورش یک ضرورت است.

به گزارش آرانیوز:با توجه به قرارگیری در عصر ارتباطات؛ لزوم و ضرورت داشتن سواد رسانه‌ای بر کسی پوشیده نیست، جوانان و نوجوانان به عنوان افرادی که سهم و زمان بیشتری در استفاده از فضای مجازی را بر عهده دارند؛ در عین حال از آسیب پذیری بیشتری برخور دار هستند.

در این روزها که در شرایط کرونایی قرار داریم و آموزش‌های عمده مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به صورت مجازی دنبال می‌شود و لزوم گسترش آموزش‌های رسانه‌ای و گفتمان سازی در راستای سواد رسانه‌ای بیش از پیش آشکار می‌شود.

مسئول فضای مجازی سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان در این خصوص بیان کرد: آموزش سواد رسانه‌ای برای افرادی که به سامانه‌های آنلاین آموزشی ورود پیدا کردند یکی از ضروریات است.

حسین ربیعی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همانطور که برای رانندگی آموزش‌های پایه و ضروری نیاز است و شرایط خاصی را می‌طلبد، در فضای مجازی نیز ما پیش از استفاده گسترده نیازمند آموزش‌های متنوع هستیم.

وی با بیا بیان اینکه با توجه به فضای مجازی و گستردگی که ما داریم عملاً خلأ جدی در خصوص آموزش و نظارت را وجود دارد، افزود: در حال حاضر مشخص نیست که متولی این امر کیست و چه کسی باید آن را انجام بدهد، با شیوع کرونا و تعطیل شدن کلاس‌های فیزیکی مدارس و دانشگاه، بالاجبار کوچ اجباری آموزش به فضای مجازی انجام شد.

ربیعی با اشاره به اینکه ما از قبل لزوم آموزش و نظارت را مطرح و خطرات استفاده بدون آموزش از فضای مجازی را برای نوجوانان مورد تاکید قرار داده بودیم، ادامه داد: با توجه به مجازی شدن آموزش در سطح مدارس و دانشگاه‌ها لزوم وجود شبکه ملی اطلاعات بیش از گذشته نمایان شده است.

کارشناس فضای مجازی و رسانه افزود: زیر ساخت مهم شبکه ملی اطلاعات، مطالبات رهبری در حوزه فضای مجازی و نخبگان دلسوزی زمین مانده است زیرا اگر شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده بود میزان آسیب‌های ما در این حوزه به مراتب کمتر بود.

وی اضافه کرد: این مشکلات وقتی جدی تر شده است که متأسفانه شبکه ملی ارتباطات هویت خود و شاکله اصلی خود را پیدا نکرده است.

مسئول فضای مجازی سپاه استان همدان با اشاره به اینکه حوزه تهدیدات فقط به اعتیاد به فضای مجازی خلاصه نمی‌شود، ادامه داد: ما مسئله مهمی تحت عنوان دست اندازی دشمن به فضای مجازی هم داریم البته یک کار جهادی که در حوزه آموزش و پرورش و نرم افزار شاد انجام شد؛ اما حمایت‌های جدی و عملیاتی که باید از شاد انجام می‌شد انجام نشده است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود درست بودن اصل ایجاد شبکه شاد اما نواقصی را هم وجود دارد که قابل رفع هست؛ اضافه کرد: اما اشکال اصلی که وجود دارد به پهنای باند اختصاص یافته به آن بر می‌گردد.

ربیعی با بیان اینکه کاش دولت بزرگوار و وزارت ارتباطات به میزانی که به دیگر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و… اهمیت می‌دهند توجه مضاعفی را به شاد انجام می‌داد، اضافه کرد: مشکلاتی که در بستر زیر ساخت‌ها داریم برای تأمین اینترنت پر سرعت در روستاها دست به دست هم داده که بخش زیادی از دانش آموزان برای تحصیل دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی در تهیه سخت افزارهای مورد نیاز در این حوزه وجود دارد که با کمی همت قابل حل خواهد بود، گفت: مهم ضرورت آموزش‌های سواد رسانه و مجازی است زیرا دانش آموز از سن ۶ یا ۷ سالگی وارد فضای مجازی می‌شود که در واقع یک فضای نا امن است که هیچ شناختی از آن ندارد، این مسئله به صورت طبیعی نیازمند آموزش و ایمن سازی است.

ربیعی نیاز آموزش و ایمن سازیی را ضروری و الزامی برشمرد و ادامه داد: این یک بحث ایجابی است، آن چیزی که اهمیت دارد ایمن سازی برای افرادی که می‌خواهند از این فضا استفاده بکنند است.

مسئول فضای مجازی سپاه همدان گفت: در آموزش باید اهتمام و توجه ویژه ای داشته باشیم و در این راستا پیشنهاد می‌کنم یک بنیاد و یک سازمان خاص متولی امر مهم آموزش سواد رسانه‌ای شود.

وی با بیان اینکه این برای تمامی سطوح افرادی که در فضای مجازی اهمیت دارد مخصوصاً برای دانش آموزان که در صورت عدم آموزش صحیح خسارت جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: این خسارت‌ها لزوماً در بخش‌های فرهنگی نخواهد بود؛ در حوزه‌های اجتماعی، فیزیکی، کاهش تحرک، روحی روانی و تأثیر گذاری در عرصه سیاسی هم می‌تواند تأثیر گذار شود، چرا که کودکان ما می‌توانند مورد هجوم عملیات‌های سنگین رسانه‌ای و روانی دشمنان قرار بگیرند.

ربیعی با تاکید بر اینکه آغاز نهضت سواد رسانه‌ای در آموزش و پرورش یک ضرورت است، گفت: پیشنهاد من این است که مانند خیلی از دروس پایه از سال اول ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برنامه آموزش سواد رسانه‌ای را به عنوان محور تربیتی قرار دهد زیرا رسانه ابزار بسیار مهمی برای صدور انقلاب ما خواهد بود، اما در عین حال نباید از آسیب‌های آن نیز نباید غافل شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار