کد خبر: ۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: برای داشتن یک ارزش فرهنگی نباید سایر ارزشها را ازبین برد و در جهت حفظ میراث فرهنگی باید به این اصل توجه داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان: گردشگری شغلی است که ظرف 10 روز آورده ای 20 میلیارد ریالی به دنبال دارد/ تصرف عدوانی اراضی ایوان کرخه توسط دانشگاه آزاد در حال پیگیری قضایی است

 به گزارش خبرنگار آرانیوز حوزه خوزستان، افشین حیدری پیش از ظهرامروز سه شنبه در نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در محل سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به اینکه کشورمان توانست خود را به عنوان میزبان گردشگری در سال 2017 معرفی کند و با تلاشی که راهنماهای گردشگری در سراسر کشور داشتند و گروهی که به این کنوانسیون اعزام شدند ایران به عنوان میزبان گردشگری 2017 تعیین شد.

وی  ادامه داد: خوزستان نقش بسیار زیادی در این موضوع داشته و امیدواریم با حضوریک روزه راهنمایان گردشگری واصحاب رسانه و خبرنگاران این حوزه از سراسر دنیا در استان به معرفی خوب خوزستان بیانجامد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: برنامه ریزی هایی با هماهنگی استاندار خوزستان و دستگاه های مرتبط در این زمینه تدوین شد قطعا برنامه ریزی پرباری خواهد بود که می تواند دست آوردهای بسیار زیادی برای استان داشته باشد.

حیدری افزود: طی یک ماه گذشته خوزستان میزبان توراپراتورهای بسیاری از کشور ترکیه بوده است.

وی  بیان کرد: پرونده شوش طی کش و قوس های بسیارزیاد تدوین و آماده شد که آماده سازی محوطه تاریخی شوش و خانه سازیها و احیای موزه و احیای انبارها و کارگاه های مردمی و بسیاری از اقدامات با موفقیت انجام و پرونده به یونسکو ارسال شد.

حیدری همچنین در این خصوص افزود: پرونده شوش طی ده روز آینده در مجمع جهانی یونسکو که در شهر بن در کشور آلمان برگزار خواهد شد به رای گذاشته خواهد شد و امیدواریم با رای قاطع شوش ثبت جهانی شود و خوزستان به سومین لوگوی ثبت جهانی در آثار خود دست یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، صنایع دستی و گردشگری گفت: جلسه اول ثبت جهانی ایذه شروع شده بعد از پرونده شوش موضوع ثبت جهانی ایذه آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم نقش برجسته های ایذه با آثار بسیار ارزشمند بتواند به عنوان یک پرونده خوب و مستقل برای ثبت جهانی شدن ارسال شود.

حیدری همچنین گفت: تا ده روز آینده رئیس اداره میراث فرهنگی حمیدیه منصوب خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به تدوین و ابلاغ سند توسعه چشم انداز در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: سال گذشته استان خوزستان رتبه خوبی در ثبت آثار تاریخی کسب کرد و در حوزه صنایع دستی نیز استان برتر شناخته شد.

وی این برتری در حوزه صنایع دستی را به دلیل حضور در بازارچه های موقت، رتبه برتر حضور در بازارچه های خارجی، برگزاری نمایشگاه های ملی و حضور در این نمایشگاه ها دانست و گفت: قصد داریم به صورت واقعی در حوزه اشتغال و توسعه پایدار در زمینه صنایع دستی گام برداریم.

حیدری با بیان اینکه سال گذشته دومین خانه صنایع دستی ایران را در خوزستان افتتاح کردیم، ادامه داد: در بحث صادرات و طراحی نیز با تشکیل اتاق فکر در این زمینه در حال فعالیت هستیم.

حیدری اظهار کرد: در حوزه گردشگری استان مشکلات بسیاری وجود دارد اما شاید کمتر شغلی در کشور باشد که ظرف 10 روز با برگزاری تور، آورده بیش از 20 میلیارد ریال داشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه تور عشایر مورد استقبال بسیاری از افراد به ویژه توسط مهمانان خارجی قرار گرفت که تور گردشگری کوچ نیز برای نخستین بار در استان تشکیل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اعلام کرد: در بحث توانمندسازی صنوف بسیاری از اصناف فعال را در حوزه گردشگری آموزش دادیم که برگزاری کارگاه های توانمند سازی صنوف نیز در این جهت بوده است.

حیدری با تاکید بر لزوم ارتقای سطح کیفی خدمات مجتمع های بین راهی بیان کرد: در پیش برنامه میزبانی ایران در سال 2017با عنوان راهنمایی گردشگری جهان، خوزستان نقش تاثیرگذاری داشته است و در سال 2017 شاهد حضور و میزبان خبرنگاران مختلف از سطح جهان در استان خوزستان خواهیم بود.

حیدری در خصوص گردشگری آبی اعلام کرد: در حوزه گردشگری آبی زیرساخت های خوبی در اهواز در حال ایجاد بوده و پرونده ثبت ملی کارون نیز در حال تدوین است که امیدواریم بتوانیم به جلوگیری از تعرض به کارون و احترام به حقوق مردم کمک کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اشاره به کارهای خوبی که در پروژه های آبی در شوشتر، باغملک و شادگان انجام شد، بیان کرد: آخرین اقدامات اجرا شده در شهرستان شادگان پس از ماه رمضان تکمیل می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان بخش عمده اهداف سند چشم انداز گردشگری استان را در نتیجه تشکیل کارگروه توسعه گردشگری استان دانست.

وی اذعان کرد: همه دستگاه ها به ویژه شهرداری ها باید در امر گردشگری همکاری داشته باشند و فرمانداران و شهرداران به فراخور شرایط شهر تصمیم گیری کنند.

حیدری افزود: تلاش می کنیم در حوزه گردشگری حضور مردم را بیشتر کنیم و تلاش می کنیم که انجمن ها حضور پررنگی در فعالیت ها و تصمیم گیری های این اداره کل داشته باشند.

وی ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را در سایه حمایت اصحاب رسانه دانست و گفت: این حوزه بدون حمایت اصحاب رسانه نمی تواند خود را معرفی کند.

حیدری در ادامه بیان کرد: تاسیس نظام باستان شناسی خوزستان برای نخستین بار در کشور اتفاق می افتد که تعداد زیادی تحصیل کرده باستان شناسی در عرصه مرمت و حفاظت را دخیل می کنیم.

وی راه اندازی سامانه میراث بان به عنوان نخستین سامانه در کشور در این استان را برای گزارش تخریب آثار تاریخی اعلام کرد و گفت: افراد برای گزارش تخریب یا تعرض می توانند به شماره سامانه 1820 میراث بان تماس بگیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: طی توافقی با دادگستری و تشکیل کارگروه، شعب ویژه رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی تشکیل می شود که رسیدگی به پرونده های حوزه میراث فرهنگی سریع تر صورت گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص میراث معنوی هم گفت: در بحث میراث معنوی 150 پروژه آماده گرفتن پرونده ثبت هستند که اولویت نخست در اعتبارات سال جاری تعیین حریم است.

وی افزود: اتفاقاتی که در این مدت رخ داد بیشتر به دلیل نبود تعیین حریم و تعرض دستگاه ها، کشاورزان و اشخاص حقیقی به آثار تاریخی بود.

حیدری اظهار کرد: باید به برخی افرادی که در این استان دلواپس میراث فرهنگی هستند گفت که میراث یک اداره نیست بلکه یک نگاه است و تمام تلاش ما این است که از آثار فرهنگی دفاع کنیم.

وی ادامه داد: شاید کاستی های امروز به دلیل امکانات کم و محدودیت های زیاد در بحث یگان حفاظت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: در همه نقاط استان آثار تاریخی داریم و نیازمند حمایت ویژه از سوی همه دستگاه ها هستیم.

حیدری افزود: در بحث میدان چهارشیر اهواز که خیلی ها پیگیر این بحث بودند میراث به مجموعه شورای فنی و شورای ثبت اداره کل با نگاه به توسعه اهواز تصمیم ارزشمند و قاطعانه گرفت.

وی ادامه داد: میدان چهارشیر اهواز که تنها یک نماد بود به فضای شهری تبدیل شد.

حیدری در خصوص بناهای تاریخی اهواز هم گفت: بارها با مالکین این آثار برای تملک صحبت کردیم اما هزینه سنگین بیش از 100 میلیارد ریال مطالبه کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در خصوص بنای تاریخی ایوان کرخه هم گفت: به صورت جدی میراث در حال پیگیری موضوع این اثر تاریخی و شکایات انجام شده در خصوص آن است و باید اعلام کرد که ایوان در تملک هیچ نهادی نیست.

وی افزود: یکصد هکتار از اراضی ایوان کرخه را دانشگاه آزاد تصرف کرده که این تصرف عدوانی است و از طریق مقام قضایی پیگیر آن هستیم.

حیدری ادامه داد: آثار تاریخی متعلق به هیچ کسی نیست و مسوولان دانشگاه در قبال این موضوع مسوولند که به زودی نتایج این اقدامات به اطلاع مردم خواهد رسید.

از نگاه کلی و غیرتخصصی ساختمان سه گوش در حال حاضر دست خوش مخاطراتی است که از جمله آن ها می توان به سپری شدن بخشی از عمر طبیعی ساختمان و آجری بودن آن در محیط مرطوب اهواز اشاره کرد.

مجاورت با رود کارون و انتقال رطوبت زیان بار لایه های خاک آن به پی ساختمان، وجود درخت های درشت ریشه مانند کنار و اکالیپتوس در دورن و بیرون ساختمان گوش از جمله این مخاطرات هستند.

وی گفت: این استان نیازمند حمایت های ویژه است که متاسفانه در سال های گذشته برنامه منسجمی برای حمایت از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان وجود نداشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار