کد خبر: ۶۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹

به گزارش آرانیوز، محمدرضا پورابراهیمی عصر شنبه در نشست مشترک با رئیس سازمان امداد و نجات کشور در کرمان اظهار کرد: طبیعتاً باید برای جبران این کسری راهکار ارائه بدهیم و از محلی این مبلغ را جبران کنیم که از طریق استقراض و انتشار اوراق ممکن است که درآمد پایدار محسوب نمی‌شود.

وی افزود: در مدت کوتاه تصدی مسؤلیت در هلال احمر نگاه راهبردی خوبی به موضوعات شده و الحمدالله مسیر حرکت خوبی را تعریف کرده‌اند و امیدواریم با برنامه ریزی خوبی که تعریف کرده‌اند بتوانند با همراهی سایر اعضا منشأ خیر باشند.

پورابراهیمی تاکید کرد: ظرفیت‌های بودجه‌ای کشور با توجه به شرایط سال‌های اخیر محدودیت‌های خاصی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: آنچه که از آن به عنوان مشکلات اقتصادی نام برده می‌شود که نمونه آن کاهش ارزش پول ملی به دلیل شوک‌های ارزی است و یک بخش عمده ایجاد شوک‌های ارزی در کشور به دلیل ناترازی بودجه‌ای است که دسترسی پیدا می‌کند به منابع استقراضی بانک مرکزی و پول را در نظام اجرایی کشور وارد می‌کند و خروجی آن آثار تورمی بر جا می‌گذارد.

پورابراهیمی افزود: آثار تورمی، پیامد شوک‌های ارزی است که اینها هم علت و هم معلول هستند و دوباره به یک تورم افسار گسیخته در اقتصاد کشور تبدیل می‌شود و این امر مانند آب شور و تشنگی است.

وی بیان کرد: اگر این ناترازی را نتوانیم مدیریت کنیم قطعاً آثار و پیامدهای آن به سایر بخش‌ها تسری پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تلاش ما در مجلس این است که بتوانیم این بخش را از این وضعیت نجات بدهیم.

وی گفت: به خصوص در بودجه ۱۴۰۰ که یک بودجه خاص محسوب می‌شود زیرا سال پایانی دولت فعلی و سال اول مجلس فعلی است.

پورابراهیمی گفت: بودجه امسال خاص و تلاش ما بر اصلاح ساختار است و در دل این بودجه موارد زیادی است که به آن اشاره می‌کنم.

لزوم تزریق اعتبار در حوزه بهداشت و درمان

وی ادامه داد: ضرورت‌هایی وجود دارد و موضوعاتی که برای کشور حیاتی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان باید اعتبارات تزریق شود.

وی افزود: شیوع کرونا هزینه‌های سنگینی به بخش درمان، اجرایی و اقتصادی کشور وارد کرد.

پورابراهیمی تاکید کرد: برخی حوزه‌ها مانند ارز کالای اساسی را نمی‌توانیم نادیده بگیریم هر چند اکنون بین مجلس و دولت بر سر اینکه این مابه التفاوت را چه بکنیم اختلاف است و این اختلافات به صورت کارشناسی در مجلس مطرح است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخش‌های تأمین کالاهای اساسی، سلامت، امنیت موضوع‌های مهمی است که باید بودجه اش تأمین شود لذا باید اصلاح ساختار در نظام بودجه انجام شود.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است باید اصلاح ساختار انجام شود و اگر اصلاح ساختار در حوزه نظام اقتصادی با اولویت بودجه ریزی انجام شود کشور می‌تواند بدون اتکا به درآمدهای ناپایدار اداره شود و به در آمد پایدار برسد و این مهم امکان پذیر، سخت و ممکن است.

پورابراهیمی ادامه داد: ما کارشناسی دولت را قبول داریم اما اختلاف ما در طریقه اجرا است.

وی اظهار داشت: لذا گلایه‌ای که ما از دولت داشته و داریم این است که می توانسته در سال‌های اخیر محورهای کارشناسی در حوزه نیازهای ضروری انجام دهد که یکی از موارد هلال احمر است و کاملاً مشکلات این بخش را قبول دارم و این سازمان خط مقدم و خاکریز نخست مواجه با بحران‌ها است.

وی تاکید کرد: انتظارات خاصی از هلال احمر شکل گرفته و عملکرد این سازمان قابل قبول است و آنچه در توان داشته در روزهای سخت به کار گرفته است.

وی افزود: شرایط تحریمی سال‌های گذشته مازاد بر ظرفیت‌های و مشکلات عدم اصلاح ساختاری هم شده است و این تا حدی تأثیرگذار بوده که می‌شد از آن به عنوان فرصت و نقطه قوت برای بازسازی اقتصاد کشور استفاده کرد که کوتاهی‌های انجام شده است.

سال ۱۴۰۰ نقطه عطف تحولات اقتصادی

پورابراهیمی گفت: به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۰ نقطه عطف تحولات اقتصادی ما از منظر و نگاه حوزه اصلاح ساختار اقتصادی کشور است که این مجلس بر انجام این مهم است.

وی ادامه داد: البته محیط‌های پیرامونی هم امکان دارد این فرصت را به ما بیش از گذشته بدهد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ارتباط با اقداماتی که در هلال احمر می‌توان انجام داد یکی بودجه سنواتی است که اکنون در مجلس است که یک عددی را دولت در نظر گرفته که شما این عدد را برای رسیدن به اهداف کافی نمی‌دانید و نظر هلال احمر بر افزایش این مبلغ است و ما تمام تلاش خود را در این راستا به کار خواهیم گرفت.

وی افزود: اکثریت قریب به اتفاق مجلس حامی هلال احمر است اما از نظر پارلمانی نسبت به گذشته باید تحرک بیشتری داشته باشد.

پرونده‌های فساد اقتصادی در هلال احمر قابل قبول نیست

وی اظهار داشت: وجود پرونده‌های فساد اقتصادی در هلال احمر برای ما قابل قبول نیست و این علاوه بر از بین بردن منابع افکار عمومی را بیشتر از نگاه مثبت دور می‌کند که نگران کننده است.

وی گفت: اعتقاد ما این است بخشی از ظرفیت‌های هلال احمر می‌تواند از طریق منابع داخلی به واسطه مجوزهای قانونی که در حوزه‌های مختلف کار می‌کند بتواند تجهیز بشود.

پورابراهیمی تاکید کرد: به مدیران قبلی هم گفتم که ما نگران جریان‌ها هستم و در مورد تخلفات هشدار دادیم که سه ماه بعد این تخلفات به وقوع پیوست.

وی اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم همانطور که نیروی انسانی هلال احمر با رویکرد و نگاه مردم درگیر شده بخش منابع مالی را هم به مردم وصل کنید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر فرهنگ حضور مردم را بتوانیم احیا کنیم سنت حسنه‌ای را احیا کرده‌ایم و مردم در جستجو و آماده ارائه کمک هستند.

وی بیان کرد: گسترش فرهنگ مشارکت مالی مردم در هلال احمر و جذب کمک‌های دولتی در زیرساخت‌ها مهم است.

پورابراهیمی بیان کرد: ممکن است از فساد اقتصادی و یک مسول ناراحت باشیم اما ارتباطی به جریان فعلی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر در اصلاح قانون نیز تصویر می‌کنید نیاز است بازنگری و ایجاد ظرفیت شود پیشنهاد می‌دهم، دو متخصص اقتصادی، حقوقی تشکیل بدهند و موضوع بازنگری در قانون هلال احمر را برای رسیدن به سرفصل‌های جدید و بروز رسانی منابع پایدار در مجلس یازدهم در قالب یک طرح انجام شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار