کد خبر: ۶۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
بورس این روزها عرصه تسویه‌ حساب‌های سیاسی شده و بسیاری بر این باورند که دست‌های پشت‌پرده‌ای ریزش‌های غیرمنطقی بازار ظرف ۵ ماه گذشته را رقم زده‌اند.

به گزارش آرانیوز، فراز و فرودهای غیرطبیعی بازار سرمایه گویا تمامی ندارد و اکنون همه به این باور رسیده‌اند که نه صعودهای بازار طبیعی بوده و نه ریزش‌های مداومی که ۵ ماه است بازار را از پا درآورده است. اکنون حتی رئیس مستعفی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در نامه استعفایش، تلویحاً از غیرطبیعی بودن برخی جریانات در بازار سرمایه می‌گوید. از سوی دیگر، باتجربه‌های بازار هم می‌گویند که این فرودهای پیاپی به هیچ عنوان در بازار سابقه نداشته و اصلاً بعید نیست که برخی جناح‌ها و گروههای سیاسی، عملاً دستکاری در بازار را در پیش گرفته‌اند تا اهداف سیاسی خود را پیش ببرند.

حال ورود دستگاه‌های نظارتی، یکی از خواسته‌های مهم فعالان بازار و سهامدارانی است که از مردادماه امسال، ذره ذره سرمایه‌های خود را در این بازار پرتلاطم باخته‌اند و اکنون دستشان به جایی بند نیست؛ چراکه نه خبری از سودهای سهام به گوش می‌رسد و نه صدایی از یک منادی یا طرفدار سهامداران خرد که این طور زیر چرخ‌دنده‌های تفکرات سیاسی و عدم تصمیم‌گیری‌های به موقع در این حوزه خرد می‌شوند.

نوید اختری‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ریزش‌های بازار سرمایه ظرف هفته‌های گذشته، خیلی طبیعی و نرمال نبوده است، گفت: بازار سرمایه آنقدر ریزش و اصلاح قیمت را ظرف هفته‌های گذشته تجربه کرده که تمامی عوامل بد را در خود پیش‌خور کرده است؛ البته در دو روز پایانی هفته قبل، وضعیت شاخص کمی بهتر شد و حتی در سهام‌های شاخص‌ساز و بزرگ، نه تنها خرید صورت گرفت؛ بلکه روند به صف خرید هم رسید.

تحلیلگر بازار سرمایه افزود: این اتفاق تقریباً دو هفته قبل هم رخ داده بود و سهام‌های بزرگ یکبار همین حرکت به مدت یک تا دو روز داشتند؛ اما بازار در مقابل آن، گارد اصلاحی گرفت و خود را اصلاح کرد؛ اما متأسفانه اعتماد در بازار سرمایه از بین رفته و نقدینگی بزرگی که ۶ ماه قبل یعنی مرداد ۹۹ از بازار خارج شده؛ برنگشته است؛ به نحوی که می‌توان این‌طور ادعا کرد که سرمایه حاصل از فروش بسیاری از سهام شرکت‌های دولتی از بازار خارج شد؛ ضمن اینکه نقدینگی سهامی که از سوی دولت فروخته شد، به بازار برنگشت و فعلاً هم نمی‌توان انتظار رشد قوی داشت.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر، بازار آنقدر ریزش کرده که در خوشبینانه‌ترین حالت، ممکن است در بازگشت، قیمت سهام بنیادی و بدون بنیاد ۱ تا ۱۵ درصد رشد کند؛ ولی اینکه انتظار داشته باشیم که بازار باصلابت، قرص و محکم با روند رو به بالا داشته باشیم، بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه با این شرایط نقدینگی، انتظار به جایی نخواهد رسید؛ به این معنا که بازار باید یک محرک خوب سیاسی داشته باشد تا به سمت رشد بالا حرکت کند.

اختری زاده با بیان اینکه با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، ریزش قیمت دلار را از ۳۰ به ۲۱ هزار تومان داشتیم که این امر بر روی نمادهای شاخص‌ساز هم تأثیر گذاشت؛ اما مجموعه شرایط حکایت از آن دارد که نباید انتظار صعود قدرتمند شاخص را داشت؛ در حالی که به واسطه اصلاح قیمت مناسب و خوبی که برخی سهام داشتند، می‌توان انتظار داشت که رشد کوتاه‌مدت در هفته آتی را در بازار داشته باشیم؛ ولی این رشد ملایم است؛ چراکه بعد از آن، محتمل نیست شرایط ورود نقدینگی و اعتمادی که مردم از دست داده‌اند به بازار سرمایه برگردد.

وی افزود: اگر به هر دلیلی مردم به بازار سرمایه مجدد اقبال نشان دهند، می‌توان انتظار داشت رشد خوبی را تا شب عید مشاهده کنیم؛ در غیر این صورت خیلی موج صعودی قدرتمندی را نمی‌توان متصور بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص برخی دست‌های پنهان پشت پرده در اتفاقات اخیر بازار سرمایه و افت‌های بی‌معنایی که بازار تجربه کرده است، خاطرنشان کرد: در نامه استعفای رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تلویحاً به این موضوع اشاره شده بود که برخی اقدامات و مسائل سیاسی، اثرات ناگواری در بازار سرمایه داشته است که به نظر بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه، واقعاً بیراه هم گفته نشده است؛ چراکه تجربه مدل‌های مختلف ریزش‌ها در بازار بورس وجود داشته و تجربه شده است؛ به نحوی که افراد باتجربه در بازار، مدل‌های ریزش زیادی را به خاطر دارند؛ ولی این مدل ریزش‌ها که ۵ ماه مداوم و به صورت نفس گیر، بازار سرمایه بریزد و بدون نفس کشیدن، در بازار قیمت‌ها کف‌های پایین‌تری را بزنند و تدبیری هم برای این موضوع اندیشیده نشود، می‌تواند چشمه‌هایی از مداخله و نقش‌آفرینی یکسری جناح‌های سیاسی باشد.

وی معتقد است که این فقط یک تحلیل است و نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود کنند؛ یعنی نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی و قوه قضائیه باید وارد میدان شوند؛ اگرچه اکنون دیر است و باید زودتر از اینها به این موضوع ورود می‌کنند و قبل از مجلس، آنها باید تحقیق و تفحص از بازار بورس را مطرح می‌کردند.

به گفته اختری زاده، به هر حال الان باز هم دیر نیست و این نهادها می‌توانند ورود کنند؛ چراکه ریزش‌ها غیرطبیعی است و هیچ محرک بنیادی از بین نرفته و دلار هم قیمتش بالا بوده است؛ ضمن اینکه اتفاق بد بنیادی در سود شرکتها رخ نداده ولی بازار سرمایه پر از ریزش است که این امر، کاملاً کم‌سابقه بوده است که در ۵ ماه مداوم، پشت سر هم ریزش را تجربه کنیم.

وی افزود: با این موضوع، احتمالاً نیتی پشت این قضیه بوده است و ما فقط تنها کاری که از نهادهای نظارتی درخواست داریم، ورود به موضوع بررسی افت و خیزهای عجیب و غریب بازار سرمایه است و باید با عوامل و عاملان آن برخورد شود تا شاید سرمایه‌های از بین رفته و متلاشی شده از مردادماه به بعد، اندکی جبران شود و بازار به روال طبیعی برگردد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار