کد خبر: ۶۰۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
یاسوج- یک متخصص داخلی با اشاره به اینکه دیابت دوران بارداری معمولاً بی علامت است، به تشریح عوارض، عوامل خطر و راه های کنترل و درمان پرداخت.

به گزارش آرانیوز:دکتر لیلا حاجیان  افزود: دیابت بارداری نوعی از دیابت است که در دوران بارداری و به علت تغییرات هورمونی ایجاد و با افزایش قند خون خود را نمایان می‌کند.

حاجیان با بیان اینکه دیابت بارداری معمولاً بی علامت است، تصریح کرد: این بیماری می‌تواند در مادر و جنین عوارضی را ایجاد کند و به همین دلیل تشخیص و کنترل اهمیت زیادی در حفظ سلامت مادر و جنین دارد.

این متخصص داخلی گفت: این نوع از دیابت معمولاً با زایمان برطرف می‌شود، اما تعدادی از این افراد در معرض دیابت تیپ دو قرار می‌گیرند.

وی افزود: بنابراین، بعد از زایمان کنترل وزن، تحرک و همچنین آزمایشات دوره‌ای غربالگری برای جلوگیری و شناسایی موارد تیپ دو ضروری است.

نحوه شناسایی دیابت بارداری

حاجیان خاطرنشان کرد: برای شناسایی این نوع دیابت در صورتی که مادر هیچ علامت و عامل خطری نداشته باشد، در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری غربالگری انجام می‌گیرد. توسط آزمایش قند خون ناشتا و قند خون یک، دو و سه ساعته بعد از مصرف شربت قند و اگر دو نوبت از این قندها از حد نرمال بیشتر باشد، تشخیص بر دیابت بارداری گذاشته می‌شود.

عوارض مادر و نوزاد بیماری

وی به عوارض بیماری اشاره کرد و گفت: عوارض مادری شامل افزایش فشار خون، مسمومیت‌های حاملگی، عفونت‌های ادراری در نیمه دوم بارداری و پاره شدن کیسه آب و زایمان زودرس است.

این متخصص داخلی تصریح کرد: عوارض نوزادی آن نیز شامل وزن زیاد نوزاد، زایمان سخت و عوارض ناشی از آن و افت قند و افت کلسیم است.

حاجیان به عوامل خطر برای دیابت بارداری اشاره کرد و بیان داشت: سابقه دیابت بارداری در خود فرد، سابقه پیش دیابت در فرد، سابقه دیابت در فامیل درجه اول، افزایش وزن مادر، سن بالای ۲۵ سال و سابقه به دنیا آوردن فرزند بیشتر از چهار کیلوگرم یا فرزند مرده از عوامل خطرآفرین است.

وی درمان این دیابت را با تکیه بر رژیم غذایی مناسب، وزن گیری اصولی مادر، تحرک و فعالیت بدنی، پیاده روی و مصرف انسولین دانست و گفت: انسولین در دوران بارداری ضرری برای مادر و جنین ندارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار